۶۲۴۲۳۲
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

پيشنهاد گفتگوی اصلاح‌ طلبان با سپاه

وزیر آموزش و پرورش دوران اصلاحات و همچنین دبیرکل کنونی حزب پیشرو اصلاحات، در یک گفت‌وگوی خبری در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید با سپاه گفت‌وگو کنند، این جناح سیاسی را منادی گفت‌وگو در کشور خواند.

روزنامه آرمان- مجتبی اسکندری: وزیر آموزش و پرورش دوران اصلاحات و همچنین دبیرکل کنونی حزب پیشرو اصلاحات، در یک گفت‌وگوی خبری در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید با سپاه گفت‌وگو کنند، این جناح سیاسی را منادی گفت‌وگو در کشور خواند.
مرتضی حاجی اظهار داشت: «باید با احزاب رقیب، با اصلاح‌طلبانی که می‎گویند ما بیرون ماندیم، با اصولگراهای خیلی تند، با سپاه و... باید گفت‎وگو انجام شود، بالاخره ما منادی گفت‎وگو هستیم.» وی با اشاره به مذاکره با دولت‌های خارجی خاطرنشان ساخت: «وقتی با یک دولت خارجی می‌شود نشست، گفت‌وگو کرد و نتیجه گرفت، باید این هنر را در داخل نیز داشته باشیم که بتوانیم گفت‌وگو کنیم و به نتیجه برسیم.»
حاجی خاطرنشان کرد: «رایزنی با شورای نگهبان، مجلس، عناصر اثرگذار، قوه قضائیه و دیگر تشکل‌های اثرگذار بد نیست. سپاه مجموعه‌ای از درون ملت است. هیچ‌مجموعه‌ای نیست که نقص و ایرادی در کارش نباشد، اما با وجود آن ایرادها باید ارتباطات حفظ شود و تا جایی که امکانش است، برای رفع آن ایرادها به هم کمک کنیم.»
حل‌و‌فصل قانونی
ظاهرا سپاه هم چندان نسبت به رفع مشکلات بی‌تمایل نیست و این موضوع را به‌نفع کشور می‌داند، چنان‌که دیروز معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه گفت: «دشمن از طریق فشار روانی افکار عمومی می‌خواهد نظام را تحت فشار بگذارد، بنابراین اختلافات درون نظام به جای اینکه به افکار عمومی تحمیل شود، باید از طریق نهادهای قانونی حل وفصل شود.» سردار نقدی یادآور شد: ما باید همواره به وحدت فکر کنیم. طبیعتا این نوع سیره‌ای که امام بزرگوارمان داشتند و رهبرمان هم بر آن تاکید کردند، این بود که دسته‌های نظام اختلافات میان خودشان را به شکل اداری و در یک مسیر تبادل و تعامل حل کنند.
الان هم انتظار می‌رود که تمام دستگاه‌ها و نهادها اختلاف خود را از این طریق برطرف کنند. افراد و نهادها ممکن است مواضع مختلفی داشته باشند و اختلاف نظر اشکالی ندارد؛ مشکل آن است که نتوانند اختلافاتشان را از طریق گفت‌وگو و مراجع قانونی حل‌و‌فصل کنند. وی با اشاره به نهادها و دستگاه‌های نظارتی برای حل اختلاف میان سایر نهادها و قوا گفت: در کشور ما تمهیدات خوبی برای برطرف‌کردن اختلافات میان نهادها و قوا تمهید شده است و برای حل اختلافات باید از آنها استفاده کرد. طبیعتا پسندیده نیست که ما مسائلی را که بین دستگاه‌ها وجود دارد، به جای برطرف‌کردن از طرق قانونی با ایجاد تشنج در میان افکار عمومی حل‌و‌فصل کنیم. نباید افکار عمومی را درگیر چنین موضوعاتی کنیم. مردم به‌اندازه کافی تحت عملیات روانی گسترده دشمن هستند. نیازی نیست که با طرح چنین موضوعاتی آنها را تحت فشار قرار دهیم.
مواضع ملی مشترک
پس از اینکه کاخ سفید، به طرح ادعاهای واهی علیه سپاه در فضاهای رسانه‌ای گوناگون پرداخت، در یک اجماع ملی سیاسی و بی‌سابقه بسیاری از چهره‌های مطرح هر دو جناح عمده کشور در دفاع از سپاه و علیه رفتارهای خصمانه ایالات متحده در قبال آن مواضع سفت و سختی از خود بروز دادند. این مواضع یک‌باردیگر و پیش از این، در دفاع از حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش، مشاهد شد. محمدعلی ابطحی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، در توئیتر خود نوشت: «حمله موشکی از داخل خاک ایران به داعش، ایرانی‌‌ترین کاری است که غرور ملی را احیا کرد و باعث شد به‌ ایرانی بودنمان افتخار کنیم.» حسین کمالی، وزیر کار دولت اصلاحات نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی، از این اقدام سپاه تمجید کرد. غلامرضا تاجگردون، الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، طیبه سیاوشی و محمود صادقی نیز از جمله چهره‌های اصلاح‌طلب مجلس بودند که از این اقدام سپاه دفاع کردند و آن را مایه مباهات دانستند.
فصل جدید تفاهم
بسیاری از کارشناسان علم سیاست و نیز جامعه‌شناسی، ضمن هشدار نسبت به خطرناک بودن کشیده‌شدن اختلافات سیاسی به سطح رسانه‌ها، بر افزایش مفاهمه از طریق گفت‌وگو در میان جریانات صاحب قدرت و یا پایگاه اجتماعی تاکید دارند و از سخنان مسئولان علیه یکدیگر در پشت بلندگوها انتقاد می‌کنند. به‌نظر می‌رسد اینک که احساس همگرایی میان جریانات سیاسی بسیار بیشتر از قبل است، زمینه برای گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک جریان قدرتمند سیاسی-اجتماعی، با نهادهای قدرتمندی نظیر سپاه، شورای نگهبان، قوه قضائیه و برخی از افراد و جریانات صاحب نفوذ و قدرت وجود دارد. گفت‌وگوی ملی برای ایجاد اجماع نسبت به منافع ملی باعث نزدیک‌تر ساختن دیدگاه‌های جناح‌ها می‌شود و هنگامی که جناح‌های مختلف بر مصدر قدرت می‌نشینند، نهایتا در تاکتیک‌ها اختلاف‌نظر وجود داشته باشد و نه در راهبردها و استراتژی‌ها! نتیجه این مفاهمه قطعا به‌نفع مردم و نظام خواهد بود و باعث می‌شود که اتحاد ملی نیز افزایش چشمگیری یابد.
استقبال از ارتباط

سیدفاضل موسوی، فعال سیاسی نیز درباره لزوم ارتباط اصلاح‌طلبان با سپاه توضیح داد: «هر گفت‌وگوی منطقی نشانه خرد است. به هر میزان که ‌این گفت‌وگوها در درون نظام اتفاق بیفتد، برای نظام زیبنده‌تر است. اگر در میان جریان‌های سیاسی باشد، قطعا از ارزش بیشتری برخوردار است و اگر در میان آحاد ملت باشد، به‌مراتب خجسته‌تر است. به‌طور کلی این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.» وی ادامه داد: «بالاخص این اتفاق در یک خانواده بزرگ به نام ایران، نشانه فاصله گرفتن از منیت و نزدیک‌شدن به خرد جمعی است که خود یک فریضه الهی و دینی است. به باور بنده هرکس از این پیشنهاد استقبال کند، به‌طور قطع از یک باورمندی دینی قوی برخوردار است و من امیدوارم این اتفاق در کشور ما در تمام لایه‌ها ترویج یابد. هرکسی به‌این مقوله تمایلی بیشتری نشان دهد، قطعا برای ایران دلسوزتر است. این اتفاق باید در قبال شورای نگهبان و برخی دیگر از ارکان قانونی قدرت و در چارچوب قانون اساسی و مفاهمه ملی و در میان سایر جناح‌ها نیز ترویج شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      گفتگو کار بسیار.خوب و کاملا صحیح است مخصوصا برای ساختن کشور وقتی کسی آماده گفتگو می شود کسی نباید آنرا رد کند چون اداره کشور حق تکلیف تمام مردم احزاب گروهاست

      پاسخ ها

      • بی نام

        باهم مهربان باشیم تا به کشورمان لطمه وار نشود بجای اینکه همدیگر را متهم کنیم بنشین بافکر باز راه حلهایی که منجر به ساختن کشور می شود بررسی وب ران وحدت کنیم

    • علی

      سلام،باورکنیم،ایران کشورعزیزمان ،نیاز به گفتگو وهمکاری همه احزاب،نهادها،جناحهاو... دارد همه باید دست ازاختلاف ودودسته گی واتهام یکدیگر دست بردارن ومدبرانه ،دلسوزانه نسبت به سربلندی ایرانمان قدم بردارن،واولین قدم هم اتحاد سیاسیون وجناح ها میباشد ک باقطعیت بامفسدان اقتصادی مقابله وریشه این مشکلات رابخشکانند،ایران عزیزمان نیاز به مرحم دارد که باصداقت ویکدلی باید جرایح وارده شده راترمیم کرد،ایران خاک ماوناموس ما،همه وجود ماست پس همه باهم بجای انتقاد،بجای انتقام بجای اطاعت از بیگانگان باافتخار به سربلندی خاک،ملت ودولتمان بیندایشیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج