۶۴۱۱۰۲
۷ نظر
۵۰۰۱
۷ نظر
۵۰۰۱
پ

کراوات، دایره و تنبک؛ ديديد نمرديم؟

یكی از نكات ویژه پوشش زنده مراسم قرعه‌كشی جام‌جهانی در تلویزیون ایران، پخش تصاویر متعدد از مردان آشنایی بود كه كراوات بسته بودند؛ از لوییس فیگو كه مهمان حضوری نود بود و در سراسر طول برنامه با همین شمایل مقابل دیدگان مردم نشست تا كارلوس كی‌روش و البته علی دایی و مهدی مهدوی‌كیا كه آنها هم با كراوات در قاب خبرنگاران اعزامی سیما به روسیه جا گرفتند و با این رسانه گفت‌وگو كردند.

روزنامه گل: یكی از نكات ویژه پوشش زنده مراسم قرعه‌كشی جام‌جهانی در تلویزیون ایران، پخش تصاویر متعدد از مردان آشنایی بود كه كراوات بسته بودند؛ از لوییس فیگو كه مهمان حضوری نود بود و در سراسر طول برنامه با همین شمایل مقابل دیدگان مردم نشست تا كارلوس كی‌روش و البته علی دایی و مهدی مهدوی‌كیا كه آنها هم با كراوات در قاب خبرنگاران اعزامی سیما به روسیه جا گرفتند و با این رسانه گفت‌وگو كردند. مساله سانسور كراوات در سیما از آن دست داستان‌های عجیب‌وغریب همه این سالیان بوده؛ تا جایی كه به دفعات شنیده‌ایم حتی به سرشناس‌ترین مهمانان تلویزیون ایران توصیه شده قبل از فیلمبرداری یا حضور در برنامه زنده كراوات‌شان را باز كنند.

این از آن دست محدودیت‌هایی است كه واقعا هیچكس دلیل منطقی‌اش را نمی‌فهمد. جالب اینجاست كه در همه این سال‌ها موازی با این تحریم خودساخته، تلویزیون ایران مكررا تصاویر مردان خارجی را با كراوات در فیلم‌ها، سریال‌ها و بخش‌های خبری پخش كرده! درست مثل بالاتنه برهنه مردان كه انگار پخش آن در برنامه‌های مستند و نمایشی هیچ ایرادی ندارد، اما وقتی یك بازیكن فوتبال از فرط خوشحالی یك لحظه پیراهنش را در می‌آورد، آقایان در تلویزیون به ناشیانه‌ترین شكل ممكن اقدام به سانسور فوری تصویر او می‌كنند و عیش مخاطب را به هم می‌ریزند.

در مجموع ماجرای انعطاف تلویزیون در پخش تصویر مردان كراوات‌زده و البته مدارای این رسانه با پوشش مجری روس مراسم قرعه‌كشی می‌تواند نشانه مثبتی از یك تغییر تفكر در این دستگاه باشد. به ویژه كه چیزی حدود یك هفته پیش هم طی یك اتفاق نادر تصویر آلات موسیقی از یك برنامه مفرح در شبكه «شما» روی آنتن رفته است. شاید ما در صداوسیما صدها «نباید» بحث‌برانگیز داشته باشیم كه لازم است بساط‌شان به تدریج جمع شود، اما خط قرمزهای فكاهی مثل كراوات و ساز و دهل كه هرگز هم مبنای فلسفی و منطقی‌شان روشن نبوده، واقعا روی اعصاب هستند.

از صمیم قلب امیدواریم این اتفاق‌ها تصادفی و مقطعی نباشد و فراگیرترین رسانه رسمی كشور باز با چهارتا توپ و تشر جماعت همیشه دلواپس سر جای اولش برنگردد. به نظر می‌رسد تلویزیون برای فرار از افول و ادامه بقا باید خیلی بیش از اینها خودش را به زندگی روزمره مردم نزدیك كند و از آن برج عاج خودساخته پایین بیاید. در روزگاری كه بیش از ۴۰میلیون ایرانی كاربر تلگرام هستند، ضریب نفوذ ماهواره در بسیاری از استان‌ها چیزی حدود ۷۵درصد برآورد می‌شود و البته هزاران هنرجوی موسیقی در سراسر كشور مشغول فعالیت هستند، كسی معطل این نیست كه تصویر كراوات و ساز را از تلویزیون ببیند و به اصطلاح چشم و گوشش باز شود!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      200 سال از بقیه کشورا عقبیم

    • بدون نام

      تا این طرز تفکرات هست هیچی توی صداوسیما عوض نمیشه.کراوات یه تیکه پارچه س فقط

    • بدون نام

      انسانم ارزوست

    • hadi

      فقط میخاستم بگم چ عجب شما ازین صحبتام کردین ... دمتون گرم

      پاسخ ها

      • مصطفی

        بابا کراوات که چیز بدی نیست اصلا یجور حجابه برای مردها چونکه دیگه نمیتونن دکمه پیراهنشون رو باز بزارن

    • مهدی

      شماها همه دشمن اسلام هستید که این مطالبو چاپ میکنید

    • بدون نام

      کی تلویزیون نگاه میکنه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج