جاباما
۶۴۵۵۹۷
۲۷ نظر
۵۰۰۴
۲۷ نظر
۵۰۰۴
پ

واکنش عراقچی به اظهارات جنجالی موگرینی

معاون وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات موگرینی، گفت: این‌ها لفاظی‌هایی است که برخی‌ها انجام می‌دهند. متن برجام کامل مشخص است اینکه کسی از یک جمله بخواهد تلقی خاصی انجام دهد، پذیرفته نیست.

خبرگزاری مهر: عباس عراقچی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، در جمع خبرنگاران درباره اظهارات اخیر موگرینی که از آن تحت عنوان «افشای رازی درباره درخواست ایران در برجام» یاد کرده است، گفت: در برجام جمله‌ای است مبنی بر اینکه «اجرای کامل برجام می‌تواند مشارکت کند در تامین صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی».

وی ادامه داد: اجرای کامل برجام هنوز رخ نداده و بعد از ده سال اتفاق می‌افتد و این وقتی است که همه تحریم‌ها کامل لغو شد و اگر بتوانند ثابت کنند برجام به لحاظ مذاکراتی یک تجربه موفق بوده، آن وقت می‌توان ادعا کرد که برجام در صلح جهانی مشارکت داشته است. البته می‌توانیم الان هم بگوییم در منطقه پر آشوب منطقه برجام توانسته با حل یک مساله در صلح منطقه مشارکت داشته باشد.

عراقچی تصریح کرد: البته این‌ها لفاظی‌هایی است که برخی‌ها انجام می‌دهند. ترامپ هم مانورهایی بر روی این مساله داشت، در حالی متن برجام کامل مشخص است و هیچ ارتباطی به مسایل منطقه‌ای و جهانی ندارد و این‌که کسی از یک جمله بخواهد تلقی خاصی انجام دهد، پذیرفته نیست.

راز موگرینی

به گزارش مهر، فدریگا موگرینی در سخنان امروز خود در نشست مقدماتی پارلمان اروپا ادعا کرد که در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر است. او ادعا کرد که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه دولت ایران برجام را برای مناقشات داخلی می‌خواست، گفت: آمریکا خودش خواست مذاکرات صرفاً به مسئله هسته‌ای محدود باشد.

هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام وجود ندارد

همچنین عراقچی با اشاره به نشست امروز کمیسیون مشترک برجام گفت: در جلسه امروز تمامی اعضای گروه ۱+۵ خیلی صریح و شفاف به آمریکا اعتراض و تاکید کردند که آمریکا باید تعهدات خودش را سر وقت و دقیق انجام دهد.

وی افزود: تاکید همه اعضا این بود که هر دو طرف باید به تعهدات خودشان به‌صورت کامل پایبند باشند و اجرا کنند به این صورت نیست که یک طرف کامل انجام دهد، اما طرف دیگر بعضی از قسمت ها را بتواند انجام ندهد. در جمع‌بندی پایانی خانم اشمید به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک ضمن استقبال از پایبندی ایران به برجام از همه طرف‌ها خواسته شده که به تعهدات خود را به‌صورت کامل، با حسن نیت و در فضای سازنده انجام دهند.

عراقچی تصریح کرد: فکر می‌کنم این بار کمیسیون مشترک خیلی صریح‌تر از گذشته با موضوع تخلفات آمریکا برخورد کرد و خیلی روشن و مستقیم توسط همه اعضا به آمریکایی‌ها تذکر داده شد که باید برجام را در محیط مناسب اجرا و پیگیری کنند.

وی افزود: هیات آمریکایی هم برغم ادعاهایی که داشتند اما در عین حال تاکید کردند که کماکان به برجام پایبند خواهند بود و تصمیم دولت آمریکا در شرایط حاضر پایبندی به برجام است. روندهای داخلی در آمریکا به ما و کمیسیون مشترک هیچ ارتباطی ندارد آنها می توانند برجام را مدام بین کنگره و کاخ سفید رد و بدل کنند اما باید به تعهدات خودشان پایبند باشند؛ تا وقتی که پایبند باشند برجام ادامه پیدا می‌کند.

عراقچی ادامه داد: آمریکایی‌ها باید بدانند و در این جلسه هم توسط همه طرف‌ها تکرار شد که هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام، باز کردن برجام یا ربط دادن هیچ موضوع دیگری به برجام وجود ندارد و اگر هم قرار باشد درباره مسائل دیگر صحبتی بشود درصورت علاقمند بودن طرف‌ها می‌توانند درجای جداگانه و کانال جداگانه صحبت کنند و بستگی به این دارد که کجا علاقمند باشیم یا نباشیم این بحث دیگری است. هیچ موضوعی غیر از آن چیری که در متن برجام آمده است به برجام ارتباطی ندارد.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: روندهای داخلی آمریکا برای ما مهم نیست. مهم این است که به تعهدات خودشان عمل کنند و تحریم‌هایی که رفع کردند کماکان بصورت رفع شده و پایان یافته (terminated) و لغو شده نگاه دارند و تحریم هایی را بر نگردانند.

وی افزود: آنچه که الان مهم است این است که آمریکا در مواضع خود درباره برجام کاملا در انزوا قرار دارد و مواضع اروپایی‌ها خیلی روشن و صریح درمخالفت با آمریکا است. شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی علاقمندی زیادی برای کار کردن با ایران دارند. بسیاری از این موسسات به تفاهم با طرف‌های ایرانی برای همکاری رسیده‌اند و در مورد برخی‌ها مذاکرات ادامه دارد و برخی‌ها مشغول همکاری هستند. البته بدعهدی‌های آمریکا و فضای مخربی که ایجاد کرده‌اند هم تاثیرگذار است ولی به هر حال روال همکاری‌های ما با اروپا در مسیر خوبی پیش می‌رود و این روال در خصوص کشورهای دیگر از جمله شرق آسیا و ژاپن هم وجود دارد و مذاکرات ما درخصوص تسهیلات مالی همکاری‌های تجاری با ژاپن و کره جنوبی و خیلی از کشورها در شرق آسیا و اروپا در حال انجام است و به لحاظ سیاسی هم اروپا و بقیه جهان کاملا در برابر آمریکا ایستاده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقا به ملت رو راست بگید این برجام شما چه تاثیری در زندگی ملت دارد مردم از نداری و گرانی زندگیشان را از دست میدهند آنوقت شما برجام برجام میکنید گرانی بیکاری فاصله ی طبقاتی مثل حقوقهای نجومی و هزار اختلاس ووووو کمر ملت را شکسته لابد میگید اینها هم حاصل برجام است که مثل آفتاب تابان برملت تابیده

    • بدون نام

      یک برجام و چندین تفسیر باید به کتاب تعبیر خواب مراجعه کرد..پیدایش ترامپ راز مونالیزا را هم بر باد داد وروحش را گرفت.

    • بدون نام

      چقد یک دنده

    • بدون نام

      اقا خواهش میکنیم لطفا دوباره مذاکره نکنید برجام 1 و2و3 راه نیافته بزرگان ما و پدران ما خوب گفته اند
      یا زنگی زنگ یا رومی روم

    • بدون نام

      ای بابا

    • بدون نام

      این بر جام صد سال ما را فقر تر کرد

    • وحید

      سلام..به قرآن مردم دارن خیلی بد زندگی میکنن.به قول معروف با سیلی صورتشونو سرخ نگ میدارن..شماها چقدر پررو تشریف دارین .چقدر دروغ میگین.یعنی نمیدونین ک وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم چ جوریه؟!به والله باخبرید ولی خودتونو زدین به نفهمی.برجام مثقالی چنده؟گور بابای برجام ک همین باعث نابودیه ما شد.خدا فقط دادرس ماها باشه.همین و بس.

    • بدون نام

      عکس نشست شون رو دیدین؟ پرچم ایران رو برعکس گذاشتن هار هار هار

    • شهرام

      فرجام این برجام رو ملت پس دادن . دست هیات درد نکنه . درود به اوناییکه میرفتن برای استقبال از هیات مذاکره کننده . حالا نوش جان بفرمایند . آی که عجب ملت جوگیری هستیم ما .

    • من بلوچ انقلابی هستم

      صددرصدبرجام به ملت رفت داره اگه رفت نداشت موقع تحریم 89تا92فشاربه ملت واردنمیکردند

    • یک اریایی

      برجام برای مردم هیچ تاثیری نداره اما برای دولت بسیار خوبه میتونه نفت بیشتر بفروشه و با کشورهای اروپای در ارتباط باشه ارز دلار وارد کنه گران بفروشه به مردم و پول های بلوک شده که در امریکاهست تحویل بگیره مثل دفعه قبل که ترامپ گفت سه هواپیما پول به ایران دادیم خوب کجا به ما رسید اصلا برجام ربطی به مردم نداره این برجام برای دولته که ثروتمند تر بشه مگرنه چه لغو بشه یا نه هییییچچچ تاثیری برای مردم نداره فقط راه کاسبی دولت بسته میشه

    • بدون نام

      بقول امام جمعه موقت تهران مردم تحمل دارند یه وعده غذا بخورند چه اشکال داره ....خخخخ

    • بی نام

      شما با این برجام فقط مردم رو سر کار گذاشتیت

    • بدون نام

      اقای عراقچی خراب کردید

    • بدون نام

      برجام هم برای فاطی تمبون نمیشه.این چیزا واسه ما نه کار میشه نه نون و آب و نه خونه و نه زن زندگی

    • الوندی

      لعنت‌به‌این‌برجام‌‌،گرونی‌وبیکاری‌ امون‌مردم‌بریده.بس‌دیگه‌خجالت‌بکشین‌بابا‌حیا‌خوب‌چیزیه‌اگه‌داشته‌باشین.

    • بدون نام

      برجام بی فرجام!!!

    • بدون نام

      برجام=خیانت به مردم.

    • بدون نام

      برجام فقط یه چیز نمایشی برای ما بود

    • بدون نام

      سلام ملت زجرمیکشه بخدابخسوس روستاییا

    • بدون نام

      خدا رو شکر موگرینی ها هستند واقعیت ها رو بگن والا ما از دولتمردان مون جز دروغ و وعده های توخالی هیچی ندیدیم. دولت تدبیر و امید؟! خخخخخخخخخ

    • بدون نام

      لعنت به اونی که با شعار مذاکره رای آورد و کلاه به این بزرگی رو سر مردم گذاشت

    • بدون نام

      اگه جزو زلزله زده های سرپل باشی و خونه خراب میفهمی که از برجام بدترهم هست که سرت بیاد.

    • بدون نام

      اصلاح طلب و اصول گرا سرو ته یه کرباسن

    • بدون نام

      ای بابا

    • بدون نام

      اتفاقا سود اصلی را از برجام کسانی بردند که باهاش مخالف بودند هم قبلش با کاسبی تحریم و هم بعدش با بوئینگهای پر از دلارررررررر

    • بدون نام

      برجام بیجام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج