۶۴۶۳۱۴
۶۶ نظر
۵۰۱۷
۶۶ نظر
۵۰۱۷
پ

مردم با پول یارانه ها چه می‌کنند؟

با یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافتی چه می کنید؟ این سوالی است که در چهار گوشه شهر تهران و برخی شهرهای ایران با برخی از دریافت کنندگان یارانه در میان گذاشتیم. پاسخ ها اما جزییات جالبی از زندگی مردمان ایران را اینجا و آنجای شهرهای بزرگ تشریح می کرد.

خبرآنلاین: با یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافتی چه می کنید؟ این سوالی است که در چهار گوشه شهر تهران و برخی شهرهای ایران با برخی از دریافت کنندگان یارانه در میان گذاشتیم. پاسخ ها اما جزییات جالبی از زندگی مردمان ایران را اینجا و آنجای شهرهای بزرگ تشریح می کرد.

زهرا علی اکبری: یارانه حالا هفت سالی است بحث روز اقتصاد ایران است. اولین روزی که پرداخت یارانه نقدی به موجب قانون ۵ ساله هدفمندی یارانه ها مصوب شد، تا امروز که هفت سال از اجرای این قانون می گذرد، نه فقط اقتصاد که سیاست و اجتماع درگیر موضوع یارانه ها بوده و هستند. حالا قرار است یارانه ۳۱ میلیون نفر در سال اینده حذف شود. آیا این بار این پیش بینی به تحقق خواهد پیوست؟ بررسی این نکته که یارانه کجای زندگی اهالی ایران است، شاید بتواند پاسخ به این پرسش را امکان پذیر کند. یک راننده تاکسی اولین مخاطب بود. وقتی در برابر این پرسش قرار گرفت، گفت: نمی دانم چه روزی از ماه یارانه را می ریزند، پیگیری زیادی هم نمی کنم اما مشمول دریافت یارانه هستم چون حقوق بازنشستگی ام در حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

او که ۵۵ ساله به نظر می رسید، با اشاره به اینکه مجرد است، ادامه داد: قبض برق منزل من هر ماه حدود ۳۰ هزار تومان است، این یارانه ای که می گیرم جواب قبض برق من را می دهد اما در کل برایم چندان مهم نیست که پرداخت یارانه ادامه پیدا کند یا خیر. شاید اگر من هم زن و بچه داشتم، برایم مهم می شد چون بالاخره یک ۴۵ هزار تومان به سه ۴۵ هزار تومان بسیار متفاوت است.

چرا یارانه نگیریم؟

خانمی که معلم مقطع دبستان در حوالی میدان ولیعصر است، اما نظری دیگر دارد. او می گوید: یارانه نقدی حتی اگر به درد من نخورد، باید به من پرداخت شود چون سهم من از پول نفت است.

او گفت: اصلا مطالبه من این است که تا پیش از این که یارانه پرداخت نمی شد، این پول کجا می رفت؟ چرا حالا همه مشکلات را به پرداخت نقدی یارانه ها مرتبط می دانند؛ در حالی که سال ها قبل هم با کمبود اعتبار برای بودجه های عمرانی روبرو بودیم و می دیدیم دولت پول کافی ندارد که پروژه های عمرانی را در موعد مقرر به بهره برداری برساند.

او گفت: متاسفانه حکایت مرتبط دانستن مشکلات اقتصادی با پرداخت یارانه نقدی به حکایت «مریض خر خورده» خیلی شبیه است . می گردند، ببیند چه عاملی را می توانند به این مساله مرتبط کنند و بعد هم نتیجه می گیرند پرداخت یارانه نقدی سبب شده است که مشکلات اقتصادی افزایش یابد. قبل از پرداخت یارانه نقدی عامل رشد تورم و از میان رفتن منابع کشور و راه نیفتادن پروژه های عمرانی و عدم ایجاد شغل چه بود؟ اصلا چه تضمینی هست که اگر یارانه نقدی قطع شود، این مشکلات حل شود؟

او در پاسخ به این سوال که با پول یارانه نقدی چه می کنید؟ گفت: یارانه هر نفر در ماه با پول یک کیلو گوشت برابری می کند. من جای خاصی را برای هزینه کرد این پول پیش بینی نکرده ام، اما خب بالاخره پولی که وارد خانواده سه نفره ما می شود، هزینه خرید گوشت و مرغ در ماه را برای ما تامین می کند.

وی با تاکید بر اینکه خودش ماهانه ۲ میلیون تومان دریافتی دارد و همسرش نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد، گفت: دریافتی من پرداخت اقساط وام به حدود ۷۰۰ هزار تومان می رسد و در نتیجه می بینید که این ۱۳۶ هزار تومان برای زندگی من مهم است.

شما یارانه می گیرید؟

بررسی ها نشان می دهد بیش از ۷۶ میلیون ایرانی در ماه یارانه دریافت می کنند، اما کافی است به دنبال دریافت کننده یارانه در شهرهای بزرگ بگردید تا متوجه شوید اغلب افراد تاکید دارند که یارانه نمی گیرند.

این نکته نشان می دهد در حالی که مقاومتی عمومی در برابر حذف یارانه ها وجود دارد، ابایی در حوزه اعلام دریافت یارانه به صورت شخصی میان افراد وجود دارد.

به عبارت دیگر، در شرایطی که طبقه متوسط و پولدار در گفتگوهای رو در رو کمتر حاضر به اعتراف دریافت یارانه هستند، در کلیت مخالفتی عمومی و جدی با حذف یارانه ها وجود دارد. به نظر می رسد این دوگانگی خود می تواند در درازمدت ضرورت پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان را از میان ببرد. کمی دورتر از تهران، در کرج اما وضعیت تفاوتی جدی دارد.

کفاف کرایه ماشین را که می دهد

خانمی خانه دار که به گفته خودش گاهی برای نظافت منزل راهی خانه آشنایان نیز می شود، در پاسخ به این سوال گفت: یارانه برای من بسیار مهم است. حداقلش این است که پول کرایه ماشین بچه من برای رفتن به دانشگاه را تامین می کند. اصلا همین که ماهانه ۱۸۲ هزار تومان به حساب ما ریخته می شود، برایمان مهم است و بخشی از زندگیمان را جمع می کند. مثل این می ماند که من سه تا چهار بار برای نظافت منزل راهی خانه های مردم شوم. پس این پول برایم اهمیت دارد. او درباره وضعیت کاری شوهرش گفت: شوهرم نه الان، در حدود بیست سال است که بیکار است. اصلا مسئولیت ندارد که دنبال کار برود. گاهی از این دست چیزی می خرد و به آن دست می فروشد که البته همیشه هم ضرر می دهد اما در کل کاری نمی کند که دریافتی ماهانه و روزانه یا به طور کلی درآمد داشته باشد.

او گفت: شنیده ام می خواهند فقط به خانواده هایی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، یارانه بدهند. من و بچه هایم تحت پوشش هیچ کجا نیستیم و درآمدی هم نداریم، به این ترتیب وضعیتمان به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد و امیدوارم این طرح اجرایی نشود.

حقوق ها را افزایش دهید

دختر دانشجویی در دانشگاه علوم و تحقیقات در پاسخ به این سوال خبرنگار ما گفت: من هنوز ازدواج نکرده ام و یارانه دریافتی ام را به پدرم می پردازند. من فکر می کنم بهتر بود این یارانه را قطع می کردند و حقوق پدر بازنشسته ام که تنها دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است را افزایش می دادند. در این صورت مشکلات ما حل می شد این در حالی است که حقوق بازنشستگی پدر من کم است و از سوی دیگر، این یارانه هم قطع شود، شرایط مالی اش بدتر می شود.

او با اشاره به اینکه پدرش ۳۴ سال قبل با هدف یافتن شغل از نایین راهی تهران شده است، گفت: البته آن گونه که شنیده ام، یارانه ها به درد فامیل ما در نایین بیشتر از ما می خورد. آن ها هزینه های کمتری نسبت به ما دارند، هزینه مواد غذایی، کرایه خانه و کرایه ماشین در شهر نایین خیلی پایین تر از تهران است و بی تردید ۱۸۰ هزار تومان برای یک خانواده چهار نفره در شهر پدری من پول خوبی است.

از من پولدارتر نبود؟

مردی ۶۰ ساله در ایستگاه اتوبوس در خیابان مطهری با تاکید بر اینکه یارانه نمی گیرد، گفت: یارانه من سال ۱۳۹۴ قطع شد، من هم دیگر شکایت نکردم اما باورم نمی شود که من با حقوق ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه جزو ۶ میلیون نفری باشم که مستحق دریافت یارانه شناخته نشده ام.

او گفت: سه فرزند دارم که تنها یکی از آنها مجرد است و با ما زندگی می کند اما برایم تعجب آور است که یارانه من قطع شده و حالا شنیده ام ۷۶ میلیون یارانه بگیر در ایران وجود دارد. یعنی در این مملکت فقط ۶ میلیون نفر شبیه من هستند، بروید بالای شهر تهران و مناطق گران قیمت اصفهان و شیراز و تبریز و ... را ببینید، من مطئنم که در این کشور حداقل ۱۰ میلیون نفر از من پولدارتر هستند، حالا چطور یارانه من قطع شده است؟

او در پاسخ به این سوال که در زمان دریافت یارانه با پول یارانه تان چه می کردید؟ گفت: جای خاصی را برای هزینه اش نداشتم. وقتی قبض برق می امد، قبض آب و گاز و... خوب پرداخت می کردم و طبیعتا بخشی از این هزینه ها با همین پول یارانه تامین می شد.

او در پاسخ به این سوال که با قطع یارانه ها موافقید یا خیر؟ گفت: قطعا موافقم، کسانی که از من پولدار تر هستند یارانه نگیرند اما خوب اگر هم این یارانه را نگیرند، چه می شود؟ قسم می خورم هیچی. ما از این تصمیمات زیاد دیده ایم. مثلا گفته اند بنزین را گران می کنیم تا جلوی قاچاق را بگیریم. هم بنزین گران شده و هم قاچاق بنزین ادامه یافته است.

مناطق غیر برخوردار را مستثنی کنید

در این میان یک شهروند سیستانی اما نظراتی متفاوت درباره یارانه ها داشت. وی که برای انجام پیگیری درمان به تهران سفر کرده بود و در بیمارستان میلاد حضور داشت، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یارانه نه فقط به درد من که به درد همشهریان من می خورد. ما درآمدمان خیلی پایین است. بسیاری از جوانان ما از بیکاری تن به کارهایی می دهند که دریافتی شان روزی ۵ هزار تومان یا حتی ۱۰ هزار تومان است. خوب این وضعیت درست است؟ طبیعی است که همین ۴۵ هزار تومان به داد خانواده های سیستانی می رسد. کاش دولت مناطق برخوردار و غیر برخوردار را طبقه بندی می کرد و در مرحله حذف یارانه ها این موضوع را مد نظر قرار می داد.

دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده پیش بینی کرده است ۳۱ میلیون نفر از فهرست ۷۶ میلیون نفری یارانه بگیران حذف شوند. این بدان معناست که دولت هر ماه هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان کمتر از شرایط کنونی یارانه پرداخت می کند.

کسانی که مخاطب این سوال واقع شدند، اما حاضر نشدند به آن پاسخ دهند و غالبا به این نکته اشاره می کردند که اظهارنظر در این مورد فایده ای ندارد و دولت ها در ایران نشان داده اند که هر وقت هر کاری را بخواهند انجام می دهند. در ضمن پولی که با عدم پرداخت یارانه می ماند، معلوم نیست صرف چه خواهد شد.

برخی با اعتراض به آنچه در هفت سال گذشته رخ داده، گفت: کاش شما آن وقت، سال ۱۳۸۹ می آمدید از ما می پرسیدید می خواهید یارانه بگیرید یا نه؟ جواب ما مطمئنا همان زمان منفی بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      خونه میخرن .ماشین میخرن .کلی هم پس انداز میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        "یارانه نقدی حتی اگر به درد من نخورد، باید به من پرداخت شود چون سهم من از پول نفت است" !!

    • بدون نام

      هه چه سؤال مسخره ای!!!خوب معلومه یه مقدارم میذارن روش میدن به خود دولت!!!!

    • علــی

      یه خونه خریدم از یارانه میگیرم میدم برای قسط خانه
      ...

    • بینام

      اصلا بگید این چه سوالی مردم هزاراان کار بایارانه انجام. میدن چرانمک میپاشید روزخم مردم بیچاره. اگه عزمتون رو جزم کردین قطعشون کنید.

    • طاهر

      اینو رفته با کارمندها صحبت کرده خوب معلومه که کارمندها نیازی به یارانه ندارند دوما یارانه الان تو سال ۹۶ باید 265000 تومان بود که متاسفانه ...

    • بدون نام

      میدیم پفک میخریم,اخه ای چه سوالی...لعنت بر یارانه,به کام دولتمردان,به مرگ نداران

    • بدون نام

      بابا اینا که همش بالای 2 میلیون میگرفتن بیا از من بپرس سه نفریم ماهیانه 1200 میگیرم

      پاسخ ها

      • خراباتی

        چرا مصاحبه میکنید. اکثر بازنشسته ها زیر ۱/۵ حقوق میگیرن . لبشتر از اونو قطه کنید . منتها درست بی کاک .

    • بدون نام

      بابا همه چی رو گرون کردین الان دریافتی این یارانه با گرونی یکی نیست

      پاسخ ها

      • پمعلم

        آفرین عالی گفتی دست مربزاد ...

    • ابراهیم بره باغی

      150 تومنم میزاریم روش میریم رستوران

    • بدون نام

      مگه بجز پول آب،برق،گاز،میشه کاری دیگه باهاش کرد؟؟تازه یه چیزم از جیبمون می‌زارم روش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه راست میگن قیمتدهارو برگردونن به قدیم بعد یارانه رو قطع کنن !!؟

      • بدون نام

        من با یارانه ای که میگیرم یه چیزی هم میگذارم روش قبض اب و برق و گاز رو پرداخت میکنم۰

    • بدون نام

      جمع کنید خودتونو ل ما ملت

    • بدون نام

      دارن جمشون میکنن تا دو روز دیگه که این یارانه رو هم واریز کردن هر کدوم یه مجتمع اپارتمانی بخرن...

    • بدون نام

      با کمک دستکاری کنتورهای محاسبه گر اشتراکات میتونیم با این یارانه قبوض رو فعلا بپردازیم

    • بدون نام

      هیچی، با این پول فقط میرن حمام عمومی میدن دلاک که یه کم مشت و مال بهشون بده

    • بدون نام

      لعنت به هدفمندي يارانه که کمر مردم شکست....450برابر گروني شده...بعدا هم ميگن دزدي وجرم وجنايت زياد شده...من کارگر فقط شب عيد ميتونم چند کيلو گوشت وخرت وپرت بگيرم بقيه سال رو شايد بعضي روزا 2وعده غذا ميخورم...کسي انصاف داره درک کنه من چي ميگم..يک مليون وسيصد حقوقمه.300اقساط..150پول اب برق ...200شهريه مدرسه.موند550هزار حالا پوشاک و خرود وخوراک و.......واسه يک ماه .هرروزش20 هزار ميفته..که

    • بدون نام

      یارانه حق ملت ایران است و باید پرداخت شود

    • بدون نام

      هم میخوریم هم مسافرت میرویم و هم پس انداز میکنم : جان ابول خخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بی نام

        میدهیم پول نفت مدرسه
        می دهیم پول نفت مدرسه

      • بدون نام

        اگر ول یارانها. از پول نفت است بس حق. تمام ملت لیران. است حالا چه فقیر است. جه پول دار. باشد مگر میشه خقریکر به دیگری داد ؟ یا انیکه همه حذف شود. تا مشکلات دولت حل شود

    • ر

      یارانه رو ندادن. ازمون ده برابر گرفتن .یک دهم شو واسمون واریز کردن .شد یک به. نه به نفع دولت..برق اب .گاز .بنزین .روغن ماشینو .نان .تا فردا بنویسم کمه............قیمت دلار همه چیزو میگه من زحمتشو نمیکشم.

    • سعید

      آقای احمدی نژاد خدا ازت نگذره، قبل یارانه ها میگفتن، این پول بابت اینه که چون پولدارها بیشتر از سوبسیدها استفاده میکنند و بیشتر مردم از این سوبسیدها نمیتوانند استفاده کنند،با نقدی کردن این سوبسیدها میخواهیم عدالت رو اجرا کنیم،حالا دوساله یارانه ما رو قطع کردن،این کجاش عدالته،همه چی رو با قیمت آزاد پرداخت کنی و بعد یارانه هم بهت ندن،خیلی مسخره ست، ... ،آقایون شما چیکار میکنید،خیلی ها دارن اعضای بدنشون رو میفروشن،به خدا خجالت آوره تو یه همچین جایی زندگی کردن

    • مصطفی

      من که واقعیتش پول دستمال کاغذیم نمیشه.

    • بدون نام

      بابا خجالت بکشیم با این پول یارنتون،،،اصلا روتون میشه بگین چقدر یارنه میدین،،،برید از عربا یاد بگیرید که چقدر به فکرمردمش هست،،وماهیانه چندبرابر این چهل پنج تومن یارانه میدن به مردمشون،،همیشه هم در رفاه هستن،،،،

    • jalil.aria

      خیلی خوبه من با یارانه پیشترفت کردم.

    • رضا

      ،هرماه یه خونه ،یه ماشین میخرن اینم دیگه سوال داشت

    • راستگو

      خیلی برامان خوش می گذرد می ریم رستوران وباقی راپس انداز می کنیم در بانک خیلی خوش به حالمان است

    • بدون نام

      جراازمردمبدبخت نمیپرسید اکریارانه دریافت نمیکنید نان فرزندانت ازکجابایدتامین شودشماکه مگوییدخیلی از مردم یارانه نمی گیرندپس چرا اماریارانه بگیران کم نمیشود چرانمگوییدکسانی که حقوق سرسام میگیرند کم

    • بدون نام

      واقعا دیوانه ان..این رسانه ها رشوه گیرای دولتی هستن که پول میگیرن این خبرا رو پخش کنن

    • بدون نام

      یارانه حق ما است پول نفت مال همه اسا نه برای یه عده یارانه را زیاد کنید ما مردم نیاز داریم.

    • بدون نام

      این همه تورم یارانه مردم عادی را هم عینه کمیته امداد چند برابر کنید

    • بدون نام

      من برای بچه یک ونیم ساله ام شیر می خرم که گشنه نمونه برای خانه ام نان می خرم که دختر هفت ساله ام می ره مدرسه گشنه نمونه برای پول فیش آب وگاز وبرق هم کم می آورم خدا شاهده راست میگم .

    • بدون نام

      شارڗ میخرن

    • i.r

      خخخخ باهاش قبر میخریم تو این بدبختی

    • علی

      برین با این سوالهای مسخره و آمار اشتباهتون مردم روز شماری می کنن ببینن چه روزی یارانه ها واریز می شن تا که پول این یارانه رو بزارن روی زخمشون

    • بدون نام

      جمع کنیدآخه شمابیکارهستین این حق مردم هست اگه خودشون بخان انصراف میدهندبیشترمردم به یارانه نیازمبرم دارند

    • عباس صفرزاده

      مردم با پول یارانه به بهترین کشورهای اروپایی سفر و به بهترین تفریحات انجا می پردازند خوشا به حالمان

    • Zahra

      میذاریم بانک سودشو میگیریم

    • بدون نام

      از یارانه گل می خرم می زنم رو سرم آدم کم عقل یارانه چه هست که با پولش چکار کنیم شما خودتان با این همه نجومی چکار می کنید این سوال جواب بدهید نه یارانه خجالتی هم خیلی خوب است

    • بدون نام

      میرن‌تایلند خوشگذرانی؟؟؟.......

    • آرش

      والا من این ماه یارانه ام رو از پدرم گرفتم یه آپارتمان خریدم الان هم دارم یه خونه ویلایی با استخر دارم میسازم حالا هم نمیدونم با باقی مونده اش بنز بخرم یا پورشه :)

    • بدون نام

      این پول رو مردم 2 تا مرغ میگیرند میبرند خونه برا یک دو ماه
      ماه بعد یه قبضپرداخت میشه به اضافه 1 سطل ماست و همینطور

    • بی نام

      آخه این سوال واقعا مسخره بیا با قشر مستضعف جامعه سوال کن که لحظه شماری میکنیم برا یارانه اصلا اقتصاد ما از ریشه مشکل داره شما گیر دادین به چندز غاز یارانه متاسفم

    • بدون نام

      باپول یارانه میریم مسافرت ازخارج کشور

    • بدون نام

      باپول یارانه میریم مسافرت ازخارج کشور

    • ایلیا

      اینم سواله ؟ماسه نفریم و1200حقوقمونه واضافه کارنداریم ماهی700وام و...200هزارکرایه خونه پول آب وبرق وگازهم بماند به نظرتون بیشتراز 45500حقمونه یاقطع کردن یارانه اگه همه چی روارزون میکنیدیاحقوق هارودوبرابرمیکنید یارانه روقطع کنید

    • م

      هیچی ۱۰ برابرشم میذارن روش خرج ۳ روزشون میکنن

    • بدون نام

      حالا چه کسی اختلاس نکرده جامونده میخواد بدونه پول یارانه رو کجا میزارن برن ... چه حرف مسخره هست معلومه چند برابرشو دولت ازشون میگیره شرمند که نمیتونین ...

    • بدون نام

      خداوندازحقش میگذره اماازحق الناس نمیگذره مطمعن باشید که خداهم دراین دنیا ودرآخرت به عذاب دردناکی میکشونه چرا خون مارابه حوش میارید من حتی پول ندارم پای شکستموعمل کنم ...

    • بدون نام

      از کشورهای عربی یاد بگیرید یارانه اونا 40 برابر یارانه ماست

    • بدون نام

      اگر مردم مطمئن باشن که با نگرفتن یارانه وضع اقتصادشان در آینده بهتر میشود مطمئن باشید یارانه نمیگیرن ولی متاسفانه اعتماد از بین رفته

    • بدون نام

      من قصد دارم با پول یارانه شرکت گوگل بخرم شاید یه جزیره در اروپا خریدم ولی تورم بالاست نمیتونم بهتره یه پولی هم روش بذارم بدم پول گاز .اقای روحانی ساز آنها باید سه برابر شود این حق مردم .سرمایه کشور متعلق به مردم و شما حق نداری قطع کنی باید اضافه هم بکنی چون مردم این میخوان

    • بدون نام

      بیاازمن بپرس که یک روزدرمیون توپالایشگاه ابادان کارگرپیمانکاری موقت کارمی کنم جمعه هاوروزهای تعطیلی ازش کم بکنی کل کارکردم 12روزه باحقوق 700تومان بادوتوبچه چه خاکی به سرم بزارم پول یارانه چه دردی دوامیکنه خجالت بکشید

    • بهنام

      من بودم آب میشدم
      خجالت بکشین
      یارانه ۴۵هزار تومانی چند سال پیش که باید الآن ۲۵۰هزارتومن باشه حق مردمه
      این یارانه فقط اضافه پول گرون کردن گاز مردمه
      پول آب و برق و بنزین و گازوئیل و.....
      اونا چی میشن؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      ما باهاش ویلا خریدیم تازه اضافشون رو هم میخایم یه سفر خارجه بریم

    • یعقوب

      بایا رانه فقط پول اب وبرق میدم

    • بدون نام

      در این سرکاری بدم ندم حرف یارانه ها سازمان تامین اجتمای شش هزارتومان هزینه بیمه عمر و پانزده هزارتومان هزینه بیمه تکمیلی. از مستمری بازنشسته بیچاره بدبخت این ماه بیشتر کم کرده. .. دولت بی تدبیر نا امید.

    • بدون نام

      کسانی رو میشناسم که از فقر و نداری با همین پول زندگی میکنن البته نه زندگی بلکه تلاش برای زنده ماندن

    • فرشاد

      از وقتی یارانه دادن، قیمت اجناس بر اساس کارشناسان از 120 تا 290 درصد افزایش داشته، حالا حساب کنید ینفر که بیمه نداره و معلول جسمی هست و کسی رو هم نداره با این پول چیکار کنه، اقای احمدی نژاد میگفت سعی کنید الکی خرج نکنید، ماشین و خونه بخرید، یعنی سالی 530 تومن در سال اگه دست نزی تقریبا جمع میشه، و اگر 30 سال همینطور جمع کنی و قطع نکن یارانه رو میشه 15900000تومان، حالا از نرخ تورم حالا بخوای حساب کنی 30 سال بعد رو تقریبا میتونی جاروبرقی بخری احتمالا

    • بدون نام

      گوشی میخریم
      خونه میخریم
      تلوزیون میخریم
      ماشین میخریم
      ووو ........

    • بدون نام

      خدا لعنت تون کنه با این یارانه هاتون مردم و بدبخت کردین ......خدایا زلزله ای حواله کن تا بمیریم و از دست این زندگی کثافت و نکبت بار خلاص بشیم

    • بدون نام

      یارانه هم قطع کنندبازهم .همینه تادزدتومملکت هست ایران ماروبه نابودی است بابامسئولین دزدی نکنندارزش پول مابالاست زمان جنگ بادوهزارتومان خانواده نه نفره یکماه کفاف میکرد برنج بیشاورپاکستانی هشت تومان. یعنی هرکیلوهشتادریال.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج