۶۳۸۲۴۷
۵۱۳۷
۵۱۳۷
پ

جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

فناوری رباتیک در سال های اخیر در مرکز توجه دانشمندان و مهندسین قرار داشته است و هر روز شاهد انتشار اخباری در مورد گشایش های جدید انجام گرفته در این حوزه هستیم.

برترین ها - ترجمه از سینا اشتری: فناوری رباتیک در سال های اخیر در مرکز توجه دانشمندان و مهندسین قرار داشته است و هر روز شاهد انتشار اخباری در مورد گشایش های جدید انجام گرفته در این حوزه هستیم، در این مطلب به معرفی برخی از جذاب ترین پیشرفت های حوزه فناوری رباتیک می پردازیم.
۱- رباتی که در شرایط سخت و پیچیده زیر سطح دریا ها و اقیانوس ها به کمک غواصان می آید

شرایط سخت و خطرناک موجود در هنگام مطالعات اعماق اقیانوس ها و تعمیر و نگهداری تجهیزات و سازه های زیر سطح آب، دانشمندان را بر آن داشته تا ربات هایی را به این منظور طراحی کرده و به تولید برسانند. یکی از این جدید ترین ربات های تولید شده به این منظور ecosub نام دارد، ecosub ها ظاهری شبیه به مار دارند و وجود خاصیت انعطاف پذیری و نیز ابعاد کوچک بدنه آنها باعث شده تا بتوانند در هر محیطی در زیر سطح آب به انجام ماموریت های خود بپردازند؛ یکی از حوزه های تخصصی فعالیت این ربات عجیب مطالعه و جمع آوری اطلاعات از محیط هایی است که به واسطه عمق زیاد و به تبع آن فشار بالا، دست هیچ غواصی به آنها نمی رسد.
از دیگر کاربرد های این ربات می توان به تعمیر و پایش عملکرد تجهیزات صنعتی موجود در زیر سطح آب، مانند دکل های نفتی دریایی اشاره کرد. این ربات ها علاوه بر انجام عملیات به صورت فردی می توانند به صورت گروهی به انجام مسئولیت های محوله خود بپردازند و یک اپراتور می تواند از راه دور آنها را کنترل نماید، ecosub ها به سنسور هایی متعدد و مختلف مجهز شده اند که آنها را در جمع آوری اطلاعات در محیط های ناشناخته یاری خواهد کرد و در صورت نیاز می توان از قایق های بدون سر نشین برای جمع آوری اطلاعات آنها استفاده کرد.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

2- دسته پروازی پهپاد های Shooting Star شرکت Intel

این پهپاد ها در یکی از آخرین اجراهای خواننده ای آمریکایی به نام Lady Gaga به کار گرفته شدند، این پهپاد ها در هنگام اجرای این مراسم مسئولیت اجرای جلوه های ویژه را بر عهده داشتند، همکاری و هماهنگی بی نظیر ۳۰۰ پهپاد در طول این مراسم باعث ایجاد الگو های بصری زیبایی در آسمان شد. این پهپاد ها به چراغ هایی LED با توانایی نشان دادن رنگ هایی متنوع مجهز هستند و زمانی که یک دسته پروازی از آنها به پرواز در آید می توانند بیش از ۴ میلیارد رنگ متنوع را به نمایش در آورند. یک کامپیوتر مرکزی و فوق قدرتمند وظیفه ایجاد هماهنگی میان آنها را بر عهده دارد و حرکات هر کدام از آنها را به صورت لحظه ای کنترل می کند.

در حال حاضر این پهپاد های شرکت اینتل فقط به منظور ایجاد الگوهای تصویری در آسمان مورد استفاده قرار گرفته اند، اما قرار است تا در آینده مسئولیت های مهم تری بر عهده آنان گذاشته شود، یکی از کاربرد های پیشنهادی برای آنان شرکت در عملیات امداد و نجات است، این پهپاد ها می توانند در تاریکی شب و در محیط هایی خطرناک مانند مناطق صعب العبور کوهستانی محل قرارگیری مصدومان را به نیرو های امدادی نشان دهند.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

3- تولید ربات هایی با ظاهر و نیز قابلیت های منحصر به فرد یک سوسک

یکی از قابلیت های منحصر به فرد سوسک که همه ما را متحیر می کند توانایی این حشرات در حرکت و مسیر یابی در لا به لای عوارض کوچک زمین است، این حشرات می توانند به راحتی در هر سوراخی زندگی کنند و در هنگام قرار گیری در محل های تنگ و کور، همیشه راهی به بیرون پیدا خواهند کرد. دانشمندان با مطالعه دقیق زندگی سوسک ها و زیر نظر گرفتن توانایی های شگفت آورشان، در حال ساختن ربات های به اصطلاح سوسکی هستند، این ربات ها می توانند نقش بی بدیلی را در هنگام انجام عملیات جستجو و امداد نجات بازی کنند.

ربات های سوسکی می توانند به راحتی در محیط های کوچک و نا منظم حرکت کنند و از جمله کاربرد های احتمالی آنان جست و جو در میان آوار های به جا مانده از یک انفجار، زلزله و یا دیگر بلایای طبیعی و غیر طبیعی به منظور یافتن مصدومان و نجات یافتگان احتمالی است.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

4- ربات هایی که به مطالعه محیط داخل یک آتشفشان می پردازند

همه ما سازمان ناسا را به دلیل شهرتش در انجام عملیات های هوا فضایی و اکتشافات فرا زمینی دانشمندان آن می شناسیم؛ اما سازمان ناسا اخیرا و در پروژه ای بی سابقه به طراحی و تولید دو ربات خارق العاده به منظور مطالعه فضای داخل آتشفشان ها پرداخته است. این دو ربات با استفاده از فناوری هایی تولید شده اند که هیچ سازمانی به جر ناسا آنها را در اختیار ندارد؛ ربات های مذکور علاوه بر تحمل دما و فشار فوق العاده خطرناک درون یک آتشفشان، می توانند از نزدیک به مطالعه این پدیده های زمین شناسی بپردازند.

این ربات ها با سفر به محیط درون یک آتشفشان از دیواره های آن پایین رفته و سعی می کنند تا اطلاعاتی از قبیل محل قرار گیری درز و شکاف ها را بدست آورند. دانشمندان سازمان ناسا امیدوارند تا بتوانند با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده نحوه عملکرد و ساز و کار فوران آتشفشان ها را شناسایی کنند.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

5- رباتی خانه دار که شما را در انجام امور خانه همراهی خواهد کرد

یکی از رویا های هر خانم خانه دار داشتن رباتی است که او را در انجام امور خانه یاری کند؛ رباتی که پا به پای او در خانه حرکت کند، محیط های تاریک را برایش روشن کند؛ به گل ها رسیدگی کند و ... اما این مسائل دیگر صرفا رویا نیستند؛ تولید ربات های خانه دار چندی است به مرحله عملیاتی رسیده و Patin یکی از هوشمند ترین نمونه های تولید شده از آنهاست.

این ربات به صورت یک ایستگاه مرکزی رباتیک در خانه شما مستقر خواهد شد که نقش مرکز فرماندهی سایر ربات های خانه دار دیگر را بازی می کند؛ با در اختیار گرفتن ربات های خانه دار دیگر همگام سازی شده و هماهنگ با Patin، می توانید اکثر کار های خانه را به ربات ها بسپارید و نتیجه این امر، مجموعه ای بی پایان از کاربرد های Patin خواهد بود؛ این ربات هنوز به تولید انبوه نرسیده و هنوز در مراحل تحقیق و توسعه قرار دارد.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

6- رباتی به شکل رهبر تشویق تیم های ورزشی

مسابقات حساس ورزشی همیشه با شادی و هیجان تماشاگران همراه هستند، حتما دیده اید که قبل از آغاز و در حین انجام یک مسابقه ورزشی واقع در کشور هایی مثل آمریکا، گروه هایی با لباس های فرم به انجام حرکات موزون و هماهنگ می پردازند، آنها هوادارانی هستند که شور و هیجان بیشتری را به یک رویداد ورزشی می آورند و در اصطلاح به آنان هلهله چی و یا رهبر تشویق گفته می شود. یک شرگت ژاپنی اخیرا رباتی را طراحی و تولید کرده که دقیقا نقش یک رهبر تشویق را ایفا می کند؛ این ربات ها به صورت گروهی به انجام حرکات موزون و آکروباتیک می پردازند.

اما در پس ظاهر و عملکرد این ربات، فناوری های پیچیده ای قرار گرفته اند، این ربات از سنسور های متعددی برای انجام حرکت های آکروباتیک و موزون خود استفاده می کند که علاوه بر هماهنگی میان سایر اعضای تیم تشویق و زیبایی عملکرد تیمی آنها، باعث می شود تا این ربات ها با یکدیگر برخورد نکنند. شرکت های برجسته فعال در حوزه تولید خودرو قصد دارند تا خودرو های خودران خود را به فناوری های موجود در این ربات ها تجهیز کرده و احتمال تصادفات و برخورد های احتمالی میان خودرو های خودران آینده را به حداقل برسانند.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

7- ربات هایی با قابلیت تغییر شکل به مبلمان خانه

محققان سوئیسی رباتی را طراحی کرده اند که می تواند چشم انداز منزل شما را تغییر دهد؛ این ربات ها، ماشین هایی با قابلیت تغییر شکل هستند که می توانند خود را به شکل یک میز، صندلی و یا چهار پایه در آورند. استفاده از ماژول های مکانیکی پیچیده در این ربات ها به آنها اجازه می دهد تا به اشکال متنوعی در آیند.

اما این ربات ها علاوه بر ایفای نقش به عنوان مبلمان چند کاره خانه می توانند مسئولیت های مهم دیگری را نیز بر عهده بگیرند. محققان سعی دارند تا از این ربات ها برای کمک و یاری به افزاد سال خورده و ناتوان استفاده کنند؛ برای مثال این ربات در شرایط خاص می تواند نقش یک صندلی را برای یک فرد ناتوان بازی کند و یا در شرایطی که وی به زمین می افتد و کسی در خانه نیست تا او را از زمین بلند کند؛ این ربات نقش تکیه گاهی برای کمک کردن به ایستادن فرد را بازی خواهد کرد.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

8- برگزاری مسابقات المپیک مختص به ربات ها در سال 2020

از تولید ربات ASIMO با قابلیت هایی منحصر به فرد مانند دویدن، بالا رفتن از در و دیوار و ... گرفته تا طراحی ربات خارق العاده و انسان نمای Otonaroid کشور ژاپن همیشه یکی از پیش داران صنعت رباتیک بوده است. تولید ربات هایی جذاب و پیشرفته در کشور ژاپن به امری عادی تبدیل شده است و مردم این کشور بیشتر از سایر مردم جهان با ربات ها خو گرفته اند.

اما ژاپن قصد در جا زدن ندارد و با تصمیم نخست وزیر این کشور مبنی بر افزایش سه برابری در ظرفیت های موجود در بحث صنعت رباتیک این کشور، در سال های آتی شاهد پیشرفت های بیشتری در ربات های طراحی شده توسط دانشمندان ژاپنی خواهیم بود. اما در میان چشم انداز های مختلف نخست وزیر ژاپن در بحث فناوری رباتیک، یکی از آنها همه ما را متحیر کرده است و آن تصمیم این کشور در اجرای اولین المپیک رباتیک جهان در سال 2020 است؛ قرار است تا با برگزاری اولین مسابقات المپیک رباتیک در کشور ژاپن، ربات های تولید شده توسط سایر کشور ها با یکدیگر به رقابت بپردازند و این رویداد می تواند نقش ربات ها در زندگی انسان ها را متحول کند.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان

9- خودروهای خودران

یکی دیگر از پیشرفت های جدید موجود در حوزه فناوری رباتیک مربوط به واقعی شدن رویای استفاده از خودرو هایی است که برای حرکت به سمت مقصد نیازی به حظور یک راننده نخواهند داشت. پیدایش خودروهای خودران یکی از جدید ترین و نیز جذاب ترین اخبار موجود در زندگی مردم جهان در دوره زمانی فعلی است و با سرعتی که در روند پیشرفت این خودرو ها می بینیم، انتظار می رود تا شروع استفاده از این خودرو ها در آینده ای بسیار نزدیک اتفاق بیفتد.

اما خودرو سازان مطرح دنیا علاوه بر رقابت تنگاتنگی که در تولید خودرو های خودران با سایر رقبای خود دارند، همگی یک چالش اصلی را در سر راه خود می بینند و آن اخذ مجوز از سازمان و ارگان های حمل و نقل کشور های مختلف است. آنها باید بتوانند ایمنی محصولات خودران خود را به اثبات برسانند و قبل از آغاز تولید انبوه، سطح ایمنی خودرو های خودران باید به جایی برسد که رانندگان بتوانند به طور کامل به این خودرو ها اعتماد کرده و جان خود و خانواده خود را به آنها بسپارند.
جذاب‌ترین پیشرفت‌های صنعت رباتیک در جهان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج