جاباما
۶۲۸۷۵۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

داستان‌های تاریخ فوتبال

طوفان زرد، ایتالیا و نخستین شگفتی جام جهانی

شکست ایتالیا از کره شمالی در جام جهانی ۱۹۶۶ که با حذف این تیم همراه شد نخستین شگفتی تاریخ این رقابت‌ها را رقم زد.

ایسنا: شکست ایتالیا از کره شمالی در جام جهانی ۱۹۶۶ که با حذف این تیم همراه شد نخستین شگفتی تاریخ این رقابت‌ها را رقم زد.

اولین پیروزی یک تیم جهان سومی برابر یک تیم سطح بالا در جام جهانی نخستین شگفتی این رقابت‌ها را رقم زد. کره شمالی برای صعود به جام جهانی ۱۹۶۶ تنها استرالیا را باید شکست می‌داد چون تنها پنج تیم از آسیا برای صعود به این بازی‌ها می‌تواستند رقابت کنند.

اسرائیل و سوریه در بخش اروپا به رقابت پرداختند. فیلیپین به خاطر بدهی به فیفا از حضور در مرحله مقدماتی منع شد و کره جنوبی نیز کنار کشید. به همین خاطر استرالیا تنها حریف کره شمالی بود و توانست این تیم را در دو بازی رفت و برگشت شکست دهد و حضورش را در انگلیس قطعی کند. این تیم با شوروی، شیلی و ایتالیا هم گروه شد و بازی ها را با شکست سه بر صفر برابر شوروی شروع کرد اما در ادامه بهتر کار کرد. داور اسپانیایی که بازی این تیم را قضاوت کرده بود جمله‌ای به شوخی با چاشنی نژاد پرستی گفت. او اظهار کرد: نمی‌دانم بین دو نیمه بازیکنان عوض می شوند یا نه چون همه شبیه به هم هستند. ماجرا از دومین بازی شروع شد آنها برابر شیلی مساوی کردند که یک شگفتی محسوب می‌شد. سومین بازی را باید برابر ایتالیا برگزار می‌کردند. ایتالیا شیلی را شکست داده بود اما مقابل شوروی مغلوب شده بود. ایتالیا تیم بزرگی داشت و از بازیکنانی همچون آلبرتوسی، سالوادوره، فاکتی، ماتزولا، ریورا... بهره می‌برد.

طوفان زرد، ایتالیا و نخستین شگفتی جام جهانی

ایتالیا یکی از بخت‌های نخست قهرمانی بود با این حال شکست برابر شوروی اتفاق غیر قابل پیش‌بینی نبود چون این تیم در سال ۱۹۶۰ قهرمان اروپا شد و در سال ۱۹۶۴ به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. با این حال شکست برابر کره شمالی را کسی تصور نمی‌کرد. به همین خاطر سرمربی ایتالیا یکی از بازیکنانش را در این بازی استفاده نکرد تا آسیب دیدگی‌اش کاملا بهبود یابد.

ایتالیا با ترکیب آلبرتوسی، لاندینی، گوارنری، جانیک، فاکتی، بولگارلی، فویلی، پرانی، ماتزولا، ریورا و باریسون به میدان رفت. کره در ترکیبش از بازیکنان ناشناخته بهره می‌برد و تنها پاک دو ایک مشهور بود. او توانست با گلی که برابر ایتالیا به ثمر رساند شهرت خود را بیشتر کند. ایک تنها گل بازی را به ثمر رساند. ضدحمله‌ای سریع با به موقع رسیدن بازیکن شماره هشت ادامه یافت و با ضربه ای قدرتمند و با دقت تکمیل شد. شوت بازیکن کره شمالی به نحوی خوب زده شد که آلبرتوسی نتوانست آن را مهار کند. ایتالیا مجبور شد بازی را ۱۰ نفره دنبال کند چون بولگارلی کاپیتان آسیب دید.

در نیمه دوم توپ دائما در محوطه جریمه کره بود، ایتالیا حمله می‌کرد و حمله می‌کرد اما به گل نمی‌رسید. مدافعان کره‌ای آخرین توپ را به صورت میلیمتری می گرفتند. همچنین گاهی اوقات شوت‌های بازیکنان ایتالیا قدرت و دقت لازم را نداشت یا این که لی چانگ مونگ ضربه‌هایی غیرقابل مهار را دفع می‌کرد. دروازه‌بان کوتاه قد و انعطاف پذیر کره‌ای به کابوس ایتالیا تبدیل شده بود چون همه ضربات غیر قابل مهار ریورا را می‌گرفت. نتیجه پایانی باورنکردنی بود؛ بازی یک بر صفر به نفع کره پایان یافت. کره به عنوان تیم دوم به همراه شوروی صدرنشین به دور بعد صعود کرد و شیلی و ایتالیا نیز انگلیس را ترک کردند. رسانه‌های ایتالیا به شدت از عملکرد تیم ملی انتقاد کردند و حذف این تیم را خجالت‌آور عنوان کردند. بازگشت بازیکنان ایتالیا از جنوا بود که باعث شد تیفوسی‌ها استقبال بدی از آن ها بکنند و با پرتاب گوجه فرنگی به آنها خوش‌آمد بگویند. این در حالی بود که برای کره جایی رزرو نکرده بودند و این تیم در یک مکان مذهبی اسکان داده شد.

کره شمالی آن سال که بعدتر به طوفان زرد معروف شد،‌در مرحله یک چهارم نهایی برابر پرتغال قرار گرفت و شگفتی بزرگتری رخ داد. دقیقه ۲۴ بازی و نتیجه سه بر صفر به نفع تیم آسیایی بود! ناگهان اوزه بیو ظاهر شد، مردی که اولیورا سالازار (رییس جمهور پرتغال) دو سال پیش گفت که او میراث کشور است و اجازه نداد او با یوونتوس قرارداد امضا کند.

پرتغال پیش از پایان نیمه نخست دو گل را جبران کرد و بازی دو بر سه شد. سپس دو گل دیگر را به ثمر رساندند و بازی را چهار بر سه کردند. در نهایت خوسه آئوگوستو در دقیقه ۷۹ آخرین گل را وارد دروازه کره جنوبی کرد و بازی با پیروزی پنج بر سه به پایان رسید. کره انگلیس را ترک کرد اما با افتخار و برخلاف ایتالیا. بازیکنان کره همچون قهرمان استقبال شدند.

سال ها بعد زمانی که جام جهانی کره جنوبی-ژاپن در حال برگزاری بود مشخص شد زندگی با پاک دو ایک، دندان پزشکی که در سال ۱۹۶۶ با کنار زدن ایتالیا از جام جهانی به یک افتخار بزرگ دست یافت، خیلی خوب تا نکرده است. پس از آن گل، ایتالیا مهاجرت خارجی‌ها برای مدتی متوقف کرد. اسپانیا نیز پس از حذف از جام جهانی ۱۹۶۲ این تصمیم را گرفته بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج