جاباما
۶۲۹۴۱۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

شاخص های اقتصاد ایران در آینه آمار شش ماهه

روزنامه ایران در گزارشی از تحولات اقتصادی سال جاری، نوشت: تورم ۱۰ درصدی، افزایش ۳۴ درصدی معاملات مسکن، گرانی ۳۰۰ تومانی دلار، بازدهی ۱۱ درصدی بورس، بیکاری ۱۱ درصدی و... نمای کلی اقتصاد ایران در ۶ ماه گذشته است.

روزنامه ایران در گزارشی از تحولات اقتصادی سال جاری، نوشت: تورم ۱۰ درصدی، افزایش ۳۴ درصدی معاملات مسکن، گرانی ۳۰۰ تومانی دلار، بازدهی ۱۱ درصدی بورس، بیکاری ۱۱ درصدی و... نمای کلی اقتصاد ایران در ۶ ماه گذشته است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شاخص‌های اقتصادی امسال روایتگر حکایت‌های مختلفی هستند. برخی خود را روی نمودار بالا کشیده‌اند، برخی درجا زده‌اند و برخی نیز لغزش داشته‌اند. با این حال گزارش‌های مختلف بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بیشتر آنها از رشدی آرام، آهسته و پیوسته برخوردار هستند.

** تورم ۱۰ درصدی
در نیمه اول امسال متوسط نرخ تورم حدود ۱۰.۱ درصد بوده و بالاترین نرخ تورم در این مدت مربوط به فروردین با بیش از ۱۲ درصد است. همچنین شاخص بهای تولیدکننده در شهریورماه امسال با تورم ماهانه ۱.۴ و نقطه به نقطه ۱۰.۷ درصدی همراه بود. شاخص بهای کالای صادراتی ۳.۷درصد نسبت به مردادماه و تا ۱۶.۲ درصد در مقایسه با شهریورماه سال گذشته رشد دارد.

در شاخص تغییرات ماهانه دستمزد کارگران، دستمزد کارگران ساختمانی با تورم ۷.۵ درصدی نسبت به شش ماه اول سال ۱۳۹۵ همراه بود که به معنای افزایش ۷.۵ درصدی آن است. در این مدت متوسط شاخص‌های دستمزد بنا ۵.۹ و کارگر ساده ساختمانی تا ۴.۳ درصد رشد دارد.

** پیش‌بینی رشد ۳.۹ درصدی

بانک مرکزی هنوز آماری از میزان رشد اقتصادی امسال اعلام نکرده و آخرین گزارش از سوی مرکز آمار منتشر شده است. بر این اساس، رشد اقتصادی در سه ماهه اول امسال با احتساب نفت ۷ درصد و بدون نفت، ۶.۵ درصد بوده است. در سه ماهه نخست سال‌جاری گروه کشاورزی ۳.۱، گروه صنعت ۴.۹ و گروه خدمات ۸.۳ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل، رشد داشته است. اما مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نرخ رشد اقتصادی را برای کل سال ۹۶، ۳.۹ درصد پیش‌بینی می‌کند. برآورد این مرکز نسبت به پیش‌بینی قبلی مرکز ۰.۲ درصد افزایش یافته که مهم‌ترین عامل این تغییر، بروز نشانه‌هایی از مثبت شدن بخش ساختمان در سال ۱۳۹۶ است.

** افزایش ۳۴ درصدی معاملات مسکن
در مهرماه سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۳ هزار و ۸۱۵ واحد مسکونی رسید که نسبت به سال قبل ۳۴.۴ درصد افزایش داشته است. واحدهای تا ۵ سال ساخت با ۴۶.۲ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷و ۸.۷ درصد افزایش داشته است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۱۷(معادل ۱۵.۲ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲(معادل ۱.۲ درصد) تعلق دارد.

** بیکاری ۱۱.۷ درصد

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان امسال را ۱۱.۷درصد اعلام کرده که نسبت به نرخ بیکاری سال ۹۵(۱۲.۶درصد) ۰.۹درصد کاهش یافته است. همچنین تعداد جمعیت فعال و شاغل طی سال‌های ۹۵تا بهار ۹۶ به ترتیب ۳.۶ و ۳.۱ درصد افزایش یافته است. اما در این مدت، نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۴ ساله از ۲۷.۸ به ۲۸.۸ درصد و جوانان ۱۵تا ۲۹سال از ۲۴.۹ به ۲۶.۴درصد رسیده است. نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی در سال ۱۳۹۵ برای کل کشور ۲۰ درصد است. در این میان نرخ بیکاری مردان ۱۴.۱ و زنان ۳۱.۱ درصد است. از تعـداد ۶.۶ میلیـون نفـر جمعیـت فعـال فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی، ۳.۵ میلیون نفر شاغل و ۳.۱ میلیون نفر برابر با ۲۰ درصد بیکار هستند.

** گرانی ۳۰۰ تومانی دلار

در نیمه نخست امسال در بازار آزاد متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا حدود ۳۷۹۲ تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل تا ۸.۲ درصد افزایش دارد. همچنین یورو به طور متوسط ۴هزار و۳۶۷ تومان فروش رفته که رشد ۱۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت قیمت دلار روندی افزایشی طی کرده و از ۳هزار و۷۷۶ تومان در فروردین‌ماه به متوسط قیمت ۳هزار و ۸۸۲ تومان در شهریورماه رسیده است. این در حالی است که دلار از این ماه به بعد به روند رو به رشد خود ادامه داده و در نیمه مهرماه از ۴هزار تومان عبور کرد و اکنون در بازار آزاد با نرخی در حد ۴هزار و۷۰ تومان مبادله می‌شود. بر این اساس قیمت دلار از ابتدای سال تا نیمه مهرماه تا ۳۰۰ تومان گران شده است.

** بازدهی ۱۱.۶ درصدی بورس

در نیمه نخست امسال، در بازار بورس نیز حدود ۱۰۵ میلیارد سهم به ارزشی بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال معامله شده است. امسال بازدهی بورس تا جایی پیش رفته است که در دوره‌های یکساله هنوز رقیبی ندارد و در هفت ماهه نخست امسال با بورس اوراق بهادار تهران برابر شد. درحالی که بازدهی سپرده‌های بانکی دراین مدت ۱۱.۶ درصد بوده است، بازدهی بورس نیز به ۱۱.۶ درصد رسید که همپای بانک برای سهامداران خود سود به همراه داشته است. بازدهی شاخص فرابورس نیز از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ درصد بوده است. در جریان معاملات هفته گذشته تعداد یکهزار و ۳۴۵ میلیون ورقه بهادار در ۲۰۶ نوبت دادوستدی میان فعالان بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد که ارزش این مبادلات به رقم ۸ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریالی رسید که از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب با رشد ۸ درصدی و کاهش ۴ درصدی مواجه شد.

** رشد ۱۶ درصدی اعطای تسهیلات بانکی

در نیمه نخست امسال نیز بانک‌ها، ۲۷۰ هزار میلیارد تومان وام داده‌اند که حدود ۶۴ درصد از کل آن، یعنی ۱۷۲ هزار میلیارد تومان مربوط به تأمین سرمایه در گردش بوده است. بانک مرکزی در گزارش خود برای تحلیل اولویت پرداخت تسهیلات بانکی می‌نویسد:«از ۸۲۵.۶ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۳.۸ درصد آن (مبلغ ۶۹۱.۷ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال‌جاری است.» با این حال در کل ۱۳۲ هزار فقره وام به بخش صنعت و معدن پرداخت شده است که میزان آن بیشتر از پرداختی کل بخش‌هاست. در بخش خدمات هم ۲ میلیون و ۳۶۱ فقره وام پرداخت شده است. امسال همچنین طرح‌ ضربتی پرداخت وام ازدواج اجرا شد و سرعت و مبلغ پرداخت تسهیلات بالا رفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • چنگیز

      باخودتان صادق باشید نرخ بیکاری با احتساب فروختن دسمال کاغدی جوراب دراتوبوس ومترو رمالی تکدی گری تن فروشی دربین اقایانبیست ودرکل جمعیت پنجاه درصد بالاتر است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج