جاباما
۶۳۵۵۰۴
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

فتنه‌گری‌ خالقان داعش به پایان نمی‌رسد

پیروز مجتهد زاده، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولتیک اوضاع خاورمیانه را به فرض پایان عمر داعش همچنان نگران‌کننده می‎داند.

رویداد ۲۴: پیروز مجتهد زاده، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولتیک اوضاع خاورمیانه را به فرض پایان عمر داعش همچنان نگران‌کننده می‎داند.

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز سه‌شنبه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از پایان کار داعش خبر داد و پیروزی بر این گروه تروریستی را به ایشان تبریک گفت. این نامه پس از پیروزی ارتش سوریه بر نیروهای گروه تروریستی داعش در شهر بوکمال به‌عنوان آخرین پایگاه این گروه تروریستی در سوریه منتشرشده است.

بدون شک جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نقش بسیار پررنگی ایفا کرده و نزدیک به ۶ سال در کنار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با تمام توان وارد میدان شد که درنهایت هم بر اساس اخبار انتشاریافته درحالی‌که ائتلاف‌های گسترده‌ای تحت مدیریت آمریکا، قطر یا ترکیه شکل‌گرفته بود، توانست در کسب نتیجه موردنظر موفق شود.

اما نکته اینجاست زمانی که اعلام شد گروه تروریستی القاعده که به گستردگی داعش در سطح جهانی هم نبود ازهم‌پاشیده شده است، روزهای بعد مشخص شد باوجودآنکه از میزان فعالیت‌های آنان کاسته شده بود که شاید به کشته شدن بن‌لادن، رهبر این گروه تروریستی مربوط می‌شود، اما حضور دارند علاوه بر این پس از مدتی گروه تروریست دیگری به‌مراتب خطرناک‌تر، البته بانامی دیگر اعلام موجودیت کرد سر برآورد و دنیا را دچار نگرانی ساخت. حال درباره داعش این سؤال پیش می‌آید، آیا با خروج آن‌ها از سوریه کارشان به پایان رسیده است؟

پیروزمجتهدزاده، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اتمام کار داعش در سوریه و عراق گفت: بر اتمام کار داعش شک دارم. تردیدی در این نیست که داعش را مانند القاعده و طالبان عربستان سعودی و امارات متحده عربی بنا نهادند، آیا کشورهای فوق که این موج تروریستی را به وجود آوردند، انتظاراتشان برآورده شده است؟

وی در رابطه با اتفاقات آینده خاورمیانه با توجه به سرنوشت داعش بیان کرد: روشن است که عربستان سعودی به کمک اسرائیل و امارات به دنبال اقدامات تروریستی یا حرکات خصمانه دیگر علیه ایران هستند و این وضع ادامه دارد. حتی اگر فرض را بر این گذاریم که کار داعش پایان پذیرفته، سایر گروه‌هایی که در سوریه عملیات تروریستی انجام می‌دهند، آیا این‌ها هم کارشان تمام‌شده یا ادامه دارد؟

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولتیک در ادامه افزود: شرایط خوبی را متصور نیستم و واقعا نمی‎دانم خصومت‌های بی‌معنایی که آمریکا زمان ترامپ علیه ایران رواج داده، به چه صورتی درخواهد آمد. در حال حاضر مشاهده می‌شود که مسئله سعد حریری حتی فرانسه را هم به جمع خصومت‌های مثلث آمریکا- سعودی و اسرائیلی گره‌زده است.

مجتهد زاده در این رابطه یادآور شد: چنین حرکت‌ها و شکل‌گیری‌های ژئوپولتیکی خصمانه‌ای که مشاهده می‌شود، ما را امیدوار نمی‌کند که حتی با پایان گرفتن نقش داعش در منطقه پایان یابد، زیرا فرانسه در مذاکرات برجام یک شریک بسیار مهم محسوب می‌شد و در قالب اتحادیه اروپا منتقد رفتار ایالات‌متحده آمریکا بود ولی امروز مشاهده می‌شود که در کمال وقاحت به دایره تسلط آفرینی در خاورمیانه به سود عربستان سعودی و اسرائیل پیوسته است.

وی در این خصوص ابراز کرد: در صورت فرض بر پایان نقش داعش باید گفت که تفاوت زیادی در اوضاع خاورمیانه مشاهده نمی‌شود و همچنان نگران‌کننده به‌حساب می‌آید.

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولتیک در خصوص جایگاه ایران پس ازداعش در منطقه نیز چنین توضیح داد: در مسئله مبارزه با داعش ایران با ایالات‌متحده آمریکا همکاری‌های نزدیکی، البته نه به معنای قول و قرار داشتند که در یک مسیر برای طی هدفی واحد بود، اما با فرض بر اتمام کار داعش فتنه‌گری‌های خالقان داعش به پایان نرسیده و همچنان نگران‌کننده است.

مجتهدزاده دراین‌باره تصریح کرد: داعش یک زائده خرابکارانه بود که توسط آل سعود با کمک اسرائیلی‌ها برای آزاد و اذیت و تخریب موقعیت ایران در خاورمیانه به‌خصوص سوریه درست‌شده بود، مشاهده می‌شود که غیر از داعش سایر ماجراها و کشمکش‌ها سرجای خود باقی است و تغییری بر آن‌ها صورت نگرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: حلقه ژئوپولتیکی مخاصمه علیه ایران در حال تنگ‌تر شدن است و به‌خصوص با فعال شدن اخیر فرانسه در این میان باید کاری کنیم که شرایط بدتر نشود و به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکل باشیم تا از خطرات جدید جلوگیری به عمل آید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مینا

      اقای مجتهد زاده میشه بفرمایید.وقتی گروه تروریستی مثل داعش توسط ایران به نابودی خودنزدیک شده .چرا سازمان های بین المللی سکوت میکنند.ولی اگر این موفقیت توسط امریکا صورت میگرفت کلی سرو صدا میکرد چنانکه کشتن بن لادن کلی سود تبلیغاتی عاید رییس جمهور امریکا شد...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج