۶۴۰۴۴۸
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

دی ۳۰۰۰؛ کشتی جنگی رباتیک جدید چین

در سال های آغازین قرن بیستم، قدرتهای بزرگ برای ساخت یک کشتی جنگی بسیار مدرن با هم رقابت می کردند. امروزه نیز به نظر می رسد که یک مسابقه ی تسلیحاتی بزرگ در جریان است و این بار دیگر نوبت کشتی های جنگی کاملاً رباتیک است.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: در سال های آغازین قرن بیستم، قدرتهای بزرگ برای ساخت یک کشتی جنگی بسیار مدرن با هم رقابت می کردند. امروزه نیز به نظر می رسد که یک مسابقه ی تسلیحاتی بزرگ در جریان است و این بار دیگر نوبت کشتی های جنگی کاملاً رباتیک است. کشتی رباتیک «دی ۳۰۰۰» (D۳۰۰۰ ) یک کشتی رباتیک پنهانکار و ۳۰ متری با سه بدنه موازی است که می توان ماه ها را بدون حضور انسان به عنوان اپراتور به ماموریت های خود ادامه دهد.
دی ۳۰۰۰؛ کشتی جنگی رباتیک جدید چین
این سیستم که به نظر می رسد برای صادرات ساخته شده، توسط کمپانی هوافضا و تکنولوژی چین طراحی شده که از سازندگان سلاح برای وزارت دفاع چین به شمار آمده و در زمینه ی ساخت موشک و دیگر تکنولوژی های هوافضا تخصص دارد. بر اساس ادعای این کمپانی، کشتی رباتیک دی 3000 می تواند به صورت مستقل یا به عنوان بخشی از یک نیروی عملیاتی بزرگ تر با فرماندهی انسانی وارد عمل شود.
این اولین باری نیست که چین یک کشتی جنگی سه بدنه ای را برای صادرات به نمایش می گذارد و اوایل سال میلادی کنونی نیز یک کشتی سه بدنه ای 2.400 تنی ساخت کمپانی کشتی سازی چین در نمایشگاه تسلیحات نظامی امارات متحده عربی به نمایش درآمده بود. بر اساس مدلی که از دی 3000 ساخته شده می بینیم که این کشتی جنگی دارای یک بدنه سه قسمتی بوده و از سلاح هایی مانند توپ های خودکار و موشک های ضد کشتی سود می برد.
دی ۳۰۰۰؛ کشتی جنگی رباتیک جدید چین
همچنین این کشتی می تواند تعدادی وسیله ی زیرآبی بدون سرنشین، اژدر و یا مین را در خود جای داده و به صورت خودکار از آن ها استفاده نماید. بر اساس تصاویری که از این کشتی رباتیک منتشر شده، دی ۳۰۰۰ شکل ظاهری فوق العاده پنهانکاری داشته و توان جابجایی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن بار را نیز دارد. اگر چه در مدل ساخته شده از روی نسخه اصلی سه توپ گاتلینگ مدل ۷۳۰ (یکی در عقب کشتی و دو دستگاه در جلو) دیده می شوند اما واقعیت مفهومی این کشتی رباتیک نشان می دهد که نباید تسلیحات جنگی آن را زیاد مناسب ببینیم. وزن سه توپ گاتلینگ نوع ۷۳۰ وزن این کشتی را بسیار سنگین کرده است و محفظه موشک های ضد کشتی نیز به خوبی در بدنه کشتی جای نگرفته است. در واقع این کشتی با لانچرهای موشک های ضد کشتی که در ساختار آن جاسازی می شوند مجهزتر از قبل شده و محفظه هایی برای پرتاب موشک نیز بالاتر از سطح آب قرار خواهند گرفت.
دی ۳۰۰۰؛ کشتی جنگی رباتیک جدید چین
این محفظه ها برای پرتاب اژدر، مین گذاری و یا قرار گرفتن وسایل زیرآبی بدون سرنشین مناسب خواهد بود. استفاده از کشتی های بدون سرنشین به عنوان یک کشتی مادر برای سیستم های بدون سرنشین در دستگاه های تدافعی و همچنین غیرنظامی نیز مرسوم شده است. در مورد این کشتی، دستگاه های بدون سرنشین سطحی می توانند شبکه سنسوری دی 3000 را توسعه داده و در زیر آب پنهان شده تا زیردریایی ها و کشتی های دشمن را شناسایی نموده و اطلاعات را به مرکز فرماندهی کشتی منتقل کنند و از طرف دیگر گزینه های تدافعی خود را با کشتی ها و هواپیماهای خودی در میان بگذارد.
چین از قبل نیز تجهیزات سطحی بدون سرنشین متعددی را برای صادر کردن مودرد آزمایش قرار داده است. قایق تندرو رهگیری کننده یک قایق سه بدنه ای 13 متری است که سرعت آن به 148 کیلومتر در ساعت (80 گره دریایی) رسیده و امکان مسلح کردن آن با تیربارهای سنگین و موشک های ضد تانک هدایت شونده وجود داشته و می توان دسته ای از آن ها را به صورت اتوماتیک و بدون سرنشین برای انجام عملیات گسیل داشت.
دی ۳۰۰۰؛ کشتی جنگی رباتیک جدید چین
با این وجود، نزدیک ترین هماورد جهانی دی ۳۰۰۰، شکارچی دریا (Sea Hunter) نام دارد که بر اساس پروژه های ضد زیردریایی ساخته شده است. این کشتی ۴۰ متر طول و ۱۴۵ تن وزن داشته و سرعت آن به ۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۷ گره دریایی) خواهد رسید و در واقع به عنوان یک نمونه اولیه برای کشتی های بدون سرنشین آینده در نطر گرفته شده است. این کشتی و مدل های بعدی آن وظیفه ی تعقیب کردن زیردریایی های دشمن و کشف مین های دریایی را بر عهده خواهند داشت در حالی که کاربرد اصلی دی ۳۰۰۰ خاصیت ضد کشتی بودن آن است. البته هیچ چیز نمی تواند چین را از ساخت کشتی های رباتیک تهاجمی خود باز دارد تا ضعف های دریایی تاریخی خود را جبران نماید.
بر این اساس می توان گفت که علیرغم به نمایش درآمدن این ساخته های نظامی مدرن باید انتظار داشت که شرکت های وابسته به ارتش بزرگ چین تولیدات بسیار بهتر و یپشرفته تری دارند که اطلاعات آن ها به این راحتی به رسانه ها درز نخواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج