جاباما
۶۱۸۹۹۸
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

کیا «کادنزا» و بیوک «لاکراس»؛ دوئلی در مرز قلمروی لوکس‌ها

سدان های بزرگ خانوادگی، گونه ای رو به انقراض هستند اما صرف نظر از آمار فروشی که مُدام کاهش می یابد، این سگمنت امروز بهتر از هر زمان دیگری است.

هفته نامه خودرو امروز: سدان های بزرگ خانوادگی، گونه ای رو به انقراض هستند اما صرف نظر از آمار فروشی که مُدام کاهش می یابد، این سگمنت امروز بهتر از هر زمان دیگری است؛ از نسل جدید نیسان ماکسیما گرفته تا ایمپالای خوش هیکل شورولت و حتی ۳۰۰ سالخورده اما کماکان جذاب کرایسلر، برای مدل سال ۲۰۱۷، دو گزینه جدید در هیبت نسل دوم کیا کادنزا و نسل سوم بیوئیک لاکراس به این رده اضافه شد که البته پیشینه ای کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. اساس برند بیوئیک بر پایه سدان های بزرگ بنا شده و اگرچه چند دهه اخیر، روی خوشی از بازار ندید اما چند سالی می شود که دوباره به پا خاسته است.

در طرف مقابل، کیا که زمانی به ساخت خودروهای ارزان قیمت و نه چندان محبوب شهرت داشت، حال به عنوان سازنده خوش چهره ترین و مجهزترین خودروهای کلاس خود شناخته می شود و از نظر آمار فروش نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. یک طرف مقایسه، بزرگ ترین سدان برندی است که از دیرباز به ساخت سدان های بزرگ و لوکس شهرت داشته و در طرف دیگر، ساخته ای از یک تازه وارد در قلمرو خودروهای پریمیوم و لوکس که ژست یک سدان لوکس را دارد.

جایگاه اول: ۲۰۱۷ Buick LaCrosse

سیستم پارک اتوماتیک، برای اولین بار سال ۲۰۱۷ چیز تازه ای نیست؛ اولین سری پروتوتایپ ها مجهز به این سیستم اواسط دهه ۱۹۹۰ روی کار آمدند و تویوتا اوایل هزاره سوم این فناوری را تجاری سازی کرد. با این حال، همه گیر نشدن کاربری این سیستم باعث شده تا برای خیلی ها، مفهومی ناشناخته و کماکان بسیار بکر باشد. اوج گرفتن دوباره برند بیوئیک نیز تقریبا به همین شکل چیز تازه ای نیست اما برای تحسین واقعی باید آن را تجربه کنید و اگرچه آمار فروش، انعکاس درستی از این موضوع نیست اما لاکراس جدید را باید نقطه اوج این رنسانس بیوئیک دانست.
کیا «کادنزا» و بیوک «لاکراس»؛ دوئلی در مرز قلمروی لوکس‌ها

در کنار سامانه همیار راننده پیشرفته ای که اشاره شد، لاکراس جدید دارای یک سبک طراحی تازه و جذاب و یک موتور V6 3.6 لیتری ارتقا یافته و حالت سواری سرزنده و چالاک Sport را نیز به راحتی و دوامی که سال های سال، تعبیر سدان های فول سایز بیوئیک بوده اضافه کرده است. فضای داخلی دنج و باوقار لاکراس شاید به زرق و برق کابین کیا نرسد اما سخت می شود ایرادی از آن گرفت، با صندلی های جلو پوشش یافته با چرم و قابل تنظیم در 8 جهت به صورت برقی که مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش ماساژور کمر و محافظ گودی کمر هستند و همچنین گرمکن فرمان و یک طراحی محاط کننده با محوریت یک کنسول میانی باشکوه، کابین در قسمت جلو به واقع راننده و سرنشین کناری را در بر می گیرد.

فضای سرنشینان عقب نیز اگرچه به اندازه ساخته های لوکس آلمانی، سوئدی و یا حتی آمریکایی همچون لینکلن کانتیننتال، فراخ نیست اما در حد نام لاکراس، جادار و راحت بوده، دارای فضای پای قابل توجه، حتی برای افراد بلند قد است.فضای سر اما کافی نیست مخصوصا در مقایسه با کادنزا. نسل جدید لاکراس در کنار کاهش وزن تقریبا 112 کیلوگرمی به نسبت نسل قبل، 210 اسب بخار قدرت و 382 نیوتن متر گشتاور دارد که تقریبا 10 درصد بیشتر از خروجی پیشرانه کیاست.
کیا «کادنزا» و بیوک «لاکراس»؛ دوئلی در مرز قلمروی لوکس‌ها

در ضمن گیربکس شش سرعته اتوماتیک نسل قبل نیز جای خود را به نمونه هشت سرعته با عملکردی نرم تر و بهینه تر داده است. با پکیج ۱.۶۲۵ دلاری Dynamic Driver Package، فنربندی دائما متغیر و سیستم تعلیق HiPer Strut که حتی در پیچ های تند نرمی سواری و پایداری خودرو را حفظ می کنند، به مجموعه اضافه می شود. همیار پارک اتوماتیک، ترمز اضطراری اتوماتیک و کروز کنترل تطبیق پذیر نیز بخشی از پکیج ۱,۶۹۰ دلاری Driver Confidence Package هستند. امکان سفارش سیستم چهار چرخ محرک که نه فقط کادنزا، بلکه اکثر خودروهای این سگمنت نیز فاقد آن هستند را هم به اینها اضافه کنید؛ لاکراس ۲۰۱۷ را می توان کامل ترین سدان زیر محدوده قیمت لوکس ها دانست، حتی با وجود برخی ایرادات بزرگ همچون فضای ناامید کننده صندوق بار.

خصوصیت تحسین برانگیز این ساخته بزرگ بیوئیک این است که در عین سادگی، کاملا متمایز و جذاب جلوه می کند. اگرچه فرم بومرنگ شکل چراغ های عقب در نگاه اول، گیرا نیست اما رُخ جلو برداشتی جذاب از طراحی خیره کننده کانسپت های اخیر بیوئیک یعنی اَوِنیر و آویستاست. نشان بیوئیک در مرکز جلوپنجره که استادانه و به زیبایی، رادار و سنسورهای سامانه های همیار را در پس خود پنهان کرده، غرور خاصی دارد و طرح کلی جلوپنجره بالدار بیوئیک را بدون اغراق بصری، متمایز جلوه می دهد. ممکن است رنگ های سیاه، سرخ یا حتی آبی کبود، انتخاب های بهتری برای بدنه باشند اما رنگ سفید، تناسبات خوشایند این بیوئیک را بیشتر نمایان می کند، مخصوصا سوار بر این چرخ های ۲۰ اینچی خوش طرح.
کیا «کادنزا» و بیوک «لاکراس»؛ دوئلی در مرز قلمروی لوکس‌ها

در کابین، اگرچه تعویض دنده الکترونیک و کاربری ناپخته آن اصلا رضایتبخش نیست اما به لطف بهره مندی از آن، فضایی که معمولا توسط تونل گیربکس اشغال می شد، حالا به عنوان فضای بار، جالیوانی ها و محفظه شارژ موبایل استفاده می شود. در ضمن، حالا که بحث فضای بار پیش آمد، درست است که فضای بار صندوق عقب در ساخته بیوئیک، با ظرفیت 425 لیتر، تقریبا 28 لیتر کمتر از فضای بار کادنزاست اما به لطف صندلی های تاشو عقب که ساخته کیا از آن بی بهره است، مشکلی از این نظر نخواهد داشت.

در پایان باید به گستره قابل تحسین فناوری های جنرال موتورز از جمله Intellilink اشاره کرد که یکی از کاربردی ترین سیستم های اطلاعات و سرگرمی حال حاضر بازار است. در ضمن، آپشن رابط کاربری اندروید و iOS و وای فای هاتسپات 4G LTE نیز در کنار آن برای لاکراس 2017 قابل سفارش است. صرف نظر از معدود ایراداتی که به کیفیت ساخت و متریال وارد است و همچنین قیمت تمام شده و فضای بار، ساخته بیوئیک تقریبا از هر نظر برتر از ساخته کیاست. لاکراس خودرویی بهتر برای راندن است، خوش چهره تر است و از نظر فناوری نیز در سطح بهتری است؛ حتی با وجود اینکه نمونه های کاملا مجهز آن با سیستم محرک چهار چرخ بر حسب قیمتی فراتر از مرز 50 هزار دلار دارند. لاکراس این رقابت که از نوع دیفرانسیل جلو است، در حالی تقریبا 3,000 دلار گران قیمت تر از ساخته کیاست که در آن خبری از سانروف و یا گرمکن صندلی های عقب نیست.

جایگاه دوم؛ 2017 KIA Cadenza

نسل اول کادنزا، خودرویی به واقع خوش چهره بود اما در نسل جدید آنقدر جذاب تر شده که می توان ژست و طراحی آن را با خودروهای پریمیوم آلمانی مقایسه کرد. در واقع کادنزای 2017 اگرچه در باطن، کماکان یک کیاست اما این دلیل بر دوست نداشتن آن نمی شود. کادنزای این رقابت که مجهزترین تریم یعنی Limited است، دارای پوشش چرم خوش دست قهوه ای سوخته، چرخ های 19 اینچی، رنگ بدنه جذاب آبی نفتی و تریم چوب منحصر به فردی با رگه های خاکستری است. فضای داخلی، ردپای طراحی های اخیر لوکس سازان متعدد، مخصوصا آئودی را در خود دارد که تاثیرش در طراحی و چیدمان کنترلگرها
مشهود است، هر چند این چیدمان در کادنزا کمی گیج کننده است مثل قرارگیری کنترلگرهای سیستم تهویه بین نمایشگر لمسی مرکز داشبورد و کنترلگرهای مرتبط با آن!
کیا «کادنزا» و بیوک «لاکراس»؛ دوئلی در مرز قلمروی لوکس‌ها

به عنوان یک سدان خانوادگی نیمه لوکس، در این ساخته کیا تیک تمامی ملزومات، به اضافه یکسری گزینه های دیگر، زده شده مثل گرمکن صندلی های عقب، آفتابگیر برقی شیشه عقب و آفتابگیر دستی شیشه های جانبی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو و پوشش چرم جیر مصنوعی سقف که معمولا در خودروهایی با دو برابر قیمت یافت می شود و در کنار فضای پای قابل توجه (البته نه به اندازه لاکراس)، فضای سر برای سرنشینان کمی بیشتر از ساخته بیوئیک است اما آنچه به واقع ناامیدکننده است، دینامیک رانندگی است. درست است که کسی از یک سدان بزرگ، آن هم یک کیای دیفرانسیل جلو انتظار چالاکی و مانورپذیری آنچنانی ندارد و موتور ۳.۳ V۶ لیتری استاندارد کادنزا، ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۳ نیوتن متر گشتاور بیشینه دارد اما پرسش این است که این خروجی قابل احترام، دقیقا کجا ذخیره شده است؟

گیربکس ۸ سرعته اتومات متصل به این موتور، شاید در سواری های عادی، خوب باشد اما برای چیزی فراتر از یک سبک رانندگی راحت و کم فشار، مشخصا کم می آورد. از نظر ارزش در برابر بهای پرداختی، ساخته کیا با وجود امکاناتی بیشتر از ساخته بیوئیک، قیمت تمام شده ای معادل ۴۵ هزار دلار دارد، اما در این مورد باید گفت صرف چند هزار دلار بیشتر و انتخاب لاکراس منطقی تر است. با وجود توان عملکردی نه چندان رضایت بخش و فنربندی به نسبت سفت، کادنزا ارائه دهنده سواری کاملا رضایت بخشی است که متناسب است با وجهه یک خودرو نزدیک به لوکس. اما مشکل این است که لاکراس هم این خصوصیت را دارد، آن هم با یک نمایش بهتر.
کیا «کادنزا» و بیوک «لاکراس»؛ دوئلی در مرز قلمروی لوکس‌ها

آنچه در نگاه اول به کادنزای 2017 جلب نظر می کند، جلوپنجره آن است که برداشتی تازه و شیک تر از جلوپنجره پوزه ببر کیا بوده، به لطف تعدد تیغه های عمودی، تداعی کننده ژستی خشن است. طرح مایه Z شکل باریک های LED که هم در چراغ های جلو و هم در چراغ های عقب، به خط شانه مُحاط کننده و خوش فرم تنه ختم می شوند نیز در القای این حس بی تاثیر نیستند. البته چیدمان صفحه سیاه براق سنسورها در دل جلوپنجره با وجود حیاتی بودن برای عملکرد سامانه های همیار همچون کروز کنترل تطبیق پذیر و همیار ترمز، از هارمونی و جذابیت این طراحی می کاهد.

در کابین، کادنزا ارائه دهنده صندلی های محشری برای راننده و سرنشین کناری است که بدون اغراق می شود از آنها به عنوان صندلی راحتی هم استفاده کرد. چرم نرم صندلی ها که در کناره ها مزین به خطوط دوخت الماس شکل است، هم چشم نواز است و هم خوش دست. نشیمن بسط پذیر صندلی های جلو نیز مخصوصا برای راننده های بلند قد، بسیار کارآمد است. کادنزا هم مانند لاکراس دارای هدآپ دیسپلی با قابلیت نمایش اطلاعاتی نظیر جهت های نویگیشن، سرعت و ... روی شیشه جلو است اما در این مورد برتری با لاکراس است چرا که هدآپ دیسپلی بیوئیک قابلیت نمایش اطلاعات کاربردی بیشتری از جمله گزینه
های مربوط به سیستم پخش و عملکرد موتور است. در ضمن برخلاف هدآپ دیسپلی کادنزا که در آن، موقعیت نمایش روی شیشه جلو تنها با تنظیمات سیستم اطلاعات و سرگرمی قابل تغییر است، لاکراس برای
این کار دارای کنترلگری مخصوص در کنار فرمان است.
کیا «کادنزا» و بیوک «لاکراس»؛ دوئلی در مرز قلمروی لوکس‌ها

به لطف طراحی سبک تر صندلی ها، تریم چوب و ساعت آنالوگ در مرکز داشبورد، کادنزا دارای کابین جذاب تری است و بخش کوانتوم لاجیک هارمن کاردون با ۱۲ بلندگو، حس بی نظیری به این محیط می دهد. هر دو خودرو ارائه دهنده گستره کاملی از قابلیت های هوشمند رانندگی هستند اما لاکرالس با قابلیت هدایت اتوماتیک در پارک های موازی و عمودی، کمی برتر است. در کل می توان کادنزا را پیشنهادی راحت و خوش چهره در بازار سدان های نیمه لوکس دانست؛ گزینه ای که توان جلب نظر در بین رقبای به مراتب محبوب تر را دارد. درست است که کمی در برابر لاکراس کم می آورد اما به عنوان سدان خانوادگی بزرگی که ارائه دهنده چیزی متفاوت از رقباست، نمی شود کیا کادنزای ۲۰۱۷ را نادیده گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج