جاباما
۶۴۱۶۸۱
۵ نظر
۵۵۹۳
۵ نظر
۵۵۹۳
پ

حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی

ما در دوره انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم که با پیشرفت‌های رباتیک و تکنولوژی ماشین‌های خودران، لوازم خانگی هوشمند و بسیاری چیزهای دیگر شناخته می‌شود.

برترین‌ها - ترجمه از الهام مظفری: ما در دوره انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم که با پیشرفت‌های رباتیک و تکنولوژی ماشین‌های خودران، لوازم خانگی هوشمند و بسیاری چیزهای دیگر شناخته می‌شود. در خط مقدم همه این‌ها هوش مصنوعی قرار دارد که توسعه سیستم‌های کامپیوتری خودکار است که می‌توانند از نظر هوش با انسان‌ها برابری کنند یا حتی از آن ها پیشی بگیرند. هوش مصنوعی آنقدر بزرگ است که تکنولوژی‌های آینده به آن وابسته خواهند بود. اما در اینجا با حقایق ترسناکی درباره هوش مصنوعی آشنا می‌شوید.

اتومبیل خودران ممکن است برای کشتن شما برنامه ریزی شود

فرض کنید در حال رانندگی درجاده هستید که ناگهان گروهی کودک در مقابل ماشینتان سبز می‌شوند. ترمز می‌گیرید، ولی کار نمی‌کند. حالا دو گزینه دارید: اول اینکه از روی بچه‌ها رد شوید و جان خودتان را نجات دهید. دوم اینکه به طرف دیوار یا موانع منحرف شوید و جان بچه‌ها را نجات دهید، اما خودتان را بکشید. کدام را انتخاب می‌کنید؟
بیشتر مردم فکر می‌کنند که به سمت موانع منحرف می‌شوند و خودشان را می‌کشند. حالا تصور کنید که ماشین شما خودران است و شما مسافر هستید. آیا هنوز هم می‌خواهید که به دیوار بخورد و شما را بکشد؟ بیشتر کسانی که موافق بودند به سمت دیوار منحرف شوند و خودشان را بکشند حاضر نیستند که ماشین خودران هم این کار را بکند و آن‌ها را بکشد. در واقع، آن‌ها حتی چنین ماشینی نمی‌خرند اگر بدانند که عمدا آن‌ها را در خطر مرگ قرار می‌دهد.
این سوال دیگری در ما برمی انگیزد: ماشین‌ها چه کار خواهند کرد؟ ماشین‌ها کاری می‌کنند که برای آن برنامه ریزی شده اند. اما سازندگان خودرو در این باره حرفی نمی‌زنند. بیشتر آن‌ها مثل اپل، فورد و مرسدس بنز با زیرکی از پاسخ دادن به چنین سوال هایی طفره می‌روند. مدیر اجرایی Daimler AG، شرکت مادر مرسدس بنز یک بار اظهار کرد که خودروهای خودران جان مسافر را به هر قیمتی حفظ می‌کنند. با این حال مرسدس بنز این را رد کرد و گفت: خودروهای آن‌ها طوری ساخته می‌شوند که چنین معضلی هرگز پیش نیاید. این حرف ابهام دارد، چون همه ما می‌دانیم که چنین شرایطی اتفاق خواهند افتاد.

در مقابل گوگل ادعا می‌کند ماشین‌های خودرانش از برخورد با اشیا و افراد متحرک حفاظت نشده در جاده اجتناب می‌کند. این یعنی ماشین به سمت موانع منحرف شده و راننده را می‌کشد. گوگل توضیح می‌دهد که در چنین مواقعی، اتومبیل‌های خودران به اشیای کوچکتر برخورد خواهند کرد. در واقع آن‌ها همیشه به سمت اشیای کوچکتر منحرف می‌شوند. گوگل در حال حاضر حق اختراع تکنولوژی نزدیک شدن خودروهای خودران به ماشین‌های کوچکتر و دور شدن از ماشین‌های بزرگتر در جاده را دارد.

حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی
ربات‌ها می‌توانند درست مثل انسان‌ها تقاضای حقوق کنند

با روند فعلی هوش مصنوعی ممکن است ربات‌ها به مرحله‌ای برسند که مثل انسان‌ها حقوق خود را تقاضا کنند. یعنی به جایی برسند که درخواست مسکن، مراقبت‌های سلامتی، حق رای، خدمت در ارتش و حقوق شهروندی داشته باشند. در عوض دولت آن‌ها را ملزم به پرداخت مالیات کند. این تحقیق در سال ۲۰۰۶ در بی بی سی گزارش شد، زمانی که هوش مصنوعی هنوز پیشرفت زیادی نکرده بود و پیشرفت‌های تکنولوژیکی ۵۰ سال آینده را پیش بینی می‌کرد. آیا واقعا ماشین‌ها تا ۴ سال دیگر حقوق شهروندیشان را از ما می‌خواهند؟ تنها زمان این را نشان خواهد داد.

حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی
ربات‌های قاتل اتوماتیک درحال استفاده هستند

وقتی از ربات‌های قاتل اتوماتیک حرف می‌زنیم منظورمان ربات هایی است که می‌توانند بدون دخالت انسان‌ها قتل کنند. هواپیماهای بدون سرنشین در این به حساب نمی‌آیند، چون توسط انسان‌ها کنترل می‌شوند. یکی از ربات‌های قاتل اتوماتیک که درباره آن صحبت می‌کنیم «SGR-A۱» است، یک ربات نگهبان مسلح که توسط سامسونگ تکوین و دانشگاه کره توسعه داده شده است. این ربات شبیه یک دوربین نظارتی بزرگ است که اسلحه قدرتمندی دارد که می‌تواند به طور خودکار هدف گرفته و بکشد.
این ربات در حال حاضر توسط کره جنوبی و رژیم اشغالگر قدس استفاده می‌شود. کره جنوبی از این ربات‌ها در نوار مرزی خود با کره شمالی استفاده می‌کند، اما آن‌ها را به جای حالت اتوماتیک، در حالت نیمه اتوماتیک قرار داده که خود ربات نمی‌تواند تصمیم بگیرد و بعد از شناسایی اهداف نیاز به تایید یک اپراتور انسانی دارد تا شکلیک کرده و کسی را بکشد.

حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی
ربات‌ها می‌توانند جبهه خود را عوض کنند

در سال ۲۰۱۱ ایران یک هواپیمای بدون سرنشین فوق سری ارتش آمریکا را دست نخورده به دام انداخت. یعنی آن را سرنگون نکرد. ایران می‌گوید که هواپیمای بدون سرنشین را بعد از دستکاری سیگنال‌های جی پی اس به طوری که هواپیما فکر کند وارد قلمروی خودی شده به دام انداخته است. برخی کارشناسان آمریکای ادعا می‌کنند که این درست نیست، اما هواپیما واقعا سرنگون نشده پس چه اتفاقی افتاده است؟
همه ما می‌دانیم که هواپیماهای بدون سرنشین و ربات‌ها، همه بر اساس کامپیوتر هستند و همه ما می‌دانیم که کامپیوتر‌ها را می‌توان هک کرد. ربات‌های جنگی هم تفاوتی ندارند. در واقع این احتمال وجود دارد که ارتش دشمن آن‌ها را هک کند و از آن‌ها در مقابل همان ارتشی استفاده کند که آن‌ها را وارد میدان کرده است. ربات‌های قاتل مستقل هنوز به طور گسترده استفاده نمی‌شوند بنابراین تا به حال هک شدن آن‌ها را ندیده ایم. اما تصور کنید ارتشی از ربات‌ها ناگهان در میدان جنگ تغییر جبهه دهند و به دشمن دوستانشان تبدیل شوند. یا تصور کنید کره شمالی ربات‌های نگهبان خودکار کره جنوبی را هک کند و با آن‌ها سربازان کره جنوبی را بکشد.

حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی
روسیه از ربات‌ها برای انتشار تبلیغات در توییتر استفاده می‌کند

ربات‌ها توییتر را در دست گرفته اند. تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه ایندیانا انجام شده نشان می‌دهد که ۱۵% (۴۸ میلیون) حساب کاربری در توییتر توسط ربات‌ها اداره می‌شود. توییتر اصرار دارد که این رقم حدود ۸.۵ درصد است. اما همه این ربات‌ها بد نیستند. برخی از آن‌ها واقعا مفید هستند. برای مثال ربات هایی وجود دارند که افراد را از بلایای طبیعی آگاه می‌کنند. اما ربات هایی هم هستند که برای تبلیغات استفاده می‌شوند که بیشتر ربات‌های روسی هستند.

تصور می‌شود روسیه از این ربات‌ها برای اختلاف انداختن میان رای دهندگان آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶ و تبلیغات به نفع دونالد ترامپ استفاده کرده است. هم چنین گزارش شده که روسیه از این ربات‌ها برای نفوذ میان رای دهندگان بریتانیا به نفع خروج از اتحادیه اروپا استفاده کرده است. بدتر از همه اینکه روسیه با استفاده از همین ربات‌ها برای ممنوعیت روزنامه نگارانی استفاده می‌کند که استفاده گسترده آن‌ها از این ربات‌ها برای تبلیغات را بیان می‌کنند.
وقتی روسیه مقاله‌ای درباره وجود این ربات‌ها را شناسایی کند، صفحه توییتر نویسنده را پیدا می‌کند و ربات هایش همه باهم نویسنده را دنبال می‌کند تا زمانی که توییتر شک کند این حساب توسط یک ربات اداره می‌شود و آن را ببندد. روسیه بازی ربات‌ها را بسیارتوسعه داده و این روز‌ها از حساب هایی استفاده می‌کند که هم توسط انسان‌ها و هم ربات‌ها اداره میشود. این کار شناسایی و بستن این حساب‌ها را برای توییتر دشوار می‌کند.
حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی
ماشین‌ها شغل‌های ما را خواهند گرفت
بی شک یک روز ماشین‌ها شغل هایمان را از ما می‌گیرند. اما نمی‌دانیم دقیقا کی و در چه مقیاسی این اتفاق می‌افتد. به گزارش شرکت PricewaterhouseCoopers ربات‌ها ۲۱ درصد مشاغل ژاپن، ۳۰ درصد مشاغل انگلستان، ۳۵ درصد مشاغل آلمان و ۳۸ درصد مشاغل آمریکا را تا سال ۲۰۳۰ تصرف خواهند کرد. در قرن بعد آن‌ها بیش از نیمی از مشاغل موجود انسان‌ها را خواهند گرفت.
بیشترین بخش، حمل و نقل و ذخیره سازی خواهد بود که ۵۶ درصد نیروی کار را ماشین آلات تشکیل خواهند داد. سپس بخش‌های تولید و خرده فروشی خواهند بود که ماشین آلات ۴۶ و ۴۴ درصد مشاغل موجود را خواهند گرفت. پیش بینی می‌شود که ماشین‌ها تا سال ۲۰۲۷ رانندگی کامیون‌ها و تا سال ۲۰۳۱ اداره کردن خرده فروشی‌ها را به عهده بگیرند. تا سال ۲۰۴۹ آن‌ها کتاب خواهند نوشت و تا سال ۲۰۵۳ عمل جراحی انجام خواهند داد. تنها مشاغل کمی از حمله ماشین‌ها در امان خواهند بود.
حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی
ربات‌ها فریب دادن را یاد گرفته اند
ربات‌ها یاد می‌گیرند که فریبکار باشند. محققان موسسه تکنولوژی جورجیا در آتلانتا الگوریتمی را توسعه داده اند که اجازه می‌دهد ربات‌ها تصمیم بگیرند انسان‌ها یا ربات‌های دیگر را فریب بدهند. در ربات هایی که تصمیم می‌گیرند مسیر فریب را طی کنند، محققان الگوریتمی را قرار داده اند که به ربات‌ها اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند که چطور آن‌ها را فریب دهند که احتمال کمی وجود داشته باشد که کسانی که فریب خورده اند متوجه شوند.
در این آزمایش به ربات چند منبع داده می‌سود. ربات مکررا منابع را چک می‌کند، اما وقتی حضور ربات دیگری را در منطقه تشخیص دهد شروع به مشاهده مکان‌های نادرست می‌کند. این آزمایش توسط دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا حمایت شد و احتمالا می‌تواند کاربردهای نظامی داشته باشد. ربات هایی که از تجهیزات نظامی نگهبانی می‌کنند اگر متوجه شوند که نیروهای دشمن آن‌ها را مشاهده می‌کنند می‌توانند مسیر گشت زنی خود را تغییر دهند.
حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی
بازار هوش مصنوعی انحصاری است

بازار هوش مصنوعی انحصاری است. شرکت‌های بزرگتر استارتاپ‌های کوچکتر هوش مصنوعی را می‌خرند. با روند فعلی، هوش مصنوعی در دست تعداد محدودی شرکت خواهد بود. گزارش‌های اکتبر ۲۰۱۶ نشان دادند که شرکت هایی مثل اپل، فیسبوک، اینتل، توییتر، سامسونگ و گوگل طی ۵ سال ۱۴۰ کسب و کار هوش مصنوعی را خریدند. در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی ۳۴ استارتاپ هوش مصنوعی را خریدند. بدتر از همه اینکه؛ آن‌ها با پرداخت مبالغ زیاد بهترین دانشمندان در زمینه هوش مصنوعی را استخدام می‌کنند. اگر این روند کنترل نشود می‌توانید حدس بزنید که به کجا خواهیم رفت.

حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در هوش و استدلال از انسان‌ها پیشی می‌گیرد

هوش مصنوعی در دو گروه دسته بندی می‌شود: هوش مصنوعی قوی و هوش مصنوعی ضعیف. هوش مصنوعی که امروز پیرامون ما وجود دارد در دسته هوش مصنوعی ضعیف قرار می‌گیرد که شامل هوش مصنوعی پیشرفته مانند دستیاران هوشمند و کامپیوترهایی می‌شود که از سال ۱۹۸۷ استادان بزرگ شطرنج را شکست می‌دهند. تفاوت بین هوش مصنوعی ضعیف و قوی در توانایی درک و رفتار کردن مثل مغز انسان است.

هوش مصنوعی ضعیف آنچه که برنامه ریزی شده را انجام می‌دهد، صرف نظر از اینکه این کار برای ما چقدر پیچیده به نظر برسد. هوش مصنوعی قوی دارای توانایی استدلال و هوشیاری انسانی است. هوش مصنوعی قوی به برنامه نویسی اش محدود نمی‌شود و می‌تواند بدون دخالت انسان تصمیم بگیرد چه کار بکند و چه کار نکند. هوش مصنوعی قوی در حال حاضر وجود ندارد، اما دانشمندان پیش بینی می‌کنند که حدود ۱۰ سال دیگر وجود خواهد داشت.
حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند ما را نابود کند

ترس هایی وجود دارد مبنی بر این که ممکن است جهان توسط هوش مصنوعی به پایان برسد. این هشدارها را چند دانشمند تصادفی یا نظریه پرداز مطرح نکرده اند، بلکه متخصصان برجسته‌ای مثل استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و بیل گیتس آن را پیش بینی کرده اند. بیل گیتس فکر می‌کند هوش مصنوعی بیشتر از آن که تحت کنترل ما بماند هوشمند خواهد شد. استیون هاوکینگ نیز نظر مشابهی دارد. او فکر نمی‌کند که هوش مصنوعی یک شبه از کنترل ما خارج شود بلکه او معتقد است ماشین‌ها آنقدر در آنچه انجام می‌دهند خبره می‌شوند که ما را نابود خواهند کرد.
درگیری ما با هوش مصنوعی زمانی شروع می‌شود که اهداف آن‌ها دیگر هم راستا با اهداف ما نیست. ایلان ماسک تولید انبوه هوش مصنوعی را با احضار شیطان مقایسه کرده است. او معتقد است که هوش مصنوعی بزرگترین تهدید برای بشر است. او برای پیشگیری از آخرالزمان به دست هوش مصنوعی پیشنهاد می‌کند که دولت‌ها شروع به تنظیم مقرراتی برای توسعه هوش مصنوعی کند قبل از اینکه شرکت‌ها برای سود بیشتر دست به کارهای احمقانه‌ای بزنند.

حقایق ترسناک درباره هوش مصنوعی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نسرین

      به نظرم ورود بیش از حد ربات ها به زندگی روزانه مردم خودش ترسناکه. مخصوصا وقتی فیلم سینمایی ربات ها رو که محصول آمریکا هم بود دیدم برام غیر قابل تصور بود که مردم تو خونه هاشون هم از ربات استفاده کنند.
      باید استفاده از ربات ها کنترل بشه در بعضی جاها حضور ربات ها ضروریه اما اگه به جایی برسه که از نظر شغلی به مردم آسیب بزنه باید جلوشو گرفت.

    • بدون نام

      خوب چه کاریه؟ ربات نسازند . مگه کسی مجبورشون کرده ؟؟
      ماشین خودران نسازند . ربات فریبکار نسازند . مگر مریض اند که دستی دستی خودشان را در معرض خطر رباتها قرار میدهند؟؟؟

    • بدون نام

      اینهمه آدم بیکار هست که نیاز به حقوق دارن چه مرضیه یه ربات بیاری که نیاز به هزارجور هزینه تعمیرم داشته باشه

    • محمد

      اصلا نباید تا این حد علم رباتیک رو گسترده کرد ک ب زندگی انسان ها لطمه بزنه و این کار از ابتدا صرفا جهت بهینه کردن زندگی انسان ها بوده ن ضرر زدن ب زندگی انسان ها...

    • mo

      بجایی که میرن هوش مصنوهی میسازن برن هوش خودشونو تقویت کنن که نگن تا چند سال آینده هوش رباتها از بشریت بهتر میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج