جاباما
۶۳۵۳۵۹
۱۴ نظر
۵۰۳۴
۱۴ نظر
۵۰۳۴
پ

نوید محمدزاده چه کند که راضی باشید؟

مریم نراقی در روزنامه شهروند نوشت: نمی‌توان تأثیرگذاری هنرمندان و چهره‌های سرشناس را در زلزله اخیر انکار کرد. بی‌شک بخش قابل‌ توجهی از کمک‌های مردمی به واسطه انگیزه و اعتماد مردم به دلیل حضور سرشناسان عرصه‌های مختلف بوده‌ است.

مریم نراقی در روزنامه شهروند نوشت: ۱۰ روز از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و حالا به لطف همه اوضاع کمی آرام‌تر شده‌ است. زلزله‌ای که سایه آوار خود را روی این سرزمین پهن کرد و ویرانی به بار آورد اما جز ویرانی و خرابی ناشی از آن، ابعاد دیگری هم داشت؛ ابعاد مثبت و منفی و البته اخلاقی و انضباطی. یکی از دستاوردهای منفی زلزله غرب کشور این بود که یادمان آورد مردمانی هستیم که مدام در حال قضاوت یکدیگریم،‌ نیت‌خوانی می‌کنیم و بدترین‌ تعبیر و تفسیرها را از رفتار هموطنان‌مان داریم.
واقعیت این است در حادثه اخیر همه سنگ‌ تمام گذاشتند؛ دولتی‌ها،‌ امدادگران،‌ مردم عادی، ورزشکاران و سلبریتی‌ها. همه در کنار هم یک اتفاق را رقم زدند و «رقم زدیم». اما زلزله ابعاد دیگری از اجتماعی که در آن زیست می‌کنیم را عریان کرد. در زلزله کرمانشاه همه ایران حضور یکپارچه و پررنگی داشتند؛ دولت،‌ نهادهای امنیتی، نهاد امدادی هلال‌احمر و... اما نقطه تمایز این فاجعه حضور پررنگ مردم بود. از فردای وقوع زلزله مردم شروع به جمع‌آوری کمک کردند و کم‌کم هر کدام کامیون‌هایی پر از اقلام کمکی را به منطقه ارسال کردند، بسیاری هم با ماشین شخصی روانه کرمانشاه و روستاهای اطراف شدند. این شیوه کمک‌رسانی علیرغم نکات مثبت،‌ ایرادهای مهمی هم داشت. یکی از آن ایرادها ایجاد ترافیک سنگین و شیوه غلط امدادرسانی بود و دلیلش شاید بی‌اعتمادی مردم به نهادهای دولتی است. ماجرا هر چه‌ هست، این ایرادها باید آسیب‌شناسی شود اما بعد از عبور از بحران زلزله. اکنون و در این روزها مهمترین نکته این همدلی‌ است که بین همه ایران وجود داشت.
نوید محمدزاده چه کند که راضی باشید؟
نکته قابل‌ توجه دیگر در زلزله کرمانشاه،‌ حضور همدلانه هنرمندان،‌ ورزشکاران و سلبریتی‌ها بود. بلافاصله بعد از وقوع اتفاق، فیلم‌هایی منتشر شد از حضور بهرام رادان که خودش همراه با محموله کمک‌هایش عازم منطقه شد،‌ بین مردم مصیبت‌زده رفت،‌ درد دل‌های‌شان را شنید و اعلام همدردی کرد. این اتفاق مبارک میان مابقی هنرمندان هم ادامه پیدا کرد. مریلا زارعی،‌ فاطمه گودرزی، فریبا کوثری، کتایون ریاحی، افسانه بایگان و بسیاری دیگر از هنرمندان گروهی عازم کرمانشاه شدند. علی دایی و ورزشکاران بنام دیگری هم در صحنه حضور پیدا کردند. رامبد جوان که برای جشنواره‌ای به تورنتو رفته بود، علی صالحی را به ‌عنوان نماینده با گروهی به کرمانشاه فرستاد تا ضمن رساندن کمک‌ها،‌ از کمبودهای مردم مطلع شوند. لیلا بلوکات به روستایی رفته بود و در جریان اتفاقات برای فردی آسیب‌دیده که ویلچرش زیر آوار مانده بود، ویلچر جدید تهیه کرد. اینها اتفاقات دلگرم‌کننده‌ای هستند که باید قدرشان را بدانیم.
در این چند روز فیلم و عکس‌های بسیاری از این حضور و همدلی سلبریتی‌ها با مردمان مصیبت‌زده کرمانشاه در فضای مجازی منتشر شد. آخرین تصویر اما مربوط بود به نوید محمدزاده. محمدزاده ستاره بی‌رقیب این روزهای سینما و تئاتر کُرد است و حالا علاوه‌ بر رسالت هنری‌اش مسئولیت بیشتری احساس می‌کند. نوید محمدزاده در سفرش به زادگاه ویران‌شده مادری، سراغ پیرمردی رفته بود که در ویديوهای منتشر‌شده‌ از مردم درخواست چادر کرده بود. محمدزاده برای پیرمرد چادر برده بود. چادر که نصب شد،‌ عکسی از درون چادر منتشر شد. نوید محمدزاده، سارا بهرامی و پیرمرد در یک قاب در چادر و این شد دستمایه حرف و حدیث‌های عده‌ای که در تمام این روزهای بعد از زلزله پشت میزهای‌شان نشسته‌اند و در گوشی تلفن همراه‌شان ویديوهای ارسالی را رصد می‌کنند،‌ قضاوت می‌کنند و نیت‌خوانی می‌کنند و هر کس را به چیزی متهم می‌کنند. حالا نوید محمدزاده چند روزی ا‌ست که مورد آماج اهانت‌ها واقع‌شده و البته دیگر سلبریتی‌ها هم. آنها متهم‌اند که برای شوآف و به تصویر کشیدن خودشان به کرمانشاه سفر کرده‌اند و از بدبختی هموطنان‌شان سوءاستفاده می‌کنند؛ اما این دوستان عزیز به بسیاری از نکات توجه نکرده‌اند.
اول: نوید محمدزاده این روزها در نوک قله موفقیت شغلی قرار دارد. او مهمترین و پرطرفدارترین ستاره این روزهاست، حضورش در هر تئاتر و فیلمی فروش آن اثر را تضمین می‌کند و مردم برایش سر و دست می‌شکنند. در بعد هنری هم به‌زعم کارشناسان و منتقدان با اختلاف یکی از بهترین بازیگران مرد این سال‌های ایران است. با یک سرچ در گوگل می‌توانید از لیست جوایز معتبر بین‌المللی‌اش هم با خبر شوید. نکته دیگر این‌که اگر نوید محمدزاده به‌عنوان یک هنرمند کرمانشاهی در منطقه حضور پیدا نمی‌کرد آیا همین منتقدان امروز شدیدتر به او نمی‌تاختند که به خودش زحمت نداده و سری به زادگاه ویران‌شده‌اش نزده ‌است؟
دوم: نمی‌توان تأثیرگذاری هنرمندان و چهره‌های سرشناس را در زلزله اخیر انکار کرد. بی‌شک بخش قابل‌ توجهی از کمک‌های مردمی به واسطه انگیزه و اعتماد مردم به دلیل حضور سرشناسان عرصه‌های مختلف بوده‌ است. پرستو گلستانی از اولین ساعات وقوع زلزله در مراکز هلال‌احمر حضور داشت و به‌ عنوان ناظر مردم، طرفدارانش را در جریان عملکرد هلال‌احمر قرار می‌داد. الهام پاوه‌نژاد هم بانی جمع‌آوری کمک‌های مردمی در تهران بود و لحظه‌ به لحظه از طریق صفحه اینستاگرامش با مردم در ارتباط بود. شاید اگر این حضور پررنگ و اطلاع‌رسانی هنرمندان نبود، چند روز پس از وقوع زلزله تمام نیازهای روزمره مردمان مناطق آسیب‌دیده با این سرعت برطرف نمی‌شد. امروز به واسطه همین حضور و همدلی کشور از فاز اول بحران عبور کرده و وارد مرحله بعدی یعنی تدارک برای اسکان دایمی و نیازهای دیگر زلزله‌زدگان شده است.
سوم: اینها فقط در این مرز و بوم رخ نمی‌دهد! عجیب است زمانی که عکس آنجلینا جولی را کنار سیل‌زدگان پاکستانی یا آوارگان سوری می‌بینیم، یا وقتی اسکارلت جوهانسن را در اردوگاه پناهندگان سوری در مرز ترکیه می‌بینیم، یا هر کدام از این سلبریتی‌های خارجی اقدامی شبیه این انجام می‌دهند، صدای کف و سوت‌مان به آسمان بلند می‌شود که ببینید سلبریتی‌های آن ور آبی چقدر اقدامات بشردوستانه انجام می‌دهند. به حسرت از آنها یاد می‌کنیم و به‌عنوان هنرمندان مردمی مورد تقدیرمان قرار می‌گیرند. اما همین اقدامات که به نام‌آشنایان سینما و... ایرانی می‌رسد، داد و هوار می‌کنیم که «می‌خواهند خودی نشان دهند»، «می‌خواهند از مصیبت مردم سوءاستفاده کنند». چگونه می‌شود که منورالفکرهای ما یا آنهایی که خود را منورالفکر می‌دانند، بام‌شان دو هوا دارد. تقدیر و افتخارشان برای دیگران است و زبان تند و تلخ‌شان برای خودمان؟!‍
چهارم: به همراه جمعی از هنرمندان در یک سفر ٢٤ساعته عازم مناطق زلزله‌زده ‌شدم. حضور سلبریتی‌ها در میان مردم آسیب‌دیده فراتر از جمع‌آوری کمک بود. مردم با دیدن چهره‌های سرشناس و محبوب‌شان امیدوار می‌شدند. چشمان‌شان برق می‌زد و باورشان نمی‌شد که آنها را کنار خود و میان خرابه‌های اطرافشان می‌بینند. پیرزن هفتاد ساله‌ای مریلا زارعی را نشانده بود در چادرش و برایش درد دل می‌کرد،‌ کبودی‌های بدنش را به او نشان می‌داد و وقایع آن شب را تعریف می‌کرد. دختران جوان لبخند به لب و با تعجب کنار فریبا کوثری و فاطمه گودرزی ایستاده بودند و به حرف‌های‌شان گوش می‌دادند.
تأثیر مثبت حضور هنرمندان در میان امدادرسانان هم قابل‌توجه بود. نیروهای امدادی ارتش و هلال‌احمر که از ساعت‌های اولیه زلزله در مناطق آسیب‌دیده حضور داشتند و صحنه‌های دلخراشی را تجربه کرده بودند، حالا با دیدن چهره‌های سرشناس‌ امیدوارتر بودند از این‌که تنها نیستند. هر بار که هنرمندی از آنها تشکر می‌کرد، خستگی تلخ این روزها از تن‌شان بیرون می‌آمد و اینها همه لحظه‌های زیبایی است از همدلی و وفاق مردمان یک کشور که کاش با قضاوت و حسادت طعم شیرنش را تلخ نکنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کوروش

      کاملا درست و به جا نوشتید

    • بدون نام

      سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین شکند.....قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود

      بذار هر چی دوست دارن بگن ...چون از حسادتشون هست
      دست نوید محمد زاده درد نکنه و بقیه سلبریتیها و همه کسانی که کمک کردند
      دستهایی که کمک میکنندمقدستر از لبهایی هستند که دعا می کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره فقط به شرطی که شوء نباشه و تبلیغ برای خود ....چرا هنرمندان بزرگی مثل پرستویی و شهاب حسینی سلفی نمیگیرن ؟؟؟؟ چون احتیاج به خود نمایی ندارن .....

      • بدون نام

        شو ...تبلیغ ؟ ؟؟؟ شاید محمد زاده رو نمیشناسی
        بنظرت محمد زاده نیاز به تبلیغ و شو داره؟ به اندازه کافی محبوب و مردمی و کاربلد هست که نیاز به تبلیغ و معروفیت نداشته باشه . ایشون خودشون کرد هستن و بیشتر از من و تو دلشون برا همشهریاشون سوخته ....به صرف یه لبخند و یه سلفی چشممون رو روی همه خوبیهای طرف نبندیم ...همین دعای خیر پیرمرد و خوشحالی اون از اینکه به یه چادر رسیده و شاد شده ... برای رستگاری اون کافیه.شما هم پاشو برو اونجا و کمک کن و هزار تا سلفی بگیر...لبخند نزن ...قهقهه بزن. .

    • دراكولا تا به تا

      حظور همه مردم و هنرمندان رو بايد به فال نيك گرفت اما اين عكس اشتباهه! اگر عكاسي، اين عكس رو شكار لحظه اي كرده بود و محمدزاده، لبخند به لب داشت، مشكلي نداشت! اما خواهشا به اين عكس نگاه كنيد! خيلي ازار دهنده هست، فردي غمگين و بي حوصله، تو قاب عكس افرادي خندان و خوشحال. بيننده رو واقعا ازار ميده. مطمئنا منظور من اين نيست كه اقاي محمدزاده كه خودشون هم كرد هستند، ناراحت نيستند. فقط به نظر من اين عكس خيلي خيلي بيننده رو ازار ميده و نبايد اين سلفي رو منتشر ميكردند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این عکس اشتباهی نیست خانوم....شما از یک عکس فقط یه صحنه رو میبینید ....لطفا برید و فیلم خوشحالی پیرمرد و خوشامد گویی به نوید محمد زاده رو ببینید که بهش میگه انگار شما با آمدنت دنیا رو به من دادی ... بعد قضاوت کنید....پیرمردی که قشنگترین دعاها رو برای اون کرد و اونو در آغوش کشید.
        این عکس خیلی هم زیباست .چون نشون میده اون پیرمرد تنها نیست و دستهایی برای کمک به اون اونجا هستن.همیشه عادت دارید نیمه خالی لیوان رو ببینید.

    • بدون نام

      چرا یک امدادرسان باید با دیدن قیافه یه بازیگر روحیه پیدا کنه؟؟!!
      به نظر من بعضی هاشون کارشون خیلی مصنوعی بود. کار مصنوعی هم به دل نمیشینه!

    • ناصری

      نوید کُرد ایلام و شهر مهران هستش نه کرمانشاه. ولی ایلام و کرمانشاه و کردستان نداره، همه کُردها با هم برادر و یک دل هستند

    • بهزاد یونسی

      دروود و سپاس فراوان به محمد نوید زاده عزیز .دروود به شرفت .شما عزیز به کارتان ادامه دهید و به مردم کمک کنید .تا کور شود هر ان کس که نتواند لطف شما به مردم زلزله زده و کمک شما به هم نوعان خودتان را ببیند

    • بدون نام

      بعضی منفورالفکرها یا اشخاص خاص درجامعه ما خود را تافته جدا بافته و مرکزثقل محبوبیت میدانند و غیر از این را بر کسی روا نمی بینند مثلا درگرماگرم حادثه بست نشینی میکنند که بچشم آیند و مرکز توجه..که برعکس میشود و دلزدگی میفزاید...دوم .مگر قرار بود سلبریتیهای نا آشنا با جامعه وفرهنگ ما از هالیوود بیایند؟ ورزشکاران وهنرمندان افتخارآفرین واخلاقمدار قسمتی از نوستالژی مردم در لحظات خوشی وناخوشی بوده وهستند واتفاقا مقبول مردم ما که شخصیت وجودی شان خود موجب انبساط خاطر است و به مردم توهم واسترس وارد نکرده اند.همانچیزی که منورالفکرها با چهره حق بجانب وکلی مدرک ازداخل وخارج وچهره معمولا عبوس فاقد این وجهه هستند که باید ازدانشگاهی بنام جامعه فرا بگیرند..دروقت حادثه ودنیا رفتن هنرمند مردم دوست میلیونها نفر گریه میکنند زیراقسمتی از خاطره شان میرود..مثل ایرج بسطامی در زلزله فاجعه آمیز بم..یا فرد نچندان معروفی مثل پاشایی مرحوم..این تکریم وبزرگداشت ها بینظیر یا کم نظیرند..

    • بدون نام

      دست همه هنرمندان وورزشکاران دردنکنه که مرهمی بر دل آسیب دیدگان بودن. ولی من ندیدم غیر از نوید محمد زاده کسی از سلبریتی ها کنار مردم غمزده بخنده وشو آف کنه.وقتی با پیژامه تو جشنواره فیلم حاضر میشه و خبرنگارا براش به به وچه وچه میکنن اونم به پشتوانه پولداریش هرکاری میخواد میکنه، درسته بازیگر خوبیه ولی کمی هم سلوک ورفتار اجتماعی از بزرگان هنر یاد بگیره. شما هم همه چی رو در هم نکن همه اونایی که زحمت کشیدن تو زلزله اخیر از بهرام رادان عزیز تا پرستو گلستانی وافسانه بایگان وعلی دایی حسابشون از نوید محمد زاده جداست.

    • تینا

      استرالیا هفت ریشتر زلزله اومده

      هیچی نشده،فیلماش هست

      خون از دماغ کسی نیومده

      خجالت بکشید

    • بدون نام

      بهم نخندین ولی تا همین الان فکر میکردم نوید محمد زاده فوتبالیسته

    • دراكولا تا به تا

      بدون نام ١١:٥٦ همان طور كه گفتيد، هر عكس يك داستان داره و حداقل براي كسي كه نه پيرمرد رو ميشناسه و نه داستان رو ميدونه و نه اقاي نويد رو ميشناسه، اين عكس ازار دهنده هست! بعضي مواقع دليلي نداره كه يك سري كارها رو انجام بديم و يا يك سري از حرفها رو بزنيم. ميشد عكسي با زاويه بهتر، و ميميك صورت بهتر انداخت، نميشد؟!!
      به هر حال ايشان بابت تهيه چادر و رفتن به انجا، بزرگواري كردند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج