۶۱۵۷۶۷
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

فاو بسترن B۳۰ و جک J۵؛ چشم بادامی‌های دوست داشتنی

بازه قیمتی ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان، بازه ای بسیار پرکشش در بازار خودرو کشور محسوب می شود. زیرا بسیاری از افرادی که سال ها سوار بر خودروهای وطنی بوده اند، برای تعویض خودرو خود با یک نمونه به روزتر و مجهزتر، بودجه ای در این حدود کنار می گذارند.

هفته نامه خودرو امروز: بازه قیمتی ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان، بازه ای بسیار پرکشش در بازار خودرو کشور محسوب می شود. زیرا بسیاری از افرادی که سال ها سوار بر خودروهای وطنی بوده اند، برای تعویض خودرو خود با یک نمونه به روزتر و مجهزتر، بودجه ای در این حدود کنار می گذارند. اکثر بازیگران این بخش از بازار را سدان های چینی تشکیل می دهند که روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده شده و هر یک به شیوه خاص خود به دنبال جذب خریداران بیشتر هستند. جدیدترین محصول این بخش بازار، فاو بسترن B۳۰ است که به تازگی میهمان خط تولید گروه بهمن شده است. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، B۳۰ را در برابر یکی از کهنه کارترین و در عین حال محبوب ترین رقبایش یعنی جک J۵ قرار داده تا ببینیم این دو رقیب هموطن در مقابل یکدیگر چه حرف هایی برای گفتن دارند. با ما همراه باشید...

طراحی
فاو بسترن B۳۰ در نمای جلو به لطف جلو پنجره بزرگ و طراحی خاص چراغ ها و دی لایت ها، نمایی اسپرت و تا حدودی عضلانی دارد. نمای جانبی B۳۰ نیز تا حد زیادی ساده بوده اما طراحان فاو با به کارگیری یک خط برجسته که از چراغ جلو شروع شده و با گذر از بالای دستگیره درها به چراغ عقب می رسد، سعی در کاستن از این سادگی داشته اند. طراحی قسمت عقب B۳۰ نیز بسیار ساده بوده و تنها ممکن است طراحی کشیده چراغ ها و برآمدگی کوچک بالچه مانند روی درب صندوق بار، اندکی توجه بیننده را به سمت خود بکشانند. در داخل کابین بسترن B۳۰ نیز اگرچه طراحی بخش هایی همچون صفحه نشان دهنده ها و مانیتور موجود در بخش بالایی داشبورد، مدرن و زیبا انجام گرفته است اما طراحی غربیلک فرمان و بخش میانی داشبورد، کاملا ذهن را به سمت خودروهای دهه ۹۰ میلادی می برد که همین موضوع را می توان پاشنه آشیل طراحی B۳۰ تلقی کرد چرا که طرح آن به وضوح ساده تر از همه رقباست. در مقابل، طراحی جک J۵ توسط موسسه معتبر پینین فارینا ایتالیا صورت پذیرفته که همین نکته، توقع از آن را بالاتر می برد.
فاو بسترن B۳۰ و جک J۵؛ چشم بادامی‌های دوست داشتنی
فاو بسترن B۳۰ و جک J۵؛ چشم بادامی‌های دوست داشتنی
J۵ در نمای جلو، چهره ای فراتر از کلاس خود داشته و مواردی همچون پس زمینه تیره چراغ ها، خطوط عضلانی روی سپر ول به های درب موتور و استفاده منطقی از کروم، چهره آن را به سمت خودروهای گران قیمت تر سوق می دهند. طراحی نمای جانبی جک J۵ نیز ساده و با حداقل بازی با خطوط انجام گرفته اما در مجموع هماهنگ و منظم است. اما در نمای عقب جک J۵، طرحی ساده تر نسبت به نماهای جلو و جانبی را شاهد هستیم و شاید تنها نکته جلب توجه کننده در این نما را بتوان هم راستا بودن قطعه افقی بالای پلاک با مجموع چراغ دنده عقب و راهنما دانست.

کابین J۵ نیز بسیار خوب و به روز طراحی شده و چیدمان منظم دکمه های قسمت میانی در کنار استفاده از قطعات مشکی و براق و تزیینات کرومی، چهره ای مدرن و دوست داشتنی از آن را در ذهن بیننده متبادر می سازند. البته این به معنای بی نقص بودن کابین نبوده و مواردی همچون طرح ساده صفحه نشان دهنده ها و نمایشگر کوچک سیستم تهویه مطبوع، دست منتقدان را باز می گذارند!

مشخصات و توانمندی های فنی
فاو بسترن B۳۰ مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری با حداکثر قدرت ۱۰۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ۶.۷ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را برای این چینی اقتصادی به ارمغان می آورد. نقطه قوت اصلی B۳۰ از نظر فنی، وجود گیربکس ۶ سرعته است که در هیچ یک از رقبای هم قیمت آن وجود ندارد. علی الخصوص که این گیربکس، توسط سازنده نامدار گیربکس در دنیا یعنی Aisin ژاپن ساخته شده است.
فاو بسترن B۳۰ و جک J۵؛ چشم بادامی‌های دوست داشتنی
در مقابل، جک J5 از یک پیشرانه 1.8 لیتری نیرو می گیرد که این پیشرانه با حداکثر قدرت 140 اسب بخار و حداکثر گشتاور 165 نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7.6 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 11 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت را برای این چینی محبوب به ارمغان می آورد.

در مجموع می توان گفت که آمار و ارقام حکایت از برتری J5 بر B30 در بخش فنی دارند اما این تمام ماجرا نبوده و در عمل اوضاع کمی متفاوت است. گیربکس جک J5، 4 سرعته بوده و تکنولوژی نسبتا قدیمی دارد، همین امر باعث می شود تا عملا بخشی از توان پیشرانه هدر رفته و موجب کندشدن شتاب اولیه خودرو شود. اما در مقابل، بسترن B30 از یک گیربکس 6 سرعته نسبتا به روز سود می برد که توان پیشرانه را به خوبی به چرخ های جلو انتقال می دهد. نتیجه این است که در عمل، تفاوت عملکردی محسوسی بین دو خودرو دیده نمی شود و B30 علیرغم وجود پیشرانه ضعیف تر، پا به پای J5 حرکت کرده و حتی این شانس را دارد که در شتاب اولیه، کمی برتر هم ظاهر شود.

امکانات رفاهی و ایمنی

فاو بسترن B۳۰ و جک J۵؛ چشم بادامی‌های دوست داشتنی

وقتی با خودروهای چینی سر و کار داریم، ناخودآگاه سطح توقعمان در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز بالا می رود. خوشبختانه B30 و J5 نیز به خوبی این سطح توقع را پاسخ می دهند. از جمله مهمترین تجهیزات نصب شده روی فاو بسترن B30 می توان به این موارد اشاره کرد: دی لایت، سانروف، کروز کنترل، مانیتور لمسی 7 اینچی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع دستی، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی (EPAS)، آینه های جانبی تاشو برقی، نویگیشن، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، 2 عدد ایربگ و... که در مجموع، برای خودرویی در این بازه قیمتی، لیست بلندبالایی محسوب شده و بایستی برتری آن بر J5 را در این زمینه پذیرفت. البته رقیب نیز چندان دست و پا بسته نبوده و مواردی مانند تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باد لاستیک ها (TPMS) و چراغ مه شکن جلو، از مواردی هستند که در J5 موجود بوده اما B30 فاقد آنهاست.

سخن پایانی
در مجموع فاو بسترن B30 و جک J5 دو خودرو چینی با کیفیت مناسب، فضای جادار سرنشینان، عملکرد فنی راضی کننده و خدمات پس از فروش قابل قبول هستند که بعید است فردی پس از خریداری یکی از این دو گزینه، پشیمان شود اما می توان جک J5 را خودرو افرادی دانست که برای ظاهر زیبا و بازار فروش دست دوم مناسب اهمیت زیادی قائل هستند و در مقابل، فاو بسترن B30 برای افرادی مناسب است که تمایل دارند در مقابل مبلغ پرداختی خود، حداکثر تجهیزات رفاهی را دریافت کنند.
فاو بسترن B۳۰ و جک J۵؛ چشم بادامی‌های دوست داشتنی
فاو بسترن B۳۰ و جک J۵؛ چشم بادامی‌های دوست داشتنی

لازم به ذکر است که شرکت بهمن موتور چندی پیش سری نخست بسترن B30 را با قیمتی در حدود 58.4 میلیون تومان پیش فروش کرد که در حال حاضر ظرفیت فروش اولیه آن به اتمام رسیده و فرآیند پیش فروش متوقف شده است. بنابراین اگر تمایل به خریداری آن داشته باشید باید به سراغ خریداری حواله های آن از بازار آزاد بروید. جک J5 اتوماتیک نیز در جدیدترین شرایط فروش کرمان موتور (ویژه شهریورماه) قرار ندارد اما اگر در بازار آزاد بخواهید به سراغ آن بروید بایستی مبلغی بین 59 تا 65 میلیون تومان برای نمونه های صفر کیلومتر آن بپردازید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج