جاباما
۶۲۹۸۶۱
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

راهنمای آداب و معاشرت در رستوران

پیشخدمت رستوران بودن کاری بسیار دشوار است. تنها در یک شب کارمندان باید به افراد بسیاری خدمات ارائه دهند، بیشتر این افراد گرسنه هستند و بعضی از آنها نیز کمی بی ادب! کارمندان رستوران معادل یک ماراتن باید بین میزهای مشتریان و آشپزخانه راه بروند و در این مسیر ممکن است با انواع سفارشات و ماجراهای مختلف دست و پنجه نرم کنند.

وبسایت بدونیم: پیشخدمت رستوران بودن کاری بسیار دشوار است. تنها در یک شب کارمندان باید به افراد بسیاری خدمات ارائه دهند، بیشتر این افراد گرسنه هستند و بعضی از آنها نیز کمی بی ادب! کارمندان رستوران معادل یک ماراتن باید بین میزهای مشتریان و آشپزخانه راه بروند و در این مسیر ممکن است با انواع سفارشات و ماجراهای مختلف دست و پنجه نرم کنند.

برای اینکه بدانید چه در سر کارمند رستورانی که به آنجا می روید می گذرد امروز می خواهم بر اساس گفته های همین افراد نکاتی را به شما آموزش دهم. پس با دقت این مقاله را مطالعه کنید تا ببینید چه رفتارهایی برای آنها آزار دهنده است و چگونه می توانید یک مشتری باکلاس و متشخص باشید.
راهنمای آداب و معاشرت در رستوران

رفتار خوب هیچ خرجی ندارد

با پیشخدمت یا هرکسی که به شما خدمات ارائه می دهد مانند یک فرد عادی یا کسی که با شما آشناست صحبت کنید. چون این فرد به شما خدمات ارائه می دهد دلیل نمی شود فکر کنید خدمتکارتان است.

خیلی ساده است وقتی شما با کسی خوب رفتار می کنید او نیز با شما به خوبی رفتار خواهد کرد. چون پول غذایی که می خورید را می دهید دلیل نمی شود همه افراد حاضر در رستوران را کارمند خود بدانید. مثلا وقتی به آرایشگاه می روید هم برای آرایشگر خود هم بشکن می زنید تا کارش را زودتر انجام دهد؟ مسلما چنین کاری نمی کنید.

نامشان را حفظ کنید

یک پیشخدمت خوب همیشه در ابتدای کار خود را کامل معرفی می کند و شما هم باید نهایت تلاش خود را بکنید تا آن را به خاطر بسپارید. اگر متوجه نامشان نشدید هیچ ایرادی ندارد می توانید از او نامش رابپرسید و الته نام خود را نیز بگویید.

مدتی را قرار است در کمپانی ( بله رستوران نیز یک نوع کمپانی است ) آنها باشید پس چرا آنها را نشناسید؟ پیشخدمت ها به کسانی که نظرشان را جلب کنند بهتر کمک می کنند برای مثال حتی در انتخاب غذا ممکن است کمکتان کنند و یا غذای شما را خارج از صف سرو کنند.

به خاطر داشته باشید که آنها هم خسته هستند

کار کردن در رستوران می تواند فوق العاده خسته کننده باشد و برای پیشخدمت بسیار مهم است که شما به او توجه داشته باشید. البته پیشخدمت های مدرن نیز ابتدا این آموزش را می بینند تا به مشتریان دوستانه رفتار کنند این کار را هم برای خودشان راحت می کند هم برای مشتری پس شما نیز گارد نداشته باشید.

کارمندان رستوران گاهی بی وقفه مشغول کار هستند و یک لبخند و رفتار دوستانه از شما می تواند کلی انرژی به آنها منتقل کند.

در مقابل پیشخدمت ها مغرور نباشید

احترام گذاشتن به همه نشانه شخصیت شما است اما چون خودتان از دفتر کارتان به رستوران آمده اید نباید فکر کنید کسی که در حال خدمت رسانی به شما است دون پایه است. بسیاری از کارمندان رستوران ها افرادی هستند که خود در حال تحصیل هستند و به عنوان کاری پاره وقت اینجا مشغول هستند. البته پیشخدمت های حرفه ای نیز هستند که دوره های آموزشی پیشرفته می بینند و مدرک دریافت می کنند. هیچ وقت به خود اجازه ندهید رفتارتان به خاطر شغل یک فرد دچار تغییر شود شما همه چیز را نمی دانید.

دستور پخت را در سفارش تغییر ندهید

هنگام سفارش غذا سعی کنید تا جای ممکن همان چیزی که در منو می بینید را درخواست کنید بعضی آنقدر تغییرات ایجاد می کنند که آشپز مجبور است به کل غذایی دیگر را آماده کند.

آشپز و دستیارانش آموزش های بسیاری دیده اند تا بتوانند غذایی مناسب را آماده ارائه به مشتری کنند. اگر از عناصر به کار رفته در غذا خوشتان نمی آید پس بهتر است آن را سفارش ندهید.

تقاضای نمک بیشتر نکنید

البته در بیشتر رستوران ها یک ست نمک و فلفل روی میز قرار دارد ولی اگر به رستورانی رفتید که نمک و فلفلی در کار نبود فکر نکنید خودشان فراموش کرده اند بلکه قانون آنجا چنین است. برخی سرآشپزان با توجه به اینکه خود می دانند چقدر باید به غذا چاشنی زد قرار دادن نمک سر میز را ممنوع می کنند. با این حال اگر از مشتریانی هستید که می خواهند فشار خون خود را بالا ببرند مشکلی نیست می توانید از پیشخدمت نمک بخواهید.

اگر نمک سر میز نبود قبل از درخواست آن ابتدا غذای خود را بچشید. با این کار حداقل می توانید برای پیشخدمت توضیح دهید کدامیک از عناصر بشقابتان نیاز به چاشنی بیشتری دارد.

به خارج منطقه راحتی خود قدم بگذارید

به عنوان مشتری گاهی به پیشخدمت اعتماد کنید، ممکن است گاهی پیشخدمت به شما پیشنهاد دهد چیزی دیگر را انتخاب کنید اشکالی ندارد خود را به دست او بسپارید. ترس از امتحان کردن چیزی متفاوت را کنار بگذارید این کار لذت خودتان از تجربه رستوران را نیز بیشتر می کند.

تا به حال از خود پرسیده اید چرا به رستوران می روید؟ رستوران رفتن تنها برای سیر شدن نیست بلکه به آنجا می رویم تا چیزی بخوریم که معمولا در خانه نمی خوریم. نمی گویم هر بار چنین کاری کنید اما گاهی خودتان نیز می توانید پیشنهاد پیشخدمت را بخواهید یا به حرفه او گوش دهید.

ارتباط چشمی
راهنمای آداب و معاشرت در رستوران

بسیاری از پیشخدمت ها هنگام دریافت سفارش مشتری متوجه می شوند او هیچ ارتباط چشمی برقرار نمی کند و این را یک بی احترامی قلمداد می کنند. واقعا چنین کاری اینقدر سخت است؟

داستین هافمن در فیلمه مرد بارانی نیستید که به پاهای خودتان خیره شوید! پس به صورت و چشمان کسی که می خواهد سفارش بگیرد نگاه کنید.

بخواهید تا بدست بیاورید

یکی از کارهای احمقانه ای که می توان در رستوران انجام داد این است که خواسته خود را نگویید. شاید پیشخدمت قادر نباشد هر آنچه می خواهید را مهیا کند اما شما هم تا نپرسید متوجه نمی شوید. سوالی که می خواهید بپرسید را بسنجید که آیا شدنی است و چقدر زمان از کسی که می خواهد انجامش دهد می گیرد. تنها کافی است با لبخند خواسته خود را مطرح کنید.

بشقاب ها را روی هم نگذارید

اجازه دهید پیشخدمت کار را بکند. با روی هم گذاشتن بشقاب ها کمکی به او نمی کنید، پیشخدمت ها سیستم ویژه خود را در جمع آوری میز دارند و با این کار او را گیج می کنید. اگر دست پیشخدمت به بشقابی نمی رسید می توانید کمکش کنید در غیر این صورت بعد از خوردن غذا راحت بنشینید و از صحبت کردن با دوستان و خانواده لذت ببرید می توانید از پیشخدمت نیز تعریف یا تشکر کنید که نشانه با شخصیت بودنتان است.

بازخوردتان از غذا را بیان کنید

کارمندان رستوران از اینکه مشتری به آنها بگوید از غذا لذت برده خوشحا می شوند. این کاملا طبیعی است شما در هر کاری هم که باشید با دریافت بازخوردی مثبت احساس خوبی خواهید کرد. در با کلاس ترین حالت ممکن می توانید یک یادداشت برای سرآشپز بفرستید و از او بابت غذایش تشکر کنید. انجام این کارها نشان دهنده شخصیت بالای شما است و می توانید این را به مهمانی که با خود به رستوران برده اید هم نشان دهید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج