۶۱۵۷۸۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

محصولاتی که معمولا در نسل های متوالی و یا در اشکال و گونه های مختلف در دوره هایی طولانی عرضه می شوند، طرفداران زیادی دارند، اما ممکن است به دلایلی متعدد از جمله تغییر سیاست، نبود پتانسیل مناسب در بازار و یا کاهش فروش و مشکلات اقتصادی، از چرخه تولید کنار گذاشته شوند.

هفته نامه خودرو امروز: هر خودروسازی محصولاتی دارد که ممکن است از نظر تاریخی و معنوی به قدری مهم باشند که به نحوی مایه حفظ آبرو و سرمایه آن محسوب شوند. این محصولات که معمولا در نسل های متوالی و یا در اشکال و گونه های مختلف در دوره هایی طولانی عرضه می شوند، طرفداران زیادی دارند، اما ممکن است به دلایلی متعدد از جمله تغییر سیاست، نبود پتانسیل مناسب در بازار و یا کاهش فروش و مشکلات اقتصادی، از چرخه تولید کنار گذاشته شوند. در این مطلب اما سعی داریم تا برترین خودروهایی را معرفی کنیم که توانستند بازگشتی رویایی به جهان خودرو را تجربه کنند.

شورولت کامارو
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

برخلاف فورد ماستنگ که به صورت مداوم نسل های آن معرفی شده، وارد بازار می شود، شورولت از اوایل قرن بیست و یکم تولید کامارو را متوقف کرد و به حضور خود در بازار خودروهای پونی پایان داد. بسیاری نگران بودند که محصولاتی همانند کبالت SS به نحوی حضور شورولت در بازار خودروهای اسپرت را تداوم بخشد، اما به لطف تب فراگیر نگاه به گذشته و دست به کار شدن داج و فورد برای احیای پونی های کلاسیک خود، شورولت نیز در اواخر دهه قبل کامارو را زنده کرد. این بازگشت به قدری موفقیت آمیز بود که نسل بعد یعنی ششم کامارو بدون هیچ وقفه ای توسط شورولت معرفی شد تا پتانسیل های بالقوه بازار توسط رقبا پاسخ داده نشود.

نیسان Z
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

داستون در اواخر دهه ۶۰ میلادی اسپرت پرفروشی را به بازار عرضه کرد که توانست جهان خودروهای اسپرت را دگرگون کند. این محصول که ۲۴۰Z بود، پایه گذار سری Z نیسان شد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی اما نیسان تولید سری Z را متوقف کرد. بسیاری نگران بودند که هرگز سری Z به خط تولید بازنگردد. اما معرفی ۳۵۰Z و سپس ۳۷۰Z به قدری موفقیت آمیز بود که غیبت چند ساله Z را از یادها برد. نیسان یک بازگشت دیگر یعنی بازگشت GT-R را نیز تجربه کرد، هرچند به اندازه Z سوددهی نداشت، اما بیش از بازگشت Z به افزایش اعتبار نیسان کمک کرد.

فراری 550 مارانلو
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

دقیقا زمانی که لامبورگینی با عرضه میورا جهان خودروهای اسپرت را دگرگون کرد، فراری سعی کرد تاب ا نگاهی سنتی لامبورگینی را شکست دهد. با این حال این رویکرد در نهایت با ید تغییر می کرد و در نتیجه محصولات همانند باکس و تستاروسا به عنوان کوپه های سردمدار V12 کمپانی معرفی شدند. با این حال پتانسیل بازار برای یک کوپه موتور جلو سنتی 12 سیلندر بی پاسخ ماند. بازگشت فراری موتور جلو 12 سیلندر به اواسط دهه 90 میلادی و معرفی 550 مارانللو رسید. موفقیت کوپه سنتی فراری اما سبب شد تا در نهایت این کمپانی ادامه راه خود را با همین شیوه سنتی پیگیری کند.

مینی
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

اسطوره بریتانیایی در حالی که در ابتدای قرن جدید میلادی به جهان بازگشت که مینی کلاسیک برای مدتی در حدود 4 دهه در خط تولید مانده بود و در اواخر عمرش، انتقادات زیادی به آن وارد بود. با این حال یک وقفه کوتاه کافی بود تا ب.ام.و به عنوان مالک جدید این برند، این خودرو کوچک ارزشمند را دوباره عرضه کند و به لطف جذابیت ظاهری و اهمیت به جزییات و بازاریابی خوب، توانست موفقیتی مجدد را کسب کند. ب.ا.و سری 6 را نیز به خوبی پس از نزدیک به 2 دهه غیبت احیا کرد و درصدد است تا سری 8 را نیز به بهترین نحو ممکن زنده کند.

داج چلنجر
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

چلنجر یکی از محبوب ترین محصولات داج در دهه 70 میلادی بود که به لطف بحران نفتی آن زمان، جوانمرگ شد و نتوانست در بازار خوش بدرخشد. همین سبب شد تا داج هرگز جرات احیا کردن چلنجر را نداشته باشد تا آنکه موفقیت های بزرگ ماستنگ در دهه اول قرن بیست و یک با نگاهی به گذشته و تلاش شورولت برای زنده کردن کامارو با ظاهری کلاسیک، مدیران کرایسلر را متقاعد کرد تا چنلجر را با ظاهری آشنا و پیشرانه هایی قدرتمند راهی بازار کنند. موفقیت جلنجر جدید به حدی بود که ورشکستگی کرایسلر و بحران اقتصادی نیز نتوانست این محصول تازه احیا شده را از خط تولید دور کند.

لامبورگینی گالاردو
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

لامبورگینی در دهه 70 میلادی در سه جبهه مهم می جنگید؛ جبهه اول سوپراسپرت های موتور وسط بود که تولید آنها هرگز قطع نشده است. جبهه های دوم و سوم اما به ترتیب سوپر GTهای بزرگ و محصولات کوچک موتور وسط بودند که اولی در دهه 70 کنار گذاشته شد، اما دومی در دهه 80 با تولید جالپا ادامه یافت. با این حال تصمیم لامبورگینی برای تولید یک بچه لامبو در دهه 90 میلادی هرگز عملی نشد تا آنکه گالاردو در اوایل قرن جدید راهی بازار شد و توانست به پرفروش ترین محصول این کمپانی بدل شود و سودی سرشار نصیب لامبورگینی کند.

فورد GT
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

فورد برای بازگشت یگانه ابرخودرو موتور وسط خود نقشه های زیادی داشت و در دهه های 70 و 90 میلادی تلاش هایی کم رمق داشت. با این حال بالاخره فرزند خلف GT40 با نام GT در دهه قبل معرفی شد و توانست به یک نام بلندآوازه در هان خودرو بدل شود. اما بحران اقتصادی و بازار نسبتا محدود GT به نسبت رقبا سبب شد تا بسیاری رویای عرضه نسل بعدی GT را از یاد ببرند. بازگشت دوم GT اما به مراتب رویایی تر بود و با پیروزی در لمانز همراه شد. بدین ترتیب شاید بتوان GT را با دو بازگشت موفقیت آمیز، برترین نمونه لیست 10 تایی این مطلب بدانیم.

فیات 500
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

شاید بتوان فیات 500 را برترین نماد خودرویی ایتالیا دانست که به نسبت هم رده هایش یعنی مینی، رنو 4 و سیتروئن 2CV مدتی کمتر در خط تولید ماند و شاید حتی زودتر از بقیه فراموش شد. اما بازگشت این خودرو در قرن جدید میلادی به قدری موفقیت آمیز بود که توانست سودی سرشار به فیات برساند و حتی این خودروساز را از گزند مشکلات مالی و بحران اقتصادی برهاند. علاوه بر این بازاریابی مناسب این خودرو سبب شد تا فیات از نام و ظاهر کلی و زبان طراحی 500 برای ساخت محصولات دیگری استفاده کند که به نحوی آینده این نام و نشان ایتالیایی را تضمین می کند.

آلفارومئو جولیا
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

بسیاری نگران بودند که محدود شدن تولیدات آلفا رومئو که از اواخر دهه 90 میلادی آغاز شده، در دهه اول قرن بیست و یکم به اوج رسیده بود، به نابودی این برند ریشه دار ایتالیایی بینجامد. با این حال بازگشت سدان اسپرت این برند یعنی جولیا، به قدری اعجاب انگیز بود که حتی عرضه مدل 4C و بازگشت آلفا به دنیای اسپرت های سبک را نیز تحت الشعاع قرار داد. خصوصا مدل QV این خودرو به مدد پیشرانه توربو با بیش از 500 اسب بخار، یادآور دوران شکوه این برند ایتالیایی است.

فولکس واگن بیتل
بازگشت موفقیت آمیز اسطوره ها به دنیای خودرو

در میان تمامی محصولات فولکس واگن شاید بیتل به وضوح مهم ترین و به یادماندنی ترین باشد. با این حال خداحافظی بیتل از چرخه تولید در دهه 70 میلادی و جایگزینی آن با یک محصول مدرن یعنی گلف، تا حدودی ارتباط چهره کلاسیک و مدرن فولکس واگن را از بین برد. با این حال در اواخر دهه 90 میلادی بود که فولکس واگن بیتل را در قالب یک خودرو شهری جذاب و دوست داشتنی احیا کرد. با آنکه بیتل از نظر فلسفه با جد فقید خود تفاوتی اساسی داشت، اما توانست خودرویی موفق باشد و بازگشت بسیاری از اسامی بزرگ جهان خودرو را ممکن سازد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج