۶۴۴۴۲۱
۱۴ نظر
۵۰۱۰
۱۴ نظر
۵۰۱۰
پ

چرا جهانگیری نباید برای سال ۱۴۰۰ استعفا بدهد؟

درحالی‌که شایعه استعفای اسحاق جهانگیری از دولت یازدهم خیلی زود مهر باطل خورد؛ اما این روزها اسحاق جهانگیری به یکی از دولتمردان موردتوجه مخالفان دولت تبدیل‌شده است که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری زیادی نیز روی تخریب وی صورت گرفته است.

رویداد ۲۴ نوشت: درحالی‌که شایعه استعفای اسحاق جهانگیری از دولت یازدهم خیلی زود مهر باطل خورد؛ اما این روزها اسحاق جهانگیری به یکی از دولتمردان موردتوجه مخالفان دولت تبدیل‌شده است که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری زیادی نیز روی تخریب وی صورت گرفته است.

در ماه‌های پایانی دولت یازدهم شایعه استعفای جهانگیری و ترک یکی از جلسات دولت توسط وی مطرح شد که خیلی زود تکذیب شد و درنهایت جهانگیری در طول دولت یازدهم معاون اول رئیس‌جمهور باقی ماند.

بااین‌وجود حضور جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان کاندیدا برگ جدیدی از زندگی این تکنوکرات باتجربه را رقم زد و وی را به‌عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی جریان اصلاحات برای دوران «پسا روحانی» مطرح کرد.

از سوی دیگر اصولگرایان که کارزار انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از شکست‌های خود را مرهون حضور تأثیرگذار جهانگیری در دفاع از روحانی تلقی می‌کنند پس از انتخابات ۹۶ سرمایه‌گذاری زیادی برای تخریب وجهه وی انجام دادند.

شایعه اختلاف در نهاد ریاست جمهوری و موازی کاری بین محمود واعظی و اسحاق جهانگیری یکی از مسائلی بوده که در روزهای اخیر بازتاب زیادی در فضای سیاسی کشور داشته است. جایی که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به این شایعات واکنش نشان داده و عنوان کرده که هیچ اختلافی با اسحاق جهانگیری ندارد؛ اما مسئله مهم‌تری که این روزها درباره جهانگیری مطرح‌شده استراتژی تعیین‌شده برخی اصلاح‌طلبان برای جهانگیری مبنی بر استعفا و فاصله‌گیری از دولت حسن روحانی و آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است.

این طرحی است که برخی از اصلاح‌طلبان در محافل خصوصی خود مطرح کرده‌اند و چاره محبوبیت بیشتر جهانگیری برای حضور در انتخابات آینده را فاصله‌گیری از دولت حسن روحانی ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد این طرح با سه چالش مهم مواجه خواهد بود.

نخست اینکه با استعفا و فاصله‌گیری جهانگیری از دولت حسن روحانی بین اصلاح‌طلبان و دولت دوازدهم به‌صورت صریح و آشکار فاصله ایجاد می‌شود و این شکاف در سال‌های پایانی دولت حسن روحانی عمیق‌تر شده و به یک چالش جدی برای اقناع افکار عمومی برای حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهد بود.

چالش دوم این است که با کناره‌گیری جهانگیری از دولت جریان اصلاحات مهم‌ترین کانال ارتباطی خود را با حسن روحانی از دست خواهد داد و ازاین‌پس ارتباط با حسن روحانی به‌سادگی گذشته نخواهد بود. این در حالی است که جهانگیری به دلیل روابط عمومی قابل‌توجهی که دارد در چهار سال گذشته علاوه بر اینکه در اتاق فکر دولت حضورداشته در اتاق فکر جریان اصلاحات نیز رفت‌وآمد می‌کرده است.

نکته مهم‌تر اینکه اسحاق جهانگیری یکی از افراد مورد اعتماد مقام معظم رهبری است و با توجه به جایگاه معاون اولی دولت که در اختیار دارد چهره تأثیرگذاری در ارتباط جریان اصلاحات با رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

درنتیجه استعفای جهانگیری نمی‌تواند به سود جریان اصلاحات باشد؛ و چالش سوم اینکه اگر جهانگیری از معاون اولی دولت استعفا بدهد جایگاه خود در رسانه‌های کشور و به‌خصوص رسانه ملی را از دست می‌دهد و برای تأثیرگذاری در فضای سیاسی کشور تنها می‌تواند به فضای مجازی امید داشته باشد.

درنتیجه طرح برخی از اصلاح‌طلبان که از زبان برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مطرح‌شده به نظر خام و بدون پشتوانه فکری می‌رسد. جهانگیری باید در دولت باقی بماند و با تمام توان به فعالیت خود ادامه بدهد و در کنار این مسئله خود را آماده کند که در صورت نیاز در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به کمک اصلاح‌طلبان بیاید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      8 سال اصولگراها کشور و گل و بلبل کردن 8سال هم جناب روحانی اونو گلستان کرد وای که 8 سال دیگه هم باشین دیگه چی میشه دنیا با حسرت خواهد نگریست_چنان ازش دفاع میکنن که انگار اگه اون نباشه دیگه چی میشه خوبه همشون دیگه به مردم شناسونده شدن

    • بدون نام

      چون 8سال نفر دوم قدرت اجرایی کشور بود هیچ خیری از مدیریت ایشان ندیدیم دیگه بیاد برای چه

      پاسخ ها

      • بی نام

        قطعا آنهایی که گفتن جهانگیری باید استعفا بده آنها با افکار مردم آشناتر هستن مردم ما راه نجات کشور را در توسعه سیاسی می دانند

    • آرش

      میخوام رئیس جمهور نشه مگه الان چیکار کرده واسه مردم که بخواد رئیس جمهور هم بشه

    • بدون نام

      ضربه گیر

    • بدون نام

      واقعآ اگه کسی کلآ رای بده به خودش خیانت کرده البته اگه تا ی سال دیگه از گرونی و گرسنگی نمرده

    • بدون نام

      این برو بینیش عمل کن با پول دولت

    • بینام

      جهانگیری. صفر درصد بلکه ده درجه زیر صفر درصد

    • ایرانی

      چون همه میدانند باکارهای که روحانی انجام داده کسی به جهانگیری ویا لاریجانی رای نمیدهند . خلاص.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرکس بیادبه فکرخودشه. ملت راهیچی حساب نمی کنه ملت برای چی وکی رای بده

    • دنیا

      دیگه توبه رای هیچ کدامشان به فکر مردم نیستن

    • تنها

      استعداد خوبی تو خالی بندی دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه رای دادن بجز خریت چیز دیگه ای نیست من توبه کردم رای بدم

    • بدون نام

      اخه هنوز نتونستن فقر راریشه کن کنن هنوز مردم نون خالی برای خوردن دارن تازه سهام عدالتم تکلیفش روشن نشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج