۶۱۹۲۰۲
۵۵ نظر
۵۰۲۸
۵۵ نظر
۵۰۲۸
پ

دنیا برای کوروش احترام قائل است، چرا ما نباشیم؟

کوروش اولین بنیان‌گذار حکومت در این منطقه نبوده ولی اهمیت او در تفاوت عمده‌ای است که حکومتش با حکومت‌های قبلی منطقه دارد. حکومت‌های قبلی که در این منطقه وجود داشته‌اند، مبنای حاکمیتشان بر سلطه بوده است؛ یعنی سلطه یک قوم بر اقوام دیگر و درجه‌دوم تلقی‌کردن افرادی که از قوم خودشان نبوده‌اند.

روزنامه شرق: منطقه‌ای که ما امروز خاورمیانه نامیده‌ایم، از بیش از سه‌هزار سال پیش مرکز پدیدآمدن حکومت‌ها بوده است. کوروش اولین بنیان‌گذار حکومت در این منطقه نبوده ولی اهمیت او در تفاوت عمده‌ای است که حکومتش با حکومت‌های قبلی منطقه دارد. حکومت‌های قبلی که در این منطقه وجود داشته‌اند، مبنای حاکمیتشان بر سلطه بوده است؛ یعنی سلطه یک قوم بر اقوام دیگر و درجه‌دوم تلقی‌کردن افرادی که از قوم خودشان نبوده‌اند.
سومری‌ها در اینجا اولین مدنیت را به‌وجود آورده‌اند و بعد از آنکه سومری‌ها رفتند، اقوام مختلفی مثل آکدی‌ها و سپس حکومت‌های منسجم‌تری مثل بابلی‌ها، آسوری‌ها و بالاخره اولین حکومت ایرانی - باز هم بر مبنای سلطه‌گری- از مادها پدید آمد. کوروش که به موجب اسناد مختلف، وابستگی خونی نیمه‌پارسی، نیمه‌پارتی داشت، در دربار ماد با وضع خاصی زندگی می‌کرد که احتمالا گروگان سلطنتی در حکومت ماد بود.
وقتی او موفق شد حکومت را به دست بگیرد، یک پادشاهی به وجود آورد. حکومتی که او درست کرد، برای اولین‌بار بر مبنای سلطه یک قوم بر اقوام دیگر نبود، بلکه حکومتی بود که ضمن نوع تمرکزی که داشت، ایالات مختلف آن در اختیار فرمانروایانی بودند که کوروش با آنها به‌صورت برابر رفتار می‌کرد. به‌این‌ترتیب او برای اولین‌بار یک حکومت سراسری در منطقه به‌وجود آورد که به زبان‌ اقوام مختلف، به فرهنگشان و به ادیانشان احترام گذاشته می‌شد. درعین‌حال تحرک کوروش در این سرزمین عظیم که یک سرش در بلخ امروزی، به‌اصطلاح در فرارودان بود و یک سرش در مناطق شمال تا جنوب عراق امروزی و اغلب بخش‌های ایران امروز، حیرت‌انگیز است. می‌توان گفت پارس جنبه قداستی نزد پارسی‌ها داشت و در آن‌موقع هنوز مرکزیت آنها در به‌اصطلاح انشان در پارس بود و بعدا در زمان جانشینان کوروش به شوش منتقل شد.
اهمیت و تفاوت کوروش با دیگران این بود که حکومتی به‌وجود آورد که ضمن تمرکز حکومت از لحاظ امنیتی، نظامی و مالیاتی، از بقیه جهات با تساوی و آزادی عمل رفتار می‌کرد و این بعد از کمبوجیه به داریوش به ارث رسید و داریوش بود که توانست آن میراث را به ابعاد بزرگ‌تر سازماندهی اداری و نظامی و مالی وسعت بدهد. می‌توان گفت این‌گونه حکومت‌کردن در این وسعت در آن زمان قدری حیرت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. قبل از آنها مصری‌ها حکومت داشتند، منتها حکومت آنها متکی بود بر یک قوم، یک زبان، یک مذهب و یک منطقه و آن منطقه هم محدود و مشخص بود؛ دو طرف رودخانه نیل بود و بس، اما در مورد امپراتوری‌ای که کوروش بنا نهاد، ضمن وسعت، تحرک هم بسیار شدید بود.
آخرسر همچنان‌که می‌دانیم، در جنگی با اقوام ایرانی فرارود؛ یعنی سکاها، زخمی شد و این امر منجر به مرگش شد.

کوروش یک چهره نمادین در آغاز تاریخ ایران است و در جاهای دیگر دنیا نیز به او احترام می‌گذارند و یادبودهایی در استرالیا و لس‌آنجلس به نامش برپا شده است. استوانه کوروش کبیر و نوشته‌های او قابل مقایسه است با بخشی از اعلامیه حقوق‌بشر امروزی؛ نمی‌شود گفت کاملا معادل آن، ولی نسبت به زمانش می‌توان گفت اهمیت بسزایی دارد. برای چه وقتی دنیا برای کسی، شخصیتی یا میراثی احترام قائل است، ما در خود ایران به او احترام نگذاریم و روزی را به نام او در نظر نگیریم؟ فکر می‌کنم نام‌گذاری روزی به نام کوروش کار بسیار مهمی باشد، برای آنکه ایرانیان امروز احساس می‌کنند که به گذشته‌شان بی‌اعتنایی می‌شود و از این بی‌اعتنایی احساس رنجش می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تیموریوسفی

      بادرودبرشما،پیشنهادخوبیست،به عنوان یک شهروندایرانی موافقم

    • داود

      این خواسته ی اکثر مردم ایرانه

      پاسخ ها

      • بهنام مغان

        ما که چنین نظری نداریم

      • افشین چراغپور از کوهرنگ بختیاری

        آقای مغان اگه برخلاف تمام ایرانیهای اصیل چنین نظری نداری یه بررسی روی DNA خودت داشته باشی بد نیست

      • مهدی

        من هم همین طور

      • بدون نام

        بهنام مغان ، مگه تو چند نفری که جمع میبندی؟

    • بدون نام

      تمام مقاله شما از اول اشتباهه و با تعصب نوشته شده شما اول منشور کوروش و به درستی ترجمه کن بعد ربطش بده به سازمان ملل

      پاسخ ها

      • حجت

        هیچ تعصبی نیست و وقتی هم باشه تاریخ و اصالت کشور را بیان کرده،تاریخ را بخون تا حرف نسنجیده نزنی

      • بدون نام

        اونی که به فارسی ترجمه شده خیلی دستکاری شده و اغراق شده اس.استوانه هایی از نوع استوانه کوروش در تمدن های بین النهرین وجود داشته که در تمامش پادشاه یا فرماندار از برقراری عدل و داد در منطقه خودش گفته و از خودش تعریف و تمجید کرده.

    • بدون نام

      زنده باد نام کوروش کبیر،پادشاه دادگستر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیزی که مساله رو خنده دار میکنه اینه که اکثر کوروش پرستها و باستان گراها، نژادپرست و متوهم اند و اصلا مساله شون دادگستر بودن کوروش(اگر بوده) نیست و می خوان روی قدرت و قلمروی که در دو هزار و پونصد سال داشتند(البته اگه اجدادشون در اون زمان در این منطقه بودند!) تاکید کنند

    • بهزاد

      چیزی بنام کوروش وجود نداره.حتی لوحش هم تقلبیه و اصلا معلوم نیست به چه زبانیه.اگه باور ندارید کوروش یهودی رو سرچ کنید.

      پاسخ ها

      • .

        اولا هر دینی در زمان خود دین آخرین وراستین بوده است.دوم تاریخ را مرورکنید خط هیروگلیف هم عجیب وغریب بوده سوم: موسی کلیم الله پیامبر دین یهود بوده برولایت تشریعی پس استاد او جناب خضر که پیامبر هم نبوده چه دینی داشته ؟ او ولایت تکویتی داشته درطرف دیگر آصف بن برخیا..همه براسلام اصیل زاده میشوند ادیان ماقبل صورت ابتدایی وتدریجی بوده که دستخوش دستبردهای حکام واربابان ثروت ومکنت واقع شده اند.

      • حجت

        تو صد در صد عرب و عرب زاده ای که اینطور صحبت میکنی.اگه یه ذره مطالعه داشتی هرگز این صحبتا نمیکردی.برو و سعی کن اگه حرف خوب و حق نمیتونی بزنی لااقل چرند نگو که تاریخ نگاران یونان و روم از یکی مثل کوروش تمجید کردند .

      • بدون نام

        کوروش وجود داشته ولی با توهمات باستان گراها تبدیل شده به چیزی به جز اون چه که واقعا بوده .یعنی یک پادشاه کشورگشا که نسبت به همتایان خودش رفتار بهتری با مردم داشته رو تبدیل کردند به پدر حقوق بشر!!!

      • بهزاد

        کوروش یهودی بود و ربطی به ما نداره.من هم ترک هستم و ۴۰میلیون ترک ایران از کوروش نفرت دارن.پس مارو به کوروش نچسبونید.

      • بدون نام

        آفرین بهزاد.
        منم تورک اردبیلم و از کوروش به شدت متنفرم
        کوروشو یهودیا برای رسیدن به مقاصدپلیدشون ساختند.

      • حجت

        آخه تو از کدوم مقام شامخی نسب بردی و اینطوری رد میکنی تاریخ و اصالت کشورتا هر چند صد در صد ایرانی نیستی!!!کتیبه های سنگی چسبیده به کوه تقلبیه!!!عجب...!!!استوانه تقلبیه...!نوشته های هرودوت و کزنفون و کتزیاس و استرابون که ایرانی نیستند و معاصر همون دوره اند تقلبیه!!!
        پیشنهاد بهت میکنم که یه تحقیق حسابی و درست و بجا بدور از احساس و سو گرایی انجام بدی اگه این متن را خوندی البته بعد با اشراف جواب بده و یا قضاوت کن.

    • اسی

      من به کوروش احترام میذارم در صورتی که به دین مبین اسلام توهین نشه
      در غیر این صورت با کوروش و کوروش پرست تا پای جان مقابله میکنم
      این گونه اسطوره سازی اون هم از یک پادشاه به نظرم نوعی توطعه علیه اسلامه
      یاعلی

    • بدون نام

      شماکه کوروش براتون مهمه و اصالت ایرانی ، لطفا جنس ایرانی مصرف کن . نه اینکه سنگ گذشته ایران و کوروش رو به سینه بزنی اجناس داخل خونت همه خارجی باشه

      پاسخ ها

      • حجت

        ایرانی دزدی نکنه و کم اجناس نذاره تا هم راه جهانیش را باز کنه و هم مردم بخرند.بعدشم تو کدوم خونه های کوروش دوستان و وطن پرستان رفتی و دیدی که نسنجیده میدون میای آقا پسر؟!!!

      • بدون نام

        ایرانی بودن اینها در همیی خلاصه میشه.گردنبند فروهر و کوروش و یه سری چیزها مثل رقصهای محلی .ایرانی که اینها دوست دارند یه ایرانِ ذهنیه .وجود خارجی نداره.حتی سعی می کنند نژاد خودشون رو چیز دیگه نشون دهند که به اروپاییها نزدیک بشن! و چقدر هم دیدم باعث خنده و تمسخر غربیها شدند .ایرانِ ذهنی این جماعت بیشتر از عقده حقارتشون ناشی میشه و ریشه در دوره پهلوی داره .مرکز این جور ایرانیت هم در لوس انجلسه نه ایران!

    • بدون نام

      احسنت کو گوش شنوا اینجا همه خود را به کری زدن

    • .

      ما این روزها خودتخریبی را آموخته ایم درلجاجت با یکدیگر ودر این راه به بزرگان قدیس مان هم جسارت کنیم بی آنکه فهم ولیاقت آن را داشته باشیم همین میشود که از فلان منطقه عربی هم بزرگان این سرزمین را درتریبونهای عمومی مورد توهین جسارت ونفی قرار میدهند.عدالت ی احوال گذشتگان را مرور میکند وازبزرگانش بمانند سلیمان نیک میگوید گرچه عده ای حتی ازقوم خودش اورا تکفیر بکنند! کوروش هم درمقیاسی دیگر سلیمان زمان خود بود که اگر صبغه دینی ومعنوی نداشت چنین دریادها نمیماند .او ذوالقرنین است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پای ذوالقزنین و وسط نکش که هزاران دلیل ذوالقرنین بودن اسکندر هست

    • بدون نام

      ما مسلمانیم و الگوی ما محمد رسول الله .هر چی داریم بعد از اسلام هست عزت و افتخار ما اسلام هست افتخار میکنیم که مسلمانیم کوروش کیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هیچی نیستی

      • حجت

        چیزی نداری آخه چون تفکرت اینه!!!من مفتخرم به شیعه علی(ع)بودنم ولی بزرگان و اسطوره های ملی را اگه نادیده بگیریم مطمئن باش که زمانی برسه که حضرت علی(ع) و مهدی(عج)را نادیده بگیری.تو را همین بس که دم از اسلام و محمد(ص)میزنی ولی به حق سخن نمیگی و بدون مطالعه اول دین و بعدم خوده بی شخصیتت را خراب میکنی.قربون امام زمان برم که اگه العان ظهور کنه خوده تو همون کاری که کوفیان با امام حسین(ع)و مسلم بن عقیل کردند میکنی...متأسفم...

      • بدون نام

        کسی که کوروش کوروش میگه اصلا درکی از انسانیت داره که پیامبرو بشناسه؟؟؟
        طرفدارای کوروش عین خودش یک عده بی فرهنگ بی بند و بارن

    • بدون نام

      الان اگر پیام منو نذارید معلوم میشه چه کینه ای نسبت به اهل سنت دارید و دشمنی شما برای ما ثابت میشه

    • بدون نام

      بهزاد نون ب نرخ روز خور خجالت بکش چرت نگو

    • علی

      درود بر کوروش کبیر بزرگ

    • بدون نام

      زندبادکوروش کبیرپادشاه جهان توکه میگی کوروش وجودنداره بذودوتا کتاب بخون بعدبیا بگوتوازتاریخ کشورتم خبرنگاری که دنیابهش افتخارمیکنن پس ایرانی افتخارنکنه خوب آثارش هست اگه ایران‌ایر آنم دوست دارین کارگرایرانی بگیرین ونه کارگرافغانی

    • بدون نام

      درود بر کورش درود بر ایران درود بر آزادی درود بر بزرگ مردان تاریخ ،

    • حمید

      من خودم لیسانس تاریخو دارم علاقه زیادی هم ب کوروش دارم چرا چون مردی آزاده ومهربان و دلسوز وطن و خیلی کارهای که حکام قبلی این خصوصیتو نداشتن .

    • بدون نام

      خدارو شکر که نه کوروشو میشناسم نه می خوام بشناسم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افتخار کن به بیسوادی و جهالتت. باعث بدبختی و عقب موندگی و پسرفت این کشور تو و امثال تو هستین که متاسفانه کم هم نیستین. از کامنتا
        مشخصه

    • بدون نام

      کوروش = دروغ بزرگ تاریخ برای جامعه عقب مانده ایرانی

    • مازنی

      ما که تو دنیا بجز افغانیا کسیرو ندیدیم بهش احترام بزاره.اونم چون اصالت کوروش افغانی بوده بخاطر اون هست.

    • مهدی

      زنده باد کوروش کبیر.........

    • بدون نام

      کورشم از پیشنهادهای ترامپه پادشاهی رو راه بندازه بعضیا چه سادهاند جای تاسف داره

    • علیرضازمان

      کوروش دروغی به بلندای تاریخ
      اگه کوروش وجودداشته شعرای بزرگ وهمشهری این پادشاه مثل سعدی و حافظ و......دو تا بیت راجع بهش میگفتند کوروش صدساله بوجوداومده
      اونم برای مقابله بااسلام وگرنه کوروش کیلویی چند
      من مطمینم کوروس پرستها هیچ جوابی برای حرف من ندارند
      کوروش یک پادشاه ظالمی بیش نبوده
      اگر حاکم عادل میخواهید وکیل الرعایای پارسی

      پاسخ ها

      • حجت

        ا شعر حافظ از عرفان و اصلأ اشاره مستقیم به شخص نداره و سوء و جنس شعرش این نیست که تعریف و تمجید از شخصی توش انجام بگیره.در مورد شاهنامه هم یه نسخه از کتاب نبرد نهایی را بخر اگه جویای حقیقتی تا بفهمی که تو شاهنامه اسمی از کوروش و شخصیت ایشون اومده یا خیر.در ضمن فاصله کوروش تا سعدی و حافظ و شاهنامه بسیار زیاده و برمیگرده به دوران بعد از اسلام.عجیبه که نمیدونی یا اصلا نرفتی دنبالش که متوجه بشی زبان هخامنشیان اصلا قابل رمز گشایی نبود که بتونند آشنا بشند با شخصیتهای ملی و باستانیشون از طرفی با ورود اسلام به ایران به قول تاریخ تمام کتب علمی و پژوهشی و نجوم ما را سوزوندن.چیزی نموند تا کسی بخواد کسی بشناسه...

    • بهزاد

      بدون ۱۰:۰۸ بنده نان به نرخ روز خور نیستم.شما بهتره که چشاتونو خوب باز کنین.کوروش یه دروغ و یه جَعل بزرگ بود که تحویل مردم دادن.اگه اسم کوروش رو توو متون کهن ایرانی پیدا کردی من اسممو عوض میکنم.به اسم اجدادت قبل از محمدرضا شاه نگا کن ببین یک نفر به اسم کوروش هست؟اینا چیزای ساختگی و جدیدن.ما این همه مفاخر داریم مثه پروفیور سمیعی و... ما باید به اینا افتخار کنیم.کوروش کیه؟

      پاسخ ها

      • حجت

        دلیل مشکل تو را با کوروش نمیدونم چیه ولی میگی نبوده و کتب مورخان را هم به صراحت رد میکنی که خاج از منش و مردونگی و اطلاعات جامع هست این رفتارت.تخت جمشید سند زرین بحق اجداد هخامنشی ماست که سنگ نگاره داره صحبت از مهر عطوفت میکنه...کتیبه های داریوش هم دروغه؟گلهای مهر و مهربانی و نبود آثاری از اسارت و قتل و ذبح تو تخت جمشید کذبه؟؟؟استوانه کوروش را دوستان خورده گرفتند و گفتند از این استوانه ها را بازم پیدا کردند و هست؛پس چرا سازمان ملل نبردند؟چرا تو ترجمه این استوانه کوچکترین عیبی نیست و فقطم تعریف از خودش نیست؟؟؟متأسفم که تو ایرانی

    • T

      عزیزانی که نام کوروش رو با افتخار به زبان به زبان مبارکتون میارید....اشکال نداره...تاربخ خودتونو دوست داشته باشین خیلی چیز مهمیه...چیز خوبیه...ولی دیگه دارین متعصبانه برخورد میکنین...مثلا چرا داریوش نه...چرا انوشیروان نه....
      کوروش رو اسطوره کردین....ازش دارین بت می سازین....ادم خوبی بود...کارشو درست انجام داد....دستش درد نکنه....
      وظیفش بود....مگه وظیفه ی هر ادم این نیست که نقشی که به عهده داره رو به خوبی انجام بده...به فکر کشورش باشه....
      دمش گرم ...مرسی....خدابیامرزتش...
      شما الان چه کاری واسه مملکتتون می کنین....میشینید از این و اون تعریف و تمجید و ستایش می کنید....تا مرز پرستش میرید...ولی خودتون عرضه دارین تو زندگیتون واسه خودتون و فرهانگتون مفید باشید؟
      اگه میتونین...چرا فقط تعریف از دیگران...خودتون یه کاری بکنین...جنس ایرانی بخرید...اگه ایرانی کیفیت نداره اصلا نخرید که فروشنده مجبور بشه کیفیت ببره بالا....جنس ایرانی هست...کیفیتشم خوب....پولشم ارزون....با مارک و برند زندگی می کنید....سبک زندگی هایتان به لجن داره کشیده میشه....بلدین؟مردین؟فرزندانتون رو درست تربیت کنید که فرداهمینا نشن مخل اسایش جامعه....نشن خالق مفاسد اخلاقی جامعه...اقتصادی اخلاقی اجتماعی....هر چی....
      خودتون کوروش باشید....

    • بهزاد

      آقای حجت بجای اینکه واسه من متاسف باشی جواب سوالمو بده.

      پاسخ ها

      • حجت

        جواب سؤال تو چیه؟

    • علیرضازمان

      اقای نسبتامحترم حجت خودت هم فهمیدی چی گفتی چه طور زمان سعدی اسم کوروش نبوده و خط هخامنشیان قابل خوندن نبوده ولی یه دفعه تواین صدسال قابل خواندن شده
      درضمن فردوسی که کل شعرش حماسی و غیر واقعیه
      درضمن اگر توکتاب فردوسی اسم کوروش برده شده
      باسندبگو و توهم نزن

      پاسخ ها

      • حجت

        سند کتاب فردوسی و صحت صحبتم تو کتاب نبرد نهایی هست و کاملأ هم روشن بیان شده که بازم این کتاب را معرفی کردم.همونطور که گفتم و جنابعالی اصلأ حواست نیست به متن جمله صحبتم این بود که رمز گشایی در زمان صورت نگرفته بود تا کسی بخواد مستقیم از اسم و روش و آئین کسی حرفی به میون بیاره،یکی مثل سعدی که جنس شعرش از حماسی و اساطیری نیست که بخواد از مجهولات زمانش استفاده کنه،لذا از اون اشخاص و نظایر صد در صد محکم بهره میبره.بعله که در زمان سعدی کتیبه ای که عکس اون مرد بال دار را داره نشون میده و به خط میخی در بالاش حک شده منم کوروش شاه پارس قابل خوندن نبوده.صد در صد منشور کوروش در زمانهای نه چندان دور حتی قابل درک و فهم نبوده.سعی کن حق بگی و اگه حق نمیتونی بگی لااقل نا حق نگو...

      • حجت

        تو ظاهرأ نمیخوای متوجه بشی که رمز گشایی و شناخت مجهولات و کشف اسرار اطرافمون داره با گذشت لحظه به لحظه اتفاق میوفته.آخه پسر خوب مثل خیلی از چیزهایی که کشف میشه در یه مقطعی از زمان رمزگشایی از زبان و خط میخی تو عصر حافظ و سعدی امکان پذیر نبوده همونطور که در آن زمان جتf35هنوز ساخته نشده بوده.اگه واقعأ دنبال حقیقتی بهتره یه نیم نگاهی به کتیبه های باستانی ایرانی که تو جزیره تنب بزرگ و ابوموسی کشف شد و به دلایل نامعلومی ناپدید شد و سخنی ام راجع بهشون نیست بکنی تا لااقل دهن امارات را می بستیم که دیگه ادعا رو خاک کشورمون نکنه.بهتره کوروش را رها کنی حالا که حرفی برا گفتن جز انتقاد کور کورانه کردن نداری و پیگیر حقوق ملت وخاک کشور باشی برا بیگانه تا اگه بعد از اون خواستند رو کوروش ادعا بکنند جنابعالی شریک این ادعاشون نشی و بگی بد نمیگند انگارا!!!

    • بدون نام

      با وجود مدارک بسیاروجود کوروش یه امر کاملا ثابت شده است و بحث برسر وجود یا عدم وجودش بی فایده هست .یک عده نمیخوان وجودش رو قبول کنن خوب نکنن ولی باز دراصل موضوع تفاوتی ایجاد نمیشه چون همه کشورها قبولش دارن طبق مستندات تاریخی .درضمن کشف منشور کوروش در سال ۱۲۵۸بوده که البته دوره قاجاربوده نه پهلوی ؛اطلاعاتتون رو کامل کنید بعد بیایید بحث بیمورد راه بندازید.

    • بدون نام

      کوروش یک نماد اصیل ایرانی است.وما ایرانی ها نام او را زنده نگهمیداریم.

    • بی نام

      درود بر کوروش و درود بر

      ایرانی

    • بدون نام

      اصالت مارا موزه ها فریاد میزنن..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج