جاباما
۶۳۸۱۸۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آیا برای کارمندان‌تان الگو هستید؟

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر، مدیریت با الگو و سرمشق بودن برای کارمندان است. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا خود ایده‌آل شان را با شبیه شدن به فردی که او را تحسین و تکریم می‌کنند، شکل دهند.

وب سایت مدیر سبز: یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر، مدیریت با الگو و سرمشق بودن برای کارمندان است. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا خود ایده‌آل شان را با شبیه شدن به فردی که او را تحسین و تکریم می‌کنند، شکل دهند.

هدایت با الگو، یکی از الزامات قطعی مدیریت و پیش‌نیاز رهبری است. شخصیت و عملکرد کارمندان هرگز نمی‌تواند بهتر و برتر از رفتارها، استانداردها و کمال مدیر، از جمله شما باشد. شما مسئول افزایش روحیه در سازمان نیستید. روحیه از بالا به پایین می‌رسد. روحیه بر پایه ویژگی و شخصیت رهبر یا مدیر شکل می‌گیرد. سخنان و اعمال مدیران مسیر کل بخش را مثبت یا منفی، بهره‌ور یا غیربهره‌ور مشخص می‌کند.
آیا برای کارمندان‌تان الگو هستید؟

سؤال بزرگ

یکی از بزرگ‌ترین سؤالاتی که باید بپرسید این است که: «اگر همه افرادم مثل من بودند، شرکتم چگونه می‌شد؟»

در کسب‌وکار مرسوم است که کارمندان همان رفتاری را با مشتریان دارند که مدیرانشان با آن‌ها دارند. هرگاه خدمات مشتریان فوق‌العاده‌ای دریافت کردید، بدانید که مدیر فوق‌العاده‌ای پشت صحنه وجود دارد که به خوبی از افرادش مراقبت می‌کند. هرگاه خدمات مشتریان ضعیفی دریافت کردید، می‌فهمید که مدیر ضعیف یا منفی نگری مسئول این افراد است. از آنجا که نمی‌توانند رفتار منفی مدیر را تلافی کنند، آن را سر مشتریان خالی می‌کنند. همیشه این موضوع را می‌بینید.

کلید کار این است که شخصیتی گرم، دوستانه و حامی برای افرادتان باشید. شما با مثبت، شاد و مطمئن بودن جو سازمانی مثبتی ایجاد می‌کنید. در محیط کار، رئیس (و هر کاری که رئیس انجام می‌دهد) اثری بی‌اندازه بر افکار، احساسات، نگرش‌ و رفتار کارمندان دارد. یک جمله‌ مثبت یا انگیزاننده از سوی رئیس می‌تواند موجب شادی و بهره‌وری بیشتر فرد در طول روز شود. از سوی دیگر، یک نظر منفی یا اخم رئیس موجب نگرانی، عدم اطمینان، و در نهایت بهره‌وری کمتر فرد در طول روز خواهد شد. گفتار و رفتار شما به عنوان مدیر اثر زیادی بر سایر افراد دارد.

همه به شما نگاه می‌کنند

همه افراد همیشه به رئیس نگاه می‌کنند. آن‌ها از گوشه چشمشان نگاه می‌کنند. هر چیزی که به کسی بگویید، به سرعت به گوش همه می‌رسد. همه همه چیز را می‌دانند. هیچ رازی در کسب‌وکار یا سازمان وجود ندارد. اگر نظری مثبت یا منفی درباره کسی دهید، حتی اگر تصادفی باشد، زودتر از آنچه تصور کنید به گوشش می‌رسد، و معمولاً تحریف می‌شود. در جلسات، شما برجسته هستید. همه به شما نگاه می‌کنند. همه از آن چه می‌گویید و انجام می‌دهید و حتی از سخنان و کارهایی که فراموش می‌کنید هم آگاه هستند.

یکی از بهترین روش‌های مدیریت با الگو این است که همیشه مثبت باشید. همیشه از کارمندانتان نزد سایر کارمندان به نیکی یاد کنید. هر وقت پشت سر افراد از آن‌ها تعریف می‌کنید، خیلی سریع به گوششان می‌رسد و اثر مطلوب ارتقای عزت نفس و بهبود تصویرشان از خود را به همراه دارد.

زمان امتحان

مهم‌ترین زمانی که می‌توانید در آن سرمشق باشید، وقتی است که مشکلی پیش می‌آید، وقتی که تحت فشارید، وقتی که مشکل، نقص یا شکست بزرگی در سازمان بروز می‌کند. این شرایط را «زمان امتحان» می‌نامند، یعنی زمان و مکانی که کیفیت واقعی شخصیت خود را نشان می‌دهید. این همان وقتی است که هویت واقعی خود را به همه نشان می‌دهید. در سال ۲۰۱۰، تشخیص دادند که سرطان حنجره دارم. برای کسی که یک کسب‌وکار بیست نفره را با سخنرانی‌های حرفه‌ای، سمینارها و سی.دی‌های صوتی و تصویری من به راه انداخته بود، کشف این موضوع که من به سرطان حنجره مبتلا شده‌ام یک شوک واقعی بود.

در همین زمان، دریافتم که همه کارمندانم مخصوصاً به خاطر نگرانی درباره امنیت شغلی‌شان تحت تأثیر بیماری من قرار خواهند گرفت. مردم همیشه به درآمدشان فکر می‌کنند.

خوشبختانه، تحت نظر پزشکان فوق‌العاده‌ای بودم و سرطانم قابل‌ درمان بود. پزشکانم آن ‌را در مرحله اول متوقف کرده بودند و اگرچه برای مقابله با آن به شیمی‌درمانی، جراحی و رادیوتراپی نیاز داشتم، اما در خطر از دست دادن زندگیم نبودم. به محض اینکه دشواری موقعیتم را درک کردم، عادتی ایجاد کردم که هر هفته به دفترم بروم و با همه حرف بزنم. من همیشه مثبت، خوش‌بین و شاد باقی ماندم. اتفاق پیش‌آمده، فرایند درمان، پیشامدهای احتمالی، زمان احتمالی از دست دادن صدا و مدت آن و همه جزئیات دیگر را برای آن‌ها توضیح دادم.
در نتیجه، اگرچه افرادم نگران بودند، سعی کردند مثبت باقی بمانند و کسب‌وکار شرکت را طوری پیش ببرند گویی همه چیز کاملاً عادی است.

فرصتی برای نشان دادن شخصیت

هر وقت مشکل یا بحرانی در کسب‌وکارتان دارید، به یاد داشته باشید که همه به شما چشم دوخته‌اند. این فرصتی است که می‌توانید قابلیت‌ها و شخصیت خود به عنوان رهبر را نشان دهید. وظیفه شما این نیست که واکنشی منفی یا همراه با ترس به شرایط منفی داشته باشید، بلکه باید آرام و مؤثر واکنش نشان دهید و همه را برای یافتن راه‌حل و انجام کار درست متمرکز کنید.

اگر به عنوان رهبر انتظار دارید که سایر افراد مؤثر، کارا و وقت‌شناس باشند، باید خودتان هم مؤثر، کارا و وقت‌شناس باشید. زمان خود را به خوبی مدیریت کنید. اولویت‌های شفافی تعیین کنید، روی مهم‌ترین وظایفتان کار کنید و در کارتان تلاش و پشتکار نشان دهید تا همه ببینند. نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که در سطحی بالاتر از عملکرد روزانه شما کار کنند.

همچنین، به عنوان مدیر شجاع و قاطع باشید. مشتاق پذیرفتن نقش‌‌های اصولی باشید، از کارمندانتان حمایت کنید، تصمیمات محکمی اتخاذ کنید و توانایی توضیح دلیل کارهایتان را داشته باشید. فقط تجسم کنید که کارمندان هر روز و در هر شرایطی به شما چشم دوخته‌اند و با مشاهده رفتار شما رفتارشان را شکل می‌دهند. سرمشق خوبی برای کارمندان باشید تا اگر همه مثل شما رفتار کردند، شرکتتان به مکانی فوق‌العاده برای کار تبدیل شود.

تمرین‌های عملی

۱. رفتاری که می‌توانید تغییر دهید را انتخاب کنید تا قابلیت و شخصیت شما به عنوان مدیر را نشان دهد؛ رفتاری که انجام آن برای هر کسی مفید باشد (مثل وقت‌شناسی).

۲. از امروز سعی کنید که هرگاه مشکلی پیش آمد، آرام، مثبت و شاد باقی بمانید، زیرا همه به شما چشم دوخته‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج