جاباما
۶۳۳۵۱۵
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

مرمت اضطراری بناهای تاریخی پس از زلزله‌

معاون میراث فرهنگی کشور با سفر به استان کرمانشاه از آثار تاریخی آسیب‌دیده در شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصر شیرین بازدید کرد و دستور مرمت اضطراری بناهای آسیب دیده را داد.

خبرگزاری مهر : به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور با همراهی جلیل بالایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آثار تاریخی شهرستان سرپل‌ذهاب و قصر شیرین که در زلزله هفته گذشته آسیب دیده‌اند بازدید کرد.

معاون میراث‌فرهنگی از اثر تاریخی طاق‌گرا در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل‌ذهاب، مسجد عبدالله ابن عمر و مقبره ابودجانه در شهرستان دالاهو، عمارت خسرو و چهارقاپی قصرشیرین و نقش آنوبانی نی در سرپل ذهاب بازدید کرد.

طالبیان در حاشیه بازدید از آثار تاریخی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب و قصرشیرین گفت: برآوردها و مستندسازی که در استان و از سوی همکاران ما در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان انجام شده است تا حدود زیادی دقیق بوده و ما با هدف برنامه‌ریزی برای انجام فوری مرمت و حفاظت اضطراری به این منطقه سفر کرده‌ایم.

او تصریح کرد: حفاظت و مرمت اضطراری بناهای آسیب‌دیده هرچه زودتر با تجهیز کارگاه‌ها و تشکیل تیم مرمت آغاز می‌شود، البته برنامه دقیق مرمت باید پس از تصویب در شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی شروع شود، اما تیم‌های مرمت اضطراری از فردا دوشنبه (۲۹ آبان) وارد فاز اجرایی می‌شوند، خوشبختانه استادکاران شاخصی در حوزه مرمت آثار تاریخی در استان وجود دارند و همچنین از افراد محلی هم می‌توان برای مرمت آثار تاریخی استفاده کرد که این امر منجر به اشتغال‌زایی هم می‌شود.

طالبیان با اشاره به ضرورت مرمت اضطراری و حفظ آثار تاریخی ادامه داد: این آثار تاریخی به‌لحاظ هویتی برای منطقه بسیار مهم است، برخی از بناها مشکلاتی دارند که اگر به فوریت رسیدگی نشود ممکن است در پس‌لرزه‌ها وضعیت بدتری پیدا کنند.

او اضافه کرد: به‌طور کلی زلزله تخریب اساسی نداشته است و به‌غیر از دو مجموعه تاریخی، وضعیت سایر آثار بغرنج نیست و می‌توان با مرمت جزئی آثار تاریخی را به وضعیت قبل بازگرداند.

معاون میراث‌فرهنگی افزود: بازدید ما از شهرستان دالاهو شروع شد، اثر تاریخی طاق‌گرا خوشبختانه آسیب ندیده است و سالم است فقط سنگ‌هایی که از کوه‌ها ریخته است منجر به تخریب دیواره جاده منتهی به طاق‌گرا شده است، این جاده نیازمند بازسازی است که با همکاری اداره راه استان باید نسبت به این کار اقدام شود.

او تصریح کرد: بنای زیج منیژه در شهرستان سرپل‌ذهاب دیگر اثر تاریخی بود که بازدید کردیم، دیواره‌ها و طاق‌های ضلع جنوبی این اثر تاریخی در اثر زلزله آسیب دیده است و در کل می‌توان آسیب این اثر تاریخی را ۵درصد عنوان کرد که امکان مرمت سریع این اثر وجود دارد.

طالبیان افزود: قلعه‌گبری در سرپل‌ذهاب که یک دیواره آن ریخته است و حدود ۷درصد تخریب اتفاق افتاده است، این اثر تاریخی هم با سرعت به دست استادکاران مرمت استان مرمت می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اضافه کرد: مجموعه مقابر ابودجانه و مسجد عبدالله بن عمر در ریجاب دو اثر تاریخی هستند که نسبت بقیه آثار آسیب بیشتری دیده‌اند، مسجد عبدالله بن عمر یکی از بناهای متعلق به صدر اسلام یا میانه قرون اسلامی است و از نظر پلان و طراحی اهمیت ویژه‌ای دارد، سنگ‌هایی که در اثر زلزله ریخته از کوه ریخته است منجر به تخریب بام و مناره مسجد شده است، مناره در دو سه نقطه نیازمند مرمت فوری است و دو ترک در پشت بام ایجاد شده است که باید با سرعت رسیدگی شود تا در پس لرزه‌ها آسیب جدی به بنا وارد نشود، اطراف هم باید سامان‌دهی شود.

طالبیان افزود: مقابر ابودجانه هم یکی از مجموعه‌های مهم تاریخی استان کرمانشاه است، ۱۰ میل در این اثر تاریخی وجود دارد که تخریب شده است، همچنین مقبره اصلی آسیب دیده است، گنبد مقبره نیازمند کلاف‌بندی است و باید مرمت اضطراری انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی اضافه کرد: این آثار تاریخی ثروت هویتی مردم منطقه است و باید مرمت شود، خوشبختانه آتشکده چهارقاپی از دیگر آثار تاریخی منطقه یک ترک کوچک دارد و در حدود ۵ درصد آسیب دیده است که با سرعت قابل مرمت است.

طالبیان افزود: کاروانسرای قصرشیرین که یک کاروانسرای مهم است و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد هم دچار تخریب شده است، این اثر تاریخی که بسیاری از حجره‌های آن بازسازی شده است باید با سرعت مرمت شود، متأسفانه اداره اوقاف بارگذاری غیراصولی در این کاروانسرا داشته است که مغایر با نگهداری بناهای ثبتی است، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان باید با سرعت شرایط مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی را فراهم کند.

او ادامه داد: کاخ خسرو هم در این سفر مورد بازدید قرار گرفت که خوشبختانه فقط خشکه‌چینی‌های ازاره دیوارها آسیب دیده است و می‌توان گفت این اثر تاریخی ۲ یا ۳درصد آسیب دیده است.

معاون میراث‌فرهنگی گفت: تجهیز کارگاه و تشکیل گروه مرمت و حفاظت اولین اقدام ما است، این بناها ارزشمند هستند و سازمان میراث‌فرهنگی با سرعت برای مرمت این آثار اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اولویت ترمیم خانه مردم باشد با توجه به اینکه هواد سرد است برای بناهای تاریخی فرصت است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج