جاباما
۶۴۶۵۵۰
۳۱ نظر
۵۰۰۸
۳۱ نظر
۵۰۰۸
پ

عبدی: پشیمانی از رای به روحانی، نفهمی است

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: دولت در روزهای گذشته از حیث برخی عملکردها یا سیاست‌های اقتصادی مورد انتقاد جدی حتی طرفدارانش قرار داشت. بطوری که می‌توان گفت نوعی نهضت سیاسی شکل گرفت که می‌توان آن را در ذیل عنوان «من پشیمان می‌شوم، پس هستم!» صورت‌بندی کرد.

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: دولت در روزهای گذشته از حیث برخی عملکردها یا سیاست‌های اقتصادی مورد انتقاد جدی حتی طرفدارانش قرار داشت. بطوری که می‌توان گفت نوعی نهضت سیاسی شکل گرفت که می‌توان آن را در ذیل عنوان «من پشیمان می‌شوم، پس هستم!» صورت‌بندی کرد.

برخي حتي پا را فراتر گذاشتند و مدعي شدند كه فريب خورده‌اند. و اينها همه نشانه‌اي از نارسايي‌هاي سياست نزد كنشگران جامعه ما است.

البته بسياري از اين اظهارات مقطعي و گذراست ولي در هر حال عوارض خود را دارد. كساني كه از راي ٢٩ ارديبهشت خود اظهار پشيماني مي‌كنند، دچار همان اشتباهي مي‌شوند كه برخي سياستگذاران دولتي مرتكب مي‌شوند. هر دو طرف گمان مي‌كنند دولت و رياست‌جمهوري يك خودروي آماده‌اي است كه رانندگي آن پس از انتخابات تحويل فرد پيروز مي‌شود و اوست كه مي‌تواند خودرو را به هر جايي كه خواست براند.ادبيات هر دو طرف نيز كمابيش چنين برداشتي را تاييد مي‌كند.

دولت و رييس‌جمهور گمان مي‌كنند كه پس از انتخابات مي‌توانند به درون ادارات دولتي خزيده شوند و هر تصميمي را كه خواستند اتخاذ كنند. مردم هم چاره‌اي جز حمايت ندارند، چون پيشاپيش راي داده‌ و حمايت خود را ابراز كرده‌اند. اين بخش از مردم راي‌دهنده كه فوري پشيمان مي‌شوند نيز دقيقا همين تصور را دارند. آنان به اظهارات انتخاباتي نامزد مورد حمايت خود اعتماد مي‌كنند. پس از يك ساعت در صف ايستادن و انداختن يك راي گمان مي‌كنند كليد خودروي موفقيت را به دست رييس‌جمهور داده‌اند و از حالا به بعد اوست كه بايد به تنهايي يا با همراهي همكارانش تمامي وعده‌هاي داده شده را در نخستين فرصت برآورد كند.

اين نگاه نزد هر دو طرف به بن‌بست مي‌رسد، همچنان كه در مورد دولت موجود رسيده است. چرا؟ ريشه اين مشكل از آنجا ناشي مي‌شود كه طرفين نگاه اداري به مفهوم سياست دارند. در حالي كه سياست را نمي‌توان در قالب اداري محدود كرد. سياست بيش از هر چيز بسيج نيرو براي تحقق هدف است. دولت‌ها بيش از اينكه نيازمند منابع مالي براي تحقق اهداف و برنامه‌هايشان باشند، نيازمند بسيج نيروهاي طرفدار خود در پيشبرد مسير سياست هستند.ركن سياست، مشاركت است. در حالي كه در سازمان بروكراتيك، مشاركت بي‌معنا يا حداقل بسيار كمرنگ است.

يك سياستمدار برجسته سياستمداري نيست كه بهترين تصميم را روي كاغذ بگيرد. بهترين سياستمدار كسي است كه اين تصميم را از دل طرفدارانش بيرون بكشد، گويي كه تصميم را آنان اتخاذ كرده‌اند. افول و سقوط سياستمداران از روزي آغاز مي‌شود كه با طرفداران پاي‌كار خودش قطع ارتباط كند، به‌طوري كه آنان در شكل‌گيري هيچ تصميمي حضور و مشاركت نداشته باشند. مشكل مهم اين است كه راي دادن مثل خريد و فروش نيست كه نامزد رياست‌جمهوري برنامه‌اي عرضه كند و ما نيز با راي خود آن را بخريم، سپس منتظر تحويل كالا باشيم.
راي دادن نوعي از شركت در امر سياسي است. از اين رو پس از پيروزي، تازه اول كار است و هر دو طرف در كنار يكديگر و با مشاركت و همكاري هم بايد اقدام به پيشبرد اهداف كنند. قطع ارتباط ميان آنان ماهيت امر سياسي را دچار اختلال مي‌كند و نتيجه به‌طور قطع شكست است.
نگاه دولت به انتصابات و مديريت اقتصادي جامعه، نگاهي بروكراتيك است. همانطور كه در يك كارخانه مي‌توانيم هر كس را معاون يا مدير خود كنيم، گمان مي‌كنيم كه در دولت نيز قادر به انجام چنين كاري هستيم. البته قادر هستيم ولي بايد منتظر تبعات آن نيز باشيم. هنگامي كه برخلاف نظر قاطبه اقتصاددانان كسي را مصدر كار مي‌كنيم، در ابتدا و به ظاهر مشكلي پيش نمي‌آيد ولي هنگامي كه نخستين تصميم مناقشه‌برانگيز را به دور از مشاركت نخبگان اتخاذ مي‌كند، به يكباره سيل تهاجم عليه آن فرد و تصميم او سرازير مي‌شود و گمان مي‌كنيم كه اين كار توطئه مخالفان است، در حالي كه چنين نيست، اين محصول قطع ارتباط با جامعه و نخبگان و حاميان دولت است. اگر اين رابطه برقرار باشد، حتي تصميمات ضعيف نيز مورد حمايت قرار مي‌گيرند و اگر اين رابطه قطع شود، بهترين تصميمات نيز ممكن است با مخالفت مواجه شوند.

اشتباه طرف مقابل نيز به نحوي بازتاب همين خطاي راهبردي است. گمان مي‌كنند، دولت‌ها بدون حضور و مشاركت آنان بايد در نخستين فرصت هر وعده‌اي را برآورده كنند و حتي توجه نمي‌كنند كه بسياري از اين وعده‌ها را نبايد جدي مي‌گرفتند تا امروز خيال نكنند كه فريب خورده‌اند. راي‌دهندگان به ويژه در ايران بايد توجه كنند كه انتخاب آنان، انتخاب براي حضور خودشان است. قرار نيست كه رييس‌جمهور يا دولت بي‌اشكال باشد. بلكه مساله راي‌دهنده اين است كه بتواند تداوم حضور سياسي و اجتماعي خود را تضمين و آن دسته از كارهاي دولت را كه نمي‌پسندد نقد كند. همين كه امروز مي‌توانيم با مخالفت و نقد خود بر نهايي شدن يك تصميم اثر بگذاريم، به معناي آن است كه در انتخابات درست عمل كرده‌ايم.

سياست هيچگاه از تصميمات نادرست و نابخردانه خالي نخواهد شد. لذا وجود چنين تصميماتي به منزله پايان سياست نيست، بلكه پايان سياست هنگامي است كه نتوانيم درباره اين تصميمات و سياست‌ها نقد كنيم. كساني كه مي‌گويند پشيمان شده‌اند، بيش از آنكه بدذاتي يا ناتواني راي‌گيرنده را اثبات كنند، كم‌اطلاعي و درك نادرست خود از سياست را اثبات و اعلام كرده‌اند.

از رايي كه در ارديبهشت ١٣٩٦ داديم، دفاع مي‌كنيم و به خوبي مي‌دانيم كه چه تصميم مهمي گرفتيم، ولي به همان ميزان حق داريم و وظيفه داريم كه از تصميمات و سياست‌هاي نادرست و مساله‌دار انتقاد كنيم و اينها دو روي يك سكه و واقعيت هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خودت نفهمی . این چه طرز حرف زدنه؟؟
      ما کی میخوایم بفهمیم که رای مخالفها هم به اندازه موافقه مهم و قابل احترامه؟!

    • بدون نام

      باشه فقط تو میفهمی!!!مردم‌که هر زوز دارن از دیروز بدبخت تر میشن نمیفهمن!!!چقدر تو با شعوری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم اگه فهم داشتند می دونستند دولت نمی تونه پول چاپ کنه و نداره که خرج حقوق کارمندهاش رو بده! این همه سال یارانه دادن در کشوری با وضعیت ایران حماقت محض بود! از همون اول نباید به همه مردم یارانه پرداحت میشد و کار ابلهانه اجمدی نژاد باعث این وضعیته

    • م.الف

      حرفهای تکراری و کلیشه ای و خود را بالاتر از فهم مردم دانستن رای به روحانی اشتباه بود پشیپونیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا می تونین رای تون رو پس بگیرید و سعی کنید روحانی استیضاح بشه و بعد یکی مثل رئیسی بیاد سر کار و با احمدی نژاد ثانی، دورانی رویایی و پر ماجرا رو تجربه کنید.برای آمادگی شرایطی که تجربه خواهید کرد فیلمهای جنگ سوریه رو تماشا کنید!و من الله توفیق!

    • بدون نام

      نفهم کسی است که از وضع مردم بی خبر است
      کسی که ثروتمند ه از وضع مردم بی خبره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم به جای غر زدن باید بگویند که دقیقا انتظار چه وضعی رو دارند؟! مثلا سودهای بادآورده بانکی در کنار گرفتن یارانه و ندادن عوارض و مالیات و داشتن مشاغل پرپول و بی زحمت ....

    • ایمان

      من از سال ۷۲ درهیچ انتخاباتی شرکت نمی کنم اما اونهایی که از رای دادن به یکی پشیمونن نگو نفهم . ...

    • بدون نام

      آقای عبدی!
      اولا نفهم خودتی!
      دوما به نظر من شما اصلاح طلب ها هم مثل اصولگراها فقط یک مشت چرت پرت تحویل مردم میدهید. بدون هیچگونه خروجی رضایت بخش !
      این چه نوع کنش سیاسی است که همیشه فقط از سمت مردم باید انجام شود؟! طرف مقابل وظیه ای یا کنشی ندارد که انجام دهد؟!
      فقط از مردم انتظار رای، حمایت و صبوری دارید، ولی معلوم نیست چه زمانی مردم باید شاهد برآورده شدن حداقل انتظارات و حقوق شان باشند!! این صبر چه زمانی باید به سرانجام برسد؟!
      تا کی باید مردم بعد از انتخابات حس یک آدم فریب خورده را داشته باشند که چاره ای جز صبوری ندارند؟!!!

    • استقلالی ام

      اقا ... که به روحانی رای دادیم واقعا اشتباه کردیم .خودمون رو بیچاره کردیم ...

    • بدون نام

      نفهم خودت هستی،

    • آذربایجان

      نفهم تویی .... تووامثالتان ملتو نابودکردید عذربعدازگناه هم دارید بریدبمیرید وای برروزی که آه مظلومان دامانتان رابگیرد چوب خداصداندارد صبرکنید خواهیدخورد

    • کوروش

      نفهم مردم نیستند این شما هستید که بسیار بی ادبانه کلمه نفهم را برای مردم بکار میبرید ملت عقل دارند و خود قاضی اعمال خود هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفهم یعنی کسی که نمی فهمه و چیزی که از کامنتهای بعضیها با محتوای پشیمانی از رای دادن به روحانی می بینیم دقیقا همین نفهمی رو القا می کنه.

      • سمیرا

        نفهم یعنی کسی که نمی فهمه! درست!
        یکی از جنبه های نفهمیدن همینه که از هر ادبیاتی که میتونیم برای صحبت استفاده کنیم!
        چرا؟ چون کسی که شعور و شخصیت نداره که از نحوه صحبت کردنش میشه بهش رسید، یعنی لوب فرونتال مغزش مشکل داره... این دیگه میشه یه کسی که خطاب کردنش با لفظ انسان، جفا در حق انسانیته!

      • بدون نام

        نفهم فحش نیست،صفته .به آدم نفهم بگیم باقلوا؟!!

    • امین مطلق

      چی میگی تو ..مردم دارن از گشنگی میمیرن

    • بدون نام

      نفهم نویسنده این متن هستش

    • بدون نام

      واقعا راست میگه ... بین رئیسی و روحانی هر آدم عاقلی به روحانی رای میده یا میتونه رای نده که این مساله ای جداست.....

    • انسان

      با اجازه تون من جزء اون نفهم ها هستم و خیلی پشیمانم از رایم به روحانی

    • بدون نام

      برادر عبدی جان کسی نگفت از رای به روحانی پشیمانم
      کلا از رای دادن پشیمانیم

    • هموطن

      خودتی هرهس حق داره بنا به مشاهدات وارزیابی خودش از اوضاع درباره کاری که کرده نظر بده تو چه کاره ای که مردم رو این چنین خطاب میکنی ....

    • بدون نام

      بی ادب گستاخ شرم آوره این چه ادبیاتیست !!!

    • بدون نام

      نفهم کسی است که وضع مردمه میبینه خودش و میزنه به نفهمی تو دیگه از کجا پیدات شد ...

    • بدون نام

      اقای عبدی حتما حفوق های نجومی نصیب شماهم شده است

    • بدون نام

      قول علکی دادند.

    • بدون نام

      اقای‌عبدی‌شما‌چقدر‌حقوق‌میگیرید.مردم‌با‌سیلی‌صورت‌خودشونو‌سرخ‌نگه‌میدارند‌همین‌مردم‌اگر‌نبودند‌شما‌وامسال‌شما‌ازگشنگی‌مرده‌بودند‌پس‌شما‌نفهم‌هستید‌

    • بدون نام

      ... اگه به روحانی رای نمیدادیم و رئیسی میشد اونوقت بود که معنی بدبختی رو میچشیدیم

    • بدون نام

      خودت نفهمی . من کارمند بازنشسته فرهنگی هستم .تمام وعده هایی که داده همش دروغ بود .پشیمانم بهش رای دادم

    • فرزند شهید

      واقعا از رای دادن به روحانی پشیمان هستم چون فشار اقتصادی زبادی بر عامه مردم وارد کرده و کمر به قتل فقرا بسته

    • بدون نام

      به زودی دلار 5000 تومنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج