۶۴۲۹۷۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

کالبد شکافی دردهای تهران

مهدی حجت - معاون شهردار تهران در روزنامه شرق نوشت: نظارت مستمر و اعمال ضوابط به‌منظور بهبود سیما و منظر شهری. در این راه پرمخاطره چشم امید به عنایت حق‌تعالی و همراهی همه ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که در مدیریت شهرسازی و معماری شهر دخیل هستند و مشارکت مردم عزیزمان داریم که با امید به روزهای خوب آینده و بانشاط در مسیر شکوفایی شهر، ما را یاری خواهند کرد.

مهدی حجت - معاون شهردار تهران در روزنامه شرق نوشت: نظارت مستمر و اعمال ضوابط به‌منظور بهبود سیما و منظر شهری. در این راه پرمخاطره چشم امید به عنایت حق‌تعالی و همراهی همه ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که در مدیریت شهرسازی و معماری شهر دخیل هستند و مشارکت مردم عزیزمان داریم که با امید به روزهای خوب آینده و بانشاط در مسیر شکوفایی شهر، ما را یاری خواهند کرد.

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید/ تا مگر پیش نهد لطف شما گامی چند (حافظ)

شهر در معنای جامع به‌عنوان ظرفی که مظروف آن انسان است؛ نماینده هویت، تمدن و تفکر ساکنان آن و در حقیقت تجلی رویکردهای طبیعی و ماوراءالطبیعی انسان‌های ساکن آن است که باید در چارچوب کالبد و فضا بتواند با تسکین آلام آنها فرصتی و دعوتی از ایشان به سمت‌وسوی فلسفه وجودی آنان که همانا تفکر و تعقل است، داشته باشد و این ممکن نخواهد بود مگر آنکه برای شهر با شناخت کامل مظروف آنها در ابعاد مختلف، طراحی و برنامه‌ریزی شود.
اما «تهران» شهری است که باید کالبدشکافی شده تا مشخص شود درد کنونی آن چیست؟ چراکه در ادوار مختلف به‌دلیل رویکردهای ناروا و غیردقیق به‌لحاظ شهرسازی و معماری به‌جای آنکه هر روز شکل بهتری بگیرد و از خمیرمایه بکر اولیه که طبیعت ناب و کوهپایه‌های زیبا و آب‌وهوای معتدل بوده، به شهری قابل برای ساکنان آن تبدیل شود، در مقاطع مختلف، به‌دلیل نداشتن برنامه و رویکردهای منسجم، دائما در معرض آزمون و خطا بوده و در برخی برهه‌ها نیز با نامهربانی به سمت دورشدن از رسالت‌های خود رهنمون شده است. بهتر است شرح این قصه بگذاریم تا وقت دیگر.
بالاخره این شهر صاحب سند شد و باوجود عدم تأمین و توانمند‌سازی سند و مجریان سند، باز هم نکته مهم آن است که از مدیریت با سندهای مقطعی و بخش‌نامه‌ای خارج شد و این گامی بلند بود، اما این سند در پیوست، تدقیق، پایش و پالایش دچار نقصان بوده و باید طبق الزامات آن، همه با هم دست‌به‌دست می‌دادیم و طبق وظایف و تکالیف مشخص‌شده آن را تکمیل می‌کردیم، به نحوی که رسالت هر پلاک در شهر به لحاظ کاربرد و ظرفیت کاربردی آن مشخص می‌شد.
صراحتا باید گفت امروز از این مأموریت‌ها عقب مانده‌ایم و لازم است در یک حرکت هماهنگ و همراه با ایجاد بستر امید در شهر و تقویت روحیه زندگی و آگاهی‌دادن و توانمندسازی مردمان شهر به لحاظ تفکر، خردورزی و ایجاد اعتماد، با شفاف‌سازی سیستم شهر و مدیریت شهری مشارکت ایشان را در هدایت و حمایت و حفاظت شهر و ریل‌گذاری آن به سمت رسالت اصلی آن براساس چشم‌اندازها به ارمغان بیاوریم. بنابراین به دنبال تغییر گفتمان رایج و تأکید بر حکومت قانون در قالب بخشنامه‌های مهم و بسترسازی «حق بر شهر» برای شهروندان در قالب شفافیت سیستم‌مدار، هوشمند و تسهیلگر و توجه ویژه به مردم و تکریم ایشان به‌عنوان صاحبان اصلی شهر و توجه به بدنه مدیریت شهری و تولید فرصت برای آن با مشارکت‌دادن جوانان و بانوان محترم در سطوح مدیریتی و تلاش مجدانه در اصلاح رویه‌های سلیقه‌ای برای شنیدن صدای واحد از تمام مناطق و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای خواهیم بود.
برهمین‌اساس با سند برنامه شهردار محترم تهران، جناب آقای دکتر نجفی، در تلاش خواهیم بود که در قالب و اولویت برنامه ایشان (نظارت و اجرای طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، نظارت و کنترل ساخت‌وساز، نظارت بر تثبیت کاربری‌ها، نظارت بر فروش تراکم مازاد، مدیریت و ساماندهی سیما و منظر شهری، مدیریت بافت‌های تاریخی، پهنه‌های طبیعی و واجد ارزش، نظارت بر ساخت‌وساز در حریم شهر تهران) به بهبود منظر و انسجام فضایی و کالبدی شهر تهران قرین شویم.
در این مسیر با راهبردهای تغییر نگرش سودا‌گری به شهر و معماری و حفاظت از بافت تاریخی و طبیعی با رویکرد حفظ و بازسازی و تقویت نظارت بر اجرای طرح تفصیلی شهر تهران، تدوین اصول و معیارهای کاربردی شهر و معماری هویت‌مند، براساس بنیان‌های فطری شهر و معماری ایرانی-اسلامی و توجه ویژه به بازآفرینی شهر پایدار و نوسازی بافت فرسوده قدم در راه گذاشتیم و در چارچوب راهبردهای ذیل اقدام خواهیم کرد:
- احیای نهاد دائمی مطالعات طرح جامع شهر تهران
- تهیه و اجرای تمامی طرح‌های موضوعی و موضعی ذیل طرح جامع شهر تهران
- به‌روزرسانی طرح تفصیلی شهر تهران
- نظارت دقیق بر اجرای طرح تفصیلی مناطق
- تدوین طرح جامع گردشگری، توسعه گردشگری تاریخی تهران
- همکاری با سازمان‌های دولتی و تدوین و اصلاح قوانین و مقررات بازسازی بافت‌های تاریخی
تهران و مشوق‌های قانونی برای جذب حداکثری مشارکت مردمی
- فراهم‌کردن زمینه‌های مناسب برای ایجاد چرخه اقتصادی در بافت‌های تاریخی شهر
- ایجاد محدودیت در تخریب و نوسازی بناهای قابل استفاده
- آسیب‌شناسی مصوبات، کمیسیون ماده پنج و ماده صد با هدف جلوگیری از شهرفروشی

- زمینه‌سازی نابسامانی کالبدی، زیست‌محیطی و ایمنی شهر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج