۶۳۰۳۱۳
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

برای جام جهانی روسیه؛ لباس چی بپوشیم؟!

معضل بزرگ بی‌ برند بودن تیم‌ملی در میان انبوهی از مشکلات فوتبال ما مغفول مانده بود تا این‌که آدیداس در چند روز اخیر از کیت تیم‌های تحت قراردادش رونمایی و آن‌ها را یک به یک رسانه‌ای کرد.

آسمان آبی:
آدیداس، آل اشپورت و حالا؟
گزارشی که امروز به آن می‌پردازیم دقیقا در جمله کوتاه بالا خلاصه شده است. تیم‌ملی فوتبال ایران که برای نخستین بار با قدرتی فوق‌العاده و راحت‌تر از حد تصور راهی بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان شده است هیچ حامی مالی‌ای ندارد؛ اتفاقی که در طول تاریخ کم‌سابقه بوده و حالا باعث تعجب همگان شده است. سال ۱۹۷۸ کمپانی آدیداس برند تیم‌ملی بود، ۲۰ سال بعد شرکت پوما طراحی لباس تیم‌ملی را به عهده گرفت و سال ۲۰۰۶ هم این اتفاق تکرار شد، سال ۲۰۱۴ هم برند ناشناخته آل اشپورت عهده‌دار این کار شد.

استارت نگرانی

معضل بزرگ بی‌ برند بودن تیم‌ملی در میان انبوهی از مشکلات فوتبال ما مغفول مانده بود تا این‌که آدیداس در چند روز اخیر از کیت تیم‌های تحت قراردادش رونمایی و آن‌ها را یک به یک رسانه‌ای کرد. از لباس تیم‌های اسپانیا، ژاپن، روسیه، بلژیک، سوئد، آرژانتین، دانمارک، آلمان و کلمبیا پرده‌برداری شد، اما خبری از لباس تیم‌ملی نبود. همان موقع بود که حساسیت‌ها روی این موضوع دوچندان شد و سوال‌ها یک به یک در ذهن صف کشیدند. مگر ما هم آدیداس نمی‌پوشیم؟ نکند تحریم هستیم؟ امکان دارد آدیداس قبول نکرده باشد لباس ایران را طراحی کند؟ اسپانسر ما دوباره عوض شده است و سراغ برندهای درجه دو و سه رفته‌ایم؟

ما و آدیداس چگونه به هم رسیدیم؟

سال گذشته و پیش از آغاز بازی‌های مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی با اصرار کارلوس کی‌روش و بعد از ماجراهای لباس شرکت جیووا که اصلا مورد تأیید او نبود، مسئولان فدراسیون و کمیته بازاریابی دست به یک حرکت تسکینی زدند و با کمپانی آدیداس برای خرید لباس از آن‌ها به توافق رسیدند؛ یعنی برای هر مسابقه باید لباس‌های مورد نیاز به‌عنوان مشتری از این کمپانی دریافت می‌شد و صحبتی از قرارداد میان طرف‌های معامله نبود.

امیر عابدینی، رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، در این باره گفت: «ما برای این‌که از ناراحتی کی‌روش کم کنیم چاره دیگری نداشتیم و چون وقت کافی نبود، برای تیم‌ملی دست به خرید البسه زدیم و قرار است البسه برای بازی قطر به تیم‌ملی تحویل داده شود. ما در این زمینه از طریق آقای ساکت به آقای کی‌روش اختیار تام دادیم تا طرح موردنظر خود را برای تیم‌ملی انتخاب کند و قرار است البسه تیم‌ملی به‌صورت یک‌جا خریداری شود؛ یعنی آن‌چه مورد نیاز تیم‌ملی تا آخر امسال است به مسئولان این تیم تحویل داده شود.»

قرارداد با آدیداس، خیلی راست، خیلی دروغ!

اواخر فروردین ۹۶ اعلام شد قرار است میان فدراسیون فوتبال ایران و شرکت آدیداس قرارداد پنج‌ساله‌ای بسته شود تا آن‌ها به‌صورت رسمی حامی مالی و تولیدکننده البسه تیم‌ملی باشند؛ خبر خوبی که باعث می‌شد همکاری ایران با این کمپانی آلمانی پس از حدود ۴۰ سال رسما از سر گرفته شود و از شر برندهای درجه دو و سه خلاص شویم.

بااین‌حال پس از بازی با ازبکستان که به قطعی شدن صعود ایران به جام‌جهانی منجر شد،‌ میان طرف‌ها اختلاف جدی به وجود آمد. آدیداس لباس‌هایی با طرح جدید را از طریق گمرک به فدراسیون رسانده بود تا استفاده شود، اما از لباس‌های قدیمی در بازی مذکور استفاده شد و همین مسئله موجبات دلخوری طرف آلمانی را فراهم آورد و آن‌ها حتی به پایان دادن همکاری فکر کردند.

یکی از مسئولان آدیداس در آن برهه زمانی اظهار کرد: «رفتار فدراسیون ایران برای ما عجیب بود و به‌ همین دلیل به همکاری خود با تیم‌ملی ایران پایان می‌دهیم. مدتی روی طراحی لباس‌های جدید زمان گذاشته بودیم. پیش از بازی ازبکستان لباس‌ها را از آلمان به ایران ارسال کردیم، ولی متأسفانه در بازی ازبکستان از این لباس‌ها هیچ استفاده‌ای نشد. این مسئله برای ما ابهام بزرگی است؛‌ بنابراین تصمیم گرفته‌ایم به همکاری خود با فدراسیون فوتبال ایران پایان دهیم.»

او افزود: «رفتار فدراسیون فوتبال در این زمینه عجیب بود. آدیداس در ماجرای همکاری با تیم‌ملی ایران، بسیار مثبت عمل کرد و حتی پیشنهاد خوبی به این فدراسیون داد. آن‌ها امیدوار بودند طرف مقابل هم موج‌های مثبتی برایشان ارسال کند. تیم ایران در چند بازی با لباسی که ابتدا از آدیداس خریداری کرده بودند، به میدان رفت، ولی این برند معتبر برای دیدار ازبکستان لباس‌های جدیدی طراحی کرد و در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داد. باز این لباس‌ها هم از گمرک ایران رد شد و به ‌دست فدراسیون رسید، ولی این‌که چرا تیم‌ملی با وجود قولی که به برند آلمانی داده بود، از این لباس‌ها استفاده نکرد، از نظر آن‌ها عجیب است. آلمانی‌ها معتقدند ایرانی‌ها با «صداقت» موضوع را پیش نبرده‌اند و حتی شک و شبهه‌هایی برای داشتن یک همکاری «شفاف» برایشان به وجود آمده است.»

چند روز بعد از این اتفاق فدراسیون فوتبال ایران همه این مشکلات را تکذیب کرد و مهدی تاج از بستن قرارداد با طرف آلمانی خبر داد و این‌که آن‌ها تا جام‌جهانی ۲۰۲۲ حامی مالی تیم‌های ملی و تولیدکننده البسه در همه رده‌های سنی هستند.

فرق بزرگ میان ایران و روسیه

بعد از این ماجرا همه به گمان صحت این خبر دیگر خیال‌شان راحت شده بود تا بازی دوستانه ایران و روسیه که استارت مجدد نگرانی‌ها بود. هر دو تیم از برند آدیداس استفاده می‌کردند، اما لباس تیم‌ها به‌شدت با هم متفاوت بود. روس‌ها لباسی پوشیده بودند که به‌صورت اختصاصی برای دیدار با ایران طراحی شده و پرچم هر دو کشور با تاریخ روی آن درج شده بود، اما لباس ایران فقط به لوگوی ساده آدیداس مزین بود. از همان فاصله دور و از عکس‌ها مشخص بود که کیفیت لباس دو تیم هم به‌شدت با یکدیگر فرق دارد.

بعد از این مسئله بحث رونمایی از کیت‌ها هم مطرح شد و نگرانی‌ها رنگ و بوی واقعی به خود گرفت. از مسئولان فدراسیون در این باره سوال شد که مهدی تاج فقط به گفتن یک جمله درباره علت رونمایی نشدن از لباس تیم‌ملی در جام‌جهانی توسط آدیداس بسنده کرد. رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «به‌زودی آدیداس از لباس تیم‌ملی ایران رونمایی می‌کند، اما روز دقیق آن هنوز مشخص نیست.»

تکذیب صحبت تاج از سوی سایت خارجی

باز هم حواله کردن ماجرا به زمانی نامعلوم. باز هم نبود شفافیت. اما تا کجا؟ 26 تیم تا به این‌جا به جام‌جهانی راه پیدا کرده‌اند. در این میان تنها تیم‌ملی ایران برند خود را نشناخته است. تا به این‌جا پنج برند تولید پوشاک تیم‌های حاضر در جام‌جهانی را بر عهده گرفته‌اند که سهم آدیداس و نایکی از همه بیشتر است.

کمپانی نایکی: انگلیس، فرانسه، لهستان، پرتغال، سوئیس، برزیل، نیجریه، عربستان و کره‌جنوبی

کمپانی آدیداس: مکزیک، بلژیک، آلمان، روسیه، اسپانیا، آرژانتین، کلمبیا، مصر و ژاپن

کمپانی پوما: ایتالیا، اروگوئه و سنگال

کمپانی آمبرو: صربستان

کمپانی نیوبالانس: پاناما و کاستاریکا

در سایت «فوتی هدلاینز»، به کیت تیم‌های حاضر در جام‌جهانی پرداخته شده بود و در این میان وقتی نوبت تیم‌ملی ایران شد، در سایت مربوطه این‌گونه توضیح داده شد: «ایران به‌عنوان اولین تیم آسیایی جواز حضور در جام‌جهانی 2018 را کسب کرد. مشخص نیست کدام برند کیت‌های ایران را در جام‌جهانی درست می‌کند، اما به نظر می‌رسد عرضه‌کننده کنونی لباس‌های آن‌ها یعنی آدیداس این کار را انجام دهد.»

حال باید دید در فرصت کم باقیمانده مسئولان فدراسیون فوتبال چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند. بدون تردید برای یکی از امیدوارکننده‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال کشورمان باید بهترین تدارکات آماده شود و داشتن یک لباس باکیفیت، کمترین حق آنان خواهد بود.

بااین‌حال فعلا معلوم نیست در روسیه چه می‌پوشیم!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرتضی

      واقعا جای تاسف داره!!!!
      این بی برنامه گی و نامدیریتی ها کی میخواد تموم بشه؟؟؟
      همش وعده های دروغین!!!

    • MGZ

      یعنی خاکککک

    • بدون نام

      همه چیزمان به همه چیزمان میاید

    • محمدmohammadghdi56@gmail.com

      این پیراهن پول توش داره?؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج