۶۲۵۸۷۲
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

ترامپ در منطقه چشم بادامی‌ها دنبال چیست؟

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سفر طولانی و یازده روزه خود به کشورهای شرق آسیا را آغاز کرده است. ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین مقصدهای سفر رئیس جمهور ایالات متحده است. بعضی معتقدند کره شمالی، تجارت و چین سه دستور کار مهم سفر رئیس جمهوری آمریکا به این کشورهاست.

فرارو: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سفر طولانی و یازده روزه خود به کشورهای شرق آسیا را آغاز کرده است. ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین مقصدهای سفر رئیس جمهور ایالات متحده است. بعضی معتقدند کره شمالی، تجارت و چین سه دستور کار مهم سفر رئیس جمهوری آمریکا به این کشورهاست.

سفر اخیر ترامپ بلندترین سفر رسمی یک رئیس جمهور آمریکا به منطقه شرق و جنوب شرق آسیا در قرن کنونی است. پیش از او جرج بوش پدر در سال ۱۹۹۲ سفری ۱۲ روزه به آسیا داشت.

بعضی معتقدند بخشی از گفت وگوی رهبران آمریکا و این پنج کشور به بیان راهکارهایی برای متوقف کردن کره شمالی خواهد بود. البته این عده از ایجاد تنش با سفر ترامپ به این منطقه ابراز نگرانی کرده اند. در مقابل عده ای نیز معتقدند ترامپ با این سفر تنها اهداف اقتصادی خود را دنبال می کند.

رحمن قهرمان پور درباره سفر یازده روزه دونالد ترامپ به فرارو می‌گوید: بحث شرق آسیا بحث جدیدی نیست. از ۱۹۸۰ این موضوع همیشه مطرح بوده است که قطب اقتصادی و ژئوپلتیکی جهان در حال تغییر به سوی آسیاست. از ۱۹۸۰ با ظهور کشورهایی مثل چین، هندوستان، مالزی، کره جنوبی و سنگاپور به عنوان یکی از قطب‌های رو به رشد اقتصادی و دموکراسی بر اهمیت آسیا افزوده شد.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه می‌دهد: بعد از پایان جنگ سرد هم بحث گروه بریکس مطرح بوده است. اگر آفریقای جنوبی را مستثنی بدانیم و روسیه را با اغماض جزء قدرتهای اوراسیایی به حساب بیاوریم این کشورها آسیایی هستند. از این رو در سالهای آتی، آسیا و به طور مشخص چین و هندوستان با جمعیتی بالغ بر دو و نیم میلیارد موتور محرک اقتصاد جهان است که نقشی بسیار کلیدی در اقتصاد جهان و به تبع آن اقتصاد آمریکا ایفا خواهند کرد.

قهرمان‌پور اضافه می‌کند: در دوران باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده نیز بحث انتقال استراتژیک آمریکا از خاورمیانه به آسیا به صورت جدی مطرح شد. در سند امنیت ملی آمریکا هم به صراحت آمده است که این کشور به دنبال تغییر تمرکز استراتژیکی خود از خاور میانه به سوی آسیاست. همه اینها نشان می‌دهد که به تعبیر ژئوپلتیک‌ها نبرد بزرگ جهان در آسیا خواهد بود. به اعتقاد این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، هر قدرتی که بتواند در آسیا نقش موثری داشته باشد به تبع آن خواهد توانست در اقتصاد و سیاست جهانی نقش کلیدی ایفا کند.

او ادامه می‌دهد: چین بنابر ارزیابی‌های معتبر انجام شده در ۲۰ سال آینده اصلی‌ترین رقیب اقتصادی آمریکا خواهد بود. حتی با رشد فعلی اقتصادی این کشور پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ اقتصاد اول یا دوم جهان باشد. این بدان معناست که آمریکا به هرنحوی باید با این کشور در تعامل باشد تا بتواند این کشور را مهار کند.

تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه چین برای آمریکا اولویتی استراتژیک است می‌گوید: همانطور که در دوران جنگ سرد شوروی برای آمریکا یک اولویت استراتژیک بود اکنون چین برای ایالات متحده یک اولویت استراتژیک است. قدرت اقتصادی چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت سیاسی و به تبع آن در حال تبدیل شدن به یک قدرت نظامی است. ارتش چین بزرگترین ارتش جهان است و سرمایه گذاری این کشور در حوزه سلاح‌های استراتژیک روز به روز بیشتر می‌شود. همه اینها می‌تواند چالش هایی جدی برای موقعیت جهانی آمریکا باشد. از این رو آسیا هم برای جهان و هم برای موقعیت آینده آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد.

قهرمان‌پور درباره مقصد‌های دیگر ترامپ در شرق آسیا مثل فیلیپین و ویتنام می‌گوید: آمریکا در آسیا یک بازی بزرگ را هدایت می‌کند. محور این بازی بزرگ مهار اقتصادی و سیاسی چین است. در یک ضلع مثلث مهار هند، در سمت دیگر ژاپن و در ضلع دیگر استرالیاست. هرکدام از این سه کشور نقش خود را ایفا می‌کنند. در پیرامون این کشورها، نیز کشورهای دیگری مثل فیلیپین و اندونزی هستند که پیرامون ژاپن قرار دارند. به عنوان نمونه در پیرامون هند پاکستان است که آمریکا سعی می‌کند روابط خود را با این کشور حفظ کند.

این کارشناس مسال آمریکا معتقد است ایالات متحده به کره جنوبی، هم از منظر کره شمالی و هم از منظر نزدیک کردن کره جنوبی به ژاپن نگاه می‌کند. به اعتقاد او اگرچه آمریکا با فیلیپین هم ارتباطات دوجانبه ای در ارتباط با پایگاه‌های نظامی خود در این کشور دارد، اما فیلیپین برای آمریکا در مثلث مهار چین نزدیک به ژاپن است و اهمیت این کشور برای آمریکا از همین منظر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به تو چه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج