جاباما
۶۳۰۵۱۱
۳۱ نظر
۵۰۱۱
۳۱ نظر
۵۰۱۱
پ

زلزله با مسکن مهر چه کرد؟

عصر ایران نوشت: در ساعات گذشته پس از زلزله مهیب در استان کرمانشاه، تصاویری از فروریختن ساختمان های تازه ساز "طرح مسکن مهر" ، حیرت ، تاسف و تعجب افکار عمومی را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است.

عصر ایران نوشت: در ساعات گذشته پس از زلزله مهیب در استان کرمانشاه، تصاویری از فروریختن ساختمان های تازه ساز "طرح مسکن مهر" ، حیرت ، تاسف و تعجب افکار عمومی را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است.

هر چند که وقوف داریم ساعات ابتدایی پس از فاجعه زلزله دیشب وقت چندان مناسبی برای طرح این گونه بحث ها و انتقادها نیست و با وجودی که سایت "عصر ایران" هنوز راسا و شخصا قادر به تایید صحت انتساب ساختمان های ویران شده - در تصاویر- به طرح مسکن مهر نیست، اما عکس ها و فیلم هایی که در ساعات گذشته در صفحات مجازی بسیاری از خبرنگاران و فعالان رسانه ای منتشر شده؛ متاسفانه این اطمینان را به طور نسبی می دهد که این ساختمان های ویران شده در قالب طرح مسکن مهر بوده و از سوی دیگر با انتشار وسیع تصاویر این ساختمان ها در فضای مجازی در ساعات گذشته، میلیون ها کاربر ایرانی فضای مجازی از آن آگاه شده و تصاویر آن را دیده و یا به اشتراک گذاشته اند.

"مسکن مهر" که از طرح های دوران هشت ساله دولت محمود احمدی نژاد است، طرحی است که یک دهه از آغاز آن نگذشته و قاعدتا می بایست ساختمان ها و مجتمع های آن دستکم به لحاظ سازه و مقاومت امن باشند، اما تصاویر نشان می دهد این ساختمان ها نیز همچون بسیاری از ساختمان های فرسوده و قدیمی از زلزله جان سالم به در نبرده و فروریخته اند.

در یک دهه گذشته و همزمان با مطرح شدن مبحث "مسکن مهر " بسیاری این انتقاد را مطرح می کرده و می کنند که این ساختمان ها غالبا در نواحی کم امکانات و یا فاقد امکانات اطراف شهرهای بزرگ بنا شده و از کمترین امکانات متناسب با زندگی شهری بی بهره هستند.

حتی رییس جمهور - حسن روحانی- از این طرح با عنوان کنایه آمیز" ساخت خوابگاه" نام برده (نقل به مصمون) و گفته است مردم از مسکن مهر تنها انتظار خوابگاه نداشته و ندارند بلکه می بایست امکانات و زیر ساخت های متناسب شهری را نیز در محل هایی که مجتمع های این طرح ملی در آن جای داده شده اند؛ داشته باشند.

اما زلزله دیشب کرمانشاه پرده ای دیگر از ضعف های این طرح را به نمایش گذاشت و معلوم شد متاسفانه بسیاری از ساختمان هایی که در قالب این طرح احداث شده به قول معروف" بساز و بندازی" و فاقد ساده ترین استانداردهای مقاومت در برابر زلزله بوده اند؛ در حالی که کلید واحدهای آن پس از ماه ها و گاه سال ها انتظار به خانواده‌های غالبا کم درآمد داده شده تا سرپناه شان باشد.

اگر حتی همه انتقاد های گذشته درباره طرح مسکن مهر را به کناری بنهیم همین یک نمایش ضعف سازه این ساختمان های تازه احداث شده، خود به خوبی گواه فاجعه " هدر دادن منابع کشور" در پروژه ای است که حتی قادر نیست در حد واندازه یک سرپناه و خوابگاه به ساکنان و صاحبان خود سرویس و احساس امنیت و آرامش بدهد.

آیا به واقع نمی توان پیمانکاران این ساختمان های به شدت آسیب دیده مسکن مهر را که نسبت به جان و مال مردم بی تفاوت بوده اند برای پاسخگویی قضایی و حقوقی فراخواند؟

سوال دیگر اینکه ناظران این طرح ساخت و ساز ملی که هنوز فرایند تحویل هزاران واحد مسکونی در قالب آن به شهروندان ثبت نام کرده ادامه دارد؛ کجا بوده و چگونه نظارت کرده اند؟

با وجودی که مدیر کل راه و شهر سازی استان کرمانشاه اعلام کرده که ساختمان های فروریخته مسکن مهر روی گسل زلزله بوده اند، اما این مساله نیز تغییری در فاجعه ضعف مطالعات و اجرای این طرح ملی ایجاد نمی کند؛ چرا که در این هنگام این ابهام پیش می آید که مطالعات مکان یابی طرح مسکن مهر چگونه بوده و چطور برای مکان ساخت این پروژه های مسکونی که غالبا پرواحد بوده اند، گسل های زلزله انتخاب شده اند!

وانگهی انتشار برخی تصاویر نشان می دهد در یک خیابان به فاصله چند ده متر- به ویژه در سرپل ذهاب- برخی ساختمان های حتی قدیمی شخصی ساز در کنار ساختمان های تازه احداث شده مسکن مهر کاملا سالم مانده وحتی شیشه هایشان نیز نشکسته در حالی که دیوارهای چهارطرف ساختمان های مسکن مهر به طور کامل فروریخته و این ساختمان ها با آوار کامل فاصله چندانی ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خانه هم درست کردنند برای مردم

      پاسخ ها

      • امیرحسین

        تا تمام مردم کم درامد تلف نشن چه از زلزله چه از گرسنگی چه از تصادف چه ازفکروجوش و چه از هزار مشکل دیگه خیال مسئولین راحت نمیشه

    • ناظر

      باید ناظرین وپیمانکاران را بخاطر خیانت به هموطنان ومملکت مجازات نمود

    • محمد سلطان

      وقتی از مسکن مهر انتقاد میکردم ومینوشتم طویله های مدرنی که نسبت به شخصیت افراد جامعه ساخته شده خیلیها زیر نوسته ام کامنت میگذاشتند وابراز ناراحتی میکردند ولی امروز متوجه کیفیت این خانه ها شدند آنهم به قیمت از دست دادن جان عزیزانشان! دولت برای ملت کاری نمیکند!

    • بدون نام

      گند زد احمدی نژاد،مردم بدبخت رو به کشتن داد ،الهی ....

      پاسخ ها

      • jon

        پیمانکار ساخته یا احمدی نژاد

      • sam

        احمدی نجات گلنگ زد
        اخوندی ساخت وافتتاح کرد

    • بدون نام

      احمدی نژاد گند زد ،کدوم خونه روی گسل میسازه،.....

    • حسین

      مگه از شاهکارهای احمدی نژادی توقعی غیرازاین داشتید؟

    • بدون نام

      با تف درست کردن. شانس آوردیم زلزله لب مرز افتاد وگرنه تهران صاف میشد.

    • سعید

      چرا چرت میگید. اتفاقا خونه های مهر کمترین خسارات رو دیدن. اون دنیا چجوری میخواین جواب بدید؟

      پاسخ ها

      • شروین

        چرند نگو مردک . این همه فیلم و عکس و گزارش از طرف ساکنین مسکن مهر ارسال شده و یه آدم معلوم الحال مثل تو نفی می کنه . جمع کن بابا.

      • امیر

        توروخدا بس کن دیگه.توهم مثل سازنگان مسکن مهر کم دروغ بگو

    • ایرانی

      ممنوع الخروج شان کنید تا فرار نکردند انها باپولهای که ازاین ساختمان ها به جیب زدند که راحت درکشور دیگری زندگی میکنند قوه قضاییه تا دیرنشده این افراد راممنوع الخروج کنید تابعد دادرسی شود.یه خانه چهار طبقه رادرکشورما درموقع ساخت نمیتواند مدیریت کنند مهندس ماهی یکبار ۱۵دقیقه سرساختمان میاد ومیره میخواهید درکشور ما ساختمان ها مقاوم باشند مارا با کشورهای دیگه اشتباه گرفتیدتمام ساختمان ها ماخوابگاهه

    • صالحی

      تازه داره گند کاریهای احمدی نژاد یکی یکی رو می شه.

    • نیلوفر

      اینها مسکن مهر نیستند اینها مسکن بی مهریست اینهانشانه خیانت دولت قبل ومسئولین به یک ملت نجیب وبزرگ است ملت نمی بخشد خداکه هرگز

    • بدون نام

      سلام به دوستانی که امروز بین ما نیستند.
      اگر کل ساختمان های مسکن مهر که ساخته شده است بازدید فنی شوند کمتر از ۲۰درصد ازآنها تایید می شوندشایدم....
      باید ناظران(مسئولان) پروژه های مسکن مهر باز خواست شوند چون به مردم ما خیانت کردند .

    • بدون نام

      احمدی نزادباطرحهای مزخرفش مملکتو1000سال عقب بردنمونه اش مسکن مهر؛

    • بدون نام

      جناب صالحی . کندهار احمدی نژاد خیلی وقته رو شده .تعجب همه از آینه که چه موقعیتی داره که دادگاهی نمیشه

    • بدون نام

      خانه های مسکن مهر وقتی صدای همدیگر ازپشت دیوارمیشنوند میخواستید آوارنشن روی مردم بدبخت باسیمانهای فاسد ویک آجر وتکی گچ به خیال خودشان چه خانه هایی ساختن تازه قیمت ۱۵۰ میلیون هم گذاشتن رویشان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انان که نظرشان بااقای احمدی نژاد نزدیکتربودبیان وجواب بدن

    • بدون نام

      من نمی دانم این همه زمین چرا باید آپارتمان ساخته بشه حداقل ویلایی می ساختند که مردم موقعه زلزله سریعی خودشان به بیرون از خانه برسانند نه داخل آپارتمان گیر کنند وزیر آوار بمانند

    • sam

      با کیا شدیم هشتاد میلیون

    • بدون نام

      ای مردم ایران تا کی میخوایی فکر تخریب افراد باشید بابا زلزله هشت ریشتر بوده میخوایی ساختمان خراب نشه کوه با اون عظمت تو کرمانشاه هم فرو ریخته و جاده رو بسته

    • بیچاره

      دلم برای هموطنانم میسوزه

    • ارش

      اگه حقیقت داشته باشه که ظاهرا داره .. تا دیر نشده باید پیمانکارا و سازندگان و تیم احمدی‌نژادی‌ها رو ممنوع‌الخروج کرد برای حسابرسی این فجایع .. همین امروز .. همین حالا

    • رضا

      ساختمان مسکن مهر شهر برازجان بدون زلزله تمام سرامیک ودیواراش داره جدا میشه و می ریزه و تمام ترک برداشته وای به حالی که زلزله بیاد فاجعه میشه. مسوولین مثل کبک سرشونو کردن تو برف. جالبه بعد از ده سال نصفشونو هنوز تحویل ندادن.کلاه سر مردم گذاشتن

    • سور یاس

      این ساختمانها در همین دولت گل وبلبل شما تمام شده وبه بهره برداری رسیده نه دولت قبل

    • علی

      تیتر رو عوض بکنین بگین خانه مهر با زلزله پدر مردم رو در آورد لعنت به پیمانکار و مهندس ناظر رشوه خوار که نقشه و پایان کار این خونه ها رو مهر و امضاء کرده

    • بدون نام

      به ساختموني كه ديواراش زيخته و ستونش سالمه نمي گن آوار شد! و كسي با ريختن ديوار فوت نمي كنه تا وقتي اسكلت ساختمون سرجاشه.. اگر احمدي نژاد رو هم قبول نداريد لااقل وجدان داشته باشيد. حالا ديگه نميگم ديوارهاي همين ساختمونا تو كدوم دولت تكميل و به بهره برداري رسيد چون خودتون مي دونيد و فقط خودتون رو زديد به خواب.

    • م خ

      مگر احمدی نژاد استاد بنا بوده که
      مردم از چشم او می داند خدا نعلت کنه بنایی که کار میکرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج