۶۱۷۹۸۵
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

میبدی: روحانی در مورد سپنتا نیکنام ایستادگی کند

بررسی بیشتر ابعاد فقهی و قانونی تفسیر شورای نگهبان مبنی بر حضورنداشتن سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، در گفت و گوی قانون با حجت‌الاسلام «فاضل میبدی» در ادامه می آید.

بررسی بیشتر ابعاد فقهی و قانونی تفسیر شورای نگهبان مبنی بر حضورنداشتن سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، در گفت و گوی قانون با حجت‌الاسلام «فاضل میبدی» در ادامه می آید.
میبدی: روحانی در مورد سپنتا نیکنام ایستادگی کند
نظر شورای نگهبان در خصوص حضورنداشتن آقای نیکنام در شورای شهر، بدعتی سیاسی و دینی است. در هیچ‌کجای قرآن نیامده است که یک‌فرد غیرمسلمان حق مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی را ندارد. حضور افراد غیرمسلمان در پست‌های مدیریتی و اجرایی، خلاف شرع نیست. اعضای شورای نگهبان که مسئولیت تفسیر و انطباق قوانین را با شرع برعهده دارند، باید بر مدعای خود دلیل شرعی اقامه کنند.
وقتی نظری وجاهت دینی و قرآنی نداشته باشد، از اعتبار ساقط است و اگر اصرار بر اجرایش شود، به بدعت تبدیل خواهد شد. بدعت فقط در عبادت نیست بلکه در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز وجود دارد. زیرا موضوعی که در دین خدا حلال محسوب می‌شود، به حرام تبدیل شده است. از‌سوی دیگر، شورای نگهبان با نظر خود رای مردم یزد را نیز نادیده گرفت این درحالی است که مقام معظم رهبری به دفعات از رای مردم به عنوان حق‌الناس یاد کرده‌اند.

فرض کنید که در تهران بیمارستاني تخصصی ساخته شده و پزشکي مسیحی به‌عنوان مدیر آن بیمارستان تعیین شود و همه کارمندان آن بیمارستان مسلمان باشند. پذيرفتني نیست که مدیریت آن فرد مسیحی را غیرشرعی بدانیم. اگر چنین بپنداریم، خلاف مقتضای عقل برداشت کرده‌ایم. با این استدلال غیرمسلمانان می‌توانند عضو شورای شهر، استاندار، فرماندار و حتی رییس‌جمهور شوند و در این خصوص هیچ منع شرعی وجود ندارد و اگر غیرمسلمانان مستأمن باشند نیز به مراتب اولی می‌توانند در امور حاکميتی مشارکت داشته باشند.
دنیای امروز، دنیای دارالحرب و دارالکفر نیست. جهان امروز، جهان شهروند و غیرشهروند است. با استناد به فقه سنتی یک مسلمان عراقی می‌تواند در کشور اسلامی دیگر مدیریت و حتی حکومت کند. اما بر اساس قانون اساسی امروز ایران، به دلیل آنکه شهروند ایرانی نیست، نمی‌تواند پست‌های اجرایی را اتخاذ کند؛یعنی معیار قانون اساسی، شهروندبودن و داشتن شناسنامه ایرانی است. پس یک مسلمان عراقی نمی‌تواند رییس‌جمهور ایران شود اما یک زرتشتی ایرانی از لحاظ قانونی چنین امتیازی را دارد.
در تقسیم‌بندی‌های جهانی، ملیت افراد از همه‌چیز مهم‌تر قلمداد می‌شود و دوره دارالکفرها تمام شده است.
راهکاری که به ذهن من می‌رسد این است که آقای روحانی محکم در برابر این تصمیم ایستادگی کند و نگذارد که این بدعت بزرگ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش پدید آید. چنین موضوعاتی آنقدر در قانون و شرع روشن است که رییس‌جمهور به‌عنوان ناظر اجرای قانون اساسی می‌تواند به‌طورمستقیم به موضوع ورود کند. عده‌ای تنگ‌نظر سعی می‌کنند که حق مردم را نادیده بگیرند. پیش از هر انتخابات به زنان و اهل تسنن ارزش داده می‌شود اما وقتی انتخابات به پایان می‌رسد، تقسیم مسئولیت‌ها به‌طور عادلانه صورت نمی‌گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هم وطن

      درود بر شما.

    • بدون نام

      روحانی هم سر سفره هستش خب.نمیشه اعتراض کنه که

    • بدون نام

      سردبیر یا مدیر محترم برترینها شما که نظرات رو سانسور میکنی و وفقط بی محتوا ترین اونها رو میزارید چرا قسمت نظر سنجی گذاشتی ...یه سر به انروید مارکتها ها بزنید میبینید که کاربرا طرفدار آپ هایی هستند که توشون نظراتشون سانسور نمیشه

      پاسخ ها

      • خرس قطبی

        کاملا با نظرتون موافقم درود بر شما

    • بدون نام

      سانسور چی
      حرف حساب و سانسور نکن

    • خرس قطبی

      روحانی بیچاره روز به روز بیشتر داره به راست میچرخه ببین تو رو خدا درخواست چی رو از کی کردن .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج