۶۳۳۶۲۷
۱ نظر
۵۲۵۳
۱ نظر
۵۲۵۳
پ

مصائب خرید و فروشِ آنلاین لباس

سلیقه مردم درباره خرید اینترنتی پوشاک آینده این بازار را به کدام سو می برد؟

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: اگر ایران را از نظر میزان خرید اینترنتی در کنار دیگر کشورهای دنیا بگذاریم، شاهد استقبال نسبتا خوبی هستیم. در حقیقت با توجه به آمارهای منتشرشده، خرید اینترنتی در ایران رشدی ۶۰ درصدی را تجربه کرده است و این کار به عنوان یکی از عادات اصلی خرید در سبک زندگی مردم نهادینه شده است. ولی در این میان بعضی فروشگاه های اینترنتی هنوز نتوانسته اند در دل مردم جا باز کنند. فروشگاه های اینترنتی لباس با توجه به تعداد زیاد و فروش کمشان به نظر بزرگترین بازنده های این بازار عریض و طویل هستند.
حتی با اینکه این فروشگاه ها توانسته اند حوزه خود را به تلگرام و اینستاگرام هم برسانند، ولی باز هم غیر از تعداد اندکی خریدار موفق به جذب اکثر مردم نشده اند. منظورمان از این اکثریت جمعیتی حدود ۹۵ درصد خریداران است. عدد بزرگی که خبر از یک ضعف اساسی در این سیستم می دهد. ولی این ضعف چیست و چرا مردم به صورت اینترنتی لباس نمی خرند؟ به تازگی نظرسنجی جالبی توسط سایت نظربازار منتشر شده است که جواب این سوال مهم را به شما می گوید.
مصائب خرید و فروشِ آنلاین لباس
در شش ماه گذشته، چند بار اینترنتی لباس خریداری کرده اید؟
۱۷% یک تا سه بار
6% چهار تا شش بار
۳% بیش از شش بار
74% خرید آنلاین نداشته ام

چه تعداد از مردم اینترنتی لباس می خرند؟
تقریبا می توان گفت ایرانی ها اصلا اهل خرید آنلاین لباس نیستند. این در حالی است که تعداد فروشگاه های لباس روز به روز بیشتر می شوند. حتی بسیاری کاملا تخصصی شده و فقط یک محصول خاص مثل کفش، لباس زنانه و یا مردانه به شما می فروشند. در این میان نمی توان هجوم صفحات و کانال های مختلف در شبکه های اجتماعی را در نظر نگرفت. روشی که باعث شده هر کس به تنهایی و حتی بدون نیاز به مجوزهای لازم بتواند لباس بفروشد. با این حال همه این روش ها به نظر تاثیری روی علاقه مردم به خرید اینترنتی لباس نگذاشته و طبق نظرسنجی ها حدود 74 درصد مردم اصلا در شش ماه گذشته لباسی به صورت اینترنتی خریداری نکرده اند.
از طرفی آمار خریداران نیز چندان هیجان انگیز نیست. در میان جمعیت 26 درصدی خریداران حدود 17 درصد تنها یک تا سه بار در شش ماه گذشته اینترنتی لباس خریده اند. حدود شش درصد بین چهار تا شش بار در این مدت زمانی لباس گرفته و در کنار آنها تنها حدود سه درصد بیش از شش بار لباسشان را به صورت اینترنتی خریده اند. با وجود اینکه تقریبا پنج سال است که خرید اینترنتی در ایران رواج پیدا کرده، ولی این آمار نشان می دهد که در حوزه لباس هنوز با مشکل جدی رو به رو هستیم.

در شش ماه گذشته چند بار اینترنتی لباس انتخاب و حضوری آن را خریداری کرده اید؟
۲۳% یک تا سه بار
3% چهار تا شش بار
۶% بیش از شش بار
68% چنین کاری نکرده ام
مصائب خرید و فروشِ آنلاین لباس
اینترنتی ببین، حضوری بخر
با اینکه میزان خرید اینترنتی لباس بسیار کم است ولی اگر نگاهی به آمار بازدید این سایت ها بیندازید، متوجه می شوید که روند رو به رشدی داشته و روزانه حجم زیادی از مشتریان لباس های مختلف این فروشگاه ها را بازدید می کنند. این نشان می دهد که احتمالا درصدی از مردم به جای وقت تلف کردن در بازار تحقیقات خود را برای انتخاب لباس با بازدید از این سایت ها انجام می دهد. نظرسنجی انجام شده نیز این موضوع را تایید می کند. حدود 23 درصد مردم گفته اند که بعد از تحقیق اینترنتی به بازار رفته و بین یک تا سه بار خرید انجام داده اند. برای کسانی که بین چهار تا شش بار از این طریق خرید کرده اند آمار به سه درصد می رسد.
حدود شش درصد هم بیش از شش بار این کار را کرده اند. ولی حتی در این نظرسنجی نیز میزان کسانی که اصلا اهل این کار نیستند بالاست. حدود 68 درصد گفته اند که اصلا کاری به سایت های فروش لباس نداشته و لباس خود را مثل قدیم با جست و جو در کف بازار پیدا می کنند. این آمار زمانی معنای بیشتر پیدا می کند که در کنار دو فاکتور و گروه دیگر قرار گیرد؛ یعنی 74 درصدی که تا به حال اصلا خرید اینترنتی نداشته اند و 67 درصدی که حتی محصولات را آنلاین انتخاب نمی کنند.

حدودا سالیانه چقدر هزینه خرید پوشاک می کنید؟
۱۴% زیر ۱۰۰ هزار تومان
48% 100 تا 500 هزار تومان
۲۱% ۵۰۰ تا ۱ میلیون تومان
10% 1 تا 2 میلیون تومان
۷% بالای ۲ میلیون تومان
مصائب خرید و فروشِ آنلاین لباس
چقدر خرج لباس می کنیم؟
برخلاف تفکر عامه، مردم ایران پول زیادی خرج لباس خریدن نمی کنند. البته درست نمی توان گفت قیمت لباس هایی که می خرند بسیار پایین است و یا کلا لباس کم می خرند ولی طبق آمار حدود ۸۳ درصد زیر یک میلیون تومان در سال برای لباس هزینه می کنند.این امر خود نشان دهنده یکی از دلایل عدم استقبال از فروشگاه های آنلاین است. اول اینکه بیشتر این فروشگاه ها جنس های برند را برای فروش می گذارند. مدل هایی که به نسبت جنس های قاچاق و یا تقلبی داخل بازار قیمت بسیار بالایی داشته و باعث می شوند اصلا فکر سرزدن به این فروشگاه ها را از ذهنمان بیرون کنیم.
همچنین این سایت ها هزینه حمل تا مقصد هم دارند که برای کسانی که حساسیت زیادی روی پول خرج کردن دارند خیلی گزینه جالبی نیست. حتی اگر این هزینه حمل کمتر از ۱۰ هزار تومان تمام شود. اگر در این ۸۳ درصد ریز شویم، متوجه می شویم که حدود ۵۸ درصد آنها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای لباس خرج می کنند. از طرفی تنها ۲۱ درصد دوست دارند پول بیشتری برای لباس داده و حدود ۵۰۰ تا یک میلیون تومان خرج پوشاک خود می کنند. حدود ۱۴ درصد هم به خاطر دلایل خاص خودشان ترجیح می دهند زیر ۱۰۰ هزار تومان در سال پول پای لباس بدهند. خارج از این جمعیت آماری، حدود ۱۰ درصد مردم بین یک تا دو میلیون تومان و حدود هفت درصد مردم بالای دو میلیون تومان پول به پای لباس می ریزند.

بزرگترین مشکل خرید اینترنتی لباس چیست؟
۱۲% اعتماد به فروشنده
30% اطمینان از سایز
۳۳% اطمینان از کیفیت محصول
13.5 اطمینان نداشتن از پرداخت آنلاین
۴% نداشتن امکانات پرداخت آنلاین
7.5% سایر

چرا مردم اینترنتی لباس نمی خرند؟
از جمله مزایای فراوان خرید اینترنتی می توان به سهولت در خرید و مقایسه محصولات اشاره کرد. به علاوه اینکه داستان مشقت بار جا به جایی و گشتنِ بین فروشگاه های متعدد را کم می کند و باعث صرفه جویی در وقت و انرژی خریداران می شود. ولی با این همه خوبی و راحتی چرا مردم از این روش خرید لباس استقبال نمی کنند؟ مسلما در خرید غیرحضوری لباس، مشکلاتی نیز وجود دارد. طبق نظرسنجی اعلام شده، اطمینان از کیفیت محصول با 33 درصد در صدر مشکلات مردم قرار دارد. با توجه به بازار قاچاق وحشتناک پوشاک و البته خوش آب و رنگ بودن عکس ها احتمالا بسیاری به دیده شک به کیفیت محصولات نگاه می کنند.
مصائب خرید و فروشِ آنلاین لباس
نکته جالب توجه دیگر اطمینان از سایز لباس است که با ۳۰ درصد در رتبه بعدی مشکلات بزرگ در خرید آنلاین لباس قرار گرفته است. در بازار ایران با توجه به اینکه از همه کشورها جنس وارد شده و تولیدکنندگان ایرانی نیز متر و معیار خودشان را دارند این موضوع کاملا قابل درک است. احتمالا بارها برایتان اتفاق افتاده است که سایز متوسط یک لباس در برندهای مختلف به گونه ای متفاوت روی بدن شما نشسته است. از مشکلات دیگر می توان به ترتیب از ۱۳.۵ درصد اطمینان نداشتن به فروشنده نام برد. در این بین چهار درصد هم دسترسی نداشتن به امکانات پرداخت آنلاین (مانند کارت بانکی و رمز دوم...) و ۱۱ درصد نیز به سایر موارد اشاره کردند.

کدام روش را برای خرید لباس ترجیح می دهید؟

77% انتخاب و خرید حضوری
۱۸% انتخاب آنلاین و خرید حضوری
5% انتخاب آنلاین و خرید آنلاین

در مجموع ایرانی ها چگونه لباس می خرند؟
با توجه به آمارهایی نظیر 74 درصد مردمی که کلا خرید آنلاین ندارند و یا 68 درصدی که اصلا سری به این سایت ها نمی زنند، می توان متوجه شد که در بازار ایران چه خبر است. با این حال برای بهتر روشن شدن موضوع سوالی در مورد نحوه خرید آنها پرسیده شده است که تکلیف رفتار خرید اینترنتی مردم با صنف پوشاک را مشخص می کند. در این نظرسنجی که در مورد بهترین روش برای خرید لباس سوال پرسیده شده بود، حدود 77 درصد گزینه انتخاب و خرید حضوری را علامت زده اند و حدود 18 درصد انتخاب آنلاین و خرید حضوری را برگزیده اند. در این میان تنها پنج درصد به خرید اینترنتی لباس رای مثبت داده اند.
مسلما بازار خرید اینترنتی پوشاک پتانسیل بسیار زیادی برای بهتر شدن و جذب 95 درصد مردم دارد. ولی به نظر می رسد برای این کار باید تلاش زیادی با هدف جلب اعتماد مردم انجام دهد. تنها کافی است بتواند خیال مردم را از بابت کیفیت و سایز مطمئن کند تا حدود 60 درصد این 95 درصد به سمتش بروند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اولین دلیل اینه که نمیتونم به لباس دست بزنم, مثلا اخرین لباسی که خریدم دقیقا مثل عکس بود و هم قیمت کارای موجود توی بازار ولی خیلی خیلی سریع از تقریبا هشت قسمت نخ کش شد. و روسری که خریدم با اینکه خیلی خیلی گرون بود جنس خیلی زبری داشت طوری که فقط یه بار استفاده کردم, تازه در صورت سایز نبودن برگردوندن کالا سخت و هزینه بره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج