۶۴۵۷۸۰
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

همه‌ چیز درباره عوارض ۲۲۰‌ هزار تومانی سفر

مرجان حاجی رحیمی در روزنامه آسمان آبی نوشت: ۳۲ سال از تصویب عوارض خروج از کشور از سوی مجلس می‌گذرد و حالا بعد از این همه سال یک‌بار دیگر افزایش رقم این عوارض در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۳۹۷ اعتراضات زیادی به‌دنبال داشته است.

مرجان حاجی رحیمی در روزنامه آسمان آبی نوشت: ۳۲ سال از تصویب عوارض خروج از کشور از سوی مجلس می‌گذرد و حالا بعد از این همه سال یک‌بار دیگر افزایش رقم این عوارض در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۳۹۷ اعتراضات زیادی به‌دنبال داشته است.
در سال ۱۳۶۴ وقتی کشور دچار جنگ بود و به‌دلیل تحریم‌ها درآمد دولت کم شده بود، دولت وقت لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه دریافت عوارض هنگام خروج از کشور به مجلس ارائه کرد، این لایحه که شامل ماده واحده و ۶ تبصره بود در تاریخ ٣٠ تیرماه ١٣۶۴ به تصویب مجلس رسید و مرداد همان سال شورای نگهبان هم آن را تایید کرد.
سفر یکی از حقوقی است که در حقوق بشر نیز آمده است و سفر کردن برای خیلی‌ها غیر از تفریح و سرگرمی، یک شیوه زندگی است که بسیار لازم و ضروری است، بنا‌براین نمی‌توان به‌طور رسمی و قانونی افراد را از سفر کردن منع کرد. در همان سال ۱۳۶۴ شورای نگهبان در نظر تاییدی خود به این نکته نیز اشاره کرد که: «حق مسافرت و آزادی سفر از اعمال عادی و حقوق مسلم فردی و اجتماعی هر شخص است که طبق اصل ٢٠ قانون اساسی همگان از آن برخوردارند و برحسب بند ٧ اصل سوم قانون اساسی بر حسب قانون باید تامین شود.
سلب این حق در شرایط عادی با موازین شرعی و قانون اساسی مغایرت دارد، ولی نظر به وضع فوق‌العاده فعلی و جنگ تحمیلی با اکثریت آرا تایید شد.» حالا از آن سال بیش از سه دهه می‌گذرد، وضع اقتصادی مردم بهتر شده و سفرهای خارجی با ‌توجه به قیمت‌های مناسبی که برخی از کشورها دارند، به صرفه‌تر از سفرهای داخلی است، اما اتفاقی عجیب از طرف دولت رخ داده است که برخی آن را تامین کسری بودجه دولت می‌نامند. «در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ برای سفر دوم حدود ۵۰درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰ هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با صددرصد افزایش، به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد.»
افزایشی که با درآمدهای قشر متوسط همخوانی ندارد و حتی برای مشاغلی چون راهنمایان گردشگری و همین طور آژانس‌هایی که روی تورهای خروجی کار می‌کنند، ضررده است و درآمد آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همان روزی که لایحه بودجه ۹۷ به مجلس تقدیم شد، در واکنش به افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور در نشست خبری گفت: «‌آن‌چه رئیس‌جمهوری تاکید داشتند، به موضوع رونق گردشگری و ارتقای این صنعت و افزایش تورهای ورودی مربوط است. به همین خاطر در زمان تدوین لایحه بودجه، دولت برای عوارض خروج از کشور تصمیمی گرفت که بر این اساس بخشی از اعتبار به این سازمان تعلق می‌گیرد و سازمان برنامه و بودجه این اعتبار را در بودجه سازمان برای سال ۹۷ در نظر گرفته است. این اصلا اتفاق خوبی نیست که تعداد گردشگران خروجی ما بیشتر از ورودی است.
در تدوین بودجه دستگاه‌ها نظر می‌دهند و همه بخش‌ها موظف به همکاری هستند و برای ما مهم، افزایش منطقی است و اگر قرار است درآمدی به دست آید، باید صرف حمایت‌ از تورهای ورودی شود.» اما او درست یک روز پس از این نشست خبری پس از رویارویی با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی موضع و حرف‌های خود را تغییر داد و در حساب شخصی توئیتر خود در دو پست جداگانه این‌گونه نوشت: «با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود، معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضعیت اقتصادی مردم باشد.‌ ای‌کاش تصمیم‌گیران افزایش عوارض خروجی از کشور نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند.»
و در پست بعدی بازهم سخنان دیروز خود را تکذیب کرد و نوشت: «برای تعدیل موضوع هنوز هم دیر نشده و نهایت تلاش خود را برای اصلاح ارقام به کار خواهیم بست.» مونسان که پیش از این نسبت خانوادگی خود با حسن روحانی را تکذیب و کاشی ماندگاری بر سردر خانه پدری روحانی در سرخه سمنان نصب کرده بود حالا برخلاف سخنان خود در نشست خبری معتقد است از عوارض ۲۲۰‌هزار تومانی خروج از کشور بی خبر بوده است. آیا واقعا چنین است و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از آن چه در حوزه وظایف و اختیارات او می‌گذرد، بی خبر است؟

به‌نظر می‌رسد با هجمه اعتراضاتی که علیه این بخش از لایحه بودجه صورت گرفته افزایش قیمت عوارض خروج از کشور تعدیل خواهد شد، ولی به‌هرحال این افزایش وجود دارد و شاید تنها کمی کاهش یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تنها

      عوارض نفس کشیدن از ملت رو هم بگیرین

    • بدون نام

      به جای اینکهجلوی مسافرت مردم به کشورهای دیگر را بگیرید علت این مسافرتها را بررسی کنید حتما در کشور مشکلاتی وجود دارد که مردم از مسافرت کردن در کشور بیزارند چرا مثل کبک سرتان را در برف کرده ایدمردم میخواهند مانند اقازاده ها زندگی کنند هر جا شما مسافرت میکنید مسافرت کنند چرا این را حق خودتان میدانید اما انرا ازمردم دریغ میکنید

    • بدون نام

      فقط میگم شرم باد بر شما ...

    • بدون نام

      وضع اقتصادی مردم بهتر شده؟!!!

    • بدون نام

      برادران محترم دنبال دلیل نباشید کسی که سفر خارج میره حتما توان پرداخت داره پس نگران نباشید دولت محترم فکر همه هست کسی که ماشین سوار میشه حتما توان پرداخت صد هزار تومان پول پلاک هم داره وکلیه خدمات دولتی که قرار است در سال آینده افزایش پیدا کند به همین صورت

    • بدون نام

      بیش از پنج میلیون نفر هجرت کردند و بستگان انها هم برای دیدن انها باید عو ارض دهند .واقعا چند کشور در دنیا این قانون را دارند .اصلا عوارض در ازای چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج