۶۴۴۸۱۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تب کاغذ به‌ زودی می‌خوابد

یک واردکننده کاغذ با بیان اینکه هیچ روزنامه دولتی احتکار کاغذ انجام نداده، معتقد است: فکر می‌کنم در ۱۰ یا بیست روز آینده تب کاغذ بخوابد به دلیل اینکه ما یک سری جنس داریم که به مرور ترخیص می‌شود و بخشی از این کاغذها را به برخی روزنامه‌ها می‌دهیم.

خبرگزاری ایسنا: یک واردکننده کاغذ با بیان اینکه هیچ روزنامه دولتی احتکار کاغذ انجام نداده، معتقد است: فکر می‌کنم در ۱۰ یا بیست روز آینده تب کاغذ بخوابد به دلیل اینکه ما یک سری جنس داریم که به مرور ترخیص می‌شود و بخشی از این کاغذها را به برخی روزنامه‌ها می‌دهیم.

محمد تقی خوشبین با اشاره به دلایل گرانی کاغذ در کشور بیان کرد: اولین دلیل گرانی کاغذ به ضرر تجار ما در ماه‌های گذشته برمی‌گردد. تجار کاغذ آوردند و ضرر کردند؛ بنابراین دوباره کاغذ روزنامه وارد نکردند چون کاغذ سود کمی دارد. متاسفانه در قانون مالیات از بازرگانان و کاغذ فروشان ۱۶ درصد مالیات می‌گیرند. اگر به قانون مراجعه کنید می‌بینید که جگرکی‌ها و رستوران‌ها چهار درصد اما کاغذفروشانی که بخش فرهنگی جامعه را اداره می‌کنند، باید ۱۶ درصد مالیات بدهند؛ در حالی که کاغذ ۱۶ درصد سود ندارد.

او به تعطیلی کارخانه چین و تاثیر آن بر گرانی کاغذ اشاره کرد و ادامه داد: همچنین دولت چین به کارخانه‌ها برای بحث لایه ازن فشار آورد و آن‌ها نتوانستند تولید کنند؛ بنابراین تعطیلی کارخانه‌های کوچک اتفاق افتاد. در واقع دولت هزینه تولید را بالا برد و آن‌ها تسلیم و به اجبار به واردکننده کاغذ تبدیل شدند.

این واردکننده کاغذ اضافه کرد: عدم تامین ارز از سوی بانک مرکزی برای کاغذ دلیل دیگر گرانی کاغذ است. همچنین دلیل دیگر به برخورد تعدادی از عزیزان مطبوعاتی ما با بازرگانان برمی‌گردد؛ برای مثال می‌گویند من مدیرمسوولم و درست است که به ما کاغذ دادی اما برای دیدار ما باید وقت بگیری. به نظرم اینگونه برخوردها در عالم تجارت درست نیست. در نهایت هم تعطیلی بخش تولید کاغذ روزنامه کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران که ضررهای سنگینی به این کارخانه زد بر وضعیت کاغذ تاثیر داشت.

خوشبین با اشاره به برخی خبرها درباره‌ی خرید بی‌رویه کاغذ توسط برخی روزنامه‌ها، گفت: کاغذ در بازار کم بود و بزرگترین خریدار کاغذ همشهری و من هم بزرگترین فروشنده کاغذ به همشهری بودم اما این مساله که روزنامه همشهری کاغذ احتکار کرده، اشتباه است. هیچ روزنامه دولتی احتکار کاغذ انجام نداده است. فکر کنم در ۱۰ یا بیست روز آینده تب کاغذ بخوابد به دلیل اینکه ما یک سری جنس داریم که به مرور ترخیص می‌شود و بخشی از این کاغذها را به روزنامه های ایران، همشهری، جام جم و .... می دهیم.

او با اشاره به توزیع کاغذ در میان روزنامه‌های خصوصی اظهار کرد: چند روز گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه داشتیم و گفتیم تدابیری ایجاد کنیم که روزنامه‌های خصوصی هم از کاغذ بی‌نصیب نباشند و حتما این اتفاق در آینده نزدیک می‌افتد. روزنامه اعتماد و هفت صبح با من قرار دارند و من به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم که ۳۰ تن کاغذ دریافت کنند تا در این چند روز (بیست روز) بتوانند مصرف کنند.

این واردکننده کاغذ به برخی صحبت‌ها درباره احتکار کاغذ از سوی برخی واردکننده‌ها اشاره کرد و گفت: من کار سازمانی‌ام واردات کاغذ روزنامه است، تقریبا تمام مطبوعات کشور هم مرا می شناسند. من با تعزیرات حکومتی هماهنگی انجام دادم که هر فردی احتکار انجام دهد، قانون با او برخورد کند.

او با اشاره به کیفیت کاغذ در کارخانه‌های تولیدکننده داخل کشور بیان کرد: کارخانه چوب و کاغذ مازندران کاغذ ۵۲ گرمی تولید می‌کند اما می‌گوید ۴۸ گرم است. ضمن اینکه کاغذ ایران تیره رنگ است و پرز دارد. کارخانه‌های ما از مواد بازیافتی برای تولید کاغذ استفاده نمی‌کنند اما نمی‌توانند تیرگی و پرز کاغذ را از بین ببرند. اگر بتوانند این کار را انجام دهند، کاغذی با کیفیت خوب تولید خواهد شد.

خوشبین به هزینه بالای تولید کاغذ در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به تعداد زیاد کارگران در کارخانه چوب و کاغذ مازندران، محصول تولید شده در این کارخانه، گران محسوب می‌شود. به این معنی که در این کارخانه بیش از ۱۶۰۰ نفر مشغول کارند؛ در حالی که در بزرگترین کارخانه تولیدکننده کاغذ که ۲۰ میلیون تن کاغذ تولید می‌کند، ۲۵۰۰ نفر کارگر دارد. صنایع چوب و کاغذ اسما ۷۰ هزار تن کاغذ روزنامه تولید می کند و ۱۶۰۰ نفر کارمند دارد؛ بنابراین هزینه‌ها بالاست.

او اضافه کرد: بزرگترین تولیدکننده کاغذ روزنامه، کشور روسیه است. ما گاهی از کره کاغذ وارد می‌کنیم اما این نوع کاغذها هفتاد درصد بازیافتی است و مخالف وارد شدن این کاغذها به کشور هستیم زیرا از این کاغذها در جعبه‌سازی قنادی استفاده می‌شود و بیمار خواهیم شد.

این واردکننده کاغذ به لابی تولیدکنندگان برای افزایش تعرفه کاغذ اشاره و بیان کرد: برای مثال بخش تولید کارخانه چوب و کاغذ مازندران که تعطیل است می‌گویند چون مقام معظم رهبری فرمودند باید واردات کاغذ را ۱۰ درصد کنیم اما قانون تکلیف ما را مشخص کرده که اگر در کشور تا حدی تولید داشته باشیم که جواب نیاز کشور را بدهد می‌توانیم هزینه واردات و گمرکی را افزایش دهیم تا تولید کننده بتواند بفروشد و هم محصول با کیفیت باشد.

محمدتقی خوشبین در پایان گفت: برای مثال کارخانه هفت تپه اهواز تولید کاغذ روزنامه ندارند، بخش کوچک تحریر را تولید می‌کنند اما با آن رنگ و کیفیت چه ادعایی دارند؟ در واقع تولیدکنندگان داخلی حرف‌های غیرواقعی را بیان و با دولت لابی می‌کنند تا آن‌ها قانع شوند که باید تعرفه را افزایش دهند.

خبر افزایش تعرفه واردات کاغذ و تحریر روزنامه‌ در هفته‌های اخیر، واکنش برخی از روزنامه‌های خصوصی را به دنبال داشت و در این میان برخی روزنامه‌ها اعلام کردند که در اعتراض به گران شدن کاغذ برای مدتی فقط به صورت الکترونیکی منتشر خواهند شد یا تعداد صفحات خود را کم می‌کنند. البته در ادامه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که تعرفه انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تا پایان سال جاری کماکان مطابق روال قبل بوده و افزایش نخواهد یافت اما طبق گفته برخی مدیران مسوول روزنامه‌های خصوصی، اعلام صرف این خبر هم به افزایش قیمت کاغذ و کمبود آن منجر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج