۶۴۴۲
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

مردان هم سرطان سینه می گیرند؟

بالا رفتن سن عامل بسيار مهمي در ايجاد سرطان سينه در مردان است. البته نوع توده سرطاني در آن‌ها به‌دليل نوع بافت سينه، متفاوت است. اگر نگران سلامت شوهرتان هستید، این مطلب را بخوانید

مردان هم سرطان سینه می گیرند؟


مردان هم سرطان سینه می گیرند؟

مردان هم ممكن است دچار سرطان سينه شوند. البته نوع توده سرطاني در آن‌ها به‌دليل نوع بافت سينه مردان، متفاوت است و احتمال خطر ايجاد آن هم به‌مراتب كمتر از خانم‌هاست، با اين حال بهتر است مردان هم عوامل خطر ايجاد سرطان سينه و راه‌هاي پيشگيري از آن را بدانند. به‌طور كلي ساز و كار اصلي ايجاد سرطان سينه در مردان، كم شدن سطح هورمون‌هاي مردانه، يا افزايش ميزان هورمون‌هاي زنانه است.


سن خطرناک مردان

بالا رفتن سن عامل بسيار مهمي در ايجاد سرطان سينه در مردان است. مطابق بررسي‌ها، ميانگين سن مرداني كه سرطان سينه براي آن‌ها تشخيص داده شده، حدود 68 سال است.


اگر در خانواده تان سابقه دارد...

اين عامل براي مردان هم مثل زنان مطرح است. از هر ۵ مرد مبتلا به سرطان سينه، يك نفر فاميل زن يا مرد داشته كه به اين بيماري مبتلا بوده است.


مردان هم سرطان سینه می گیرند؟

جهش‌هاي ژنتيك

جهش در ژن موسوم به BRCA۲، يك زمينه مهم ژنتيك براي ابتلا به سرطان سينه را در زنان مي‌سازد. بررسي‌ها نشان داده كه از هر ۱۰ مرد مبتلا به سرطان سينه، يك نفر اين جهش ژنتيك را داشته است. نكته مهم اين‌كه سن ابتلا به بيماري در افراد با زمينه ژنتيك مثبت، پايين‌تر از ساير افراد جامعه، يعني زير ۶۰ سال است.


  • بزرگي اندازه سينه در مردان به معناي افزايش خطر ابتلاي آنان به سرطان سينه نيست؛ گرچه همان طور كه اشاره شد، در مردان مبتلا به سندرم كلاين فلتر كه بزرگي سينه‌ها وجود دارد، احتمال ابتلا به سرطان سينه هم بيشتر هست.


اختلالات در بيضه‌ها را جدی بگیرید

برخي اختلالات مثل بيضه نزول‌نكرده يا ابتلاي آن‌ها به اوريون در دوران كودكي، ممكن است خطر ابتلا به سرطان سينه را در مردان بالا ببرد. تحقيقات براي تاييد اين عامل ادامه دارد.


سندرم كلاين‌فلتر چیست؟

اين سندرم مادرزادي نادر، از هر هزار مرد، در يكي رخ مي‌دهد. به‌طور معمول هر مردي يك كروموزوم جنسي مردانه و يك كروموزوم جنسي زنانه دارد. در اين افراد ۲ كروموزوم زنانه به همراه يك كروموزوم مردانه وجود دارد. اين افراد بيضه‌هاي كوچك‌تر داشته و سطح هورمون‌هاي مردانه پايين‌تر و هورمون‌هاي زنانه بالاتر دارند و به همين دليل قدرت اسپرم‌سازي ندارند و در عوض اندازه سينه‌هاي آن‌ها قدري از مردان ديگر بزرگ‌تر است. به دلايل نامعلومي خطر ايجاد سرطان سينه در اين افراد، حدود يك درصد بالاتر از بقيه مردان است.


کار چه تاثیری دارد؟

زندگي و كار در محيط‌هاي بسيار گرم، از آن‌جا كه مي‌تواند روي بيضه‌ها تاثير منفي بگذارد، سطح هورمون‌هاي مردانه را كم مي‌كند و از همين طريق ممكن است سبب افزايش احتمال ابتلا به سرطان سينه در مردان نيز شود. همچنين برخي مطالعات از احتمال دخالت بخار گازوئيل در سرطان سينه در مردان خبر مي‌دهند.


مشکلات کبدی

كبد نقش بسيار مهمي را در سوخت و ساز هورمون‌هاي جنسي ايفا مي‌كند؛. بنابراين مردان مبتلا به بيماري پيشرفته كبدي، ميزان هورمون جنسي مردانه كمتر و هورمون جنسي زنانه بالاتري دارند كه اين امر مي‌تواند زمينه را براي ابتلا به سرطان سينه در مردان فراهم كند.


تاثیرات مصرف استروژن

گاهي در مردان مبتلا به سرطان پروستات، از استروژن براي كوچك كردن اندازه تومور استفاده مي‌شود كه اين درمان ممكن است احتمال ابتلا به سرطان سينه را در اين مردان اندكي افزايش دهد. البته اين ميزان افزايش، بسيار كم است و به فوايد آن مي‌ارزد.


مردان هم سرطان سینه می گیرند؟

اگر اضافه وزن دارید، نگران باشید

در مردان هنوز ميزان تاثير اين عامل مورد بحث است. مي‌دانيم كه سلول‌هاي چربي موجود در بافت چربي مردان چاق، مي‌توانند سبب تبديل هورمون‌هاي مردانه به زنانه شوند. بنابراين مي‌توان انتظار داشت كه مردان چاق، سطح هورمون زنانه بالاتري نسبت به ساير مردان داشته باشند. (برخي از آنان كم شدن رشد موهاي صورت و اختلال در بچه‌دار شدن را نيز به همين دليل تجربه مي‌كنند.)


با دارو پيشگيري کنید

داروهاي مختلفي كه در افراد بي‌علامت ولي با زمينه قوي براي ابتلا به سرطان سينه استفاده مي‌شود:
  • تاموكسيفن و رالوكسيفن: از آن‌جا كه هورمون جنسي زنانه، موسوم به استروژن، نقش بسيار مهمي در شكل‌گيري بيشتر سرطان‌هاي سينه دارد، داروهاي ضداستروژن هم به‌عنوان پيشگيري‌كننده از آن، مطرح و به كار گرفته شده‌اند. البته مصرف اين داروها به‌طور معمول و براي همه زنان انجام نمي‌شود و تنها در آن‌ها كه زمينه قوي ابتلا دارند، توصيه مي‌شود. عوارض اين داروها، يك دليل مهم براي اين توصيه است. عوارضي همچون افزايش خطر تشكيل لخته و ابتلا به سرطان تخمدان.
  • آرومانسين: اين داروي جديد هم در واقع يك ضداستروژن، يعني كم‌كننده اثر هورمون زنانه است و به تازگي به‌عنوان داروي پيشگيري‌كننده از سرطان سينه معرفي شده است؛ گرچه هنوز با تاييد نهايي آن براي اين منظور، فاصله داريم اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه استفاده از اين دارو مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان سينه را در زنان پرخطر بعد از سن يائسگي، تا ۶۵ درصد كاهش دهد كه عدد قابل ملاحظه‌اي است. نكته مثبت اين دارو اين است كه عوارض تاموكسيفن و رالوكسيفن، در آن ديده نشده است.
  • ضدفشار خون از نوع ACE-I: آن‌هايي كه فشار خون بالا دارند و از داروهاي موسوم به مثل كاپتوپريل استفاده مي‌كنند، از شنيدن اين خبر خوشحال خواهند شد كه تحقيقات جديد نشان داده است اين داروها ممكن است ريسك ايجاد بيماري را در افرادي كه سابقه فاميلي مثبت دارند، كاهش دهد. اين مطالعه جديد كه نتايج آن در آخرين شماره نشريه پژوهش و درمان سرطان سينه منتشر شده، ميزان تاثير اين داروها را در محافظت از بيماري در زنان پرخطر، حدود ۵۳ درصد اعلام كرده است كه عدد قابل توجهي است. محققان اميدوارند در پژوهش‌هاي بعدي بتوانند شواهد كافي براي مفيد بودن اين دارو در پيشگيري از سرطان سينه بيابند.
  • پروپرانولول: مطالعات زيادي روي تاثير اين دارو بر سرطان سينه انجام شده است؛ هم روي موش‌هاي آزمايشگاهي و هم روي انسان‌ها. نتيجه اين شده كه اين دارو كه از دسته بتابلوكرهاست، احتمالا با تاثير روي سلول‌هاي سرطاني‌شده، مي‌تواند سبب پسرفت بيماري شود. البته مطالعات بيشتري براي استفاده باليني از اين دارو مورد نياز است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زینب

      سلام خدا خیرتون بده من تحقیق داشتم اومدم تو سایتتون دست خالی بر نگشتم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج