۶۱۸۷۴۲
۲۹ نظر
۵۰۰۸
۲۹ نظر
۵۰۰۸
پ

اعراب، لایق این همه فحاشی نیستند

در ماه‌های گذشته به دلیل وقوع برخی اصلاحات مهم و اساسی در تعدادی از کشورهای عرب همسایه، اعراب مورد توجه و کانون افکار عمومی و رسانه‌های ایران قرار گرفته‌اند و به ویژه با رویکرد مقایسه‌ای و تطبیقی، اعراب نقش پررنگی در شبکه‌های اجتماعی کشور ما دارند.

روزنامه همدلی: در ماه‌های گذشته به دلیل وقوع برخی اصلاحات مهم و اساسی در تعدادی از کشورهای عرب همسایه، اعراب مورد توجه و کانون افکار عمومی و رسانه‌های ایران قرار گرفته‌اند و به ویژه با رویکرد مقایسه‌ای و تطبیقی، اعراب نقش پررنگی در شبکه‌های اجتماعی کشور ما دارند.
اعراب به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین همسایه‌های ایران، در طول تاریخ از اهمیت و جایگاه خاصی در میان ایرانیان برخوردار بوده‌اند. هرچند در پیشینه روابط ایران و اعراب، تنش‌ها و درگیری‌هایی نیز به وقوع پیوسته، اما بخش عمده تاریخ دو ملت، مسالمت‌آمیز و همراه با حسن هم‌جواری بوده است. فرهنگ ایران و اعراب، به‌ویژه در حوزه‌هایی چون دین، فرهنگ، زبان و علم چنان درهم تنیده شده که شاید به‌سختی بتوان میان دو تمدن بزرگ فرهنگی، یعنی اعراب و ایرانیان، تفکیک و جدایی قائل شد.
وام‌گیری فرهنگ ایرانیان از اعراب و اعراب از ایرانیان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و قرابت جغرافیایی، فکری، اعتقادی و...، ایرانیان و اعراب را دارای وجه اشتراکات فراوانی کرده است. بدیهی است این وجوه اشتراک و حسن هم‌جواری، خوشایند بسیاری از رقبای منطقه‌ای و جهانی نیست و تحرکات و توطئه‌هایی برای برهم‌زدن این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در طول یکی‌دو قرن گذشته نیز صورت گرفته است که طرح مباحث اختلاف‌آفرین و تنش‌زا در شبکه‌های اجتماعی، بخش کوچکی از این تحرکات است.
در قرآن کریم نیز اصل عدم برتری انسان‌ها بر همدیگر، بارها مورد تاکید قرار گرفته و برتری‌طلبی قومی، نژادی و هرگونه مرزبندی‌های رایج مردود اعلام شده است. تاکید قرآن بر برابری و برادری ابنای بشر در بسیاری از آیات قرآن قابل استنتاج است؛ اشارتی چون «یا بنى آدَمَ»، (اى فرزندان آدم) و «یا اَیُّها النّاسُ» (اى مردم)، و یا «یا اَیُّها الّذین امنوا»، (اى کسانى که ایمان آورده‌اید) و «یا عبادى» (اى بندگان من)، و «یا اَیّها الاِنسانُ» (اى انسان) نشان می‌دهد برتری‌جویی‌های قومیتی، محلی از اِعراب ندارد و ایرانیان و اعراب به‌عنوان اصلی‌ترین پیروان دین اسلام از این آموزه‌ها سیراب شده‌اند.
هم‌چنین بسیاری از مباحثی که پیرامون اعراب و ایرانیان مطرح می‌شود، مربوط به دوران پیش از اسلام و مقاطعی از تاریخ است که در سایه اسلام، قرآن و نبوت رخت بربسته و هر دو گفتمان عربیت و ایرانیت، ورای برخی ملاحظات سیاسی نظام‌های خودکامه در روزگار معاصر، گفتمان‌هایی قابل احترام و با پشتوانه تاریخی و تمدنی عظیم و گران‌بها هستند و خواهند بود.
هم‌چنین بررسی پیشینه تاریخی ایران و اعراب، این واقعیت را آشکار می‌سازد که پیشرفت و توسعه یکی از طرفین، تاثیر مثبتی بر روی طرف مقابل داشته و به هیچ وجه توسعه یکی از این دو بال، نافی توسعه بال دیگر نیست. این پیش‌فرض تاریخی، امروز با دگردیسی به جامعه منتقل می‌شود و تداوم این اشتباه از سوی دو طرف این ماجرا به نغع دو طرف نیست.
اعراب پیوسته، درطول تاریخ، از جایگاه رفیع و والایی برخوردار بوده‌اند و امروز پیشرفت و توسعه آن‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دیپلماتیک، صنعت و تجارت و ... امری مشهود است که تبیین آن‌ها فراتر از حوصله این مقال است.
تیتری که روز گذشته «همدلی» برای ارتقای جایگاه مدیریتی زنان عرب برگزیده است، در راستای انتقال این مفهوم بوده است و به وجه نافی مکانت و جایگاه رفیع اعراب عزیز نبوده است. نویسنده این سطور افتخار دارد رشته و موضوع مطالعات دانشگاهی خود را «زبان و ادبیات عرب» قرار داده است و سال‌ها در این حوزه پرافتخار خواند و نوشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حامد شیری

      12 امام معصوم امدند و اخر سر نتونستند ادمشون کنند نشد که نشد الان هم که این وضعیت رو دارن

      پاسخ ها

      • امین

        حالا تو خیلی ادمی عزیز
        احسنکم عند الله اتقی کم
        اینقدر نژاد پرست نباش گلم فایده نداره
        دروغگویی حتی توو خانواده ها داره بیداد میکنه بین مردم بماند

      • بدون نام

        یعنی شما رو تونستن آدم کنن ؟

      • بدون نام

        بعد از اسلام عربهای زیادی به مناطق مختلف ایران آمدند .مثلا در طول سالها و دهه ها علوی ها به شمال ایران می آمدند و پوست سبزه خیلی از مردم اون مناطق و چهره های خاص گرمسیری در شمال ایران ناشی از همین اختلاط است .یا در همون اوایل ورود اسلام به ایران قبایل عرب در مناطقی در خراسان یا در آذربایجان و خیلی مناطق دیگر سکونت می کردند و بعد به تدریج با مردم بومی در هم آمیختند.خلاصه که نژادپرستها خیلی دیر دست به کار شدند که حسابشون رو از عربها جدا کنند! الان ژنهای عربی در بدن همه ما هست!

    • بدون نام

      روحانی یاد بگیر

    • بدون نام

      مثل اینکه تو خیلی عاشق اعرابی یا شاید اصلا عربی. اعراب وقتی به ایران رسیدن تازه فهمیدن فرهنگ به چی میگن و از همون زمان همیشه بر ضد مارفتارکردن و متاسفانه هنوز در رفتارشون تجدید نظر نکردن و ایرانی هارو موالی یعنی نوکر میخونن و با تحقیر به ایرانیها نگاه میکنن ولی افرادی امثال تو مثل اینکه از هرگونه غرورو ملیتی خالی هستی و به موالی بودنت افتخار میکنی نظراتت و برای خودت بردار و واقعیت رفتار اعراب را بااریاییها ببین یادمون نرفته صدام میگفت من سردار قادسبه هستم واعراب دیگر برای رقص شمشیرمی رفتن ودلاربه حسابش میریختن تا بمب بریزه رو سر ایرانی ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عربها هیچگاه در طول تاریخ با ملت ایران سرسازگاری نداشته اند وهرگز هم تاصبح قیامت از لحاظ فرهنگی اجتماعی وسیاسی وحتی اقتصادی وصداقت ودیندا ی به پای ملت ایران نخواهند رسید شما که عرب پرستی حرفه اتان است وهمه میدانند پس چرا دست وپا میزنید

      • tnt2

        فکر کنم تو هم نژاد پرستی .خوب خودت چی هستی لری?کردی?ترکی? واسه همه اقوام جک و حرف هست بگو چی هستی تا بگم ببینم خوشت میاد?هیچی نیستیم تمام ملتهای دنیا رو مسخره میکنیم فرهنگمون از فرهنگ حبشه پایین تره .هنوز بلد نیستیم تو خیابون راه بریم بهم میخوریم ادعامو تا ونوس رفته هی فرهنگ 2500ساله میکنیم و پشتش قایم شدیم و نمیخوایم قبول کنیم فرهنگمون در خیلی موارد از همه دنیا پایین تره چون نمیخوایم یاد بگیرم و فکر مسخره کردن تمام دنیا هستیم این که خوبه به خودمون هم رحم نمیکنیم .یارو لره...ترکه....کرده....اصفهانی...مشهدی....شمالی ....عربه ...همه جور توهین واسه مسخره کردن حتی خودمون داریم .پس حرفت چیه عمو?

      • tnt2

        شایدم از اینکه اونها پیشرفت کردن و پول دارن و دزدی ندارن ناراحتی و بهت فشار اومده?

      • tnt2

        نکنه از اینکه اونها پول دارن و پیشرفت کردن و دروغ و دزدی ندارن و ما پست رفت کردیم زورت اومده که دلار و پول میکنی ربیطش به تو چیه ?دارن که دارن نوش جونشون چون لیاقتشو دارن

      • داوود نظری

        نویسنده محترم خیلی خیلی عربی...خخخخ

    • ایران

      .یقول علی دایی اگه خونه خدا رو نداشتن ک باید بازم با شمشیر بجون هم میفتادن

      پاسخ ها

      • tnt2

        اینها نشون دهنده اول نژاد پرستی دوم زور اومدن از پول و پیشرفت اونها سوم تکبری که پشتوانه اون هیچه شما که دم از فرهنگ میزنید یه سر تو خیابونهای شهرتون بزنید و فقط راه برید در کاریرد کلمات هم که به فحاشی معروفیم افتخار چی میکنید ?که یک تمدنی بوده?بله ملتهای دیگه هم داشتن تمدن بین النهرین که بسیار پیشرفته بوده با قدمت 4500سال تمدن اینکاها و و و و پس حرفتون چیه جای اینکه بقیه رو مسخره کنید و توهم بالاتر بودن بهمون دست بده بریم فرهنگ نابودشده خودمون و درست کنیم .چون هیچی نداریم حتی از ابتدایی ترین مولفه های فرهنگ سالها عقبیم.یه نگاه به جایگاه ایرانی تو دنیا بکنید و به ارزش پاسپورتش .این ربطی به دولت نداره این به فرهنگ ربط داره ببینید مارو به چی میشناسن متاسفم بگم به دروغگویی و ببخشید دزدی اونم تمام دنیا

      • بدون نام

        ن چراغیرت نداری ازپیشرفت اعراب ترسیدن

      • الیاس

        دبی و کویت که خانه خدا ندارن !!!

    • ha

      نمی دونم چرا دوستان این حرف ها می زنند انگار ما اعراب اسرائیلی هستیم

    • بدون نام

      هر چی دارید از عرب دارید

      پاسخ ها

      • بینام

        اون موقعی که ایرانیا با قاشق و چنگال غذا میخوردن عربا با دست غذا میخوردن

      • بدون نام

        خخخخخ زورت اومده بابا?

      • حسن

        بخصوص اون یه چیزو

    • بدون نام

      انسانیت عرب و عجم و .ایرانی و ... نمیشناسد و هر که با شخصیت تر و با ادب تر و با ایمانتر باشد پیش خدا و خلقش عزیز تر و آبرومند تر است و اسلام هم برای تربیت ما انسانها و رشد شخصیت ما اومده .

    • بدون نام

      جناب مدیریت با این کارها مردم را به سمت شبکه های اجتماعی خارج از کشور سوق میدید
      راجع به قتل پسر بچه رشتی اهورا نظری دادم که به هیچ عنوان توهین نبود و قابل استفاده ، ولی منتشر نشد همچنین چند تا نظر دیگه
      فکر کنم چون واقعیت بود منتشر نکردید
      خیلی خوبه به هم احترام بزاریم و بهانه به خارج نشینها ندیم

    • بدون نام

      اعراب هنوز تو جاهلیت به سر میبرند،،،،این ما هستیم که با رفتن به کشورشون،،باعث شدیم ثروت به کشورشون سرازیربشن،،،واین چنین ثروتمندبشن،،،،اعرابی که هنوز از ادرارشتر،،استفاده میکنن،،،جنین مرده میخورن،،،تمدن ایران از همه کشورهای دیگه غنی ترهست،،،،درود بر ایران وایرانی،،،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ زرشک

      • بدون نام

        برو بابا زورش اومده عمو میگم بهت یکم از پولهاشون بدن اینقدر زورت نگیره که چرا اونها پول دارند و همه دنیا که برن رو سرشون میگذارنشون اما حالا ماها حتی بریم بورکینافاسو شوتمون میکنن بیرون خخخ از بس بد جنس و نژاد پرستیم

    • بدون نام

      کاربر۱۳:۳۷,,, اون روسری که سر عربا هست،،پادشاه ایران کرده سرشون،،،مثل زنا روسری بسرهستن،،،هنوزم سرشونه،،،،ایران مهدتمدنه،،،درود بر ایران،،درودبرایرانی،،،درود برکورش کبیر،،،،

    • بدون نام

      دبی وکویت هم عرب نیستن،،،ایرانی هستن که اونجا هستن،،،ایرانیا اونجا رو آباد کردن،،،وگرنه عرب چیزی حالیش نیست،،،،

    • بدون نام

      ما اعراب کشورمون دوسداریم،،از اعراب عربستان متنفریم،،،

    • امین

      احسنکم عند الله اتقی کم
      اینقدر نژاد پرست نباشید خواهشا
      دروغگویی بین مردممون زیاده حتی توو خانواده ها
      بفکر پیشرفت و اصلاح خودتون باشین
      تمدن برای اجداد بود تموم شد حالا چه چیزی برای گفتن داری این مهمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج