۶۳۲۷۱۴
۳۹ نظر
۵۰۰۶
۳۹ نظر
۵۰۰۶
پ

صبح نو: چهره ها ادای آقا تختی را در نیاورند

روزنامه اصولگرای صبح نوشت: «بدهید به من. خودم پخش می‌کنم. شما به این حساب بریزید من خودم می‌رسانمش دست زلزله زده‌ها.» این مضمون ضمنی متن پست اینستاگرامی بسیاری از چهره‌ها طی یکی، ۲ روز اخیر است. چهره‌های محبوبی که از قهرمان المپیک تا سوپراستار سینما بین‌شان می‌شود دید.

روزنامه اصولگرای صبح نوشت: «بدهید به من. خودم پخش می‌کنم. شما به این حساب بریزید من خودم می‌رسانمش دست زلزله زده‌ها.» این مضمون ضمنی متن پست اینستاگرامی بسیاری از چهره‌ها طی یکی، ۲ روز اخیر است. چهره‌های محبوبی که از قهرمان المپیک تا سوپراستار سینما بین‌شان می‌شود دید.
خیلی‌های دیگری هم هستند که شاید حتی اسم و رسم قهرمان‌ها و سوپراستارها را ندارند اما در شهرستان‌های کوچک دارند برای زلزله‌زده‌ها پول جمع می‌کنند. دست‌شان هم درد نکند. چه کاری از این بهتر؟ اینکه اگر در این دنیا دو مثقال آبرو داری‌، بریزی کف دستت و برای مردم پول جمع کنی. گیرم که خیلی با آن روش سنتی پول جمع کردنی که ما از ستاره‌ها‌مان سراغ داشتیم نخواند. این روزها دیگر چی به چی می‌خواند که این یکی دومی‌اش باشد؟
یک روزی در این مملکت، «آقا تختی» بلند شد رفت داخل کوچه و بازار و خیابان که برای بویین زهرا پول جمع کند. جمع هم کرد. اینکه زنی گوشواره داد یا مردی همه پس‌اندازش را یا اینکه چقدر آدم‌ها گفتند که اگر شما نبودی ما اصلاً ریالی نمی‌دادیم را خیلی جدی نگیرید. آن روزها اینقدر شک و تردید نبود به هر چیزی و کمتر کسی فکر می‌کرد که اگر کمکی برای زلزله‌زده‌ها باشد دست‌شان نرسد. شاید هم بود و ما در آن روزگار نبودیم و خبر نداشتیم. نمی‌دانم. وقت دانستنش را هم ندارم.
فقط این را می‌دانم که تختی می‌توانست در روزنامه اطلاعات و کیهان آگهی بدهد که کمک‌های نقدی خودتان را بریزید به شماره حساب بنده تا برسانم به دست مردم. حالا درست است که تختی تلگرام نداشت که آگهی‌اش را بگذارد داخلش ولی شماره حساب که داشت و مردم روزنامه که می‌خواندند! او خودش را خرج زلزله کرد. گونی برداشت و در خیابان جمع شد و از مردم پول گرفت. اینکه یکی چادری داد و اینکه یکی گوشواره‌ای داد را در دل تاریخ باقی بگذاریم. هر کس هر آنچه در توانش بود. دستش هم درد نکند.
یک روز دیگر در همین مملکت، آقای پرویز پرستویی شمع گرفت دستش، رفت وسط خیابان و برای زلزله‌زده‌های بم پول جمع کرد. شماره حساب نداد. در فضای مجازی تبلیغ نکرد. کسی را هم با خودش نبرد. یک شمع یا فانوس گرفت در دستش و رفت داخل خیابان. ماشین‌ها به احترام او ایستادند و هر کس هر آنچه در توانش داشت داد.
حالا کسی هم بگوید که عمو پرویز من به عشق تو این پول را می‌دهم یا عمو پرویز اگر شما نبودی من کمک نمی‌کردم چون اینها یا آنها را قبول ندارم؛ بگذارید بگویند. آن عمل مهم است و آن کمک و از همه مهم‌تر اینکه آدمی که می‌توانسته در فضای مجازی و در روزنامه‌ها شماره حساب بدهد که بیایید برای من پول بریزید تا هوای بچه‌های بم را داشته باشم؛ ترجیح داده در سرمای زمستانی بزند داخل خیابان و برای مردم بم پول جمع کند.

حالا فلان چهره در فضای مجازی برای خودش تبلیغ اینطوری می‌دهد. بگویید برد این تبلیغ بلندتر است. قبول داریم. بگوییم قوتش و ضریب نفوذش هم بیشتر است. قبول! ما هم اهل رسانه‌ایم. می‌دانیم ضریب نفوذ پیام یعنی چه و می‌دانیم انتقال گسترده پیام به مخاطبان توده‌ای چه معنایی دارد. از آن جفنگیاتی که مک لوهان و پسران عین سوهان داخل جعبه نظریه‌های ارتباط جمعی کردند و به خورد خلق دادند، ما هم خورده‌ایم و نوشیده‌ایم.

سخن از رفتار است. اینکه چهره محبوب و قهرمان ملی ما گونی بیندازد روی دوشش یا چندتایی با رفقایشان بروند آبروی خودشان را بگذارند کف خیابان و برای مردم زلزله‌زده پول جمع کنند، می‌شود تداوم همان کاری که روزی تختی کرد و روزی دیگر پرویز پرستویی و روزهای دیگر آدم‌های دیگری که اسم و رسم‌شان به این نوشته راهی نیافت ولی خدا اجرشان بدهد. نیت این است که آدم‌ها لختی فکر کنند و ببینند و بشکنند و اشکی بریزند و در خودشان فرو بروند و زندگی‌شان یک درجه تغییر کند به مسیر دیگری‌، وگرنه می‌شود همانطور که با عرقگیر و زیرشلواری در خانه‌ات نشستی هم با این اپلیکیشن‌های شارژ خریدن به زلزله‌زده‌ها کمک کنی.
پولش که همان پول است و ان‌شاءالله که می‌رسد. از نظر اقتصادی بهتر است که آنان جای گونی برداشتن و ساک برداشتن و رفتن به خیابان و از آدم‌های بی‌پول خیابان نفری چند هزار تومان برای کرمانشاه طلب کنند، در دفتر و خانه خودشان ساعتی خلوت کنند و لیست تلفن‌های داخل گوشی موبایلشان را بالا و پایین کنند و به دوستان متمول‌شان زنگ بزنند و بگویند که حاجی جان وقت وقت احسان است. دمشان هم گرم که حتماً همان شب اول زلزله همین کار را کرده‌اند و صدایش را هم در نیاورده‌اند و در حد توان کار خلق را هم راه انداخته‌اند.

با این همه، نسل ما، زمانه ما، نیاز به آن آدمی هم دارد که برود داخل خیابان و شمع بگیرد دستش و اشک چشم‌ها را در بیاورد با همین حرکت سمبلیک‌ یا گونی بگیرد دستش و خانی‌آبادی برود جلوی مردم را بگیرد که مردم بویین زهرا لباس و خوراک ندارند. کمک کنید.

همه چیزهایی که خودم را می‌کشم تا در این سطرها پیاده کنم این است. اینکه هر که از راه می‌رسد - و اینجا منظورم جناب ستاره و چهره نیست- شماره حسابی می‌دهد و می‌گوید بدهید به من، یکی از ایرادهای زمانه ماست. ما هلال‌احمر داریم و مسجد داریم و حساب‌های رسمی اعلام شده داریم و خیلی راه‌های دیگر برای ارسال کمک و پول به مقصد داریم اما یک‌دستگی نداریم. ید واحده نمی‌شویم. اتحاد نداریم. همه تکی کار می‌کنیم. تکی. بدون اعتماد به بقیه.

کاش آقای ستاره‌، یک آتش‌نشان و یک امدادگر و یک سرباز ارتش و یک سپاهی و یک بهیار و یک پرستار و دکتر را کنار دست خودش جمع کند. کاش بروند کنار خیابانی بایستند، از مردم حتی به قدر صد هزار تومان کمک جمع کنند و بعد ستاره محبوب ما، با اعتماد این کمک را بدهد به دست نمایند هلال‌احمر یا جایی مانند این و تبلیغ کند که مردم‌، تا کرمانشاه نروید و شلوغش نکنید. پول‌ها را و کمک‌ها را بدهید دست یک نهاد. آخ! «ید واحده» کجایی که دلتنگ توییم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم اعتماد ندارند و می‌ترسند کمکهایشان به کشورهای دیگه ارسال بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا جون به جونتون کنند کهنه پرستید! تختی هم یه آدم بوده با ضعف ها و قوت های مختلف .از آسمون نیومده بوده که .فرزند زمانه خودش هم بوده .عوام دور سرش هاله تقدس کشیدند! هر کس پول جمع می کنه و نیت اش هم کار خیره نه ژست نیکوکاری، دمش گرم!

    • shahrooz

      فقط چهره ها نبود!!ملت هم بود بلاخص خود کردهای استانی غربی که خودشون کمک آوردن!!این یعنی عدم اعتماد به مسئولین یه کم درک داشته باشین والا این کار باعث بی نظمی میشه ولی بهتر از اینه نرسه دستشون

    • مسعود

      کمی توجه کنید به شیوه نوشتن این خبر به نظرتان کاملا شبیه سخنان تتلو نیست با این تفاوت که نویسنده مطلب خیلی سعی کرده مودبانه حرفش رو بزنه...

    • ali

      (( «ید واحده» کجایی که دلتنگ توییم.))..
      حاجی ما نگران اینیم همین کمکهای مردمی که خود ملت جمع کردن رو دولتمردای ما بدن واسه کمک به سایر ملتهایی که همیشه خدا از خودمون مطلوم ترن... اگه مردم یک کشور جنگزده هستن مظلوم هستن ولی مظلوم تر مردمی هستن که بیشترین سرمایه ها رو دارن و وقتی یک زلزله میاد باید خود مردم زنبیل بردارن و کمک جمع کنن... درد من این سواله که مگه ما واسه کمک به سایر کشورها، اینطور زنبیل به دست تو خیابونها راه میوفتیم اذوقه جمع میکنیم که برا ی کمک به هموطنامون باید اینطور رفتار کنیم؟...اونجا داریم که نقدی بپردازیم و آنی تهیه بشه ولی اینجا باید اول از بین مردم جمع آوری بشه و بعد هم توسط خود مردم توزیع بشه.. حاجی تو رو خدا سانسور نکن!!!

    • مریم

      دوست عزیز به جای تقدیر و تشکر از مردم که برای یهبود شرایط هم وطنشون قدمی برداشتند، انتقاد می کنی . چه اشکالی داره یک نفر چه هنرمند چه ورزشکار به عنوان نماینده مردم قدم تو این راه بزاره. بهتره کمی قدردان و مشوق بود

    • بدون نام

      هر چیز را چند بار گفتید
      برخی از مردم مثلا به کیفیت کار نهادی فرضا هلال احمر اطمینان ندارند و این یک واقعیتی است، پس این قشر اگر معتمد مخصوص خودشان مثل سلبریتی ها نباشد اصلا کمک نمی کنند
      نکته بعدی اینکه چه کسی گونی بگیرد چه کسی شمع بگیرد چه کسی از خانه کمک کند انتخاب شخصی کمک کننده است و گیرنده کمک هست که باید راضی باشد نه شما، بودند افرادی در تلویزیون که فقط یک تسلیت گفتند

    • فریبا

      ید واحده هست مردم باید حواسشونو جمع کنن و به هر کس پول ندن و بدن به همون ید واحده......

    • بی نام

      صبح سیاه ، کجاتون آتیش گرفته . به گفته ی آقای احمدی نژاد ، آب بریز روش .

    • بدون نام

      لابد اونا میدونستن که اگه بدن به نهاد خاصی مثل کاپشنهای امریکایی بعدا تو بازار فروخته میشه یا نثل مسواکهای کره ای که خودم از داروخونه خریدم و اهدایی به زلزله ی بم بود.... شما حرص نخور برادر مردم دادن پولشو

    • مش قاسم

      چه تفاوت دارد مگه کسای دیگه برای انتخابات این کارا نکردند

    • طوفان

      واقعیت تلخی هست ولی مردم به خیلی از نهادها دیگر اعتماد ندارند متاسفانه

    • بدون نام

      من و خانواده ام به ورزشکارها و یه سری بازیگرها بیشتر اعتماد داریم تا به ارگان های دولتی

    • بدون نام

      برای این که بی اعتمادی به وجود آوردید نتیجه سواستفاده از اعتماد مردم همین میشه میبینید که مردم هم اعتماد میکنند به چهره ها طوری شده که مردم به کمیته امداد وهلال احمر هم اعتماد ندارن با اعتماد مردم بازی نکنید تا این یه ذره هم که مانده از بین نرود

    • بهزاد

      حرف شما موقعی درسته که سواستفاده از اعتماد مرم نباشه.ید واحدتونو توو ساختن مسکن های مهر دیدیم.شماها امتحانتونو پس دادین

    • بدون نام

      میخوای بدن دست تو امثال تو که ..... کاری نمیکنی حرفم نزن ....

    • بدون نام

      ادای تختی را در نمی آورند بلکه به کسانی که ووامصیبتا یشان گوش جهانیان را کر کرده اعتمادی نیست،حلال وحرام وبیت المال حالیشون نیست،نیسانی که در کرمانشاه راننده در خانه خود خالی میکنه،یاکمکهای مردمی اول کرمانشاه می‌ایستد ....،یاچادرهای آمریکایی در زلزله رودبار و منجیل که سرازخونه مدیران درامد،اعتمادی نیست اره مسئله اصلی اینه مثل اینکه گله رو بسپاری به گرگ،به دکل نفت رحم نکردند چه برسه به مواد غذایی!!!!

    • behnam

      احسنت گل گفتی .
      ماشاالله

    • بدون نام

      یه سری از خانومای بازیگر، شنیون کرده و با کفش پاشنه بلند رفته بودن اونجا واسه بازدید. کمک نمی کردن وسط دست و پا ول می چرخیدن عکس می گرفتن که از قافله عقب نمونن.
      بعضی ها 100 تا عکس میگیرن اما میدونی هدفشون شوآف نیست مثل علی دایی. بعضی ها 2-3 تا عکسم که اونجا مییگیرن میدونی که فقط واسه شوآفه و بس. فرقشو مردم خیلی ساده تشخیص میدن

    • دامون

      حداقلش میدونیم که علی دایی دزد نیست و پول ملت رو به کرمانشاه میرسونه و....

    • بدون نام

      می خواهی ادای مموتی و مشایی و بقایی را در بیاریم؟
      باور کن در حد واندازه ما نیست اختلاس و دزدی کنیم

    • بهمن همتی

      تورو خدا قدرورزشکارا وهنرمندان بقیه اقشارمردم بدونید ما مردم کرمانشاه ازهمه ای مردم ایران ممنونیم که کمک کردن

    • بدون نام

      چی میگه ایشون کلا؟ خودش هم متوجه نشد.

    • .

      جهاد واقعی وشکوه مدیریت مردمی تیتر بزرگترین رسانه های خارجی و داخلی بود..مطلقا یادشان رفت به شما وکیهانیان بدهند.بداخلاقی وحسادت وخودبینی از خصوصیات بعضی ها ست که با مکارم اخلاقی انقلابی نسبتی ندارد .مگر مثلا حضور مردمی درسوگ مرتضی پاشایی وسایر مسایل ادای تختی را در آوردن است روح آن بزرگمرد را نیازارید. وجود همین تختی نماهای محبوب بقول شما تسکین بخش آلام مردمی و رضایت خداوند متعال است بی شک وتردید.

    • احمد

      در واقع این روزنامه اصولگرا در این مطلب عصبانیت خودش را از عدم اعتماد مردم به سازمانهای کمک رسان اعلام کرده . این موضوع تقصیر مردم نیست .

    • بدون نام

      جناب نویسنده بله درست میفرمایید اعتماد نداریم اعتماد نداریم و اعتماد نداریم ولی چی باعث شده که اعتماد نباشه اصلا چرا ناراحت هستید که مردم به چهره ها بیشتر اعتماد کردن مگه مقصد یه جا نیست همه هم که داره همون طرف میره پس چرا ناراحتین بذارین مردم از همون طریق که راضی هستن کمک کنن دیگه کمک کردن یا نه کردن که زوری نیست ولی یه تلنگر هست برید ببینید چه کردین که مردم دیگه نمیتونن بهتون اعتماد کنن

    • بدون نام

      ali واقعا گل گفتی
      هزارتا لایک
      موافقم باهات

    • بدون نام

      اداي كيو دربيارن؟! احمدينژاد خوبه؟!!

    • بدون نام

      نویسنده مقاله میدونه از چی ناراحته ، ما هم همگی می دونیم
      ولی بی جهت داره ناراحتیش رو حول موضوعات نامربوط دیگه می چرخونه و این باعث شده که یک متن کاملا ضعیفی از آب در بیاد

      به نظر من اگر به دلایل بی اعتمادی می پرداخت یا مثلا به معدود بودن افراد خاطی در نهادهایی مثل هلال احمر ، بدیهی بودن تخلفات جزئی در امدادرسانی های وسیع و... می پرداخت متن قوی تری می شد

      مخاطب امروزی مخاطب دو دهه پبش نیست

    • رها

      چی میگی تو چرا از هر کاری و صحبتی و حرکتی برداشت منفی و تبلیغ منفی می کنید. اولا من تبریزیم و از آقای دایی به خاطر توهین به مردم شهرم که در گذشته چند بار انجام دادن دل خوشی ندارم ولی اینجا به دفاع از انسانیت ایشون مجبور شدم جواب شما رو بدم . اولا آقای تختی شاید به فکرش نرسیده اون زمان که تو روزنامه اطلاعیه بده ، شاید فکر کرده اون قشری که میخواد کمک کنه اهل روزنامه خواندن نیستن و همه مردم تحصیل کرده نبودن روزنامه بخونن ووو ....و ده ها شاید دیگه ، دوما بیشتر مردم و افراد خیر در همون لحظات اولیه بحران احساساتی میشن و حس هم نوع دوستیشون قوت میگیره و بیشتر دست به جیب میشن برای کمک و آقای دایی این فرصت رو از دست ندادن و کمک این افراد رو سریعا جمع کردن، سوما خدا رو شکر مغز اسطوره هامون همزمان داره با پیشرفت تکنولوژی جلو میره و مثل سطح فکری شما عقب افتاده نیست ایشون حتما خیلی بهتر از شما میدنن که اگر کیسه به دست پول جمع کنن جمع کمک‌ها یک صدم پول های جمع شده از طریق حساب بانکی نمیشه و از این طریق انرژی و هم وقتشون تلف میشه و در این فاصله کلی کمک میتونن به مردم فلک زده کمک کنن در ضمن حضور مستقیم آقای دایی در محل حادثه رو انکار نکنین لطفا کاری که خیلی از بزرگای مملکت لیاقتش رو ندارن انجام بدن درخواست آخر ، لطفا چهره های محبوب جامعه رو خراب نکنین مردم روشن هستن و اسطوره خودشون رو خوب میشناسن

    • ناشناس

      به جای این حرفا برید ببینید چیکار کردین که مردم بهتون بی اعتماد شدن؟

    • بدون نام

      مستقیم میدیم خودشون

    • بدون نام

      جان خودت سانسور نکن
      مردم به دولت اعتمادی ندارن

    • بدون نام

      کیهان وشرکاهرجاکه مردم باشندرازی نیستند...چه کارخوب چه کاربد

    • بدون نام

      یه کلام اعتماد ندارن، اعتماد ندارن

    • بدون نام

      مردم می دانند نباید گوشت را بدهند دست گربه.

    • شهریار کرمانشاه

      اخه د قربونت برم وقتی اموزش وپرورش وارگانهای نظامی وخیلی از سازمانها راسا اقدام به کمک رسانی می کنن این خودش نشون میده حتی خودشون هم خودشونو قبول ندارن چه انتظاری از مردم دارین در ضمن شک نکنید هر علتی معلولی داره وقتی پولهای فروش نفت ایران در کشورهای دیگه خرج میشه در حالیکه جوانان این مرزوبوم بیکارن وبه کارهای ناشایست مجبور شدن چه انتظاری دارین !!!

    • حامد

      خوب مرد مومن تو چرا اینجا متن گذاشتی؟؟؟میرفتی همون بازار شمع میگرفتی دستت و همینارو داد میزدی.ببینم چند نفر گوش میدادن به حرفات؟؟؟فضای مجازی خاصیتش اینه که همه میبینن چ دلشون بخواد چ دلشون نخواد.چهره ها هم بخاطر همین توی فضای مجازی تقاضای کمک کردن.چون مخاطبش بیشتره و کمک بیشتری جمع میشد.شما برو شمع بگیر دستت.یا گونی با خودت ببر برای جمع کردن اعانه

    • بهلول

      دوست عزیز.... اگه آقا تختی خدابیامرز هم تو این دوره و عصر تکنولوژی بود از تلگرام و اینستا گرام استفاده میکرد ... هدف مهمه ... روشش همینه که این بزرگان علم و هنر و ورزش استفاده کردن... تو راه بهتر بلدی بسمالله. ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج