۶۴۴۶۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

«ریزعلی خواجوی» معنی واژه فداکاری بود

دكتر محمدعلي آرامي-متخصص مغز و اعصاب در روزنامه شرق نوشت: بیش از ٤٠ سال پیش، وقتی دانش‌آموز بودم و کلمات فارسی را در آذربایجان یاد می‌گرفتم، درس دهقان فداکار را به من آموختند. برای ما کودکان آذری واژه‌های فارسی به‌راحتی قابل درک و به‌خاطرسپردن نبودند.

دكتر محمدعلي آرامي-متخصص مغز و اعصاب در روزنامه شرق نوشت: بیش از ٤٠ سال پیش، وقتی دانش‌آموز بودم و کلمات فارسی را در آذربایجان یاد می‌گرفتم، درس دهقان فداکار را به من آموختند. برای ما کودکان آذری واژه‌های فارسی به‌راحتی قابل درک و به‌خاطرسپردن نبودند.
معلمان لازم بود توضیح دهند که معنی کلمه «فداکاری» چیست زیرا ما در گفت‌وگوهای روزمره خود از پدران و مادران‌مان این کلمه را نشنیده بودیم. خوشبختانه داستان دهقان فداکار نیز در آذربایجان اتفاق افتاده بود و بدین‌سان بود که در ذهن من، دانش‌آموزی که می‌خواست راه و رسم زندگی بیاموزد، «ریزعلی خواجوی» يا نام واقعي‌اش «ازبرعلي خواجوي» معادل «فداکاری» ثبت شد. تصویر نقاشی‌شده او نیز که بدن برهنه‌اش (هرچند خودش علاقه‌اي نداشت در اين وضعيت ترسيم شود) را با شعله‌ای در دست نشان می‌دهد، در بخش بصری حافظه‌ام برای همیشه حک شد.
ما آموختیم و باور کردیم که «فداکاری» واژه‌ای فارسی و سخت برای تلفظ و املانوشتن نیست. فهمیدیم فداکاری در دامنه همین کوه‌های آذربایجان و ایران عزیز ما روی داده و خواهد داد. «ریزعلی» برای ما یک اسطوره شد و نوشتن درس دهقان فداکار به‌عنوان سرمشق درسی روزانه نه‌تنها دیگر خستگی نداشت، بلکه هنگام نوشتن آن سطور گاه چشمان خود را می‌بستیم و در خیال خود پیراهن خود را درمی‌آوردیم و آتش می‌زدیم و قطاری پر از مسافر را از سقوط در دره‌ای عمیق نجات می‌دادیم. اینک از آن روزها چند دهه گذشته است.
شنیدن خبر درگذشت دهقان فداکار نم اشکی بر دیدگان‌مان نشاند. اما خاطره او در حافظه فردی و اجتماعی ما زنده است زیرا نام او در ذهن من همچنان معادل فداکاری ثبت شده است. هرچند این حس نوستالژیک من شاید با احساس دانش‌آموز امروزی یکسان نباشد، ولی حذف این درس از کتاب‌های درسی اگر با داستانی چنین ساده و ملموس جایگزین نشود، کودکان ما را از یک حس شیرین سرشار از انسان‌دوستی و فداکاری محروم خواهد كرد زیرا دانش‌آموزان ما با همذات‌پنداری با دهقان فداکار بزرگ می‌شوند و احساس غرور و توانایی می‌کنند.

پي‌نوشت:

١- شنیده‌ام که این درس حداقل براي چند سال از کتب فارسی حذف شده و ديگر شكل مستقل خود را ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انهای که این درسهای دهقان فداکار یا فهمده از کتب درسی هزو میکنند ریشه خرجی دارد اینها قوم گرای میکنند با این کارشان ضربه به پیکرهه ایران میزنند

    • بهار

      خداوند روحش رو قرین رحمت واسعه خودش قرار بده. بااون. فداکاری که کرد. ولی شماها چکار کردید ؟درسش رو از کتابها حذف کردید.

    • امیر

      ۱. آذری نه ترک ۲. ریز علی نه ازبرعلی تا کی باید این بیسوادها بنویسند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج