جاباما
۶۳۵۳۷۹
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

آخوندی: با زلزله، تسویه حساب سیاسی کردند

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در روزنامه دنیای اقتصاد با طرح این پرسش نوشت:پرسش من این است که مسوولیت اخلاقی ما فارغ از هر پست و سمتی که داریم در این موقعیت چیست؟

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در روزنامه دنیای اقتصاد با طرح این پرسش نوشت:پرسش من این است که مسوولیت اخلاقی ما فارغ از هر پست و سمتی که داریم در این موقعیت چیست؟

زلزله مهیبی رخ داده، بیش از ۵۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ۹هزار مجروح شده، بیش از ۳۰ هزار نفر خانه، کاشانه‌شان و محل کسب‌شان دچار تخریب کلی و یا موضعی شده ‌است.

بدیهی است که در گامِ یک امداد و یاری رساندن به هموطنان در یک فضای همبستگی ملی و وجدانی اولویت بی‌چون و چراست. در این مرحله هر اقدامی که توجه‌ها را از این موضوع منحرف کند قطعا جفا به زلزله‌زدگان است. بی‌گمان خرابی‌هایی که زلزله ایجاد می‌کند ناشی از ضعف دانش فنی، آموزش‌های ناکافی، رویه‌های غلط، ضعف مقررات و قصور یا تقصیر عده‌ای که دست‌اندرکار بوده‌اند به‌وقوع پیوسته ‌است.

از این رو گفته می‌شود باید پس از هر سانحه‌ای علل وقوع و تخریب‌های ناشی از آن به ‌دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا دولتی و ملتی درس بگیرند و برای رویارویی با حوادث مشابه آمادگی داشته باشند. البته قصورها و تقصیرها نیز باید مورد بررسی انتظامی و حقوقی در مراجع ذی‌ربط قرار بگیرد. نکته مهم زمان طرح این‌گونه مسائل و دقت مطالبی است که عنوان می‌شود. فضای پس از حادثه مستعد شکل‌گیری هر گونه شایعه و ایجاد دلهره و هراس است.

دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات حق قانونی آنان است و از قضا اطلاع‌رسانی درست و بدون انحراف می‌تواند بیشترین تاثیر را بر یادگیری ملی و جلوگیری از تکرار آسیب‌پذیری گسترده در برابر حوادث داشته باشد. در مقابل، طرح مطالب غیرفنی و مبتنی بر حدس و گمان از سوی افراد غیرمتخصص و بدون دانش فنی چه ثمری جز انحراف افکار عمومی از توجه به زلزله‌زدگان دارد. در حالی که مردم ایران در جریان این زلزله همبستگی کم‌نظیری از خود نشان دادند، فضای رسانه تبدیل به یک کارزار و جنگ تبلیغاتی تمام عیار شده که اکثر داده‌های آن غلط و ضداطلاعات است.

به فاصله کمتر از یک هفته مساله زلزله‌زدگان تبدیل به مساله دست دوم و تسویه‌حساب‌های سیاسی تبدیل به موضوع اول شده‌ است. مسوولان به‌جای آنکه فرصت کنند به کمک زلزله‌زدگان بشتابند باید مرتب فضای رسانه‌ای رسمی و غیررسمی و مجازی را رصد کنند تا مبادا مطلبی علیه آنان انتشار یابد و نیاز به پاسخگویی فوری داشته باشد و در اثر بی‌توجهی وصله‌ای به آنان بچسبد. باور کنید فرصت برای رسیدگی به تمام مسائل وجود دارد.

بسیاری از اطلاعاتی که افکار عمومی تشنه شنیدن آنها هستند از خلال بررسی‌های کارشناسی به ‌دست می‌آید. باید کمی حوصله کرد. البته این رسیدگی باید در فضای تخصصی و حقوقی و خارج از هیاهو و جنجال انجام شود تا امکان درس‌آموزی فراهم شود، وگرنه به‌جای یاری به زلزله‌زدگان درگیر زنده‌باد و مرده‌بادهای کور می‌شویم و چه اقدامی از این غیراخلاقی‌تر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به به آقای آخوندی ، چه عجب

    • بدون نام

      خب اینها همان انسان نماهایی هستند که وارد مسئولیتهای دولتی شدند که جز مسئله مالی چیزی برایشان مهم نیست و به خاطر ثروت حاضرند کشورشان به خاطر خواسته بیگانگان نابود شود .متاسفم که با این جور افراد اسممان انسان است

    • بدون نام

      معاونش که تفکر. خودش را دارد ونمی فهمداربعین وهمایش حسینی چیست دراین ایام کرایه اتوبوسها دو برابر شوند. این خانزاده نمی فهمد که تسهیلات رایگان برای مناسباتی چنینی فراهم نماید تا بندگان زلزله زده

    • ايران

      به خبر نگار حمله كنيم

    • علی

      یکی باید این حرف ها رو به خودتون بزن ، دولت نا تدبیر
      در ضمن مسکن مهر مال دولت قبل بود بیمارستان سر پل که تو زلزله تخریب شد مال یک سال قبل و از جمله شاهکارهای جنابعالی هستش

    • ایرانی

      کلا همه مسئولین بفکر تسویه حساب هستن ..هیچکس بفکرمشکلات مردم نیست..تسویه حساب این دولت هم که تمومی نداره..هشت ساله که اومده داره دولت قبلو میکوبه..خسته نباشی اقای روحانی..اگه میشه ده درصدم بفکر این مردم خوب وفهیم باشید..نگید که نگفتیما....

    • بدون نام

      عجب! واقعا عجیب است !!!؟

    • بدون نام

      خودتون از این وضعیت برای تسویه حساب استفاده کردید استارت اون رو هم جهانگیری زد حالا دست پیش گرفتید واقعا خجالت داره

    • بدون نام

      منظورش اینه که چرا گفتید این ساختمانها در زمان ایشون تکمیل شده؛ وگرنه اون قسمتش که در زمان احمدی نژاد شروع شده تسویه حساب سیاسی به حساب نمیاد. درسته؟!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج