جاباما
۶۴۶۷۹
۱۹ نظر
۵۰۴۷
۱۹ نظر
۵۰۴۷
پ

ملایر؛ شهر مادها

ملایر یکی از شهرهای جنوبی استان همدان و قدیمی ترین شهر این استان است. شهری که تنها اثر دوره مادها یعنی تپه نوشیجان در آن قرار دارد.

ملایر؛ شهر مادها

همشهری جوان: ملایر تنها شهر استان همدان است که به قطعیت می توان گفت اثری از دوره مادها در آن وجود دارد و آن هم ارگ نوشیجان است.

ملایر؛ شهر مادها

ملایر یکی از شهرهای جنوبی استان همدان و قدیمی ترین شهر این استان است. شهری که تنها اثر دوره مادها یعنی تپه نوشیجان در آن قرار دارد. از همدان تا ملایر حدود ۸۰ کیلومتر است. ورودی و خروجی ملایر بلواری است پهناور که چنارهای تنومند و کهن دو سوی آن را گرفته اند. این شهر، آرام و با آسمانی آبی است.

ملایر؛ شهر مادها


تپه نوشیجان

تپه نوشیجان در حقیقت تنها اثر باقی مانده از دوران حکومت مادها در ایران است که در 20 کیلومتری شمال غرب ملایر قرار گرفته و اگر از همدان راهی این شهر شوید قبل از ورود به ملایر می توانید آن را ببینید. بررسی های باستانشناسی، زندگی در سه دوره مادی، هخامنشی و اشکانی ار در این منطقه نشان می دهد بطوری که زندگی در دوره مادی، از بقیه دوران شاخص تر بوده است. ارگ نوشیجان دارای معماری پیچیده و زیبایی است.

آثار معماری مادر در این منطقه عبارتند از بنای موسوم به اولین آتشکده محصور در فضای بسته که تاکنون کشف شده که در جبهه جنوبی محراب و آتشدان داشته، تالار ستوندار آپادانا، معبد مرکزی، اتاق ها و انبارها، تونل و حصار.

ملایر؛ شهر مادها


موزه ملایر

موزه ملایر در خیابان شهید مصطفی خمینی در خانه تاریخی مرتضی خان لطفعلیان بنا شده. این خانه در ابتدا به دستور محسن مصدقی معروف به مصدق الممالک در دوره فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است و امروزه از آن به عنوان موزه مردم شناسی ملایر استفاده می شود و بخش هایی از آن نیز هنوز خالی است.

این خانه اندرونی و بیرونی، حسینیه و اصطبل دارد. بخش هایی از خانه و وسایل افراد خانواده لفعلیان در آن نگهداری می شود. سالنی نیز به وسایل اهدایی حاج محمد ملایری اختصاص دارد. زیربنای این موزه 1300 متر در زمینی به وسعت 4500 متر ساخته شده است.

ملایر؛ شهر مادها


یخچال میرفتاح

یخچال قدیمی دوقوزپله در خیابان عسگرخان و محله قدیمی به همین نام در کنار نهر کوچکی واقع شده است. این بنا از آثار باقیمانده دوره قاجاریه است که تا قبل از گسترش شهر ارومیه اهالی نه تنها از یخ آن استفاده می کردند، بلکه جهت انجام مراسم چهارشنبه سوری نیز به کنار نهر می آمدند و در کنار حوضچه آن که آب نهر بدان می ریخت و فاصله اش با یخچال به ارتفاع 40 متر بود، مراسم برگزار می کردند.

یخچال دوقوزپله به علت فرم خاص معمارتی و نوع مصالح به کار رفته در آن، سالم مانده و صدمات جدی ندیده است. مصالح آن از پی تا محل شروع پاکار قوس ها، از سنگ تراشدار خاکستری است و سقف پوششی آن که به صورت تاق و چشمه می باشد از آجر انتخاب شده است. در محل شروع تاقت ها و پاکار سقف بنا، شکاف های مدوری وجود دارد که احتمالا محل نصب تیرهای چوبی است که از آنها به عنوان داربست استفاده می کردند.

عملیات ساختمانی بنا و مصالح به کار رفته در آن با دقت انتخاب شده و از نظر قدرت و استحکام در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. این اثر تاریخی هنوز به ثبت نرسیده است.

ملایر؛ شهر مادها


پارک سیفیه

پارک سیفیه یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های ملایر است که چنارهای تنومندی دارد. این پارک یکی از قدیمی ترین پارک های کشور است که در سال 1304 توسط عبدالمحمد میرزا سیف الدوله یکی از نوه های فتحعلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بود احداث شد. این پارک در شمال شرقی ملایر و در دامنه کوه گرمه ساخته شده و مساحت آن در حدود 10 هکتار است. این پارک را مهندسان ایتالیایی طراحی و ساختند. پارک سیفیه دارای دو استخر، یک مسجد و یک ساختمان که محل سکونت سیف الدوله بوده است. آب مورد نیاز آن از طریق احداث قناتی در هشت کیلومتری زرک توسط مقنیان یزدی از کوه های اطراف به محوطه پارک انتقال یافت. مجموعه پارک و مقبره سیف الدوله تحت عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

ملایر؛ شهر مادها


مقبره سیف الدوله

این مقبره از نوع مقابر غیرمذهبی است و دارای پلان چهار ضلعی است. چهار ضلعی گنبد دارای پیشینه دوگانه است که یک بخش آن همان آتشکده ساسانیان و یا چهار تاق است و دیگری به دوره قاجاریه و حتی بعد از آن می رسد. در این مقبره علاوه بر قبر سیف الدوله قبر امیرالمؤید (حاکم ملایر) و نوه سیف الدوله و هفت قبر دیگر قرار دارد. این مقبره نزدیک پارک سیفیه است.

ملایر؛ شهر مادها

جهان مینیاتوری

به همت شهرداری ملایر قرار است نمونه کوچکی از نماد هر کشور در ملایر ساخته شود تا به این ترتیب بر جاذبه های گردشگری این شهر افزوده شود.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۷ آغاز شده و زیر ساخت های آن ۱۰۰ درصد آماده شده است. این طرح در زمینی به مساحت ۴۸ هکتار است. این طرح که چهارمین طرح جهان مینیاتوری در دنیاست تاکنون تنها در سه کشور چین، ژاپن و بلژیک احداث شده است. برای اجرای این طرح ۱۳۸ اثر تاریخی مطرح جهان شناسایی شده و در مقیاس یک دهم در این طرح گردشگری احداث می شود که زیربنای این آثار ۲۸ هزار متر مربع است. آثار تاریخی چون برج ایفل، اهرام ثلاثه، پرسپولیس، دروازه قرآن، تخت جمشید و سایر آثار مطرح جهان و ایران در طرح مینی ورد احداث می شود که بیش از ۱۵ اثر آن مربوط به آثار تاریخی مطرح جهان و بقیه آثار ایرانی است.


چطور برویم؟

اگر از همدان بخواهید با تاکسی تا ملایر بروید باید 5500 تومان بپردازید. اتوبوس و مینی بوس هم دارد. ترمینال ملایر در محله ای به نام چراغ قرمز قرار دارد. اگر بخواهید با اتوبوس از تهران تا ملایر بروید باید به ترمینال جنوب در تهران بروید و 11 هزار و 500 تومان بلیت بخرید.


چی بخریم؟

ملایر زادگاه انگور و فرآورده های آن یعنی کشمش و شیره انگور است. همچنین نوعی شیرینی به نام باسلوق و شیره انگور می سازند که بسیار لذیذ است. به دلیل داشتن دشت های پهناور زنبورهای عسل این شهر هم عسل های خوشمزه ای تولید می کنند. گردو نیز دیگر سوغات ملایر است. همچون سایر شهرهای استان همدان.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      صفای همه بچه های ملایرو عشقه...........

    • رضا ملایری

      یعنی میخوام بگم عاشق ملایرم ها......
      دوستان مسیرتون خورد برید.خیلی باحاله.

    • رضا

      راستی مجله جان اینو یادت رفت بگی که ملایر زادگاه کریم خان زنده.

    • حدیث

      چقدر قشنگه ...تو اولین فرصت حتما باید برم...

    • مهدى

      واقعا متاسفم كه از ملاير به نام قديميترين شهرستان همدان نام برده شده،شهرستان نهاوند بسيار قديميتر از ملاير هست ،نهاونداولين نقطه شهرنشينى ودروازه ورود اسلام بوده،خواهشا كمى روى مطالبى كه ميزاريد دقت كنيد
      در آخر:ملاير كه كاشانه زند بود،دهى از دهات "نهاوند"بود❤❤

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در ادامه فرمایشاتتون باید بگم:جونم شدی نهاوندی....

      • آرین

        عزیزدلم خودت داری میگی اسلام.ملایر در زمان مادها بوجوداومده فقط اینکه اون موقع اسمش ملایرنبوده

      • بدون نام

        داداچ ملایر در اصل مل اگر یا ملا گرد بوده واز زمان ادها سکنه داشته البته نهاوند هم قدیمیه ولی بهتره ویکی پدیا یه سری بزنی ببینی نوشته تویسرکان ونهاوند از قریه های شهر ملایر بوده اند وخواهند بووووود بکوری چشم بخیلان اهه اهه اهه اهه اهه خخخخخخخخ بیییییییییییلاااااااااااخخخخخخخخخخخخخ

    • سفر

      جهت اطلاع اولین عکس مال کتیبه گنجنامست نه نوشیجان تپه...........

    • مصطفی سیفی

      شهری که تنها اثر دوره مادها یعنی تپه نوشیجان در آن قرار دارد.؟؟؟؟؟؟؟
      ------
      دستتون درد نکنه ولی کاش تو نوشتن و کپی پیست کردن مطالبتون یه کم وسواس بیشتری به خرج بدید (و در ضمن جمله بالا رو تصحیح کنید ...به خاطر اینکه نویسنده محترم از آثار و لایه های مادی در مناطقی چون :سیلک -گیان -باباجان -دژ مادی بیستون و شمشیرگاه و....و حتی گونسپان تپه بی خبر بوده).

    • مصطفی سیفی

      توضیحات یخدان میرفتاح هم لطفا تصحیح کنید .باشد که رستگار شوید.(گذشته از معرفی اشتباه این مکان محل نگهداری یخ بوده و نام یخدان درست است )

    • محدثه

      یه شهرخوب تو کل غرب باشه اونم ملایره

    • آناهیتا

      چه عجب یکی هم ازملایر یه چیزی گفت حتما اگه تونستید به شهرمایه سری هم بزنید مردم ملایر خیلی مهمون نواز هستن بهترین شهرملایرخودمونه

    • حسن ترخینه

      نهاوند به قدری دست نخورده مونده که اگر یزدگردسوم زنده بشه خونه اش را پیدا میکنه

    • مرادحسین زمانی

      جهت آگاهی عموم کار مفیدی است و کافی نیست

    • حامد

      من خودم ملایری هستم وبهتراست درمورد آثارموجود درمجموعهی جهان کوچک هم حرفی زده شود.
      منتظرم

    • علیرضا

      قدیمی ترین شهر همدان ملایر نیست جان برادر!اون عکس بالا کتیبه های گنجنامه س استاد! سوغاتی هم خاستین بخرید از بازارش بخرید از مرکز شهر نخرید.
      ارومیه دقیقا کجای ملایره؟؟

    • donar

      افتض بود

    • بدون نام

      آقای مهدی ،ملایر یاهمون دولت آباد هیچ وقت ده نبوده.و همیشه شهر بوده.شما دهات خودتونو اباد کنید.که چند قرنه همونجوریه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج