۶۲۰۰۹۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

برتری‌هایی که جایگاه قلعه‌نویی و منصوریان را محکم کرد

شرایط شهرآورد این هفته به گونه‌ای است که اگر بخواهیم با توجه به جدول، شرایط دو تیم را قضاوت کنیم، قطعاً شرایط پرسپولیس برای پیروزی بیشتر است اما حتماً خود سرخپوشان و هوادارانشان آنقدر زرنگ هستند که بدانند شهرآورد تهران هیچ ارتباطی به شرایط دو تیم در جدول نداشته و اتفاقاتی در آن رخ داده که کاملاً نقض‌کننده این فرضیه است.

خبروزشی: شرایط شهرآورد این هفته به گونه‌ای است که اگر بخواهیم با توجه به جدول، شرایط دو تیم را قضاوت کنیم، قطعاً شرایط پرسپولیس برای پیروزی بیشتر است اما حتماً خود سرخپوشان و هوادارانشان آنقدر زرنگ هستند که بدانند شهرآورد تهران هیچ ارتباطی به شرایط دو تیم در جدول نداشته و اتفاقاتی در آن رخ داده که کاملاً نقض‌کننده این فرضیه است. در سوی دیگر میدان، بارها شاهد بوده‌ایم که استقلال به رغم برخورداری از شرایط بهتر، مغلوب پرسپولیس شده است. این رویه‌ای است که همچنان تداوم داشته و حالا سال‌هاست که کسی قبل از شهرآورد به شرایط فنی و جدولی دو تیم توجه نمی‌کند. در حال حاضر، وضعیت سرخابی‌ها در جدول اصلاً قابل مقایسه نیست. قرمزها مدعی جدی عنوان قهرمانی هستند اما آبی‌ها در جدول رتبه‌ای دورقمی دارند و از هر نظر ضعیف‌تر از حریف تلقی می‌شوند ولی...
با نگاهی به سابقه شهرآورد‌ها، به چند بازی بسیار مهم برمی‌خوریم که شرایط پرسپولیس قبل از بازی به مراتب بهتر از استقلال بود ولی در زمین مسابقه نتیجه‌ای کاملاً برعکس اغلب پیش‌بینی‌ها رقم خورد.

سه‌گانه فراموش نشدنی

قبل از جدال سرخابی‌ها در سال ۱۳۵۶ هواداران استقلال به شدت نگران تیم‌شان بودند و می‌ترسیدند شکست سنگینی را در شهرآورد متحمل شوند. حتی تعدادی از بازیکنان باتجربه هم این نگرانی را داشتند چون چند ماه قبل از آن چهار مهره بزرگ تاج (ناصر حجازی، نصرا... عبداللهی، غلامحسین مظلومی و رضا عادلخانی) از این تیم جدا شده و راهی شهباز شده بودند ولی در داخل زمین اتفاقات دیگری رخ داد. محرم عاشری، سعید مراغه‌چیان و حسن روشن گل زدند تا تاج (استقلال) با حساب ۳ بر صفر از سد پرسپولیس بگذرد.

گل‌ فراموش نشدنی مظلومی

داستان شهرآورد سال ۶۲ نیز جالب توجه است. شاگردان منصور پورحیدری فصل را خوب شروع نکرده بودند اما در نقطه مقابل پرسپولیسی‌ها سفت و سخت جلو می‌آمدند به همین خاطر قبل از شروع مسابقه خیلی‌ها پرسپولیس را تیم برنده شهرآورد می‌دانستند ولی در پرتماشاگرترین شهرآورد که ۱۲۰ هزار نفر را به استادیوم کشانده بود، استقلال با تک‌گل فراموش نشدنی پرویز مظلومی توانست پرسپولیس را شکست بدهد و اتفاقاً یک‌بار هم تیر دروازه حریف را لرزاند. منصور پورحیدری فقید از آن شهرآورد به عنوان یکی از بهترین مسابقات تاریخ دوران مربیگری‌اش یاد می‌کرد.

اشتباهات گده، برد استقلال

۱۲ سال پس از آن شهرآورد معروف، استقلال و پرسپولیس دوباره در حالی به هم رسیدند که از هر نظر قرمزها برتر بودند. آنها هم پول بیشتری داشتند و هم بازیکنان مطرح‌تری؛ جایگاه‌شان در جدول نیز مناسب‌تر بود ولی در شهرآورد اتفاقات به شکلی دیگر رقم خورد تا زمینه برای برتری ۳ بر یک آبی‌ها فراهم شود. به جرأت می‌توان گفت پرسپولیس آن مسابقه را به ترس یورگن گده، سرمربی آلمانی وقت قرمز‌ها و اشتباهات فاحش او در انتخاب ترکیب ثابت باخت. او در آن مسابقه از مردانی در ترکیب اصلی بهره برد که حالا هیچ اثری از آنها در فوتبال ایران پیدا نمی‌کنیم!

اولین پرواز امیر

پرسپولیس در تابستان سال ۸۲ کلی بازیکن بزرگ خریده بود؛ از علی دایی گرفته تا کریم باقری، مهرداد میناوند، حمید استیلی، علیرضا امامی‌فر، حامد کاویانپور، جواد کاظمیان، عیسی ترائوره و... همگی یا به پرسپولیس آمده بودند یا قراردادشان را تمدید کرده بودند به همین خاطر برای شهرآورد پاییز سال ۸۲ کلی برنامه داشتند و حتی مدیرعامل وقت این باشگاه مدعی شده بود می‌شود ۶تایی‌ها را تکرار کرد! ولی شاگردان امیر قلعه‌نویی با برنامه‌تر ظاهر شده و مسابقه را ۲ بر یک بردند تا به لطف بازی خوب خود و گلزنی سامره و فکری اولین پرواز سرافرازانه امیر در آسمان شهرآورد را رقم بزنند.

احیای علی‌منصور

... و بالاخره می‌رسیم به آخرین شهرآورد تاریخ؛ مسابقه‌ای که بهمن سال گذشته برگزار و مایه احیای سرمربی استقلال شد. قبل از مسابقه فوق، کسی شانس زیادی برای آبی‌ها قائل نبود و کفه ترازو از هر نظر به سود پرسپولیس سنگینی می‌کرد ولی استقلال با ارائه نمایش بهتر به ویژه در نیمه اول مسابقه توانست ضربه کاری را وارد کرده و در نهایت با حساب ۳ بر ۲ مسابقه را به سود خودش تمام کند. بدون هیچ شک و تردیدی، آن پیروزی موجب احیای منصوریان و اشباع او تا پایان فصل قبل و تمدید قراردادش برای فصل جاری شد ولی علی‌منصور نتوانست از آن بهره لازم را ببرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج