جاباما
۶۴۲۵۳۴
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

استفاده از نانو ذرات برای کنترل سیستم ایمنی

آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد نانوذراتی از جنس پلاستیک، می‌توانند سلول‌های ایمنی ایجاد کننده التهاب در زخم را کاهش دهند. با این کار اثر منفی سیستم ایمنی روی درمان زخم به حداقل می‌رسد.

ایسنا: یافته‌های اخیر محققان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که می‌توان از نانوذرات برای مقابله با سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. نانوذرات قادراند سلول‌های ایمنی بدن که موجب التهاب در بخش زخمی می‌شوند را کنترل کنند.

التهاب همانند یک شمشیر دو لبه است، هم می‌تواند موجب التیام زخم شده و هم درصورت واکنش بیش‌از حد مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌کند.

برای مثال، ایجاد زخم در ریه موجب کنار رفتن لایه سیال محافظ در آن می‌شود. نتایج آزمایش‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که نانوذراتی از جنس پلاستیک می‌تواند سلول‌های ایمنی بدن را که به نروفیل شهرت دارند، مشغول نگه داشته تا التهاب ایجاد نکنند.

اومولولا انیولا آدفسو، استاد دانشگاه میشیگان، می‌گوید: «نروفیل‌ها اولین سد دفاعی بدن محسوب می‌شوند و در حد لازم و منطقی ایجاد التهاب می‌کنند. این سلول‌ها تحت تأثیر سلول‌های سفید خون قرار می‌گیرند و ما به این نتیجه رسیدیم که باید توجه بیشتری به آن‌ها کنیم.»

این گروه تحقیقاتی اقدام به ساخت نانوذراتی از جنس پلاستیک کردند و آن را در محل زخم قرار دادند. مشاهدات آن‌ها نشان داد که سلول‌های نروفیل ناپدید شدند که این نتیجه برایشان بسیار عجیب بود. بررسی بیشتر نشان داد که برهم کنشی میان سلول‌ها و ذرات ایجاد می‌شود و بعد از آن، نروفیل‌ها در ذرات پلاستیک به‌دام می‌افتند.

در واقع سلول‌های نروفیل در حین حرکت به سوی محل زخم برای ایجاد التهاب، به نانوذرات پلاستیک برمی‌خورند و تغییر مسیر می‌دهند و به جای سفر به محل زخم و ایجاد التهاب در آن، به جنگ با نانوذرات پلاستیکی می‌روند تا آن را از بدن دور کنند.

برای بررسی اثربخشی این روش، محققان آن را روی موش‌های زنده آزمایش کردند. نتایج نشان داد که بعد از تزریق نانوذرات به بدن موش، تعداد سلول‌های نروفیل در زخم به نصف و کمتر می‌رسد.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این گروه در حال کار روی این نانوذرات هستند تا از آن‌ها برای رهاسازی دارو استفاده کنند. آن‌ها دریافتند که پوشش‌دهی این نانوذرات می‌تواند عملکرد آن‌ها را بهبود دهد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Neutrophil-Particle Interactions in Blood Circulation Drive Particle Clearance and Alter Neutrophil Responses in Acute Inflammation, در نشریه ACS Nano منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج