جاباما
۶۲۵۲۲۵
۶ نظر
۵۰۰۰
۶ نظر
۵۰۰۰
پ

برای سالمرگ منصورخان پورحیدری

یکسال از درگذشت منصور پورحیدری می‌گذرد، اما یاد او، تعصب او و عشق او به استقلال و رنگ آبی هنوز مثل قبل زنده است.

خبرآنلاین: یکسال از درگذشت منصور پورحیدری می‌گذرد، اما یاد او، تعصب او و عشق او به استقلال و رنگ آبی هنوز مثل قبل زنده است.

منصورخان تمام حجتِ من بود برای سی سال آبی بودن، یک آبی سیبیلو و موفرفری که در دوران سلطنت "علی زاغی" در قامت سکاندار قرمزها در فوتبال ایران خوش درخشید و نقطه پایانی بر اقتدار این سلطان بی تاج و تخت گذاشت.
منصورخان را تقریباً ۶۷-۶۶ کشف کردم و همان سالها بود که مقدمات تشکیل یک استقلال رویایی آماده شد و بعدها با قهرمانی در مسابقات باشگاههای تهران و ایران و آسیا ادامه یافت. تیمی رویایی و تکرار نشدنی که ذخیره هایش هم ستاره بودند. در آن برهه کنترل کردن ستاره هایی همچون عابدزاده، حسن زاده، زرینچه، ورمزیار، فنونی زاده، شاهین، شاهرخ، نامجو، قلعه نوعی، مختاریفر، احدی، نعلچگر، چنگیز، مرفاوی، سرخاب، بابازاده و ... کار چندان آسانی نبود که منصورخان به خوبی از عهده اش برآمد و نامش را جاودانه تاریخ آبی ها کرد.
تنها کسی بود که بازی زیبا و نتیجه گیری را یک جا داشت و با کمک دستیارش بونژاک مجاری نخستین بار سیستم ۳-۵-۲ را به ایران آورد و تمام انتقادات این ریسک بزرگ را به جان خرید و در آسیا آقایی کرد تا در دفترچه خاطرات هواداران آبی صفحات زیادی را به خود اختصاص دهد و بتواند تا روز آخر هم روی نیمکت تیمش وفادارانه بنشیند.
نیمکتی که بیش از ده سال است از علی زاغی قرمزها دریغ شده و مجبور است از منزل و با تکیه بر بالِش بازیهای تیم محبوبش را دنبال کند.
ناجی همیشگی تاجی ها همیشه برای بازگشت به نیمکت تیم محبوبش دلایلی فرا زمینی داشت که اوجش بر می گشت به ترک نیمکت مربیگری تیم ملی در سال ۷۸ - در حالیکه بعد از قهرمانی در مسابقات آسیایی و نتایج قابل قبول در دیدارهای دوستانه با حریفان درجه اول از جمله دانمارک و آمریکا و مکزیک و.... جایگاه محکمی داشت - تیم از هم پاشیده سکومورخوف - مرد یخی - را تحویل گرفت. آنهم چند روز مانده به دربی پایتخت که احتمال شکست از رقیب سنتی بالای نود درصد بود و شد آن چه انتظار می رفت و او بزرگترین ریسک عمرش را کرد تا سال بعد با خانه تکانی اساسی تیمی جوان و با طراوت درست کند و از همان آغاز به هر تیمی سه تا چهار تا بزند و شاهد قهرمانی را در آغوش کشد .
درست مثل قهرمانی اش در سال ۶۹ که در فینال رویایی پرسپولیسِ پروین را با نتیجه دو بر یک شکست دهد . درست مثل یک سال بعدش که آن تیم چشم بادامی را در فینال باشگاههای آسیا مغلوب کرد و آقای آسیا شد . یا سال بعدش که با دست خالی نائب قهرمان آسیا شد و آن قدر روی نیمکت سیگار پک زد و سبیل اش را جویید و حرص خورد که کبابمان کرد البته در این ایام فراق دلمان جور دیگری کباب شد و انگار زاده شده‌ایم برای کباب شدن ، برای سوختن، برای جزغاله شدن . ولی اگر آب بشویم برویم زیر زمین ، بخار شویم برویم هوا و لای ابرها مگر می شود آن تابستان داغ ۷۴ را از یاد برد و تیم تا بن دندان مسلح عابدینی و یورگن گده آلمانی که برای تجدید بازی شش تایی آمده بودند و همان نیمه اول سه تا گل در کیسه اشان دیدند و در نیمه دوم هم تلاش های پیوس و دایی و کرمانی فقط منجر به جبران یکی از آنها شد. او متعلق به صفحات خوب و به یاد ماندنی آلبوم رنگ و رو رفته خاطراتمان بود.
حیف که آخر عمری باهاش خوب تا نکردند. در حالیکه یک تساوی هم در مرداب انزلی او را به بهشت می برد بازیکنانش کردند آنچه نباید می کردند و دروازه های خالی را باز نکردند تا تیم بی انگیزه ملوان تک فرصت باد آورده را به تور بچسباند و قهرمانی را به تیم رقیب در تهران حِبه کند و منصورخان برای همیشه عطا ی نیمکت مربیگری آبی را به لقایش ببخشد و هنوز که هنوز است جعبه سیاه آن فاجعه ساختگی باز نشود که نشود که نشود. آن روز دیو سیاه فوتبال برای مرد فرشته سیرت آبی ها داستان غم انگیزی نوشت که تا دنیا دنیاست حتی از یاد فریده خانم هم نخواهد رفت!
آقای منصورخان! جناب پورحیدری، مرد دوست داشتنی، مرد مؤدب، ما را دست چه کسانی سپردی و رفتی. شاگردانت که یکی پس از دیگری رفوزه شدند و امید چندانی هم به آینده هیچکدامشان نیست.
آقای پدر !آقای سبیلو! آقای بی قراول! جنابِ بی یساول ! دست کم به چشمهایمان رحم می کردی که الان نرگسی شده اند! یکی اشک شده و یکی خون!
چه می شد اگر این سفر را کمی به تاخیر می انداختی و جایت را هم در نیمکت استقلال و هم در دل و هم در قاب چشمانمان حفظ می کردی؟‌

انگار خیلی دوست داشتی که یتیممان کنی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحش شاد یادش گرامی از نویسنده مطلب کمال تشگر را دارم که.با کلمات زیبایش یاد وخاطره بزرگ.مرد استقلال را به خوبی بیان.کرد وهم.ما را به. لحطات به یاد ماندنی بازیهای زیبای گذشته استقلال برد واز مربی گری مرد بی شیله.پیله استقلال منصور خان پور حیدر یاد کرد انا لالله وانا الیه راجعون

    • بدون نام

      روحش شاد...ولی اقای نویسنده مواظب حرف زدنت در مورد سلطان باش

    • وحید

      تا روزی که تاج هست ما همه هوادران تاج را به اسم منصورخان پورحیدری میشناسیم.روحت شاد یادت گرامی منصورخان تاجی

    • علی

      یه مرد
      یه سرور
      یه عاشق
      یه استقلال
      یه منصور خان

    • کیارش

      خیلی زیبا بود اشکم در اومد! واقعا استقلال یتیم شد بعد رفتنش روحت شاد بزرگمرد

    • رسول

      یه طرفه به قاضی رفتن هم حدی داره همه قهرمانی هاتون بادرایت وغیرت واین چیزهابوده ولی موقع قهرمانی مامیشه دسیسه بازیکناواین حرفها ؟خوبه ماهم بگیم اون سه یکتون هم باپنالتی اهدایی داوربوده؟هان؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج