جاباما
۶۳۸۸۸۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

کوچکترین آنالیزگر دی‌.ان‌.ای دنیا ساخته شد

یک مکعب آلومینیومی ۱۰ سانتی‌متری موسوم به "اسپارتان"، خود را به عنوان کوچک‌ترین دستگاه آنالیز DNA در دنیا معرفی کرد که به عنوان مثال می‌تواند بیماری ذات‌الریه را به سرعت تشخیص دهد.

خبرگزاری ایسنا: یک مکعب آلومینیومی ۱۰ سانتی‌متری موسوم به "اسپارتان"، خود را به عنوان کوچک‌ترین دستگاه آنالیز DNA در دنیا معرفی کرد که به عنوان مثال می‌تواند بیماری ذات‌الریه را به سرعت تشخیص دهد.

یماری "لژیونر" یک نوع حاد از ذات‌الریه یا سینه پهلو است که زمانیکه آب در برج‌های خنک‌کننده روی سیستم تهویه مطبوع یک ساختمان آلوده به باکتری‌های لژیونلا شود، می‌تواند گسترش یابد.

بررسی این باکتری‌ها معمولا تا دو هفته طول می‌کشد و نیاز به ارسال نمونه‌های آب به یک آزمایشگاه است.
کوچکترین آنالیزگر دی‌.ان‌.ای دنیا ساخته شد

با این حال، مکعب اسپارتان که اخیرا عرضه شده در کمتر از یک ساعت می‌تواند این کار را در محل انجام دهد.

بیماری ذات‌الریه یا لژیونر، نوعی از بیماری سینه‌پهلو(پنومونی) است که توسط باکتری‌های گرم منفی بی‌هوازی از سرده لژیونلا و بخصوص گونه لژیونلا پنوموفیلا ایجاد می‌شود.

علائم بالینی در ابتلا با گونه‌های دیگر خفیف بوده و شبیه به آنفلوانزا است ولی در گونه پنوموفیلا سینه‌پهلوی حاد بروز می‌نماید.

این بیماری نام خود را از واقعه شیوع و همه‌گیری آن در ژوئیه ۱۹۷۶ در فیلادلفیا گرفته است؛ در آن سال در همایشی که توسط سربازان قدیمی گروه لژیون آمریکایی در هتلی برگزار شده بود، ۱۸۲ نفر به سینه‌پهلوی حاد مبتلا شدند که ۸۲ نفر آنها فوت نمودند.

در ژانویه ۱۹۷۷ عامل ایجاد کننده این همه‌گیری مشخص شد و باکتری آن را لژیونلا و گونه آن را لژیونلا پنوموفیلا نام نهادند.

اکثر مبتلایان را اشخاص مسن و میانسال تشکیل می‌دهند. این بیماری معمولا بصورت انفرادی مبتلا می‌نماید ولی همه‌گیری‌های آن در اکثر مواقع در فصل تابستان و اوایل پاییز دیده می‌شود.

بر طبق آمار مختلف سالیانه بین ۸ الی ۱۸ هزار نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

در یک بررسی ۱۰ ساله، بیش از ۳۲ هزار ابتلای انفرادی و ۶۰۰ همه‌گیری گزارش شده است. این باکتری یکی از علل بروز عفونت‌های بیمارستانی است.

آزمایشگاه برای یافتن لژیونلا، نمونه‌های آب را در یک ظرف قرار می‌دهد، سپس ۱۰ تا ۱۴ روز منتظر می‌ماند تا ببیند که باکتری‌ها کشت می‌شوند یا خیر.
کوچکترین آنالیزگر دی‌.ان‌.ای دنیا ساخته شد

طبق گزارش سازنده کانادایی این دستگاه موسوم به "علوم زیستی اسپارتان"، جمعیت لژیونلا طی فقط هفت روز می‌تواند به حد شیوع برسد. علاوه بر این، این شرکت ادعا می‌کند که کشت آزمایشگاهی می‌تواند مقادیر واقعی لژیونلا را کمتر از ۰.۱ تخمین بزند. این جایی است که مکعب اسپارتان وارد عمل می‌شود.

این دستگاه آنالیز DNA به اندازه فنجان قهوه، که به عنوان کوچک‌ترین آنالیز کننده DNA شناخته می‌شود، با استفاده از یک فرایند که به عنوان واکنش زنجیره‌ای کم دی‌ان‌ای پلیمراز (qPCR) برای تشخیص و اندازه‌گیری غلظت دی‌ان‌ای لژیونلا در نمونه‌های آب استفاده می‌شود.

این نمونه‌ها به صورت هفتگی از برج‌های خنک کننده ساختمان‌ها با استفاده از یک کارتریج تست یک بار مصرف که در مکعب قرار می‌گیرند، جمع آوری می‌شوند.

در عرض ۴۵ دقیقه، نتایج ارائه می‌شود. اگر نشان دهد که باکتری وجود دارد، برج‌ها را می‌توان قبل از رسیدن به سطح خطرناک، تمیز و ضد عفونی کرد.

زیستگاه این باکتری در محیط‌های آبی و مرطوب است و معمولا بصورت همزیست با آمیب زندگی می‌کنند. در محیط مرطوب ۲۵ الی ۴۵ درجه سانتیگراد در خاک هم می‌تواند زنده بماند.

باکتری لژیونلا در سیستم‌های آبرسانی، منابع آبی، سیستم‌های تهویه مرکزی، کولرهای آبی و رطوبت‌سازها و همچنین قسمت سونا در استخرهای شنا، می‌تواند جایگزین شود و از آن راه منتشر گردد.

منبع آب آلوده، بصورت قطراتی که واجد باکتری لژیونلا هستند در هوا اسپری می‌گردند که به آنها ائروسل گفته می‌شود و بیماری از طریق استنشاق این قطرات و ورود آنها به سیستم تنفسی، منتقل می‌گردد.

انتقال انسان به انسان در این بیماری وجود ندارد.

علائم ابتلا به این بیماری، شدیدتر و حادتر از سینه‌پهلوی معمولی است. تب، سرفه، بی‌حالی و درد و خستگی عضلانی از علائم عمده است. وجود خلط سینه و درد قفسه سینه و تپش تند قلب از علائم همراه است.

مدیرکل شرکت، دکتر "پائول لم" می‌گوید: من فکر می‌کنم آزمایش DNA زندگی همه را تغییر بدهد. برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته، در نهایت یک روش ابداع شده که می‌تواند به جلوگیری از ابتلای مردم به لژیونر کمک کند.

مکعب اسپارتان در حال حاضر به صورت اشتراکی در دسترس است و قیمت آن برای هر ساختمان بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار در سال است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج