جاباما
۶۲۲۴۱۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آقايان اجازه ندهيد برخی حوادث عادی شود!

رضا زندي در روزنامه اعتماد نوشت: آقايان اجازه ندهيد تا سوانح نفتي، چونان حوادث جاده‌اي عادي شود. اين دولت و آن دولت هم ندارد. پالايشگاه‌ها، واحدهاي پتروشيمي و تاسيسات نفتي و گازي، بخشي از امنيت ملي ما است.

رضا زندي در روزنامه اعتماد نوشت: آقايان اجازه ندهيد تا سوانح نفتي، چونان حوادث جاده‌اي عادي شود. اين دولت و آن دولت هم ندارد. پالايشگاه‌ها، واحدهاي پتروشيمي و تاسيسات نفتي و گازي، بخشي از امنيت ملي ما است.
جدا از اينكه ميليون‌ها دلار براي ساخت‌شان از جيب مردم صرف شده است، فارغ از اينكه هر كدام نقش بي‌بديلي در تامين نيازهاي اساسي انرژي كشور دارد، تلفات انساني اين حوادث ممكن است غير‌قابل پيش‌بيني باشد. حادثه آتش‌سوزي جمعه‌شب پالايشگاه تهران به‌شدت تلخ بود.
١- با اينكه شش ساعت از حادثه آتش‌سوزي گذشته بود و‌ روي زمين را كاملا تميز كرده بودند اما، نفس كشيدن برايم سخت شده بود. حوالي ساعت ۹ جمعه شب، به محل آتش‌سوزي پالايشگاه تهران رسيدم تا گزارشي ويديويي ضبط كنم و به نگراني‌هايي كه درباره ميزان وسعت حادثه در افكار عمومي ايجاد شده بود، پاسخ گويم و پنهان نمي‌كنم كه چقدر سخت بود. هم بايد آرامش داشته باشي و از التهاب جامعه‌ات كم كني و هم از غم درگذشت شش جوان، بر اثر آتش‌سوزي برج آيزوماكس و مجروح شدن دو نفر ديگر از كاركنان پالايشگاه بسوزي. چه شب سختي بود.
٢- به دليل پرهيز از هرگونه پيش‌داوري، بنا ندارم تا زمان روشن شدن نتيجه كميته تحقيقات اين حادثه، كه در واحد در دست تعمير و خارج از مدار پالايشگاه رخ داده است، درباره علل بروز حادثه چيزي بنويسم. اما بر اساس بخشنامه‌اي كه وزير نفت، تيرماه ابلاغ كرده بود، اجراي طرح‌هاي عملياتي در روزهاي تعطيل به دليل نبود مديران ارشد به جز در موارد اضطراري ممنوع بوده است چرا كه به گفته زنگنه، در روزهاي تعطيل به دليل عدم حضور موثر مديران ذي‌ربط ممكن است ميزان دقت و كنترل در عمليات كاهش يابد. مسوولان ذي‌ربط در وزارت نفت، شركت ملي پالايش و پخش و كميسيون انرژي بايد با دقت و ‌بدون مسامحه اين موضوع را رسيدگي كنند. ما هم منتظر مي‌مانيم و بعد قضاوت مي‌كنيم.
٣- اينكه حادثه به سرعت مهار شد و به ساير بخش‌هاي پالايشگاه سرايت نكرد نكته مهمي است. مهم‌تر از آن اما، به روز شدن وضعيت HSE و ايمني كار در تاسيسات نفتي است. نوسازي پالايشگاه‌ها و آموزش دقيق نيروي كار براي رعايت همه‌جانبه نكات ايمني است. وزير نفت درست گفته است كه اجراي دستورالعمل‌هاي ايمني در صنعت نفت، هم‌پايه اطاعت از فرمان‌هاي نظامي است. حوادث سال‌هاي گذشته در صنعت نفت نشان مي‌دهد كه در اين بخش بايد سخت‌گيري بيشتر از گذشته اعمال شود.

۴- وقتي به محل حادثه رسيدم، جلسه ستاد بحران آتش‌سوزي پالايشگاه تهران تمام شده بود و اعضايش راهي بيمارستان بودند تا وضعيت حادثه‌ديدگان و مصدومان را پيگيري كنند. رسيدگي كامل به حال مصدومان و همدردي و همراهي با داغديدگان مظلوم حادثه الان اولويت اول است. با اين وجود، نبايد گذاشت تبعات حادثه در مرور زمان به فراموشي سپرده شود. شركت ملي پالايش و پخش، پس از عمل به وظايفش نسبت به خانواده‌هاي داغدار در موقعيت فعلي، بايد به فكر دغدغه‌هاي آتي آنان هم باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج