جاباما
۶۴۴۴۲۷
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

عربستان به سوی اصلاح می رود یا تزلزل؟

خبرآنلاین در یادداشتی آورده است:- زمانی که به قول رابرت فیسک همزمان با ادعای مبارزه بافساد شاهد خرید یک قایق تفریحی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط محمد بن سلمان در فرانسه هستیم! حتما چند جای کار معیوب است.

خبرآنلاین در یادداشتی آورده است:- زمانی که به قول رابرت فیسک همزمان با ادعای مبارزه بافساد شاهد خرید یک قایق تفریحی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط محمد بن سلمان در فرانسه هستیم! حتما چند جای کار معیوب است. البته موضوع مبارزه با فساد در خاورمیانه اتفاق جدیدی نیست. شاید بتوان به اقدامات مشابه آخرین پادشاه ایران محمدرضا پهلوی بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸ اشاره کرد . اقداماتی نا متوازن و روبنایی که نتایج آن در نهایت دامان کل حکومت شاه تا فرو پاشی کامل را گرفت.

متین مسلم در یادداشتی آورده است: این اعتقاد و باور تاریخی که خاورمیانه سرزمین پدیده های نادر و به قول عرب ها 'ساحره'است باور چندان بی ربطی نیست. در هر گوشه خاورمیانه و آفریقای عربی،از رباط و کازبلانکا گرفته تا قاهره و دمشق و بغداد،نا خودآگاه، خواسته و ناخواسته اتفاق و پدیده‌ای جذاب و نه الزاما خوشایند را می توان یافت و سرگرم آن شد. زمانی بغداد حسن البکر، روزگاری ناصر و قذافی زیاده گو و حراف، زمانی حافظ اسد دمشقی و روزگاری ملک فیصل و شاه فهد. اینک نیز ملک سلمان و فرزندش محمد که همه را مشغول خود کرده اند.

در خاورمیانه سرگرمی های شرورانه کم نیست. مضحک است، اما خاورمیانه برای من بی شباهت به داستان های ایندیانا جونز نیست. با این تفاوت که اگر بخشی از داستان های ایندیانا جونز را باور داشته باشیم ،اما نمی توانیم همه قصه های خاورمیانه عربی را قبول کنیم.مثلا داستان 'صندوقچه گمشده' تا حدی قابل قبول به نظر می رسد. اما داستان گروگان گیری نخست وزیر یک کشور عرب در یک کشور دیگر عرب را نمی توان باور کرد!. یا با اندکی تسامح سناریو' جمجه های بلورین' را می توان باورکرد، اما سناریو مبارزه پرنس محمد بن سلمان با فساد و تباهی را نمی توان قبول کرد.
باید قبول کنیم رهبران عربستان بیش از صداقتی که در مبارزه با فساد از خود بروز می دهند، این شعور و درک ما وجامعه بین المللی ست که توسط آنها به بازی و سخره گرفته می شود. می خواهم باور کنم شاه سلمان و وارث او محمد و دوقلوی سیاسی اش عادل جبیر واقعا کمر به اصلاح سیستم فاسد کشوری بسته اند که در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، دیر یا زود ما رابا چالش بی ثباتی روبرو خواهد کرد. اما زمانی که به قول رابرت فیسک در ایندیپندنت شاهد خرید یک قایق تفریحی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در فرانسه توسط محمد بن سلمان و یا خرید ملکی به ارزش ۲۸ میلیون دلار در بریتانیا توسط پادشاه هستیم!حتما چند جای کار معیوب است.ایرادی ندارد!اگر تحولات مثبت عربستان را باور داریم، چرا تخیلات ایندیانا جونز را قبول نکنیم!؟

موضوع مبارزه با فساد به لحاظ سابقه و تاریخ مشابه آن در خاورمیانه، اتفاق جدیدی تلقی نمی شود. در خوانش تاریخی مواردی از این قبیل، شاید بتوان به اقدامات آخرین پادشاه ایران محمدرضا پهلوی بین سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸ اشاره کرد . اقداماتی نا متوازن و روبنایی که نتایج آن در نهایت دامان کل حکومت شاه تا فرو پاشی کامل را گرفت. بیشتر به این دلیل که اولا، مبارزه شاه با پدیده فساد فاقد اصالت و ارزش های اخلاقی مدرن و دمکراتیک در این حوزه بود. ثانیا، شاه مقابله با فساد را فارغ از عمق آن، صرفا در روبنا دنبال کرد. ثالثا، او قصد مقابله باپدیده فساد جدای از تاثیر آن بر ساختار قدرت و حاکمیت را داشت.همان زمان بسیاری از تحلیل گران امور ایران معتقد بودند که اقدامات شاه به این دلیل که نه عمیق است، نه فراگیر و نه حتی نافی شرایط ذاتی تولید و رشد فساد، نتیجه یی جز فروپاشی شرایط متصلب و شکننده رژیم به دنبال نخواهد داشت. بسیاری از اسناد سفارت آمریکا در تهران که بعدها انتشار یافت نیز به وضوح چنین دیدگاهی را تایید و نشان می دهند رژیم شاه در یک تناقض ۳ وجهی آشکار میان مقابله با فساد اقتصادی ، ساختار سست و شکننده قدرت سیاسی و بقای رژیم سلطنتی، عملا به سوی یک فروپاشی تمام عیاردر حال حرکت است. تنها عنصر مهم، 'مجهول زمانی' هر گونه تعیین وقت فروپاشی را با مشکل روبرو کرده بود.

آیا عربستان در وضعیت مشابهی قرار دارد، شاید! البته برخی تحلیل گران منطقه مانند حسین صادقی آخرین سفیر ایران در عربستان که دیپلمات بسیار کارکشته‌ای است معتقدند مقایسه ایران و عربستان در گزینه‌های همگن تاریخی و استانداردهای بقا، درست نیست. او معتقد است 'دلیلی برای این مقایسه و نتایج مشابه وجود ندارد'. ممکن است دیدگاه هایی از این دست تا حدی منعکس کننده واقعیات پیش رو باشند. اما تحولات سیاسی معطوف به ذات اجتماع، الزاما ابزاری مکانیکی با کارکردی تضمین شده نیستند که از مکانیزم درونی آنها نتیجه یی‌دلخواه و مورد انتظار عاید شود. بارزترین نمونه، تحولات بهار عربی ست که طی ۷ سال گذشته کرانه های عربی را درهم نوردید. هرچند نتایج قابل انتظار و دمکراتیکی از آن به بدنه جامعه عرب تزریق نشد، اما به وضوح نشان داد فرآیند هر گونه تغییر در ساختار جامعه عربی، صرف نظر از منشاء آن (مردم یا حاکمیت) بالقوه می تواند به یک فروپاشی تمام عیار تبدیل شود.

در این میان سعودی‌ها البته می‌توانند به اصلاحات ظاهری و پرهزینه‌شان ادامه دهند، اما عواقب قطعی این اقدامات در کنار هزینه‌های نظامی و امنیتی که برای خود ایجاد کرده‌اند، ساختار کل جامعه عربی را متحول خواهد کرد. باید منتظر آن روز بود. از این عبارت الزاما نمی‌توان برداشتی مسالمت‌جویانه و مثبت داشت.شاید دور جدیدی از بی ثباتی و خشونت ذاتی و درونی در انتظار منطقه و امت عربی باشد، نمی‌دانم! کافی ست مدتی صبر کرد و یا برای مدتی آتش اختلافات بیرونی جامعه عرب مانند سوریه، عراق، یمن و لبنان خاموش شود آن‌گاه قضاوت راحت‌تر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرکس بفکر منفعت خودشه

    • ک م

      نام جمال عبدالناصرفقیدرادراین مقال نیاورید ،عبدالناصرکجا واین کاسبان به اصطلاح سیاسی کجا

    • بدون نام

      اصلاحات

    • ر ف

      حسودیتون میشه

    • بیخیال

      به نویسنده و دست اندرکاران چه مربوط خیلی هنر دارین مشکلات ایران را درست کنید و کمتر چپاول این ملت.

    • بدون نام

      محمد پسر سلمان یک مترسک توسري خور واحمق.بيش نيست دايما صهيونيستها تو سرش ميزنند وتحقيرش ميكنند وليغهد بي لياقتي كه به پادشاهي فكر مي كند ولي توهم بيش نيست بزودي توسط محافظانش بقتل ميرسد.

    • بدون نام

      مسلما به سوی اصلاحات .
      شما هم آب و بریز همونجا که میسوزه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج