۶۳۶۱۹۴
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

طرح تحول سلامت شکست نخورده است

اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ بود که دولت یازدهم به منظور بهبود وضعیت سلامت مردم، طرح تحول سلامت را آغاز کرد. اکنون با گذشت بیش از سه سال از آغاز این طرح، مطالعات نشان می دهد که این طرح تا حدودی توانسته است انتظارات را بر آورده کند، هرچند که برخی انتقادات نیز به نحوه اجرای این طرح وجود دارد.

تابناک: اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ بود که دولت یازدهم به منظور بهبود وضعیت سلامت مردم، طرح تحول سلامت را آغاز کرد. اکنون با گذشت بیش از سه سال از آغاز این طرح، مطالعات نشان می دهد که این طرح تا حدودی توانسته است انتظارات را بر آورده کند، هرچند که برخی انتقادات نیز به نحوه اجرای این طرح وجود دارد.

با یک نگاه کوتاه به اخبار منتشره و یک بررسی سطحی، متوجه می شویم که طرح تحول نظام سلامت ـ که مهم ترین خدمت دولت اعلام می شد ـ شکست خورده است.

طرحی که بدون برنامه ریزی اجرا شد و حالا به جای اینکه شرایطمان را از گذشته بهتر کند، وضعیت را بدتر کرده است؛ از ورشکستی بیمه ها تا فراموش شدن بهداشت و بدهی های سنگین وزارت بهداشت به بیمارستان ها و پزشکان و ... همه جزو مشکلات این طرح به شمار می رود.

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: مشکلات اقتصادی که در سطح کلان کشور ایجاد شده، کمی طرح تحول اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است.

اکنون حدود ۸۵ درصد از بودجه کل کشور، صرف هزینه های جاری دولت و حدود ۱۵ درصد از آن نیز صرف هزینه های عمرانی کشور می شود، که البته این بودجه هم با توجه به نیازهای کشور گاهی در تحقق آن به مشکل می خورد.

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت نیز با توجه به پیش بینی هایی که برای منابع آن در نظر گرفته شده بود، بسیاری از منابع آن محقق نشده؛ برای مثال از یک درصد ارزش افزوده که قرار بود سهمی به وزارت بهداشت داده شود، به صورت کامل تأمین نشد. همچنین قرار بود،۱۰ درصد از یارانه ها به این موضوع اختصاص پیدا کند که مبلغی حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان می شد که این هم محقق نشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه طرح تحول سلامت با چه میزان کسری بودجه مواجه است، گفت: این طرح تا کنون حدود ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به بار آورده که البته به همین میزان نیز طلبکار است؛ برای نمونه، کارانه بسیاری از پزشکان و پرستاران هنوز پرداخت نشده است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از بیمارستان ها هزینه قرارداد خود با آشپزخانه های بیمارستان ها را نیز پرداخت نکرده اند یا خودروهایی هم که در اختیار گرفته شده نیز پولی به آنها داده نشده و همه اینها باعث این میزان بدهی برای وزارت بهداشت و درمان کشور شده است.

بنیادی با بیان اینکه حدود این میزان نیز وزارت بهداشت طلب کار شده است، گفت: این وزارتخانه از بیمه سلامت طلبکار است. همچنین طلب زیادی از بابت ارزش افزوده و هدفمندی یارانه ها دارد. قرار بود، بخشی از عوارض به حساب وزارت بهداشت ریخته شود که پرداخت نشده و باعث ایجاد این مشکلات شده است.

همچنین قرار است امسال در بودجه کل کشور همه این موارد در نظر گرفته شده و ردیف های آن مشخص شود تا به صورت کامل اختصاص پیدا کند و به نحوی باشد که پول بعد از واریز به خزانه، مستقیم به حساب وزارت بهداشت واریز شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: طرح تحول سلامت، زیرساخت های خوبی برای کشور آماده کرده و زمان بهره برداری از آن تقریبا فرا رسیده است؛ لذا باید توجه شود این طرح کامل شکست نخورد.

این نماینده مجلس افزود: نارضایتی های بسیاری از اجرای طرح تحول سلامت ایجاد شده است و مردم به دلیل شلوغی بیمارستان ها و خدمات کم و مواردی از این دست ناراضی هستند و باید تلاش شود، در این دولت این مشکلات حل شود.

طرح تحول بر مبنای این بنا شده بود که بتواند درمان را دولتی کند و بخش خصوصی قرار بود به عنوان یک آپشن در نظر گرفته شود. قرار بر این بود اگر کسی به بیمارستان دولتی مراجعه کرد، دولت همه هزینه ها را پرداخت و از بیمار حمایت کند، اما اگر کسی به خصوصی مراجعه می کرد، دیگر دولت کاری برای فرد انجام نمی داد.

وی در ادامه یادآور شد: اما به دلیل برخی کمبودها، دولت نمی تواند از عهده همه کارها برآید و ممکن است به دلایل مختلف، از جمله کمبود پزشک یا کمبود اتاق، اگر کسی به بیمارستان مراجعه کند، عمل وی سه ماه بعد انجام شود، و این از آسیب های این طرح است که فرد مجبور می شود به بیمارستان های خصوصی برود.

وی گفت: البته ما راهکارهایی نیز برای این کار در نظر گرفته ایم و وزارت بهداشت می تواند در این گونه موارد خرید راهبردی انجام دهد و با قرارداد با بیمارستان های خصوصی، بخشی از درمان را به این بیمارستان ها محول و بخشی از هزینه های بیمار را از این طریق به این بیمارستان ها پرداخت کند؛ اما هنوز سازوکاری برای این کار در نظر گرفته نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زهرا

      خیلی وقته طرح سلامت شکست خورده، نمیخوان قبول کنند.

    • بدون نام

      متاسفم برای این طرح که هیچ انگیزه ای برای پرسنل خصوصا کادر درمان نذاشته 11 ماه کارانه 5ماه اضافه کار داده نشده تازه میخوان به بیماران هم کامل رسیدگی بشه

    • ارش

      از ترکیه یاد بگیرین .. بدون نفت و گاز و ... طرح سلامتش سالهاس داره کار میکنه .. مشکل مدیران ما هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج