جاباما
۶۲۹۷۶۱
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

وجود شرایط نامساعد در مریخ برای زندگی

آیا سیاره سرخ مکانی مناسب برای اقامتگاه‌های انسانی است؟ یک دانشمند علوم سیاره‌ای، شرایط نامساعد در مریخ را عاملی برای صرف‌نظر از این سفر فضایی معرفی می‌کند!

وب سایت گجت نیوز - آرش صابری: آیا سیاره سرخ مکانی مناسب برای اقامتگاه‌های انسانی است؟ یک دانشمند علوم سیاره‌ای، شرایط نامساعد در مریخ را عاملی برای صرف‌نظر از این سفر فضایی معرفی می‌کند!
وجود شرایط نامساعد در مریخ برای زندگی

در سپتامبر ۲۰۱۷، ایلان ماسک، مدیرعامل کمپانی اسپیس ایکس (SpaceX)، پروژه سفر انسان به مریخ را وارد مرحله تازه‌ای کرد. برنامه او، شامل ارسال اولین گروه از انسان‌ها به مریخ در سال ۲۰۲۴ و همچنین ساخت اولین شهر مریخی در سیاره سرخ است. اما آیا واقعا سیاره مریخ، بهترین مکان برای ایجاد اقامتگاه‌های انسانی است؟

بعضی از دانشمندان مانند آماندا هندریکس (Amanda Hendrix)، معتقدند که ما برای ساخت اقامتگاه‌های انسانی در سایر کرات، باید به دنبال جای بهتری باشیم و شرایط نامساعد در مریخ ، آن را به محیطی غیر مناسب برای کلونی‌سازی تبدیل می‌کند. وی به عنوان یکی از دانشمندان علوم سیاره‌ای، شرایط حاکم بر اقماری همچون قمرهای سیاره زحل را به عنوان مقاصدی بهتر برای سفرهای فضایی معرفی می‌کند.

وجود شرایط نامساعد در مریخ برای زندگی

او در این باره می‌گوید:

اول از همه، باید بگویم که من در مورد سیاره مریخ منفی‌نگر نیستم. من مریخ را دوست دارم و معتقدم که برنامه سفر به مریخ باید در دستور کار قرار داشته باشد. انسان‌ها باید به مریخ سفر کرده و ویژگی‌های مختلف آن را مورد آزمایش قرار دهند. در واقع من معتقدم که سیاره مریخ، بهترین نامزد ممکن برای زندگی طولانی‌مدت نیست. شرایط نامساعد در مریخ ، عاملی است که این سیاره را به یک مقصد نامناسب برای این کار تبدیل می‌کند. تشعشعات مضر و عدم وجود حفاظت در برابر اشعه‌های کیهانی از جمله عواملی هستند که زندگی انسان در سطح این سیاره را با مشکل جدی رو به رو می‌کنند. اتمسفر مریخ بسیار نازک و بدون مگنوسفر است و زندگی انسان بر سطح این سیاره را وارد پیچیدگی خاصی می‌کند. در صورت عملی شدن این ایده، انسان‌ها باید در زیر پوسته این سیاره به زندگی بپردازند و لازم است که حفاظت ویژه‌ای در برابر این خطرات برای آنان تعبیه شود.

از سوی دیگر، قمر تیتان به عنوان یکی از اقمار سیاره زحل، چنین حفاظتی را به صورت طبیعی داراست و نسبت به مریخ اتمسفر بسیار ضخیم‌تری دارد. قمر تیتان، جهانی خیره‌کننده و منحصر به فرد است و بخش اعظمی از پوسته آن، از جنس خاک بوده و منابع یخی بسیاری دارد. ضخامت بالای اتمسفر تیتان، شرایط زندگی بر سطح این قمر را با سهولت بیشتری فراهم می‌کند و هیچ قمر دیگری در منظومه شمسی، چنین شرایط ایده‌آلی ندارد. اتمسفر تیتان دارای مقادیر قابل توجهی از نیتروژن است و حدودا ۱ الی ۲ درصد آن نیز از متان تشکیل شده است. مسئله قابل توجه در مورد تیتان، عدم وجود اکسیژن در اتمسفر است، ولی این مسئله مشکلی را برای زندگی انسان در این قمر ایجاد نمی‌کند، چرا که وجود مقادیر فراوانی از H²O منجمد در سطح و زیر پوسته این قمر، این مشکل را جبران می‌کند. بنابراین، انسان می‌تواند در سطح این قمر اکسیژن را بدون هیچگونه مشکلی تنفس کند.

به نظر من، سفر به سیاره سرخ به دلیل وجود شرایط نامساعد در مریخ ، گزینه چندان مناسبی برای سفرهای فضایی انسان به شمار نمی‌رود. می‌توان از این سیاره برای یک آزمایش کوتاه‌مدت و نقطه‌ای میانی برای سفر به قمر تیتان استفاده کرد. من فکر می‌کنم عملی شدن چنین ایده‌ای، بسیار بهتر از اقامت طولانی‌مدت در مریخ است. فردی همچون ایلان ماسک ابزارها و امکانات لازم برای عملی ساختن چنین ایده‌ای را به طور کامل در اختیار دارد. به نظر من، با اجرایی ساختن این پروژه می‌توان به جای کلونی سازی در مریخ ، سفر و اقامت طولانی‌مدت در قمر تیتان را در دستور کار قرار داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اَه ه ه خــوب شد نرفتیم........

    • بدون نام

      ای تف به این شانس خانوم منشی بلیط مریخ رو کنسل کن واسه رفتن پیش زهره یک بلیط رزرو کن ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج