۶۳۱۸۹۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

بلومبرگ تحلیل کرد

استراتژی عربستان برای مقابله با حزب الله

دنیس سولیوان، رئیس مشترک مرکز خاورمیانه در دانشگاه نورت‌ایسترن بوستون، به بلومبرگ گفته، اگر حزب الله بدون صدمه دیدن از این بحران عبور کند، سید حسن نصرالله، رئیس این گروه، بوسیله نباختن، پیروز خواهد شد.

فرارو: استراتژی عربستان برای مقابله با حزب الله چیست؟فرارو- پس از استعفای ناگهانی سعد حریری، مقامات سعودی مکررا لبنان را به اتخاذ اقدامات سختگیرانه تهدید می‌کنند. یک رسانه آمریکایی درباره این اقدامات احتمالی گمانه‌زنی کرد.

به نقل از بلومبرگ، عربستان با مداخله در توازن قدرت ظریف فرقه‌ای لبنان برای تضعیف حزب الله، یک ماجراجویی دیگری در حوزه سیاست خارجی را شروع کرده است.

دونا ابو ناصر، نویسنده یادداشت، با اشاره به تلاش عربستان برای همکاری با آمریکا و اسرائیل برای منزوی کردن حزب الله، نوشت که حتی اگر این همکاری صورت گیرد، ممکن است در نهایت، اقدامات عربستان علیه این حزب "کمی بیش از یک مزاحمت کوچک" باشد.

"حزب الله یک نیروی منطقه‌ای است و مبارزانی در یمن، عراق و سوریه دارد" که به بشار اسد کمک می‌کنند تا در سوریه مستولی شود.

هنگامی که سعد حریری، به شکل ناگهانی در ۴ نوامبر از ریاض پایتخت عربستان، استعفای خود را اعلام کرد، او ظاهرا حزب الله و متحدان ایرانی‌اش را هدف قرار داد.

تنش‌ها بالاست. اما هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه سایر گروه‌های لبنانی آمادگی یا توانایی مقابله با حزب الله را دارند، موجود نیست.

دنیس سولیوان، رئیس مشترک مرکز خاورمیانه در دانشگاه نورت‌ایسترن بوستون، به بلومبرگ گفته، اگر حزب الله بدون صدمه دیدن از این بحران عبور کند، سید حسن نصرالله، رئیس این گروه، بوسیله نباختن، پیروز خواهد شد.

از دیدگاه سولیوان اکنون برای مقابله با حزب الله "بسیار دیر" شده است. زیرا حزب الله در همه جا حضور دارد.

سعودی‌ها در دوره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، یک سیاست خارجی فعال‌تری دنبال کرده‌اند.

از سوی دیگر، سید حسن نصرالله دوبار درباره استعفای حریری سخنرانی کرده و در هر دوی این سخنرانی‌ها، رویکرد خونسرد و آشتی‌جویانه داشته است. او نگرانی از احتمال وقوع یک نزاع تمام عیار با سنی‌ها را برطرف کرد.

سامی نادر، رئیس انستیتوی امور استراتژیک شام مستقر در بیروت، گفته استراتژی حزب الله ناچیز شمردن اقدامات سعودی بوده است. این استدلال به نصرالله این امکان را می‌دهد تا این بحران کنونی را به عنوان یک ضربه به قوانین بین المللی به تصویر بکشد و نه بحرانی که درباره درگیری این حزب در سایر نزاع‌های منطقه‌ای باشد.

این رسانه آمریکایی درباره استراتژی عربستان به نقل از یک کارشناس مسائل منطقه در دانشگاه جانز هاپکینز نوشت: راهبرد این بود که عربستان درد - اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی- را به داخل لبنان تحمیل کند و تحمل و حمایت از حزب الله را کم کند. این تاکتیک از وقابع سال ۲۰۰۵ اقتباس شده، زمانی که پس از قتل رفیق حریری، اعتراض‌ها باعث خروج سوری‌ها از لبنان شد.

سعودی‌ها امیدوارند که الان نیز فشار عمومی مشابهی علیه حزب الله شکل گیرد.

طبق توافق تقسیم فرقه‌ای قدرت در لبنان، نخست وزیر باید سنی، رئیس جمهور، مسیحی مارونی و رئیس پارلمان، شیعی باشد.

بلال صعب، پژوهشگر ارشد انستیتوی خاورمیانه در واشینگتن، گفته سعودی‌ها برای آسیب زدن مستقیم به ایران و حزب الله در لبنان، محدودیت دارند. بحران حریری برای حزب الله فقط یک سردرد بود.

هرگونه اقدامات مستقیم علیه لبنان، ممکن است برای سعودی‌ها نتیجه معکوس دهد. یک کارشناس به بلومبرگ گفته اگر کشورهای خلیج فارس تحریم‌هایی علیه لبنان اعمال کنند، سنی‌ها، مسیحی‌ها و دروزی‌ها هزینه سنگین‌تری در مقایسه با حزب الله پرداخت خواهند کرد.

در پایان، یک شهروند لبنانی با اشاره به کمک ایران به حزب الله، اعلام کرده که سعودی‌ها می‌خواهند شرایط را بر شهروندان لبنان سخت کنند تا علیه حزب الله خیزش کنند، اما "این اتفاق نخواهد افتاد."
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج