جاباما
۶۴۵۸۳۰
۲۲ نظر
۵۰۱۱
۲۲ نظر
۵۰۱۱
پ

چرا و چگونه «روحانی» تنها شد؟

برترین ها در یادداشتی به قلم ایمان عبدلی نوشت: واکنش ها به سه برابری شدن عوارض خروج از کشور سه نکته داشت، هر سه در باب طبقه متوسط بود.

برترین ها در یادداشتی به قلم ایمان عبدلی نوشت: واکنش ها به سه برابری شدن عوارض خروج از کشور سه نکته داشت، هر سه در باب طبقه متوسط بود.

نکته یکم؛ برخی می گویند آن ها که سفر خارجه می روند، درگیر و دار این مبالغ نیستند و اصلا کسی که سفر خارجه می رود، عمدتا از قشر مرفه هست. پس عوارض چند برابری را هم متقبل می شود. عده ای با چنین استدلالی سعی کرده اند، اتفاق را کمرنگ کنند. البته که ساده لوحانه است. چرا؟ چون که گران شدن عوارض خروج از کشور مساله تک بعدی نیست و مثل هر تصمیم اقتصادی دیگری حتما تاثیرات زیادی در حوزه های مختلف خواهد گذاشت، خاصه آن که متوسط ها را هدف می گیرد.

تصور کنید خانواده چهارنفره ای برای مسافرت به یکی از همین کشورهای اطراف حداقل باید چیزی حدود ۶۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه کند. یادمان نرود که مشتری تورهای این چنینی عمدتا مردمانی از طبقه متوسط هستند. طبقه‌ی فربه و تاثیر گذاری که ۶۰۰ هزار تومان برایش چشمگیر است.

طبقه ای که چند سالی است به شدت سفر می رود و طعم لذت را می چشد. در لحظه تر است و به قیمت ترافیک های چند ساعته حتما سری به چالوس و هراز هم خواهد زد. حالا از این به بعد سفرهای خارجه هم برایشان سنگین تر خواهد شد. پس گران شدن عوارض خیلی هم مهم است چون در همان ضرب اول سفر داخلی را هم گران می کند، حداقل در سطح هتلداران. مُشت اول را «سفر» خواهد خورد، در همه ی اقشار، آسیبی به اندازه‌ی فراغت کمتر برای یک مردم.‌

نکته ی دوم؛ پس از این اتفاق نوید محمدزاده، رضا صادقی و علی کریمی و ...خیلی های دیگر به طعنه و کنایه در فضای مجازی از اقدام دولت انتقاد کردند. همین ها بودند که در زمان انتخابات برای روحانی رای جمع می کردند و خب چون جامعه همچنان متکی به افراد است (اصولا در همه جای دنیا هم سلبریتی ها توان هم افزایی دارند)، موثر بوده اند. حالا با این قهر و کنایه ها هم در رویگردانی مردم از روحانی و دولتش بی تاثیر نخواهند بود. بماند که عملکرد دلسرد کننده روحانی در تمامی حوزه ها، مردم را منتظر بهانه ای کرده که با تفکر او قهر کنند. حالا بهانه جور شده و سلبریتی ها هم مهر تاییدی بر این قهر نیمه پنهان خواهند شد.

مساله اما این جاست که اگر فرایند رای جمع کردن بر اساس اتکا به نهادها و احزاب باشد، آن ها می توانند در چنین شرایطی هم افکار عمومی را اقناع کنند و چه بسی حتی مسائلی دشوارتر از عوارض را هم در ذهن مردم جا بیاندازند، اما وقتی به سلبریتی برای رای آوری اتکا می شود، او هم معمولا همراه مردم (چه درست چه غلط) کنشی عادی خواهد داشت. پس نمی تواند کاری از پیش ببرد و صرفا مباحث احساسی خواهد شد و نه پیش برنده .

نکته ی سوم؛ جناب واعظی، گفته اند درآمد عوارض را به فقرا می دهند. عذر بدتر از گناه، شاید دقیقا همین باشد. به گناه افزایش یهویی عوارض، یک گناه دیگر هم افزوده می شود. به چه حقی از جیب عده ای به جیب عده ای دیگر سرمایه سرازیر می شود؟
رابین هودگونگی مصوب؟ ملاک این کم شدن از قشر اهل سفر و این افزودن به قشر سفر نرو چیست؟ اصلا ساز و کار چنین ادعای مبهمی چگونه است؟ چگونه تشخیص می دهند این درآمد تحمیلی کسب شده، باید به جیب چه کسانی ریخته شود؟ چرا ادعاهایی بر می دارید که موجب چند دستگی و شکاف میان اقشار مختلف می شود؟ کم، گیرِ قطب سازی‌ها و شعارها بوده ایم؟ اگر تصمیمی گرفته اید و توجیه مناسبی برایش ندارید، سکوت، تاکتیک معقول تری است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیخیال

      اینا داستان هست که آماده گرون کردن کنن مردم را.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا و چگونه؟ چون ملت ایران جوگیرند! با یک غوره سردیشون میکنه با یک مویز گرمیشون! نه فهمیدند دلیل رای دادنشون چیه نه حالا می دونند دلیل مخالفتشون چیه! خدا رحم کنه وقتی احساسات یک ایرانی به قلیان میاد! بخصوص وقتی بخاطر عوارض خروج از کشور باشه که به اکثریت هم ربطی پیدا نمی کنه اصلا :)

      • غـــــــــــــــــز ل

        درود به همگی
        دوست گرامی من این گفته ی شما رو نمی پذیرم ...چگونه باید چشم داشته باشیم جایی گرونی بشود و روی همه چی کنش نگذارد؟؟؟؟
        شما گمان کرده ای کسانی که به گردشهای کشورهای دیگه می روند ( با گمان بر اینکه گروه پول داران را به شمار می آوریم)همین پول را از جیب خود می پردازند نه همیشه ماهی بزرگ ماهی کوچک را می خورد و ماهی کوچک ماهی کوچکتر تا اینکه ماهی کوچکتر کرم می خورد :|
        این بدور از اندیشه است که گمان کنیم انها دست به جیب می شوند و هیچی به هیچی میشه

    • بدون نام

      واقعا روحانی توچه فکریه!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه ملت اين پولها به هر بهانه اي به دولت پرداخت نكند كه مسئولان نميتونند حق خودشون رو از اين كشور اختلاص كنند و از اينجا برند.
        مردم يه كمكي كنيم اينها به حقشون برسن شايد از شرشون راحت شديم.

      • بدون نام

        ملت در چه فکریه؟ به نظرم میاد بیشتر تو فیلمها و خیال سر می کنند! فکر می کنند انتخابهای زیادی دارند و حالا که از روحانی پشیمان شدند روحانی باید ناراحت باشه! انگار روحانی بره کی قراره جایگزینش بشه .فکر کنم باید برای ایرانیان کلاسهای واقع گرایی گذاشت

    • امیر

      واقعا عوارض خروج از کشور کاملا بی خردانه تصمیم گرفته شد... زیرا که طبق اصل ۲۰ قانون اساسی مسافرت خارجه باید زمینه اش برای همه افراد اجتماع فراهم شود.... قانون که شعار نمیده!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا واکنش به افزایش عوارض خروج از کشور کاملا تخیلی و کمدی بود و بی خردانه. اون هم وقتی این همه مساله مهم تر روی زمین مانده

      • بدون نام

        نمیدونم کی میخوایم چشممونو رو همه چی ببندیم که مسایل مهمتر هم هست ، و اصلا کی قراره ائنا حل شن؟

    • بدون نام

      اینکه شما میگید نو بخت ولا این کهنه بخته این حرفهارو میزنه

    • بدون نام

      چرا یک دفعه سه برابر،حداقل یک برابر .

    • بدون نام

      چون دروغ زیاد میگه

    • بدون نام

      ما دیگه توان هیچ گرانی را نداریم.اینو بفهمید مسئولان .......

    • رضا

      من كه عاشقش بودم الان تا تصويرشو ميبينم ميزنم يه شبكه ديگه

    • شهرام

      نباید عوارض زیاد بشه . تحت هیچ عنوانی . همون مبلغ قبلی هم زیاده ولی همیشه ما ایرانیها عادت دارم قبل از هر سفر صدقه بدیم و اینم میزاریم به پای همون . از میگیرین بدین امثال خاوری و ...... که بره کانادا صفا کنه . تا حالا که میگرفتین خرج کدوم زیرساخت گردشگری کردین . هتل ۵ ستارمون مثل مسافرخونه های توپخونه است . اماکن توریستی هم که از فرط کثیفی نمیشه پا گذاشت . مسئولین یه سر برن دوبی تا ببینن زیرساخت یعنی چی . صنعت توریسم یعنی چی . از شوره زار یه شهر رویایی درست کردن . برید این دلایل رو واسه مردم روهینگیا بیارین که چیزی از توریسم و گردشگری نمیدونن .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای مردم غافل ........

    • بدون نام

      نخیر ... خیلی ساله که مسافرت خارج رفتن از توان طبقه متوسط خارج شده و شما خبر نداری. الان سلبریتی ها بیشتر از افزایش عوارض هراسون شدن.
      گرون شدن نون و بنزین و کالاها و ... تا افزایش نرخ بیکاری و تورم بیشتر دغدغه ماست والا

    • بدون نام

      مردم مه خیلی راحت حاضرند بطور مثال ۸۵ یورو پول ویزا به سفارتخانه بدهند چرا براشون سخته ۴۰ یورو اضافه تر برای خروج از کشور عوارض پرداخت کنند

    • بدون نام

      حقوق بازنشسته هاچی شد مابازشسته ها گرسنه ام بفکرماباشد

    • محمد حسین

      لطفا نویسنده تخصص خودش و حوزه اطلاعاتش را هم بگه چون بودجه و سیاست های پولی و مالی کشک نیس که هر کی اومد از خودش نظر بده و فکر کنه درست هم میگه.
      بند اخر نوشتید حرف واعظی عذر بدتر از گناهه و چه کسی حق رابین هودگونگی به دولت داده؟ در حالی که اتفاقا یکی از وظایف اصلی دولت ها در جهان همینه که به عناوین مختلف از دهک های بالا بگیره و در شکل یارانه به دهک های پایین پرداخت کنه شما که در این حد هم اطلاعات نداری خیلی کار اشتباهی میکنی که دست به قلم میشی.
      نویدمحمدزاده و رضا صادقی و علی کریمی هم در حوزه کار خودشون محترم اند اما این از اشتباه مردمه که وقت رای دادن یا وقت پشیمونی از رای دادن چشمشون به دهن کسیه که خوب شوت میکنه یا خوب اواز میخونه و ...
      بعدشم وقتی مردمان یک سرزمینی درگیر بیکاری یا فقر و امثال این هستند و کشور نیاز به سرمایه داره کسانی که به هر شکلی از تفریحات یا کالاهای بخصوصی استفاده میکنند که نشون دهنده فاصله زیاد اونها با اقشار معمولی و ضعیف جامعه هست باید مالیاتش را بپردازند اگر براشون گرون میشه و توان سفر ندارند خب نرن! چون سفر نرفتنشون هم به مملکت کمک میکنه. اینجوری که پولی که جمع کردند را در داخل کشور به اشکال مختلف هزینه میکنند و این گردش پول باعث اشتغال و رونق میشه.

    • بدون نام

      من سفر خارجی میرم که جنس بیارم بخدا نه برای تفریح میرم نه پولدارم چیه یه عده فکر میکنن همه دارن میرن تفریح همینجوریش دخل و خرجم نمیخوند صرف نداشت الان دیگه چیکار کنم برم دزدی کنم

    • جان علی

      فعلا که تایید نشده اینا میخوان ببینند مردم عکس العملشون چیه اگر صداشون در نیامد این کار رو بکنند و اگر دیدند مردم ناراضی هستند میگند آقا بیایید دو برابرش کنبم مردم رو هم خوشحالشون کنیم به این میگن سیاست بالا رو گرفتند تا میانه رو بزنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج