جاباما
۶۲۲۱۰۲
۴ نظر
۵۵۳۶
۴ نظر
۵۵۳۶
پ

رکورد درآمد ۱۲میلیون تومانی رانندگان اسنپ

مشاغل دنیای مجازی، خودشان را به دنیای واقعی تحمیل کرده و غیرقابل حذف شده‌اند؛ آن قدر که دیگر برای خیلی‌ها زندگی بدون امکانات دنیای صفر و یک محال شده است. یکی از مهم‌ترین خدماتی که دنیای مجازی در اختیار کاربران ایرانی قرار داده، امکان مسافرت‌های درون شهری با تاکسی‌های اینترنتی است.

جام جم آنلاین - امین جلالوند: مشاغل دنیای مجازی، خودشان را به دنیای واقعی تحمیل کرده و غیرقابل حذف شده‌اند؛ آن قدر که دیگر برای خیلی‌ها زندگی بدون امکانات دنیای صفر و یک محال شده است. یکی از مهم‌ترین خدماتی که دنیای مجازی در اختیار کاربران ایرانی قرار داده، امکان مسافرت‌های درون شهری با تاکسی‌های اینترنتی است.
رکورد درآمد 12میلیون تومانی رانندگان اسنپ

استفاده از «سرویس همسفری آنلاین» حالا به یکی از محبوب‌ترین خدمات اینترنتی میان کاربران ایرانی تبدیل شده است. دراین بین شرکت اسنپ به عنوان اولین سرویس همسفری آنلاین در کشور، فعالیتش را از زمستان ۱۳۹۳ آغاز کرده است. تهران، شیراز، اصفهان، قم، مشهد و تبریز شهرهایی هستند که به شبکه ارائه خدمات اسنپ پیوسته‌اند.

البته این شرکت پس از تعرض یکی از رانندگان به یکی از مسافران خانم، در هفته‌های اخیر با چالش‌های جدی مواجه شد که بحث امنیت این سرویس اینترنتی را بر سر زبان‌ها انداخت؛ طوری که دادستان تهران هم به اسنپ هشدار داد مواظب باشد فعالیت‌های این شرکت، محملی برای ایجاد ناامنی و ارتکاب جرایم نشود.

درخصوص نحوه تامین امنیت مسافران و دغدغه‌هایی که مسافر و راننده دارد، با میلاد اسلامی زاد، مدیر روابط عمومی شرکت اسنپ گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

پس از ماجرای تعرض به یکی از مسافران اسنپ، بحث امنیت این سرویس‌های مجازی بر سر زبان افتاده است. چه تضمینی وجود دارد دوباره این اتفاق تکرار نشود؟

- در این ماجرای تلخ، تمام قد و ورای قانون در فرآیند قضایی به شکل حمایت گرایانه حضور داشتیم؛ اما متاسفانه در این ماجرا، برخی شرکت‌های رقیب تلاش کردند از این حادثه به عنوان حربه‌ای برای زیر سوال بردن اسنپ استفاده کنند و این شرکت را در مظان اتهام قرار دهند.

اسنپ روز اولی که آغاز به کار کرد، به نسبت سایر سیستم حمل و نقل خصوصی و حتی آژانس ها، حداقل چند سطح امنیتی بیشتری تعریف کرد، زیرا از روز اول، برخی امکانات برای ارتقای امنیت مسافر قرار داد که همین الان هم در سیستم سنتی حمل و نقل وجود ندارد. اول این که شما در اسنپ می‌توانید مشخصات خودرو و راننده را ببینید، مسیر سفرتان را با دیگران به شکل زنده به اشتراک بگذارد و همچنین از پشتیبانی ۲۴ ساعته اسنپ بهره مند شوید.

شما در نظر بگیرید بعد از گذشت بیش از یکصد میلیون سفر با اسنپ، یک ماجرای حزن انگیز اتفاق افتاد که همه ما را در اسنپ بسیج کرد تا خیلی سریع، این مشکل را حل کنیم. بیایید از منظر دیگری به موضوع نگاه کنیم. در صفحات حوادث روزنامه، به طور میانگین هر دو روز یکبار، یک راننده در جایی، یک جرمی مرتکب می‌شود. بنابراین، وقوع چنین اتفاقی در اسنپ که حتی یک مورد آن هم خیلی زیاد است، نباید باعث شود عده‌ای ادعا کنند اسنپ امن نیست.

با وجود این لایه‌های امنیتی که نام بردید، پس چرا آن حادثه تلخ اتفاق افتاد؟ فکر نمی‌کنید شاید یک جای کار می‌لنگد.

- من به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرم بگوینداسنپ امن نیست، اما درباره این که چطور می‌توانیم امنیت اسنپ را ارتقا دهیم، قابل بحث است. طبیعی است در هر تجارتی، نواقصی وجود دارد که ما نسبت به این نواقص آشناییم و مدام در حال برطرف کردن آنها هستیم.

به این منظور چند تغییر مهم را در دست اجرا داریم و درواقع، برنامه‌های جدیدی برای ارتقای امنیت مسافر اجرا خواهیم کرد. نخستین برنامه ما ایجاد یک سیستم «تماس امن» است که مسافر و راننده بدون این که شماره تلفن همدیگر را داشته باشند، در بستر اینترنتی که اسنپ فراهم می‌کند، با یکدیگر تماس بگیرند. مثل یک تماس اینترنتی که شما هیچ هزینه تماس مخابراتی نخواهید داشت. این امکان جدید، حداکثر تا دو ماه آینده به اسنپ اضافه می‌شود.

امکان دوم سیستم تشخیص هویت راننده است. به این شکل که راننده برای شروع کار باید تصویری از خود بگیرد و به اسنپ ارسال کند. در صورتی که آن تصویر با چهره راننده‌ای که در سیستم ثبت شده، تطابق داشته باشد، آن راننده امکان مسافرگیری خواهد داشت. در این حالت، امکان این که فردی با حساب کاربری راننده اسنپ کار کند، به صفر می‌رسد. این هم امکان بسیار مهمی است که امنیت مسافر را بسیار افزایش خواهد داد.

به نظر می‌رسد راننده اسنپ، فقط با ارائه یک گواهی سوء‌پیشینه جذب شود، کفایت نمی‌کند. مثلا شاید یک راننده، مجرم سابقه دار نباشد، اما دارای اختلال روانی باشد و امنیت مسافر را تهدید کند. آیا نمی‌شود مثلا با کمک تست شخصیت و با جذب گروهی از روان‌شناسان و مشاوران، سلامت روانی و اخلاقی راننده‌های اسنپ تضمین شود؟

- ما از همان روز اول، گواهی عدم سوء‌پیشینه را برای رانندگان اسنپ قرار دادیم که البته نباید از خاطر برد این خواسته خود اسنپ بود، نه کاری که قانون از ما خواسته باشد. معیار ما جذب راننده باکیفیت است. اگر امروز اسنپ به عنوان بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی ایران و خاورمیانه و هفتمین شرکت بزرگ ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی است، به واسطه ارتقای روزافزون کیفیت خدمات است.

حال سوال من این است در کدام تجارت در ایران، برای جذب نیرو، تست شخصیت گرفته و از روان شناسان استفاده می‌شود؟ حتی در مشاغلی بسیار حساس‌تر نیز در ایران چنین فرآیندی برای جذب نیروها وجود ندارد. نکته مهم‌تر این که ما از منظر قانونی نیز نمی‌توانیم از رانندگان، تست شخصیت بگیریم و از کمک روان‌شناس استفاده کنیم، زیرا ما تا یک سطح قانونی می‌توانیم وارد حریم شخصی رانندگان بشویم. بنابراین، معذوریت قانونی هم داریم.

فکر نمی‌کنید وقتی بازاریاب اسنپ در خیابان حضور پیدا می‌کند و در وسط خیابان و بدون هیچ گونه شناختی از فرد، راننده جذب می‌کند، می‌تواند تهدیدی برای امنیت مسافر باشد؟

- اخیرا فرآیند جذب رانندگان اسنپ هم اصلاح و این سیستم جذب راننده در خیابان نیز حذف شده است. به این شکل که هر راننده‌ای برای جذب در این شرکت باید به دفاتر اصلی یا موقت ما مراجعه کند و دیگر سیستم جذب راننده از سوی بازاریاب‌های حاضر در خیابان‌ها را نخواهیم داشت. درواقع، این بازاریاب‌ها دیگر کارشان فقط معرفی اسنپ و راهنمایی برای ثبت نام است و نه جذب راننده.

اگر از بحث امنیت اسنپ بگذریم و به بحث شیرین درآمد برسیم، سوالم این است الان حداقل و حداکثر درآمد راننده‌های اسنپ چقدر است؟

- هیچ حداقل درآمدی وجود ندارد، چون راننده می‌تواند در ماه، فقط یک سفر داشته باشد. تقریبا حداکثری هم نمی‌توان اعلام کرد، چون احتمال دارد فردی مثلا ۲۰ ساعت در هفت روز هفته کار کند.

بگذارید سوالم را طور دیگری بپرسم. رکورد درآمد رانندگان در اسنپ چقدر بوده است؟

- شاخص‌ترین درآمد راننده که در اسنپ ثبت شده است، درآمد ماهانه ۱۲ میلیون تومان بوده است.

میانگین درآمد ماهانه راننده اسنپ با همان هشت ساعت کار معقول در روز چقدر است؟

- به خیلی از عوامل بستگی دارد، چون قطعا در شهرهای بزرگ‌تر، درآمد راننده بیشتر می‌شود، اما تقریبا با هشت ساعت کار، راننده می‌تواند تا پنج میلیون تومان هم درآمد داشته باشد.

پس چرا برخی راننده‌های اسنپ از درآمد خود راضی نیستند؟

- سیستم تعیین کرایه اسنپ بسیار عادلانه است و به عوامل متعددی از جمله ترافیک، زمان سفر، مبدا و مقصد و بسیاری از عوامل هوشمند دیگر ارتباط دارد. می‌توانیم اطمینان دهیم اسنپ، هرگز گرانفروشی یا کم فروشی نکرده است. شاید گاهی تخفیفی به مسافر داده باشد، اما راننده از آن تخفیف‌ها متضرر نشده است. بنابراین می‌توانم اطمینان دهم در سیستم اسنپ، هم منافع راننده و هم منافع مسافر، به شکل همزمان دیده می‌شود.

شایع شده مدیران شرکت تپسی که آن هم در حوزه تاکسی اینترنتی کار می‌کند، همان مدیران اسنپ هستند. چنین چیزی صحت دارد؟

- کاملا تکذیب می‌کنم. هیچ ارتباط مدیریتی و سازمانی بین این دو شرکت نیست.

آیا درآمد رانندگان زن در سیستم جدید اسنپ رز ویژه بانوان، کمتر از رانندگان مرد است؟

- این هم از مواردی است که شایعه شد و کاملا تکذیب می‌کنم. در این سیستم، مبلغ کمتری از مسافر گرفته می‌شد تا این سیستم جا بیفتد، اما همان کرایه متداول و مرسوم به رانندگان زن پرداخت می‌شد. یعنی ما به مسافران این سیستم تخفیف دادیم، نه این که از درآمد زنان شاغل در اسنپ کم کنیم.

می‌گویند اسنپ از خواب پول راننده و مسافر هم حسابی سود می‌برد.

- چنین چیزی اصلا واقعیت ندارد و برای آن هم کاملا دلایل علمی و منطقی داریم، زیرا ما به شکل روزانه، با رانندگان تسویه‌حساب می‌کنیم. درآمد اسنپ از ۱۳ درصد کمیسیون قانونی است که از راننده گرفته می‌شود که البته برخی اوقات، درصد این کمیسیون کمتر می‌شود.

تبلیغاتی مانند سفر با بالگرد از سوی اسنپ نیز موجب واکنش دادستانی تهران شد و از آن به عنوان تبلیغات اغواگرایانه نام برده شده است. برنامه‌ای برای حل چالش به وجود آمده دارید؟

- تمایلی به پاسخ دادن به این سوال و باز کردن جزئیات آن ندارم، اما می‌توانم اطمینان بدهم این سوء‌تفاهم پیش آمده نیز در مرحله حل شدن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مالیات رانندگان با درامد دوازده میلیون وهشت میلیون وپنچ میلیون چقدر خواهد شد ایا شرکت اسنپ موظف است مالیات انها را پ داخت کند

    • محمد

      یه پیشناد هم برای مسافرین دارم با توجه به مشخصات اتومبیل وراننده که مسافر قبلا دریافت کرده بهتره هنگام سوارشدن مطمئن بشه که همنون مشخصات مربوطه میباشد

    • کاوه

      مهم نیست جذب راننده کنار خیابان یا دفتر اسنپ باشد، بلکه اسنپ باید قبل از فعال کردن راننده از هویت راننده مطمئن شود، مانند سوئ پیشینه، مدارک شناسایی. نه اینکه راننده ۲ هفته زمان برای تکمیل مدارک در اسنپ داشته باشد در حالیکه قبل از آن در شبکه اسنپ فعال باشد

    • بدون نام

      دروغه بخدا باور نکنید تبلیغاته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج