۶۲۷۹۱۵
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

معترضانی که خیابان طالقانی را بستند!

واحد اعتباری ولی‌عصر -که زیر نظر سازمان تعاونی روستایی فعالیت می‌کرد- پس از هشت یا ۹ سال فعالیت، به‌عنوان واحد اعتباری فاقد مجوز از سوی بانک مرکزی شناخته شد. بر‌این اساس، سپرده‌گذاران این موسسه برای گرفتن پول خود وقتی پس از ۶ ماه اعتراض به نتیجه‌ای نرسیدند، در مقابل ساختمان اصلی وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردند و خیابان را بستند.

روزنامه صبح نو: واحد اعتباری ولی‌عصر -که زیر نظر سازمان تعاونی روستایی فعالیت می‌کرد- پس از هشت یا ۹ سال فعالیت، به‌عنوان واحد اعتباری فاقد مجوز از سوی بانک مرکزی شناخته شد. بر‌این اساس، سپرده‌گذاران این موسسه برای گرفتن پول خود وقتی پس از ۶ ماه اعتراض به نتیجه‌ای نرسیدند، در مقابل ساختمان اصلی وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردند و خیابان را بستند.

«واحد اعتباری ولی‌عصر» در قالب واحدهای اعتباری وابسته به شرکت‌های تعاون روستایی، اغلب در استان‌های البرز و تهران ضمن نقض قوانین و مقررات ذی‌ربط و بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی، فعالیت اعتباری می‌کردند که بانک مرکزی با همکاری نهادهای نظارتی و انتظامی، اقدام‌های لازم را به منظور جلوگیری از گسترش فعالیت آنها به عمل آورد اما گفته می‌شود که این اقدامات خیلی دیر و پس از به باد رفتن اندوخته‌های مردم انجام شد.

به ما ربطی ندارد
مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد بالادستی و ناظر بر سازمان تعاونی روستایی و همچنین دستگاه‌های قضایی باید در این مورد پاسخگو باشند اما انگار قرار است با بی‌توجهی به این موضوع معترضان را آرام کنند! یکی از معترضان که ۲۰ میلیون تومان در این واحد سپرده گذاشته است، به «صبح نو» درباره مشکلات سپرده‌گذاری در این واحد اعتباری می‌گوید: «الان حدود ۶ ماه است که این واحد اعتباری پولمان را بالاکشیده است و نمی‌توانیم شکایت هم کنیم، وقتی برای شکایت رفتیم به ما گفتند این واحد ورشکسته نشده که بخواهید شکایت کنید.» او با بیان اینکه حدود ۹۵۰ نفر شده‌ایم که از این واحد اعتباری طلب دارند، ادامه می‌دهد: «الان که پولمان را می‌خواهیم به ما می گویند بروید سه سال دیگر بیایید، در این مدت فقط وعده‌های دروغ به ما داده‌اند.»
این مالباخته اضافه می‌کند: «وقتی به برخی از مسوولان برای شکایت مراجعه می‌کنیم به ما می گویند طمع کردید حالا هم به ما ربطی ندارد. مردم به اعتبار وزارت جهاد کشاورزی و همین‌طور بانک مرکزی سپرده‌هایشان را در این واحد اعتباری گذاشتند، اگر سودی که این واحد اعتباری می‌خواست بدهد قانونی نبوده، چرا جلوی کارش را نگرفتند؟» یکی دیگر از سپرده‌گذران این واحد اعتباری متخلف با بیان اینکه ۲۸۵ میلیون تومان در آن سپرده گذاشته، به «صبح نو» می‌گوید: «این واحد اعتباری از سال ۱۳۸۶ تا امروز زیر نظر وزارت جهادکشاورزی و سازمان تعاونی روستایی در حال فعالیت بوده است اما حالا به یکباره این واحد غیرمجاز شد و پول‌های مردم را هم با خود برد!» او اضافه می‌کند: «الان جهاد کشاورزی و سازمان تعاونی زیربار نمی‌روند و نمی‌خواهند مشکلات ما را برطرف کنند، در این مدت حتی قوه قضاییه هم وارد موضوع نشد تا این مشکل را پیگیری کند.»

چک بی‌محل

یکی دیگر از معترضانی که با گذاشتن 16 میلیون تومان به‌عنوان سپرده در واحد اعتباری ولی‌عصر متضرر شده بود، به «صبح نو» می‌گوید: «زمانی‌که برای دریافت پول از حسابی که در این واحد اعتباری داشتم به آن مراجعه کردم، به من یک فقره چک دادند اما زمانی‌که برای وصول آن اقدام کردم متوجه شدم که حساب آنها خالی است و برای من چک بی‌محل کشیده‌اند!» او ادامه می‌دهد: «‌قرار بود این چک را بانک ملی برایمان نقد کند اما الان چهار ماه است که برای وصول اقدام می‌کنم اما هنوز نتوانسته‌ام به پولم برسم و بانک ملی هم می‌گوید که هم حساب واحد اعتباری ولیعصر و هم حساب پشتیبان آنها، خالی است.»

سنگ تأمین برای جبران خسارت
اینکه مؤسسات مالی و اعتباری با هر عنوانی در شهر و سازمان‌ها رشد یافته و زیر سایه بی مسوولتی رشد کرده و با تبلیغات کذب شروع به جلب اعتماد مردم می‌کنند، یک طرف موضوع است و اینکه این واحدهای متخلف به راحتی فعالیت می‌کنند، طرف دیگر موضوع است. این واحدها با وجود داشتن اموالی که می‌توانند بخشی از خسارت‌های مردم را جبران کنند با وجود سنگ‌اندازی در این راه، باعث شده مردم به حق خودشان نرسند. آقای حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به «صبح نو» می‌گوید: «وزارت جهاد کشاورزی سرمایه لازم برای پس دادن پول سپرده مردم را دارد. من عرض کردم که شورای تأمین به من مجوز بدهد تا املاک این تعاونی اعتباری را بفروشم و پول مردم را بدهم. متاسفانه مدیرعامل را به زندان برده‌اند.» او ادامه می‌دهد: «با این وضعیت اموال یک طرف مانده و مردم هم یک طرف، انگار مسوولان سرشان درد می‌کند که مردم را به خیابان بکشانند و شاهد اعتراضات آنها باشند. این مشکل به‌علت بی‌مسوولیتی آقایان رخ داده است.»

او اضافه کرد: «کار اصلی هم این است تا شورای تأمین مجوزی صادر کند که بتوانیم اموال این واحد اعتباری ولی‌عصر را بفروشیم و حق مردم را بدهیم یا از مدیرعامل وثیقه‌ای گرفته شود یا اجازه بدهند خودش برای فروش اموال اقدام کند.»

بدهی 170 میلیارد تومانی

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان بدهی این واحد اعتباری، به مردم این‌طور می‌گوید: «این واحد230 میلیارد تومان سرمایه داشته درحالی‌که 170 میلیارد تومان نیز بدهی دارد؛ ولی عده‌ای نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد که پول مردم پرداخت شود.» او ادامه می‌دهد: «در جریان اینکه این واحد اعتباری مجوز دارد یا نه نیستم اما به قطع می‌توانم بگویم پشت صحنه خطاهایی رخ داده است که امروز باعث شده تا با وجود مشاهده این مشکل، چشمانشان را ببندند. شواری تأمین باید اجازه ورود به این موضوع را صادر کند.» نوروزی اضافه می‌کند: «همین که مردم خیابان را می‌بندد و اعتراضات خیابانی را برگزار می‌کنند، اتفاق نا خوشایندی است و باید با پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی نظیر واحد اعتباری ولی‌عصر، به اعتماد مردم احترام بگذاریم.»

جهاد: ربطی به ما ندارد

وزارت جهاد کشاورزی نهاد بالادستی سازمان تعاون روستایی است با این وجود این سازمان به صورت خودسر، به تأسیس این واحد اعتباری اقدام کرده است. آقای سید شهاب سیدمحسنی، مدیر روابط‌عمومی وزارت جهاد کشاورزی در این‌باره به «صبح نو» می‌گوید: «این واحد اعتباری زیر نظر سازمان تعاونی روستایی است و ارتباطی هم به وزارت جهادکشاورزی ندارد.» او در پاسخ به این سؤال که مگر نظارتی بر فعالیت این سازمان ندارید؟ پاسخ می‌دهد: «سازمان تعاونی روستایی در این مورد مستقل عمل کرده است و ما در جریان اتفاقات نیستیم.»

مشترک مورد نظر در دسترس نیست!

در بسیاری از مواقعی که مشکلی با این ابعاد به‌وجود می‌آید، مسوولان باید پاسخی منطقی و همین‌طور درست به مردم و رسانه‌ها ارائه کنند تا ضمن شفاف سازی موضوع از تشویش اذهان عمومی جلوگیری شود. با این حال وقتی مردم در مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برای مطالبه حق خود و گرفتن پاسخ حاضر شدند، نه تنها کسی از مسوولان پیدایش نشد بلکه سایر مسوولانی که می‌توانستند به این موضوع پاسخ بدهند نیز ناپدید شدند. یکی از این مسوولان آقای فرهاد حیدری مدیر روابط‌عمومی سازمان مرکزی تعاونی روستایی است که می‌توانست جواب‌های خوبی برای این اتفاق داشته باشد. موضوع اعتراضات مالباختگان مؤسسات مالی و واحدهای اعتباری که بدون نظارت و مجوز در کشور رشد یافتند، رو به افزایش است و این موضوع مهمی است که باید به‌سرعت برای رفع آن اقدامی مناسب صورت بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mohammad

      پس این مسئولان کجا بودن که الان میگن به ما ربطی ندارد اگه بخوای یه جا بساط کنی به سلابه می کشن پس بالا دستیها چیکار میکردن در این مدت چرا ملت اذیت می کنن احتمالا خودشان در این قضیه دست دارن این کارا کشور رو برای ملت نا امن میکنه

    • ایرانی

      میگن وضع بانک اینده هم دست کمی ازموسسات نداره

    • مهدی

      من جوانی ۳۶ ساله مال باخته از موسسه ولیعصر با این وضیت بیش آمده دیگر نه به کشور ونه به دولت اعتماد دارم۰چرا که من میخواسم در یک روستای اطراف رباط کریم مغازه تعمیراتی لوازم خانگی کوچک باز کنم بعد از دو روز از ده ها ارگان وادارجات ریختن ومغازه را تا رساندن به مراحل قانونی و گرفتن جواز کسب پلمپ کردن۰شما میگین ما باور کنیم از فعالیت این همه موسسه مسئولین خبر نداشتن و بدون مجوز کار می کردن ولی باز شدن مغازه کوچک ما در ناکجا آباد تمام مسئولین مطلع شدن و مانع فعالیت کار ما شدن۰حالا قضاوت با خودتان۰ممنون از گذاشتن این کانال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج