۶۲۱۲۳۰
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

ذخیره‌سازی ۱۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در کشور

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به ذخیره‌سازی ۱۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک‌های عمومی و خصوصی گفت: مرحله نخست کارآزمایی بالینی کودکان فلج مغزی آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا: دکتر مرتضی ضرابی در نشست علمی و تخصصی آخرین دستاوردهای سلول‌های بنیادی و بانک خون بند ناف رویان که در محل دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد، عنوان کرد: در بانک‌های عمومی ذخیره‌سازی خون بند ناف جهان ۷۳۰ هزار نمونه و در بانک‌های خصوصی سه میلیون نمونه ذخیره‌سازی شده است که این رقم در کشور به ۱۰۰ هزار نمونه می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار نمونه خون بند ناف در بانک عمومی و ۸۵ هزار نمونه در بانک خصوصی ذخیره شده است که تا پایان سال به ۹۰ هزار نمونه خواهد رسید، گفت: نمونه های موجود در بانک عمومی دخیره‌سازی خون بند ناف از سوی خانواده‌ها اهدا می‌شود و بدون مالکیت بر آن برای بیماران و انجام مطالعات تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما ذخایر و نمونه‌های بانک‌های خصوصی با پرداخت هزینه نگهداری برای خود افراد استفاده می‌شود.

ضرابی با اشاره به استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در پیوند بیان کرد: تا به امروز ۳۵ هزار پیوند سلول‌های بنیادی در جهان انجام گرفته است که این رقم در کشور طی سه سال اخیر ۲۰ مورد بوده است و عمدتا برای بیماری‌هایی با منشاء خونی و بدخیم انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با تحقیقات صورت گرفته پتانسیل درمان بیش از ۸۰ درصد بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی خون بند ناف ممکن است و اغلب برای بیماری‌هایی با منشاء خونی کارایی دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان عنوان کرد: در گذشته استنباط بر این بود که استفاده از سلول‌های بنیادی برای کودکان موثر است، اما در حال حاضر بیشترین استفاده و پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف در بالغین صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آغاز کارآزمایی بالینی بیماری فلج مغزی گفت: مرحله نخست این کارآزمایی برای کودکان ۵ تا ۱۳ سال آغاز شده است البته این به معنای درمان این بیماری نیست، اما در کودکان مبتلا شرایط رو به بهبود را رقم زده است، همچنین در حوزه بیماری اوتیسم نیز این کارآزمایی دنبال خواهد شد.

ضرابی بر دقت متخصصان و ماماها به حجم خون دریافتی از بند ناف، دقت در خونگیری، جلوگیری از بروز آلودگی و سرعت عمل در خونگیری در اولین دقایق زایمان تاکید کرد و گفت: خونگیری از داخل یا خارج رحم امر بسیار مهمی است و خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد خونگیری‌ها از داخل رحم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: خون بند ناف با ذخیره‌سازی در نیتروژن مایع تا ۲۵ سال امکان نگهداری دارد و هر نمونه برای یک بار قابل استفاده است مگر اینکه تعداد سلول‌ها بسیار باشند چراکه برای هر بیمار خونی به ازای هر کیلو وزن بیمار، ۲۰ میلیون سلول نیاز است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان بیان کرد: استان مرکزی ظرفیت بسیاری دارد و می‌توان با اطلاع‌رسانی کافی و اتخاذ تمهیدات لازم زمینه رشد نمونه‌های ذخیره‌سازی خون بند ناف را ایجاد کرد و در ارتقای سطح سلامت جامعه، پیشگیری از معلولیت‌ها و درمان بیماری‌های خونی و بدخیم موثر واقع شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تعدادوابستگان مسولین وبزرگلن اینقدرزیاداست؟

    • بدون نام

      خداکنه ، توسعه پیدا کنه....کار انساندوستانه ای است....اطلاعات بدهند در اروپا وضع ذخیره چگونه است؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج