جاباما
۶۲۳۶۸۰
۷ نظر
۵۰۲۹
۷ نظر
۵۰۲۹
پ

اقلیم کردستان در آستانه فروپاشی قرار دارد

کردستان عراق متأسفانه با جاه‌طلبی مسعود بارزانی و مداخله‌جویی رژیم صهیونیستی دستخوش ناملایمات بسیاری شده‌ است که می‌تواند امنیت وآرامش اقلیم را به مخاطره اندازد.

احمد دستمالچیان در روزنامه ایران نوشت: کردستان عراق متأسفانه با جاه‌طلبی مسعود بارزانی و مداخله‌جویی رژیم صهیونیستی دستخوش ناملایمات بسیاری شده‌ است که می‌تواند امنیت وآرامش اقلیم را به مخاطره اندازد.
رئیس سابق اقلیم کردستان عراق پس از بی‌اعتنایی به هشدارهای دلسوزانه متحمل شکست سیاسی نظامی بزرگی شد و ناچار از صحنه قدرت کناره‌گیری کرد. هرچند که او کناره‌گیری نکرد بلکه دوره ریاستش تمام شد. زیرا یک دوره ۴ ساله توسط پارلمان (۲۰۰۹-۲۰۰۵) و یک دوره ۴ ساله با رأی مستقیم مردم (۲۰۱۳-۲۰۰۹) انتخاب شده بود و اکنون دیگر نمی‌توانست نامزد انتخاباتی جدید شود.
اما آنچه بیش از همه از دیروز تا به حال جلب توجه می‌کند، اقدامات خشونت باری است که طرفداران وی مرتکب شده‌اند. حمله به بعضی دفاتر احزاب رقیب و تهدید به قتل بعضی از سران کردی و حمله به پارلمان و ضرب و شتم نمایندگان و به وجود آوردن اغتشاش و ناامنی در اربیل و بعضی مناطق دیگر نشان دهنده ضعف و استیصال بارزانی و طرفداران او است که آثار منفی زیادی را در بین مردم کرد برجای خواهد گذاشت. هرچند که تصور می‌شود این اقدامات با هدف منحرف کردن افکار عمومی از چپاول‌های اموال عمومی انجام شده ‌است.

این شرایط باعث شده‌ است مسأله تقسیم اختیارات ریاست اقلیم نیز در هاله فراموشی عمومی قرار گیرد. اکنون تکلیف انتخابات ریاست اقلیم که قرار بود فردا برگزار شود نیز تا 8 ماه به تعویق افتاده که در این مدت مشخص نخواهد بود حزب دموکرات، حزب مسعود بارزانی که مدیریت و کنترل دولت و پارلمان را تا آن زمان برعهده دارد، چه روندی را در پیش بگیرد. بویژه که بر اساس ماده 15 قانون شماره یک ریاست اقلیم مصوب سال 2005، در صورت نامعلوم بودن وضعیت جایگاه ریاست اقلیم، رئیس پارلمان تا 60 روز باید تصدی مسئولیت‌های ریاست اقلیم را برعهده گیرد تا ریاست جدید اقلیم انتخاب شود.
در حال حاضر نیز بسیاری از اختیارات اقلیم که تاکنون در دست مسعود بارزانی بود به برادرزاده و داماد او نیچروان بارزانی واگذار شده است. البته هنوز تکلیف ماده 13 قانون ریاست اقلیم یعنی، فرماندهی کل نیروهای مسلح مشخص نیست.
شاید در این شرایط بهتر باشد آقای بارزانی توضیح دهد وقتی نه شرایط داخلی و نه منطقه‌ای و نه بین‌المللی مهیا بود، بر چه استدلالی اصرار بر برگزاری رفراندوم کرد؟ حاصل فروش چندین ساله نفت کرکوک کجاست که نمی‌تواند و نتوانست حقوق کارمندان اقلیم را بدهد؟
بر چه استدلالی بارزانی پارلمان را تعطیل کرده بود؟ و بر چه استدلالی دستور داده بود که پیشمرگ ها با داعش درگیر نشوند؟ و بسیاری سؤالات دیگر. اما بی‌تردید آنچه که امروز بیش از هر چیز نیاز اساسی مردم شریف کرد در اقلیم می‌باشد، اتحاد و همدلی برای فائق آمدن بر بحران‌های موجود است. بی‌تردید اگر بخواهد ناامنی خودخواسته طرفداران بارزانی ادامه پیدا کند، اولین متضرر این آشوب‌ها خود مردم کرد خواهند بود.
در شرایط فعلی همه احزاب و سران کردی باید با هوشیاری و سعه صدر نسبت به آینده خویش هوشیاری به خرج داده و با انتخاب رئیس آینده سریعاً زمینه را برای مذاکره با دولت مرکزی در چارچوب قانون اساسی آماده کنند. البته طبیعی است که باید نتایج همه‌پرسی اخیر ملغی اعلام شود تا بتواند مذاکرات ازسر گرفته شود.
بی تردید مردم و سران کردی همان طور که در بحران اخیر با هوشمندی تمام توطئه اخیر را که محرک آن رژیم صهیونیستی بود در نطفه خفه نمودند در شرایط جدید نیز خواهند توانست با تدبیر و رویکردی عقلانی از بحران فعلی عبور کنند و این به نفع مصالح ملی مردم کرد عراق است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به بارزانی خیانت شد

    • بدون نام

      بارزانی بزرگترین خیانتکار تاریخه.جاسوس موساده و خودشو قهرمان کورد معرفی میکنه.خیانتش به ملت خودش بیشتره.بعدها گندش درمیاد

    • علی کریمی

      خیلی راحت می‌فرمایید،آراء مردم ملغی گردد مثل اینکه برایت عادی شده.دوست عزیز اینکه حزب بارزانی و احزاب دیگرچرارفراندوم برگزار کردند؟وآیاکارخوبی کردندیاکاربدی کردند؟من نمی تونم تفسیرکنم امااینومیدونم دیگرباطل کردن آراء کارآقای بارزانی نیست.

    • دانیال

      اخه براچی دروغ میگی مسعود بارزانی کی جاه طلب بود؟ مردم خودشون رای دادن به استقلال همونطوری که با رای پارلمان شده بود رئیس اقلیم کردستان .الانم گفت نمیخوام سرکار بمونم تازه دوره ش هم تموم شد .از این گذشته کردستان کی طرفدار اسرائیل بوده ؟؟؟؟ یا طرفدار امریکای خائن؟؟؟ ما که کوردیم اینا را نمیدونیم و خبر نداریم شما خبر دارید؟؟؟ البته خبر داریم چون حرف شما کاملا کذب است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه پرچم اسراییل رو توی کوچه خیابوناشون بلند نمیکردن

      • مجتبی

        انگار یادت رفته رابطه بارزانی با موساد لورفته

    • بدون نام

      بارزانی هم کنار بکشد بنده کنار نمیکش
      انشالله اگه رییس جمهور روسیه بشم تکلیف عراق رو روسن میکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج