جاباما
۶۳۰۳۲۳
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

اعتیاد جدیدی که بر اساس مُد شکل گرفته!

مستانه صادقی در روزنامه قانون نوشت: جای خالی روی بازوهایش پیدا نمی‌شود. یک بازویش را طرح فرشته نگهبان زده و آن یکی، بیشتر شبیه صفحه‌ای است که همه اش را با خطوط درهم سیاه کرده باشند.

مستانه صادقی در روزنامه قانون نوشت: جای خالی روی بازوهایش پیدا نمی‌شود. یک بازویش را طرح فرشته نگهبان زده و آن یکی، بیشتر شبیه صفحه‌ای است که همه اش را با خطوط درهم سیاه کرده باشند.
پشت گردنش هم تصویری از عقابی که بال گشوده دیده می‌شود. خیال دارد روی ساعدها را نيز خال بکوبد. تتوکار او در ترکیه کار می‌کرده ، آنجا آموزش دیده و حالا برگشته و حسابی سرش شلوغ است. باید حداقل از دو هفته قبل وقت گرفت. برای یک طرح کوچک، چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرد. طرح‌های بزرگ‌تر بین یک تا یک و نیم میلیون تومان قیمت دارند.

«حمید» ۲۸ ساله، عاشق تتو است. اومی‌گوید:«خودم را که در آینه می‌بینم عشق می‌کنم. اول فقط پشت گردنم را زده بودم؛بعد دیدم فایده ندارد، دوست دارم خودم هم تتویم را ببینم. این بود که روی بازوهایم را هم خال زدم. البته این طرح هنوز کامل نشده است».

به بازوی چپش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:«باید یک طرح تکمیلی هم زیرش کار شود. آن‌طوری دیگر بیستِ بیست می‌شود».
نوشته تتو شده روی بازوی راستش، خیلی خوانا نیست. تتوکار سعی کرده از حداقل جا، بيشترين استفاده را بکند. حمید خودش نوشته را ترجمه می‌کند. پشت سر هم و بدون مکث؛ انگار ترجمه متن را حفظ کرده باشد: «عشق تنها چیزی است که در جهان ماندنی است. زندگی کردن را بیاموز و به دیگران عشق بورز. آزادی وقتی مثل خورشید از پشت کوه طلوع می‌کند که عشق در زمین گسترده شده باشد. آزادی بدون عشق معنایی ندارد. برای عشق ورزیدن، هیچ مرزی نیست. پس عشق بورزیم و عشق بورزیم».

متن انتخاب خود حمید است. می‌گوید:«متن های دیگر هم بود. اما این را دوست داشتم».

حالا قرار است روی ساعد و سینه‌اش را نيز تتو کند. می‌گوید:« تتو یکجورهایی آدم را معتاد می‌کند. وقتی یک قسمت بدن را می‌زنی، دوست داری جاهای دیگر را هم تتو کنی. بعضی وقت‌ها چشمم به طرحی می‌خورد و حسرت می‌خورم که چرا من این را نزدم. بعد فکرش مثل خوره می‌افتد به جانم. علاقه است دیگر. راستش فکر می‌کنم به تتو کردن معتاد شده‌ام». این را می‌گوید و می‌خندد.
حمید بدنسازی كارمی‌کند؛ در اين باره مي‌گويد:«بین بچه‌های باشگاه، تتو زیاد است. وقتی بدنت را می‌سازی و فرم می‌دهی، دوست داری بیشتر به چشم بیاید. تتو هم همین کار را می‌کند. باعث می‌شود بدنت بیشتر و بهتر دیده شود. سولار هم که بروی، دیگر چه بهتر. ورزش کردن همین چیزها را هم دارد. فقط بدنسازها نیستند. فوتبالیست‌ها را ببین. حالا توی ایرانی‌ها نه اما خارجی‌ها بیشترشان تتو دارند. ورزش همچین انگیزه‌ای برای آدم به وجود می‌آورد. خیلی‌ها به من می‌گویند نمی‌ترسی در آينده پشیمان شوی؟ حالا جوانی و این کار را دوست داری،وقتی سنت بالا رفت شاید دیگر خوشت نیاید. جواب من این است که حالا که جوانم باید کاری را که دوست دارم بکنم تا بعد که پیر شدم، حسرتش به دلم نماند. تازه فوقش می‌روم و این ها را پاک می‌کنم».
اگر فکر می‌کنید تتو فقط بین پسران ورزشکار طرفدار دارد، اشتباه می‌کنید. چند سالی است که تتو میان دختران و زنان نيز طرفداران زیادی پیدا کرده است ؛ به‌خصوص در فصل تابستان خیلی‌ها ترغیب می‌شوند برای تتو مراجعه کنند. این را «الهام»، تتوکار می‌گوید. همین‌جا در تهران آموزش دیده، وسایل کارش را تهیه کرده و مشغول شده است. در یک مرکز خدمات زیبایی، تخت اجاره کرده و آن‌گونه که می‌گوید، درآمدش بد نیست. مي‌گويد:«تابستان‌ها تعداد مشتری‌هایم بیشتر است. به خاطر استخر و آفتاب. من چهار سالی هست کار می‌کنم. اوایل که کارم را شروع کرده بودم، بیشتر مشتری‌هایم طرفدار طرح های کوچک و مینیاتوری بودند. یک طرح کوچک مثل گل و ستاره انتخاب می‌کردند. حالا خیلی‌ها طرفدار طرح‌های پُر و شلوغ هستند. سن و سال هم ندارد. از مشتری نوجوان دارم تا خانم‌های ۵۰، ۶۰ ساله. در گذشته جوان‌ترها بیشتر به تتو زدن علاقه داشتند، الان سن و سال خاصی ندارد. خیلی‌ها که طرح کوچکی زده بودند، بعد یکی دو سال می‌آیند و اضافه اش می‌کنند. برای بعضی‌ها درست اعتیاد می‌آورد. خیلی مشتری‌ها هستند که اصرار دارند طرح اضافه کنند.
من که باید از خدایم باشد چون پولش را می‌گیرم اما بهشان توصیه می‌کنم که این کار را نکنند چون به لحاظ زیبایی ممکن است به کار لطمه بزند و وقتی هم پشیمان شوند، پاک کردنش خیلی سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن است. خانمی بود که یک دستش را به درخواست خودش یک کشتی بزرگ با بادبان زده بود و اصرار داشت که غروب آفتاب را نيز بالای کشتی بزنم که خب خیلی جالب نمی‌شد اما به اصرار خودش این کار را کردم. من تتوکار هستم اما خودم خالکوبی ندارم. نظرم هم این است که طرح های کوچک خوب است و اینکه کل دست سیاه شود به هيچ وجه جالب نیست.
در ضمن جوهری که برای تتو استفاده می‌شود ، خیلی مهم است. بعضی‌ها از جوهر مرغوب استفاده نمی‌کنند و بعد از مدتی، تتو از سیاه به سرمه‌ای تغییر رنگ می‌دهد و رنگش هم زیر پوست پخش می‌شود و منظره ناخوشایندی پیدا می‌کند. خودم به بعضی مشتری‌ها توصیه می‌کنم اگر خیلی تمایل دارند، اول با حنا طرح تتو بزنند و بعد اگر دل‌شان خواست تتوی دايم کنند. طراحی با حنا کاری است که از گذشته تا حالا در جنوب کشور بین خانم‌ها رایج بوده و خیلی هم زیباست».
اگر تتو زدید و پشیمان شدید، می‌توانید به مرکز لیزر مراجعه کنید تا تتوی شما را با چند جلسه پاک کنند. اما این کار هم به این راحتی‌ها نیست. به گفته دکتر مینا‌اخوان، متخصص پوست، مو و زیبایی خیلی‌ها هستند که حتی بعد از گذشت مدت کوتاهی از تتو کردن، از کار خود پشیمان می‌شوند و برای پاک کردن آن به مرکز مراجعه می‌کنند. آن‌ها تصورشان این است که به راحتی می‌توانند از شر تتو راحت شوند اما خیلی وقت‌ها این‌گونه نیست. دکتر اخوان می‌گوید:« در گذشته راحت‌ترین راهی که وجود داشت این بود که روی تتوی سیاه، تتوی بی‌رنگ یا در واقع رنگ بدن بزنند اما این روش چندان مطلوب نبود؛ چرا که خودش ردی روی پوست به جا می‌گذاشت. در واقع تتویی با شکل جدید پدید می‌آورد. روش‌های دیگری نيز مثل استفاده از مواد شیمیایی رنگ‌بر بود که خیلی وقت‌ها باعث آسیب رساندن به پوست می‌شد. در حال حاضر بهترین روش برای از بین بردن تتو، لیزر است. لیزر ، باکس‌های رنگ در بدن را که محل تجمع رنگدانه‌هاست، مورد هجوم قرار می‌دهد و با بمباران آن توسط پالس‌های نور، رنگدانه‌ها را پاره می‌کند و در آن محل باعث ایجاد التهاب می‌شود. هجوم ماکروفاژها و سلول‌های بیگانه‌خوار در محل باعث می‌شود که رنگدانه‌های مورد نظر نیز توسط سلول های ماکروفاژ که وظیفه پاک سازی بدن از عناصر خارجی را عهده دار هستند ، بلعیده و نابود شوند.
تتوهایی که رنگ سیاه دارند، به‌طور عمده پاسخ بهتری به طول موج های ارسالی از طرف لیزر می‌دهند و جلسات درمانی مورد نیاز برای پاک کردن‌شان کمتر است اما به طور کلی میزان جوابدهی پوست در هر فرد تفاوت دارد. در بعضی‌ها حتی با پیشرفته ترین روش‌ها، ممکن است آثار تتو به جا بماند و اسکار و زخم‌های ایجاد شده، باقی مانده و شکل ناخوشایندی ایجاد کند. در هر حال این کار بسیار زمان‌بر است و نیاز به صرف حوصله و هزینه مالی دارد و بهتر است افراد قبل از اینکه به انجام خالکوبی اقدام کنند، به عواقب آن خوب فکر کنند و اگر به این کار مطمئن نیستند و همین‌طور براي تفنن می‌خواهند کاری کرده باشند، به خالکوبی اقدام نکنند».مُد، اسمش رویش است؛ زمان دارد. دوره ای رونق دارد و دوره ای دیگر نه. می‌شود لباس‌هایی را که بر اساس مد یک فصل خریداری و حالا دمُده شده، گوشه کمد نگه داشت یا آن‌ها را بخشید اما در مورد تاتو چنین امکانی به راحتی وجود ندارد. حاصل کار همیشه با شماست. تبی که ناگهان فراگیر می‌شود و در آينده تنها عرق سردی از آن به جا خواهد ماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینها یه مشت دیوانه نیازمند توجه دیگرانند که برای جلب توجه هر کاری میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج