۶۲۰۰۴۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نگاه متفاوت «نذار این خواب تعبیر بشه»

نویسنده و کارگردان تئاتر درباره نمایش جدید خود گفت: همانطور که برای ما دفاع مقدس از مهمترین موضوعات کارهای هنری محسوب می‌شود، جنگ در تمام دنیا از تأثیرگذارترین موضوع درام و فیلم‌ها است.

به گزارش سینماخبر: نویسنده و کارگردان تئاتر درباره نمایش جدید خود گفت: همانطور که برای ما دفاع مقدس از مهمترین موضوعات کارهای هنری محسوب می‌شود، جنگ در تمام دنیا از تأثیرگذارترین موضوع درام و فیلم‌ها است.

نمایش «نذار این خواب تعبیر بشه» به کارگردانی و نویسندگی مهدی نصیری چند روزی است که در تالار سایه تئاتر شهر اجرایش را آغاز کرده است.

بازیگران این نمایش بهرام تشکر، ترانه کوهستانی، بهروز پناهنده، فریبا امینیان، رضا جوشنی، هما پریسان پارسایی سرشت هستند.

مهدی نصیری درباره این نمایش در گفت وگو با فارس گفت: نمایشنامه را خیلی وقت پیش با سه اپیزود و داستان که هر یک جداگانه روایت می‌شدند منتها برای اجرا یک سری تغییراتی دادیم و روایت خطی و زمانی آن را بهم ریختیم.

وی در ادامه افزود: تمرینات را از مرداد ماه شروع کردیم. هم اداره تئاتر و هم کوروش زارعی کمک کردند اجرا هم از ۲۵ مهر ماه شروع و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

نصیری با اشاره به اینکه تهیه کننده کار بنیاد روایت فتح است و موضوع نمایش نیز به جنگ می پردازد، گفت:‌داستان درباره سه زن است که خواب دیده‌اند برای همسرانشان اتفاقی افتاده و به سراغ آنها رفتند و هر یک با یک داستان از زندگی‌شان به سراغ همسرانشان می‌روند و می‌خواهند همسرانشان را برگردانند اما اتفاقی برعکس این می‌افتد.

وی همچنین یادآور شد: داستان تقابل بین مرگ و زندگی توسط این سه زن در بحبوبه شرایط جنگ و دفاع است اما آنچه که اتفاق می‌افتد فضایی است با خانه‌ها، تولد، عشق، زندگی از سویی فضای دیگر شخصیت‌های درگیر جنگ تحمیلی هستند که اینها در کشمکش بین این پرسش هستند که نتیجه این جنگ چه می‌شود.

نصیری با بیان اینکه متأسفانه ما از یک جایی به بعد آنقدر برجسته و اغراق آمیز از جنگ دیدیم و شنیدیم که در کیفیت کار فدای پرداختن کلیشه‌ای به ارزش‌ها شد، توضیح داد: حتی ارزش‌ها در جاهایی تبدیل به ضدارزش‌ها شدند تمام تلاش ما این بود که این اتفاق در کار ما نیافتد.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردند نگاه وسیع تری به موضوع داشته و سعی شده جنگ را با مسئله زندگی همراه کنند، توضیح داد: از سویی زنان با تولد، عشق و زندگی به سراغ همسرانشان می روند یعنی در همان شرایط جنگی و سعی کردیم این متن رئالیستی تا جایی که امکان دارد رعایت شود، یعنی کار از مؤلفه‌های رئالیستی فاصله نگیرد.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: دوم اینکه آدم‌ها و نگاهشان به جنگ هم باور پذیر باشد تا از زندگی و واقعیت‌های زندگی آنها به جنگ نگه کنیم و من فکر می‌کنم این نگاه متفاوتی بود چرا که کمتر در این حوزه تئاتری دیده ایم و تلاش کردیم تا هیچ شعار و کلیشه‌ای که معمولا در کارهای دفاع مقدس و نمادهای شاعرانه در آن نباشد و از نگاه غیر واقعی و اغراض شده دور شدیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند این نمونه کارهای جنگ جوانان را هم جذب تئاترهای دفاع مقدسی کند، گفت:‌من فکر می‌کنم این کار می‌تواند جوانان را جذب کند چرا که نوع روایت و زبان و ارتباط آدم ها با هم کشش‌های روایت‌های نمایشی را دارد و من فکر می‌کنم یک مقدار نگاهمان به مسئله را هم باید تغییر دهیم. الان در تمام دنیا جدی ترین و با کیفیت ترین و تأثیرگزارترین کارهای ادبیات داستانی مسئله شان جنگ است با این تفاوت که نگاه ما به جنگ با آنها متفاوت است، چرا که ما جنگ نکردیم فقط از شهرمان دفاع کردیم پس مسئله ما متفاوت است اما خود این جنگ و عواقب و بحران و مسئله‌ای که به وجود می‌آورد جذاب ترین موضوعاتی است که در ادبیات،‌ درام و سایر کارها شاهد هستیم

وی درباره تیم بازیگری کار گفت: ما بازیگرانمان همه تئاتری بودند گروه خوبی هستند و خوشبختانه مشکلی هم بابت کار نداشتیم، البته یکی دو نقش را عوض کردیم اما در نهایت با این تیم کار بلد کار را شروع کردیم چرا که کارنامه خوبی هم با تعهد به کار و نظم و ترتیب داشتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج